בגיליון:
- שירי אסתר ראב: *
- יצחק הילמן: הכתובת על הקיר – איראן
- איליה בר-זאב: מָצוּק בִּקְצֵה הַיַּבֶּשֶׁת
- אורי הייטנר: 1. האם נסראללה צדק?
- פרופ' אריה נאור: העמדת דברים בהקשרם ההיסטורי
- יוסי אחימאיר: תגובתי לנעמן כהן
- מוטי ברגר: לראות את מר הייטנר הצדקן
- משה גרנות: עזה כמוות אהבה
- שלומית גיסין: אלו המילים שאמרתי ליד קברו של סבא זיידה יהודה ראב אחרי שאמרו קדיש לו ולכל הקבורים לידו.
- אהוד בן עזר: עם בועז עברון, קורצוויל ועגנון
- רון גרא: דּוּמִיַּת אוֹר
- אהוד בן עזר: השקט הנפשי
- אהוד בן עזר: המושבה שלי
- נעמן כהן: אהוד ברוג-ברק נגד עסקה עם החמאס
- ממקורות הש"י [שירות ידיעות] של המכתב העיתי, נמסר בלעדית לקוראי "חדשות בן עזר":: * אהוד היקר, יוסי אחימאיר צודק שהאחריות על האבידות והסבל של העזתים היא של חמאס, שממש מייחל להראות לעולם עד כמה הוא סובל מצה"ל. הבעייה היא שאנו לא מצליחים להסביר את האמת הפשוטה הזאת למערב. חבל שלא הצבענו על התרומה האדירה של היהודים לתרבות העולם (אינשטיין, פרויד, ברגסון, סטפן צווייג, קפקא, סייבין וסאלק ועוד מאות!) אל מול "התרומה" של האסלאם (טרור מזעזע של אלקאעידה, דאע"ש, בוקו חראם, זיהד איסלאמי, ועוד אינספור ארגוני טרור). נתניהו הרי נואם בחסד, מדוע הוא אינו מזכיר עובדות אלו בבמות בינלאומיות?
- שאר הגליון
מאמרים
*
שָׁרִים וְאָזְנַי צוֹלְלוֹת הוֹי מַה חַלָּשָׁה
אֲנִי כְּנָפַי מִתְעַלְּפוֹת עוֹד מְעַט וְאֶפֹּל
אַרְצָה אַךְ לְפֶתַע גַּפַּיִם מְחַבְּקוֹת
אוֹתִי לוֹחֲצוֹת אוֹתִי אֵלָיו וַאֲנִי שׁוֹמַעַת
אֶת דֹּפֶק לְבָבוֹ וַאֲנִי שׁוֹמַעַת הֵד דּוֹרוֹת
שֶׁאֲנִי קְשׁוּרָה אֲלֵיהֶם וְסוֹד שַּׁיָּכוּת גָּדוֹל –
עוֹטֵף אוֹתִי, אֲנִי רוֹאָה דּוֹרוֹת רַבִּים מִלְּפָנַי
וּלְכוּדָה בְּדֹפֶן הָעוֹלָם
אֲנִי וְשׁוֹמַעַת רַחַשׁ כַּוָּרוֹת, אַלְפֵי
כַּוָּרוֹת שֶׁל אִמּוֹתַי רוֹחֲשׁוֹת סְבִיבִי
וּבְלִבִּי כְּבָר שִׂמְחַת הַזֶּרַע הוֹמָה בִּמְתִיקוּת,
עַזָּה, קְהַל בֵּיצֵיהֶם כְּבָר בְּקִרְבִּי –
לַעֲתִיד צֶאֱצָאַי מְלַטְּפִים קְרָבַי
הוּא כְּבָר עוֹפֵף קַר לִי גּוּפִי
רוֹעֵד אֲבָל קְרָבַי רַנִּים בְּשִׂמְחַת עוֹלָם
אֲנִי כְּבֵדָה וּמְאֻשֶּׁרֶת תֵּכֶף אֶשֹּׁר אַרְצָה
לֹא כִּי אָשׁוּב לְכַוַּרְתִּי הַחַיָּה מְלֵאָה וּתְפוּשָׂה
עוֹד בְּחֵן גַּפָּיו הַמְּתוּקִים
אֲנִי טַבַּעַת בְּשַׁרְשֶׁרֶת –
הֲלֹא לֹא אָמַר שֶׁאֲהֵבַנִי
וַאֲנִי לֹא אָמַרְתִּי לוֹ שֶׁאֲהַבְתִּיו
אֲבָל בְּמָעוֹף שֶׁל מַלְכַּת
הַכַּוֶּרֶת הָיָה הוּא
הַיָּחִיד שֶׁכְּלָאַנִי בֵּין גַּפָּיו
בַּל הִתְלַהֲבוּת –
רַק חֻקֵּי שָׁמַיִם פָּעֲלוּ בָּנוּ
•
1977
• פירוש הסימן – שיר מן העיזבון שפורסם לאחר מותה. העיזבון הועבר למכון "גנזים". השיר נמצא גם בכרך "אסתר ראב / כל השירים", 1988, שאזל, ונשלח חינם בקובץ וורד לכל מבקש.
הכתובת על הקיר – איראן
לאחרונה, כמעט מדי יום ביומו, החותים מתימן יורים עלינו טילים. למזלנו ישראל מצליחה ליירט אותם בזכות ההגנה האווירית המוצלחת שלה. אחד היעדים הפופולריים של התימנים הוא נמל התעופה בן גוריון. המצב מגיע לידי כך שעשרות חברות תעופה מכל העולם, נמנעות מלטוס לישראל וממנה. זה יכול להגיע למצב שאף חברה זרה לא תסכים לטוס לישראל במשך חודשים ולמעלה מזה. אף מדינה לא יכולה להשלים עם הסגר כזה.
הטיעון לירי הוא התעצמות הלחימה הישראלית ברצועת עזה שלדעת התימנים חייבת להיפסק. הירי התימני, למרות היירוטים המוצלחים, מפריע את מנוחתם של מיליוני ישראלים שחייבים למהר לתפוס מחסה, עם הישמע הזעקה. ניתן להיפגע מטילים כאלה הנושאים מאות קילוגרמים של חומרי נפץ ובנוסף ניתן להיפגע מחלקי מיירטים.
תקיפות הנגד הישראליות בטווחים אלה של כאלפיים קילומטרים, הן יקרות ומסוכנות מכל הבחינות. לראיה, אפילו האמריקאים עם שני נושאות מטוסים, ובסיסים בקטאר ובבחריין חדלו מתקיפות אלה כשהן מסתובבות, להבדיל מישראל, סמוך לתימן.
בנוסף, ככל שהירי יתמשך יילך ויהיה קשה, לאתר מטרות איכות בתימן. תימן היא מדינה ענקית וכל מטרה שתוקפים בה היא בבחינת מחט בערמת שחת, תימן היא אחת מהמדינות העניות בעולם. התוצר הלאומי הגולמי לנפש שלה הוא כ-500 דולר. כלומר של דולר וחצי ליום. להשוואה עם התוצר הישראלי לנפש התוצר התימני הוא פי מאה יותר קטן. המשמעות היא, שניתן לשכנע בקלות כל תימני להילחם בישראל, בין בירי על ספינות ישראליות ובין בירי טילים על שטח ישראל, ואם הם היו סמוכים לגבולנו גם בתקיפה קרקעית. הסיכון מאוד משתלם.
על פניו נראה שאין דרך לעצור את הירי מתימן. אלא שזה בפירוש לא נכון, מפני שמדובר בירי של טילים מתוצרת איראן והאחראים האמיתיים לירי זה אינם התימנים אלא האיראנים. ללא אספקת הטילים התוקפים מאיראן אין לתימנים במה לירות על ישראל. המסקנה המתבקשת היא, שניתן לעצור ירי זה רק על ידי תגמול ישראלי נגד ראש התמנון, איראן.
אם ישראל תתקוף יעדים באיראן, סביר שאיראן תתקוף בחזרה יעדים בישראל אבל אסור לנו להירתע מכך. ההגנה האווירית של ישראל חזקה לאין ערוך מההגנה האווירית האיראנית ומהר מאד ייווצר מאזן אימה לטובת ישראל. איראן תאלץ לבקש הפסקת אש לא רק בחזית מול ישראל אלא גם בחזית התימנית. איראן היא מדינה מאוד עשירה בהשוואה לתימן, אבל היא לא תוכל להחזיק מעמד במלחמה ארוכה מול ישראל.
תקיפה ישראלית באיראן עלולה אמנם לעצור את המו"מ האמריקאי בנושא הגרעין, אבל ארה"ב תבין, שאין לישראל ברירה אלא לנקוט צעד זה על כל הסיכון לשיחות הגרעין. אם המו"מ בנושא הגרעין לא ייעצר וגם יצליח, ניתן להניח שהלחימה הישראלית מול איראן תתייתר וגם זו מול תימן תתייתר. לעומת זאת, אם המו"מ בנושא הגרעין ייפסק או ייכשל, תתווסף גם תקיפה אמריקאית עם הישראלית, בין שעל האתרים הגרעיניים ובין שעל אתרים נוספים.
אם ישראל תפעל ישירות מול איראן, סביר שגם על ישראל ייפלו טילים וכתב"מים, אבל תוך זמן קצר האיראנים יבקשו הפסקת אש מפני שאיראן תספוג מהלומות קשות בהרבה מאלה שיונחתו על ישראל, עד כדי מיטוט כלכלתה וייתכן, שגם שלטונה.
בניגוד לדעה הרווחת, ישראל מסוגלת להכריע את איראן גם ללא התערבות אמריקאית.
יצחק הילמן
מָצוּק בִּקְצֵה הַיַּבֶּשֶׁת
בְּמָקוֹם בּוֹ מַתְחִילִים שְׁבִילִים מַתְחִיל אָדָם לַדַּעַת
אֶת עַצְמוֹ,
בּוֹדֵד בְּמוֹעָדָיו מֵעַל הֶהָרִים הַקֵּרְחִים, מוּל הִתְקַמְּטוּת
עֲרוּצֵי הַנְּחָלִים.
בִּקְצֵה הַיַּבֶּשֶׁת, גַּלִּים מַּכִּים בַּחוֹף הַמְּצֻלָּק,
חוּט דִּמְיוֹנִי מָתוּח בֵּין אוֹקְיָנוֹסִים, יַבָּשׁוֹת וְאִיֵּי הַיָּם –
חֲשָׁשׁ מִשְּׁאוֹן הַיְּקוּם.
עִם רוּחוֹת הַחֹרֶף, אַתְּ וַאֲנִי מִתְנַשְּׂאִים אֶל הַתְּשׁוּקָה, נֶהֱדַפִים חֲבוּקִים אֶל הַמָּצוּק הַגָּדוֹל
״בְּמָקוֹם בּוֹ הָאֲדָמָה מִסְתַּיֶּמֶת וּמַתְחִיל הַיָּם...״*
על האנדרטה ב"קאבו דה רוקה" (פורטוגל) מול האוקיינוס האטלנטי כתב גדול משוררי פורטוגל – 1534-1580 Luis va de Cmoes –
. Aqui… onde a terra se Acaba e o mar
* ליד קצה הצוק ישנו עמוד אבן שעליו חקוקות הקואורדינטות הגאוגרפיות של הכף
ומשפטו המפורסם של קמואש.

ויקיפדיה
מָתַי תָּבוֹאִי?
אוֹפַנּוֹעָנִים רְעוּלֵי גּוּף רוֹכְבִים מֵעֵבֶר לַשְּׁקִיעָה,
נוֹגְסִים זֶה בָּזֶה כִּכְלָבִים שׁוֹטִים.
בְּשִׂמְלָה מִיָּמִים רְחוֹקִים אַתְּ מְשַׁלֶּבֶת אֶצְבָּעוֹת וּמְדַבֶּרֶת אֵלֵינוּ –
״קֶשֶׁר לְאֶחָד... קֶשֶׁר לְאֶחָד"!*
אֵין קֶשֶׁר בֵּין מַדַּד גְּבוּל הָרָעָב לְבֵין עֲלִיבוּת הַשָּׂכָר,
מָה יֵשׁ בִּקְדֻשַּׁת עֲגָלוֹת עֲמוּסוֹת בַּקַּנְיוֹנִים
בִּזְמַן קוֹרוֹנָה, אוֹ אֵי־שָׁם בְּטֶּבַח אַכְזָרִי,
לְלֹא עַנְנֵי הַכָּבוֹד בַּמִּדְבָּר הַנָּטוּשׁ... בְּעוֹטֵף עַזָּה.
מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין נִבְחֲרֵי צִבּוּר בַּמָּסַכִּים לַהֲמוֹנֵי הַצּוֹפִים –
שְׁקָרִים, צְעָקוֹת,
חֲנֻפָּה.
אָדִישֵׁי מַבָּט חוֹלְפִים בְּנֵי אָדָם, תוֹפְרִים דְּמָמָה דַּקָה
וְכִסּוּי צִבְעוֹנִי עַל הַפָּנִים.
כְּצִפּוֹר פְּצוּעַת כָּנָף רוֹמֶסֶת הַבְּדִידוּת לֵילוֹת אֶל תּוֹךְ הָאֲדָמָה
הַמַּמְשִׁיכָה לִרְעֹד.
וְאַתְּ,
שָׁרָה שִׁיר אַהֲבָה בְּמִבְטָא גֶּרְמָנִי כָּבֵד –
מָתַי תִּזְכִּי בְּבִגְדֵי חֹפֶשׁ ?
* ותיקי ירושלים נתקלו לא פעם באישה המשונה שדיברה על החיבור בין שלמה לשולמית, על החשמל שיש ביניהם והחיבור לאלוהים. מסתובבת ברחובות העיר, משלבת אצבעות וקוראת: "קשר לאחד: קשר לאחד!" שעות ארוכות עמדה ליד בית החולים האיטלקי ושרה שיר של אהבה במבטא גרמני כבד. ידעו לומר שהיא אחות של פרופסור מפורסם מהאוניברסיטה העברית שבהר הצופים, שדעתה נטרפה עליה מאהבה נכזבת. (מתוך האתר של אהוד בנאי כרקע לשירו "מתי תבוא").
איליה בר זאב
1. האם נסראללה צדק?
יומיים אחרי הנסיגה, ערך חיזבאללה עצרת ניצחון בעיירה בינת ג'בייל בדרום לבנון, ובמרכזה נשא מזכ"ל חיזבאללה, השייח' חסן נסראללה את נאום הניצחון – נאום קורי העכביש, ובערבית חִ'טַ֫אב בַּיְת אלעַנְכַּבּ֫וּת.
אי אפשר להגזים בחשיבותו של נאום זה, שזכה למעמד מיתולוגי בקרב ארגוני "ההתנגדות", כלומר ארגוני הטרור נגד ישראל. זהו נאום חשוב מאוד, שחשוב שנכיר אותו, כיוון שהוא מיטיב לבטא את האופן שבו האוייב, הן האיראני והן הערבי, תופס את ישראל. קשה להבין את היגיון טבח 7 באוקטובר, בלי להכיר את הנאום.
הנאום קיבל את הכותרת הזאת בשל משפט אחד בתוכו, שהוא תמצית התזה: "יש לישראל נשק גרעיני והכוח האווירי החזק ביותר באזור – אבל באמת היא חלשה יותר מקורי עכביש." המשפט הזה רומז לפסוק בקוראן: "מְשַׁל אֵלֶּה אֲשֶׁר לָקְחוּ לָהֶם זוּלַת אַלְלָה מָגִינִּים כִּמְשַׁל הָעַכָּבִישׁ אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בַּיִת, וְהִנֵּה הַחַלָּשׁ בַּבָּתִּים הוּא בֵּית הָעַכָּבִישׁ, לוּ הָיוּ יוֹדְעִים." על פי הפסוק, הכופרים, שחושבים שיש מי שיגן עליהם זולת אללה, וחושבים שהבית שהם חיים בו יגן עליהם, אינם מבינים שהבית שלהם הוא החלש בבתים, כמו בית העכביש.
הרעיון של הנאום, הוא שאין להתכחש לכך שכוחה הצבאי של ישראל הוא החזק ביותר במזרח התיכון, כיוון שיש לה נשק גרעיני, חיל אוויר מתקדם ועוצמת אש אדירה. אין ספק שצבאה חזק יותר מכל צבאותינו. לכאורה, התובנה הזאת עלולה לייאש את אויביה, ולגרום להם להבין שאין להם סיכוי להביסה, ולכן עליהם לוותר ולהשלים עם קיומה ואולי אף לחתור לשלום עימה. נסראללה מסביר שכל הכוח הזה הוא חיצוני בלבד. אין להם, לישראלים, מה שיש לנו – כוח הרצון העז. לישראל יש צבא חזק מאוד, אך חברה חלשה מאוד, מפורדת, מפוררת, שבעה עד גועל, מפונקת מרוב שפע, רקובה מן התרבות המערבית ולוקה ברגישות יתר לחיי אדם. ולכן, הכוח הצבאי לא יעזור לה מול הנחישות והעוצמה הפנימית של אויביה. ישראל חלשה ולכן אנו נביס אותה.
נסראללה אינו הראשון שהציג את התובנה הזאת. נשיא מצרים ג'מאל עבד אל-נאצר, הבין בעקבות מלחמת ששת הימים את מאזן הכוחות במזה"ת. הוא הבין היטב שצה"ל חזק מכל צבאות ערב גם יחד, כפי שהוכח במלחמה. אין לערבים יכולת להביסו במלחמה כוללת. ולכן הוא עיצב את אסטרטגיית מלחמת ההתשה. מלחמה ממושכת, חלקית, שבה המנצח לא יהיה מי שיש לו הצבא החזק יותר, אלא מי שיש לו הנחישות הגדולה יותר והיכולת להתיש את האויב. הוא היה משוכנע, שבמלחמה כזו, היתרון היחסי הוא של הערבים. גם איראן מאמינה בתפיסה הזאת. היא רואה בישראל מדינה חלשה עם צבא חזק, שהסכסוכים הפנימיים יקריסו אותה לתוך עצמה, ולצד זה הפרוקסיז של איראן יקיזו את דמה, ובעיתוי המתאים איראן ושלוחיה יכו אותה מכה ניצחת למוות.
נסראללה ראה בנסיגה החד צדדית של צה"ל מלבנון ניצחון גדול של צבא היחפנים החלש של חיזבאללה על צבאה החדיש, החזק והחמוש על ישראל, בזכות הנחישות, כוח הרצון והרצון למות. הוא קרא לפלשתינאים ללמוד את לקח הניצחון של חיזבאללה, ולאמץ אותו במערכה להשמדת ישראל. "כדי לשחרר את השטח שלכם, אתם לא צריכים את הטנקים, את האיזון האסטרטגי, את הרקטות ואת התותחים; אתם צריכים ללכת בעקבות הדרך של השהידים עם ההקרבה העצמית, שיזעזעו את היישות הציונית הכפייתיית. לכם הפלשתינאים המדוכאים, הלא חמושים, המוגבלים, באפשרותכם לאלץ ולכפות על הפולשים הציונים לחזור אל המקומות שמהם הם באו. תנו לפלאשה ללכת לאתיופיה, וליהודים הרוסים לחזור לרוסיה. הבחירה היא שלכם, המודל נמצא ממש מול העיניים שלכם. התנגדות כנה ורצינית יכולה לעורר מחדש את השחר והחופש. האחים שלנו הפלשתינאים האהובים, אני אומר לכם: ישראל הזו, שבבעלותה נשק גרעיני ומטוסי המלחמה החזקים ביותר באזור, נשבע באללה, היא למעשה חלשה יותר מרשת קורי עכביש."
מתקפת הרצח והאונס ב-7 באוקטובר נובעת מדוקטרינת קורי העכביש. הפילוג והקרע שגאו בשנה שקדמה לטבח, הציגו את ישראל מפורדת ושסועה יותר מאי פעם. כל גורמי הביטחון התריעו בפני נתניהו שהאוייב ינצל את הקרע למתקפה על ישראל, אך הוא אטם את אוזניו. כאשר שר הביטחון גלנט התריע במסיבת עיתונאים מפני הצפוי להתרחש, הוא פיטר אותו (וחזר בו בלחץ הציבור). כאשר גיורא איילנד נפגש עמו חודשיים לפני הטבח והזהיר אותו שהמצב מוביל אותנו למלחמה על עצם הקיום, והציג בפניו תוכנית לפשרה מוסכמת בסוגיה המשפטית, זה לא הזיז לנתניהו.
המהפכה המשטרית וההתעקשות ללכת עם הראש בקיר, מצד אחד, וההקצנה של המחאה עד סף אנרכיה, שיבוש במזיד של החיים במדינה, מתקפת פשעי שנאה דוסופוביים על מתפללים בת"א ביום הכיפורים והגרוע מכל, האיום בסרבנות המונית בצה"ל, מצד שני, דרדרו את מצבה של החברה הישראלית אל שפל המדרגה. האוייב ראה, ותקף אותנו והמיט עלינו את האסון הנורא ביותר מאז השואה. לא היו אלה כמה מחבלים עם כפכפים, כמו בתיאורו המביך והמופרך של נתניהו, בנאום הימלטותו מוגת הלב מאחריות על מחדלו הנורא, אך אין ספק שצבא חלש לאין ערוך מצה"ל הצליח לכבוש את הנגב המערבי בגדול הניצחונות של הערבים בתולדות הסכסוך עמנו.
ב-8 באוקטובר נגלה לעינינו ולעיני אויבינו מחזה מפעים. מתוך השפל הקשה ביותר, שעה שהמדינה נעלמה והממשלה היתה משותקת, הוכיח עם ישראל את ההיפך המוחלט מתאוריית קורי העכביש. ההתנדבות ההמונית למילואים, בהתייצבות של כ-150 אחוז, הנכונות להקרבה של הלוחמים והלוחמות בסדיר ובמילואים, הריצה של מי שנפצעו בכל רמות הפציעה בחזרה אל המלחמה, לעיתים גם אחרי פציעה שניה ושלישית, רוח ההתנדבות ההמונית שהצילה את המדינה מקריסה, לנוכח קריסת הממשלה הכושלת – בעזרה למפונים, למשפחות החטופים, לעזרת החקלאים ועוד ועוד. רוח של אחדות פעמה בלב החברה הישראלית. היתה זו שעתה הגדולה של החברה ישראלית, שהתעוררה כארי להדוף את האוייב ולנצח. האוייב חשב שאיבדנו את הרצון והנחישות להילחם על קיומנו. ב-8 באוקטובר גילינו את קדושת הרצון במלוא תפארתה.
אולם היום, עשרים חודשים אחרי הטבח, חזרנו לסורנו. הרוח הגדולה שפעמה בנו התפוגגה. שעה שצה"ל עדיין נלחם, הממשלה, ללא נקיפות מצפון על המחדל הנורא שהיא אחראית לו – במקום לאחד את העם במערכה, חזרה לתקוף את החברה בחזרת המהפכה המשטרית במלוא העוצמה, על סטרואידים, במנוסה פחדנית מאחריות למחדל, בסיכול חקירת המחדל, בחקיקת חוקי השתמטות ומימון ההשתמטות והעברת תקציב ההשתמטות שעה שבנינו ממשיכים לחרף את נפשם על הגנת המולדת. במקום ללכד את העם במערכה למיטוט חמאס, עוסקת הממשלה במלחמה למיטוט מערכת המשפט, השב"כ וצה"ל, ואנשיה מפיצים עלילות דם ותיאוריות קונספירציה מטורללות על צה"ל והשב"כ, כדי להרחיק את האש ממר מחדל.
וגם בקרב יריביה הקיצונים של הממשלה, שבה רוח השנאה וההסתה, גם בזמן מלחמה, כולל המרדה נוראית לעריקה מהמלחמה, שהיא לא פחות ממלחמת קיום, ניצול ציני של מצוקת משפחות החטופים למאבק פוליטי ועלילות דם על מדינתם ועל צבאם, מפיהם של אישים בכירים בעבר, שמוסיפים דלק לבערה האנטישמית שטבח 7 באוקטובר הצית בכל העולם. אלה ואלה מחזירים אותנו ל-6 באוקטובר, ומעבירים לאוייב את המסר שאמנם נסראללה נשלח לפגוש את השייח' מוסאווי, אך התאוריה שלו, תאוריית קורי העכביש, חיה ובועטת.
אם איננו רוצים שתחזיתו של נסראללה תתגשם, מתחייב שינוי דרמטי בחברה הישראלית. על כולנו לזכור, שהאוייב שלנו אינו נמצא בקיסריה ולא בקפלן, אלא בעזה, בביירות, בדמשק, בצנעא ובטהרן. עלינו לשוב ולהיות חברה מלוכדת וחזקה, כי הלכידות הפנימית של החברה הישראלית היא תנאי הכרחי לקיומנו. אני מקווה שהחברה הישראלית תתעורר ותשנה את מרכז הכובד שלה מן הקצוות הדוחפים לקרע שעלול להיות סופני, אל המרכז של האחדות הלאומית. אם איננו רוצים שמיתוס קורי העכביש יתגשם, על המיינסטרים הציוני, הממלכתי, הדמוקרטי, הרוב הדומם, להתעורר ולקחת את המושכות.
כי גם היום, אחרי עשרים חודשים, כאשר שוב יד איש באחיו, ואנו מחלישים את עצמנו במו ידינו, האמת של 8 באוקטובר היא האמת הקיומית שלנו – יחד ננצח! רק יחד ננצח! כי אם לא נהיה יחד...
[אהוד: כן, יחד. כאשר לראש הממשלה נתניהו, שהביא אותנו לניצחונות הגדולים, לא יהיו אויבים מבית, שונאים אנטי דמוקרטיים ונעדרי אחריות לאומית בעת המלחמה].
2. צרור הערות 25.5.25
* החבל המדיני – כבר בשבוע הראשון למלחמה, התנהל שיח ער על השאלה "מהו אורך החבל המדיני" שיהיה לישראל במלחמה. במקום מלחמת בזק להכרעת חמאס, אנו מדשדשים עשרים חודשים, ומשלמים על כך מחיר כבד – מדיני, כלכלי, חברתי, אובדן הקונצנזוס, שחיקת המילואים ועוד. המטרה בשיטת הדשדוש היא שמירה על חיי החיילים, אלא שבטווח רחוק מיספר ההרוגים המצטבר גדול יותר.
ככל שאנחנו מתרחקים מ-7 באוקטובר, הוא נשכח מזיכרון העולם, ואנו מאבדים את התמיכה במלחמתנו הצודקת (שהיא כמובן צודקת היום בדיוק כפי שהיתה ב-8 באוקטובר).
לא בכדי, מלחמות בזק הן מרכיב בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו. חייבים לחזור אליו.
* שי לטבח – מדינות באירופה מאיימות להכיר במדינה פלשתינאית. זה הפרס שלהן לחמאס, על ביצוע הטבח המחריד ב-7 באוקטובר. וזה המסר לקנאים האיסלמיסטים – נרצח, נאנוס ונחטוף המונים, ואירופה הצבועה תקנה לנו הישגים מדיניים.
* לא מדינת וסאלים – בריטניה מאיימת לעצור את המו"מ לשדרוג הסכם הסחר בין שתי המדינות, במחאה על מימוש זכות ההגנה העצמית של ישראל.
וזה מזכיר לי את הסיפור הבא. בעקבות החלת ריבונות ישראל על הגולן (1981), נשיא ארה"ב רייגן הטיל סנקציות על ישראל והודיע על השעיית מיזכר הבנה שישראל וארצות הברית חתמו עליו בוושינגטון שבועיים לפני חוק הגולן, ועל ביטול סיוע לרכש ביטחוני לישראל בהיקף של 300 מיליון דולר.
בתגובה, הזמין בגין את שגריר ארה"ב בישראל סמואל לואיס ל"שיחת נזיפה", ובה הזכיר לו שישראל אינה מדינת וסאלים של ארה"ב ולא רפובליקת בננות. ישראל אינה ילד שהמורה מעניש אותו. אתם משעים את מזכר ההבנה? אנחנו מבטלים אותו.
המזכר בוטל. כעבור חודשים אחדים נחתם מזכר הבנה אסטרטגי חדש, טוב יותר לישראל.
* בין ביידן לטראמפ – לאחר מחוות מרגשות מאוד של תמיכה ואהבה לישראל בעקבות טבח 7 באוקטובר, ביידן אמר לישראל דונ'ט, פגע במאמץ המלחמתי, הפעיל לחצים אדירים ואף אמברגו שפגעו קשות ביכולת ההכרעה של ישראל והעניקו קרש הצלה לחמאס. טראמפ ביטל את האמברגו והעניק לישראל גיבוי במלחמה בעזה. עם זאת, בשבועות האחרונים יש כרסום משמעותי בגיבוי הזה.
ביידן העלים עין מגל האנטישמיות השוטף את ארה"ב מאז 7 באוקטובר ובהשראת הטבח, ולא נקף אצבע נגד התופעה, אולי כיוון שהפלג הרדיקלי הפסבדו-"פרוגרסיבי" של מפלגתו הוא חלק מן הגל. טראמפ מנהל מלחמת חורמה בתופעה הזאת, בעיקר באוניברסיטאות שהן הכור הגרעיני של הגל האנטישמי, במימון אדיר של האויב הקטארי.
לצד המהלכים הללו, בגדול טראמפ מקדם היום מדיניות פייסנית כלפי האסלאם הרדיקלי הקנאי במזה"ת, אף יותר מסוכנת מזו שהוביל אובמה. הוא חותר בכל הכוח להסכם גרעין עם איראן, שיאפשר לאיראן לשמר את יכולותיה הגרעיניות, ויקשה על ישראל, אם תתעורר מתרדמת של עשרים שנה, לתקוף את מתקני הגרעין, שתהיה להם חסינות אמריקאית. ההסכם יסיר את הסנקציות הכלכליות על איראן, ובכך יחזק את משטר האייתולות ויאפשר לאיראן לשקם את מערך הפרוקסי האנטי ישראלי, שנפגע קשות בידי ישראל במלחמת "חרבות ברזל".
נכון שלצד המו"מ עם איראן מנופף טראמפ בנבוט של איומי תקיפה, אולם האיראנים ראו את רמת הנחישות שלו, אחרי שההוצאות הכלכליות הכבדות של המתקפה על הטרוריסטים החות'ים הביאו אותו למהר לחתום אתם על הסכם המאשר להם להמשיך לתקוף את ישראל. ואכן, הם מצליחים להכניס מיליוני ישראלים למקלטים ברמה יומיומית, במתקפה עם תעודת כשרות אמריקאית.
הוא הופך את הרודן האנטישמי האיסלמיסטי הקנאי ארדואן (אגב, איני מאמין להצהרות הפרישה שלו, כי רודנים מסוגו לא נוהגים לפרוש. אופתע מאוד מאוד אם זה יקרה), לבעל ברית מרכזי שלו, יותר מישראל, ומחבק את הפרוקסי שלו, שליט סוריה הג'יהאדיסט הקנאי א-שרע ("אל גו'לאני"), שעימו הוא נפגש, החמיא לו, והחל בתהליך הסרת הסנקציות מסוריה.
הוא כורת ברית גם עם האויב הקטארי – מדינת הטרור מס' 2 (אחרי איראן), תומכת חמאס, מממנת חמאס, מממנת טבח 7 באוקטובר, מארחת ראשי חמאס ומממנת הגל האנטישמי באוניברסיטאות בארה"ב. הוא מחמש אותה ומחזק את צבאה.
הוא עורך ביקור במזה"ת תוך דילוג בוטה על ישראל, מתפעל ממפגני החנופה והבקשיש (מטוס ג'מבו פרטי) של מדינות הנפט העשירות, ומעביר בכך מסר למזה"ת שישראל וארה"ב "כבר לא כל כך".
עם כל הביקורת על התנהגותו של ביידן במלחמה, במכלול – הנזק שטראמפ גורם במדיניותו לישראל חמור הרבה יותר. טראמפ הוא ניהיליסט ואין לו שום סנטימנט לישראל, בניגוד לרגש החם כלפי ישראל של ביידן. התוקפנות שלו ואפס הסובלנות שלו להתנגדות לגחמותיו, מקשים על ישראל להיאבק נגד מדיניותו, בניגוד לכל הנשיאים האחרים בעבר. ומדיניותו המופקרת של נתניהו, של שריפת הגשרים עם הדמוקרטים ובכך מיטוט התמיכה הדו-מפלגתית בישראל, הפכה לכמעט בלתי אפשרית הפעלת לחץ לעומתי על טראמפ בקונגרס.
היתרון של טראמפ, הוא חוסר העקביות שלו. הוא יכול מחר לעשות סיבוב פרסה ולחזור לתמוך בישראל על חשבון האיסלמיסטים.
* מאה פוליגרפים – אין שקר שמר שבעה באוקטובר, הברחן מוג הלב, יבחל בו, כדי להימלט מאחריות על האסון הגדול בתולדות העם היהודי מאז השואה, שהוא המיט עלינו ב-15 שנות מדיניות כושלת וצ'מברליינית, כדי להפיל את אחריותו על אחרים וכדי לסכל חקירה.
אילו היו מחברים אותו במסיבת העיתונאים למאה פוליגרפים, כולם היו נשרפים בזמן דיבורו השקרני. פחדן, שקרן, מושחת, ראש הממשלה הכושל בתולדות המדינה.
[אהוד: על אפך ועל חמתך, נתניהו הוא צ'רצ'יל של ימינו וכך תראה אותו גם ההיסטוריה הישראלית! כך – ולא השטויות היהירות שלך ושל הדומים לך, שבשנאתם לנתניהו שוקדים לערער את הדמוקרטיה הישראלית].
* ברחן מוג לב – מר מחדל טוען שהסיוע האדיר שהאויב הקטארי העביר, בדחיפתו, לחמאס, לא הלך לטרור אלא לסיוע הומניטרי. שקרן. כל אגורה הלכה לטרור, ואך ורק לטרור, והוא יודע זאת. הוא ידע זאת גם בזמן אמת. הוא האמין, שאם חמאס יקבל את המימון מידי חודש, הוא לא יתקוף כי יתמכר לכסף ויחכה תמיד למנה הבאה. הוא גם מדבר על המימון הלא קטארי, למשל האירופי. מעניין, למה כאשר טראמפ החליט לעצור את התקציבים לתשתית הטרוריסטית אונר"א, הוא ניסה בכל דרך לשכנע אותו להימנע מכך, וכשנכשל בכך, הוא אץ רץ לגרמנים, התחנן בפניהם ושכנע אותם להגדיל את המימון לארגון הטרור הזה, בגובה הקיצוץ האמריקאי.
מר מחדל טוען שקטאר לא מימנה את הטבח, כי הטבח עלה גרושים, בסך הכול כמה מחבלים בכפכפים עם קלאצ'ניקובים. שקרן. במשך שנים נבנה כוח נוח'בה, יחידת קומנדו מובחרת, מיומנת ומאומנת שכבשה, תחת שלטונו של "מר ביטחון" הכושל, את הנגב המערבי, כבשה יישובים וטבחה באזרחיהם. היא שיבשה את כל מערכות התצפית המתקדמות שלנו, חדרה במצנחי רחיפה, הפעילה רחפנים, תקפה במטולי RPG. בניית הכוח הזה היתה ידועה ולנגד עינינו, אבל צ'מברליין הישראלי שקשק, ופחד להורות על מהלך יזום לסיכול האיום, כי קיווה שבאמצעות הפרוטקשן הקטארי הוא ישכנע אותם להימנע ממתקפה על ישראל. הוא משקר גם כשהוא אינו מזכיר שהמתקפה של 7 באוקטובר נעשתה תחת ירי עשרות אלפי רקטות על מחצית שטח ישראל, שמומנו בכסף שהוא דחף את האוייב הקטארי לשלם להם כפרוטקשן.
מר מחדל אומר בזלזול שאמנם הם בנו מנהרות, אבל לא הצליחו לחדור לישראל דרך המנהרות. ברחן. הוא בורח מהאמת, שתחת רצועת עזה נבנתה רצועת עזה תת-קרקעית חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית, שעלתה הון עתק בעיקר בכסף של האוייב הקטארי שנשלח בעידודו ובדחיפתו. ישראל לא מנעה את הקמת המערך, כי עמד בראשה מוג לב, פייסן, שפחד להחליט על יוזמה מלחמתית בעזה. ובמנהרות האלה נמקים אחינו החטופים. ובמנהרות הללו נהרגים חיילי צה"ל. ובין השאר בשל המנהרות הללו קשה כל כך לגבור על ארגון הטרור.
מר מחדל מתרברב שבזכותו נבנה מכשול תת-קרקעי בלתי עביר ולכן המחבלים לא חדרו במנהרות ובאשמת צה"ל השנוא עליו, המחבלים עם הכפכפים עברו בקלות מעל הקרקע. ברחן מוג לב. אין הפרדה בין המכשול התת-קרקעי למכשול שעל הקרקע. הוא התהדר תמיד במכשול חמש שכבתי בלתי עביר, וזקף את ההישג הזה לזכותו, ואך ורק לזכותו. הוא לא השאיר מקום לאף אחד בקרדיט המגלומני שלקח לעצמו. המכשול הזה קרס כמו מגדל קלפים. הם אפילו לא היו צריכים להתמודד עם המכשול התת-קרקעי. הוא, מר "ביטחון" אשם.
מר מחדל מהדהד את תאוריות הקונספירציה הבזויות, למשל על חיל האוויר וכו'. הוא היה מר "ביטחון", הוא היה אחראי על תפקודו של צה"ל. הוא האחראי מס' 1 לכל מחדל ביטחוני תחת אחריותו.
מר מחדל מתהדר, הפעם בצדק, באופן שבו ישראל אוכפת היום את הפסקת האש בלבנון, ואז נוחר בבוז, שזה בניגוד לדרך שבה ישראל פעלה בעבר, ושוכח להזכיר מי היה ראש הממשלה בעשור וחצי שבו נבנה הכוח הטרוריסטי של חיזבאללה, מי לא נקף אצבע לנוכח ההפרות, מי איפשר להפוך את החלטה 1701 לבדיחה שאותה חיזבאללה מפר במשך שנים 24/7 באין מפריע, מי הורה לירות ליד חוליית מחבלים שחדרה לישראל כדי להבריח אותה וחס וחלילה לא לירות כדי לפגוע בה, מי הורה לא להגיב על הפיגוע במגידו, מי הורה לא להגיב על ניסיון ההתנקשות בבוגי יעלון, מי הרשה לחיזבאללה להקים מאחז בתוך שטחה הריבוני של ישראל ובמשך חצי שנה לא נקף אצבע כדי לסלק אותם. מי? מי?!?! מי, לכל הרוחות? צ'מברליין הישראלי. מר מחדל. מר שמונה באוקטובר. מר כישלון מוחלט. אפס במנהיגות. ראש הממשלה הכושל בתולדות המדינה.
ואז מר מחדל אומר שנחקור ביסודיות. שקרן וברחן מוג לב. הרי כבר שנה וחצי הוא מסכל חקירה. כי הוא הראשון שיודע שהוא, מר מחדל, הוא ולא אחר, אשם במחדל הנורא, מחדל שהוא כמעט מפעל חייו, המחדל שהביא לטבח 7 באוקטובר.
* התקפי ויוזם – חשוב שיהיו לנו קצינים התקפיים ויוזמים, אבל הגורם ל-7 באוקטובר הוא שראש הממשלה אינו התקפי ואינו יוזם. ומי שקובע הוא ראש הממשלה.
* תואם ביבי – אחרי ניצחונו המפתיע של נתניהו על פרס ב-1996, חיפשה מפלגת העבודה "תואם ביבי", שיצליח לגבור עליו. זה היה כרטיס הביקור של ברק, כשהתמודד על הנהגת מפלגת העבודה. בזכותו הוא נבחר. הסנטימנט הזה קיים עד היום בשמאל הישראלי. לצד סלידה מנתניהו – הערצה לנתניהו, קינאה בימין שיש לו מנהיג כזה ובוז למנהיגים ה"לוזרים", ה"חננות" מהסוג של גנץ ובוז'י. גם אנחנו רוצים מנהיג גבר גבר, עם קילינג אינסטינקט, רצח בעיניים, סכין בין השיניים, שלא רואה ממטר.
את זה הם מוצאים היום ביאיר גולן – תואם ביבי. המטרה – שלטון, מקדשת את כל האמצעים, את כל השקרים. גם הוא נבנה מהקרע בעם ולכן חותר להעמיק אותו. גם הוא מוכן לצעדים אנטי דמוקרטיים קיצוניים כמו סרטן הסרבנות. גם הוא פוגע בלי להניד עפעף במדינת ישראל כדי לקדם את האג'נדה האישית ושל הבייס. גם הוא כוחני ללא גבולות. ומסתבר שגם הוא בונה כת פולחן אישיות של תומכים עיוורים, בדיוק כמו הביביסטים. הוא איש מסוכן. מי שהפלת השלטון מקדשת בעיניו את כל האמצעים – כשיהיה בשלטון, שמירת שלטונו תקדש את כל האמצעים.
כדי לשקם את החברה הישראלית, יש להציב אלטרנטיבה ערכית לביביזם, לא תמונת ראי שלו.
* השאלון - בנט או נתניהו? בנט.
ליברמן או נתניהו? ליברמן.
לפיד או נתניהו? לפיד.
גנץ או נתניהו? גנץ.
איזנקוט או נתניהו? איזנקוט.
יועז הנדל או נתניהו? יועז הנדל.
יאיר גולן או נתניהו? נתניהו.
* החלום הרטוב של הביביסטים – ב"סקר" של ערוץ התעמולה (14), שבו נתניהו מקבל 32 מנדטים ובנט 13, המועמד המוביל מול נתניהו הוא יאיר גולן.
זה החלום הרטוב של הביביסטים – שהבחירות ייתפסו כבין נתניהו לגולן. כך יונצח שלטון בן גביר נתניהו. על ראשי האופוזיציה האחראית להיבדל לחלוטין מיאיר גולן.
* בדרכה של טלי גוטליב – השוקנייה מגויסת כולה, מפשקוויל המערכת ועד רוגל אלפר האנטישמי, שצוהל שסוף סוף יש מנהיג בישראל, לתמיכה בלתי מסויגת בעלילת הדם של יאיר גולן. לאכזבתי, הפעם גם רווית הכט, שלרוב היא שקולה ומאוזנת יותר, הצטרפה לדבוקה. ואת עיקר חיציהם הם שיגרו ללפיד, גנץ, בנט, ליברמן וראשי האופוזיציה שיצאו נגד גולן. ואלפר –נגד "תקשורת המיינסטרים" שאף היא גינתה את גולן.
רווית רצתה לשבח את גולן, והשוותה אותו ל...טלי גוטליב: "הקטע של גוטליב – ובמידה רבה גם זה של גולן, במחילה על ההשוואה – הוא שהם אומרים את מה שעובר להם בראש ללא הפעלת מנגנון שלם של סינתוז, פילטור וסירוס, מנגנון שכל־כולו משדר פחד ופחדנות."
אכן, השוואה נכונה. אכן, יאיר גולן העמיד את עצמו בשורה אחת עם מאורות גדולים כמו טלי גוטליב, ניסים ואטורי, ברדוגו ויאיר נתניהו.
זאת האלטרנטיבה?
* חידון – שאלה: מי הח"כ שדברי הבלע שלו השבוע נתעבים יותר – יאיר גולן או טלי גוטליב?
תשובה: גוטליב.
נמק: כי יאיר גולן לא ח"כ.
* מי מזיק יותר? – אחד מדפי המסרים המתרוצצים כדי לגונן על דברי הבלע של יאיר גולן, מציג ציטוטים מזעזעים של סמוטריץ', סטרוק, סוכות, בן גביר ועמיחי אליהו, ותוהה: מי מזיק למדינת ישראל, גולן או הם?
קודם כל, התשובה לשאלה היא: כן. ושנית, עצם השאלה היא הבעייה. מה בסיס ההנחה של השאלה? שהבחירה היא בין גולן לעמיחי אליהו. יש דיכוטומיה וצריך להחליט בין שני קווים. 80% מהציבור הישראלי שבתווך, בקו הרצף של המורכבות הישראלית, נמחק. אם הברירה תהיה בין קנאים א' לקנאים ב', זה יהיה אסון לאומי. המיינסטרים הציוני הממלכתי הדמוקרטי, שהוא הרוב הדומם, לא ייתן לזנבות הרדיקלים, שמחזקים זה את זה, בהתאם לחוק הרדיקלים השלובים, להרוס את החברה הישראלית.
* הגדרותיי החדשות – הנה כמה הגדרות חדשות שהודבקו לי בימים האחרונים: ביביסט, סמוטריצ'יסט, בן גביריסט. למה? בשל ביקורתי על דברי הבלע ועלילת הדם של יאיר גולן.
ברמה האישית, תגובתי לכינויים הללו היא חיוך סלחני.
אבל הם סימפטום לשתי תופעות חברתיות ותרבותיות בעייתיות ביותר.
האחת היא, שסביב יאיר גולן הולכת ומתגבשת כת עובדי אלילים א-לה הכת הביביסטית, הרואים במושא סגידתם כליל השלמות וכל ביקורת עליו היא בלתי נסבלת. וכפי שמי שמותח ביקורת על נתניהו מתויג בידי הכת כסס00מולן רדיקלי עוכר ישראל, כך מי שמותח ביקורת על יאיר גולן הוא כהניסט. אלא מה?
וכמו בכת הביביסטית, גם שם מה שהופך דבר לכשר הוא עצם העובדה שיאיר גולן אמר או עשה אותו. יש לי חבר, שבכל פעם שאני תוקף את השוקניזם, הוא מסכים איתי, מסמן לייקים, לעיתים מביע שאט נפש מהדברים שאני מצטט ומגדיר אותם בהגדרות מדיציניות, הדומות לאלו שאני מגדיר אותם. חשוב לו מאוד, ובצדק, ליצור בידול מוחלט בין השמאל הציוני, שהוא משתייך אליו, לשמאל האנטי ציוני הרדיקלי, שהוא סולד ממנו. אילו גדעון לוי כתב על המדינה שהיא הורגת תינוקות כתחביב, דעתו על הדברים היתה כדעתי. כיוון שיאיר גולן אמר אותם, הוא שינה את תמונת הפרופיל שלו לתמונה של יאיר גולן ועליה כתוב "צדק אז [כלומר בחילול יום השואה בנאומו כסגן הרמטכ"ל] וצודק היום."
חבר אחר, שאני מוקיר אותו מאוד ומעריך מאוד את תרומתו האדירה לחברה הישראלית לאורך עשרות שנים, שאין לי ספק מה הוא היה אומר אילו רוגל אלפר היה כותב את הדברים, אך הוא כבר כמה ימים באובססיה להגן על יאיר גולן, שאותו הוא מגדיר מנהיג ואיש אמת. איש אמת? באמת? האם ישראל רוצחת תינוקות כתחביב? מנהיג? מנהיג מן הסוג של נתניהו, שמנסה להיבנות מהפרד ומשול, משנאה וקרע.
התופעה השנייה היא ההקצנה המסוכנת. כאשר אני מותח ביקורת על גולן, אני מן הסתם תומך בסמוטריץ' ובן גביר, כיוון שאלו האפשרויות היחידות שעל הפרק: או סמוטריץ' או יאיר גולן. בדיוק כפי שכאשר אני כותב נגד בן גביר, כותבים לי מיד שאני שמאלן רדיקלי ובולשביק. אין מגוון דעות, כפי שאין מורכבות במציאות. יש שני צדדים קיצונים, שחור ולבן, שמאל רדיקלי וימין רדיקלי. זו מתכונת להרס החברה הישראלית.
אני מאמין במיינסטרים הציוני, הממלכתי, הדמוקרטי, הסולד מן הזנבות הקנאיים המכשכשים בו. הרוב יפסיק להיות דומם ולהפקיר את הזירה לפנאטים.
* שמן לדליקת האנטישמיות – עלילת הדם של יאיר גולן, פושטת ברחבי העולם האנטישמי כאש בשדה קוצים. כל אנטישמי זב חוטם מצטט את דברי הבלע של סגן הרמטכ"ל הישראלי כדברי אלוהים חיים. יאיר גולן שפך שמן לדליקת האנטישמיות החוגגת מאז 7 באוקטובר.
* ההטרלה התורנית – ההטרלה הפופוליסטית התורנית, של עוכר המשפטים לוין וח"כים מהליכוד, היא קריאה לשלילת דרגותיהם של בוגי יעלון ויאיר גולן.
אמנם דברי הבלע של בוגי יעלון לשעבר ושל יאיר גולן, חמורים ובזויים, והעובדה שאמרו אותם רמטכ"ל וסגן רמטכ"ל לשעבר הופכים אותם לחמורים יותר. אולם אין הם מוחקים עשרות שנות תרומה אדירה של כל אחד מהם לביטחון המדינה, ולא את העובדה שכל אחד מהם הקדיש את רוב חייו לביטחון המדינה. אי אפשר למחוק את קפיצתו של יאיר גולן אל תוך התופת ב-7 באוקטובר, להצלת אזרחים ישראלים. מה שהזוי במיוחד, הוא שאת ההצעה הנואלת הזאת הציעו חברים בקואליציית המשתמטים ובממשלת ההשתמטות.
גם המציעים יודעים שזה לא יקרה. אבל כמו יאיר גולן, המטרה שלהם היא להטריל, להקצין ולשסע, כי הם נבנים מכך. כל השמאל הציוני הוקיע את גולן על דבריו. מהלך כזה יגרום להם לצופף שורות סביבו. וזה בדיוק מה שהמטרילים רוצים. הצעתם תחזק את גולן וחיזוק גולן יחזק את הימין הביביסטי והכהניסטי. חוק הרדיקלים השלובים עובד.
* מנקים אחריו – בכל פעם שהרב עובדיה איבד שליטה על פיו, ובדרשותיו בבית הכנסת היזדי היה מגדף ומחרף ומטנף, היו רצים אחריו השאווישים שלו למחרת ומסבירים לנו שלא הבנו אותו נכון... שהוא התכוון ש... ואילו שמעתם את כל הדרשה ולא רק משפט אחד וכו' וכו' וכו'.
* תחביב כפול – למען הסדר הטוב ולמען הסר ספק ועל מנת לחזור לשיח השפוי, נחזור ונדגיש קבל עם ועולם: מדינת ישראל מגינה על ילדי ישראל מפני מי שתחביבם האחד הוא לרצוח ילדים יהודים ותחביבם השני הוא להפוך ילדים פלשתינאים למגן אנושי.
אין מוסרית יותר ממלחמתנו בעזה. אין מוסרי פחות מהשארת שלטון חמאס בעזה על תלו והענקת ניצחון היסטורי לטבח.
* והרי הודעה שהתקבלה זה עתה – התחביב של היהודים אינו סתם לרצוח תינוקות, אלא להשתמש בדם שלהם לאפיית מצות.
* דבר העבריין – האסיר המשוחרר והלא משוקם אהוד אולמרט רץ לתקשורת האמריקאית כדי להאשים את מדינתו, שהיא מבצעת כמעט פשע מלחמה. זו הדרך היחידה של העבריין הזה לשרוד בכותרות.
* כבר אין צורך בתירוץ – כותרת מאמר של אהוד ברק ב"הארץ", ערב שבת: "שחרור חטופים או מלחמת שולל." מדוע אני מצטט את הכותרת הזאת? כי היא חריגה. העיתון כולו, עמוד אחרי עמוד, מאמר אחרי מאמר, כתבה אחרי כתבה, מגויס נגד המלחמה. ברק חריג בכך שהזכיר את החטופים, הגם שבגוף המאמר הם זניחים. אם עד לאחרונה הדאגה לחטופים היתה הסיבה ליציאה נגד המלחמה, אולי כי זו היתה הלגיטימציה הציבורית להתנגדות, הרי שעתה הם כבר אינם זקוקים לתירוץ. הם יוצאים נגד המלחמה בעיקר בטענות השווא שזו מלחמת פשע מלחמה רצחני נגד הקורבן הפלשתינאי, שמעצם היותו פלשתינאי הוא קורבן אולטימטיבי, מוחלט, גם אחרי 7 באוקטובר. דחיקת החטופים לשולי השוליים מעידה על כך שבקרב אותם חוגים השימוש בחטופים היה רק תירוץ, תוך שימוש ציני בכאבן של משפחות החטופים.
בין השאר מופיע פשקוויל של האסיר המשוחרר והלא משוקם אולמרט שמעליל על המדינה שהוא היה ראש ממשלה פשעי מלחמה, פשקוויל של זוהיר בהלול שמשווה את מלחמתנו לשואה ופשקוויל של זהבה גלאון התוקפת בארסיות את הנשיא הרצוג, בני גנץ ויאיר לפיד על כך שיצאו נגד יאיר גולן.
* ריבונות נוסח לנדסמן – קרולינה לנדסמן פרסמה ב"הארץ" מאמר הקורא לעולם לאכוף על ישראל מדינה פלשתינאית בקווי 4.6.67. היא מעודדת את מנהיגי אירופה ללכת עד הסוף עם היוזמה הזאת וקוראת לטראמפ להצטרף אליה ולהוביל אותה. הסיבה לדרישה הזאת מנוסחת בכותרת המאמר: Yes We Can't.
טענתה היא, שיש רק עמדה אחת בספקטרום העמדות בישראל שהיא העמדה הנכונה – הדעה הפוליטית שלה. עמדתה היא שיש להקים מדינה פלשתינאית בקווי 4.6.67. ואם ישראל אינה מבינה שזה מה שהיא צריכה לעשות, יש לכפות זאת עליה.
מסר אחד חוזר שוב ושוב במאמרה: "העצמי הישראלי נסוג בשנים האחרונות אל תוך העצמי היהודי." שוב ושוב היא לועגת לתפיסה של "הישראלי בגלגולו ה'קודם כל יהודי'." כאילו ביום שקמה המדינה, השלנו מעלינו את זהותנו היהודית והמרנו אותה בזהות ישראלית, שהיא מתקדמת יותר, והנה, אנו נסוגים לזהות היהודית, המאוסה בעיניה.
אבל ביום שקמה המדינה, הוקראה מגילת העצמאות, שנפתחת במילים "בארץ ישראל קם העם היהודי," כל כולה עוסקת בזהותה היהודית, ומשפט המפתח הוא "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל." כלומר, לא נוצרה זהות חדשה, אלא נוצרה מדינת לאום של העם היהודי, ששמה מדינת ישראל, כלומר מדינתו של עם ישראל. מיהו עם ישראל? העם היהודי.
איך לנדסמן מציגה את המהות של "העצמי היהודי"? חוסר גבולות. כלומר, ריבונות פירושה גבולות, אבל העצמי היהודי הוא מה שהיה לפני הריבונות, ולכן אין לו גבולות. לא גבולות למדינה, ולא גבולות ל"פשעים" שהוא עושה לפלשתינאים בעזה.
אבל כאשר היא מדברת על גבולות, אין כוונתה אלא לגבולות ספציפיים מאוד, שמהם הותקפה ישראל ולכן הם כבר לא גבולותיה. אבל את מה שהיא מציעה כבר עשינו בעזה לפני עשרים שנה. 11 שנים אחרי שקמה המדינה הפלשתינאית אחרי אוסלו ושלטה, בין השאר, על 90% מרצועת עזה, בהתנתקות ישראל נסוגה בדיוק לגבול שהיא מציעה, במחיר כבד ביותר של עקירת יישובים וגירוש אזרחים ישראלים מבתיהם ונישולם מאדמתם. הנסיגה עצמה היתה תחת אש, והאש לא פסקה מאז והגיעה לידי מיצויה המושלם ב-7 באוקטובר.
כעת היא מציעה שבשם קדושת הגבולות הספציפיים ההם, ישראל תשוב לאותם גבולות לא רק בעזה, אלא גם ביו"ש, כלומר הפיכת המרכז הצפוף של האוכלוסייה הישראלית – מישור החוף ובעיקר גוש דן, לעוטף המדינה הפלשתינאית, כאשר במיספר מקומות המרחק בין הגבול לים הוא במרחק של כשני שליש מהשטח שכבשו "המחבלים עם הכפכפים" בתוך שעות ספורות ב-7 באוקטובר. בעצם, היא מציעה שנשכח את 7 באוקטובר, נתעלם מלקחי 7 באוקטובר ונתאבד. ואם איננו מתנדבים להתנדב, על העולם לכפות זאת עלינו. וזאת, בשם הריבונות. כלומר בעיניה מדינה ריבונית, היא מדינה שאחרים יכפו עליה את רצונם. זאת הריבונות המפותחת של "העצמי הישראלי", להבדיל מהנסיגה ל"עצמי היהודי" הטרום מדינתי.
ואם ניסוג לאותם גבולות – האם הפלשתינאים מכירים בגבולות הללו? הרי כאשר הפולשים חצו את הגבול הקדוש אליבא דלנדסמן ב-7 באוקטובר, הם דיווחו ברשתות הקשר "נכנסנו לכיבוש. כלומר, כאשר הם היו הריבון עד קו 4.6.67, מה שמעבר לו הוא "הכיבוש". היא מודה שיש פלשתינאים שגם להם אין תודעה של גבול. והיא מסבירה מדוע: "גם הפלסטינים, כפועל יוצא של חיים תחת המגף הציוני, מפתחים סימפטומים דומים לאב המדכא." כלומר, הם קיבלו את קווי שביתת הנשק וחיו עימנו בשלום, עד שהמגף הציוני דיכא אותם, ותחת הדיכוי חלקם מפתחים סימפטומים של להיות דומים לנו, ואינם מכירים בגבול. וזה מתבטא בעיקר בתקווה ל"שיבה מוחלטת". אני מבין שלנדסמן מצפה מהם להסתפק בשיבה חלקית. למשל, ש"רק" מיליון פלשתינאים "ישובו" לישראל.
כי האמת היא, שמשמעות הלהג על הישראליות להבדיל מן היהודיות, היא כמיהה למדינה לא יהודית. במקום מדינת הלאום של העם היהודי, תהיה כאן מדינה אזרחית, שאין לה זהות לאומיות, להבדיל מן המדינה הפלשתינאית שתהיה מדינת לאום נקיה מיהודים. המדינה חסרת הצבע והזהות שתקום על חורבותיה של המדינה היהודית, תאופיין רק בהרכב אוכלוסייתה, כולל אנשי השיבה ה"לא מוחלטת". אולי הם יסכימו שיקראו לה ישראל.
* peace and love – למה חמאס דורש את הפסקת המלחמה? כי הוא ארגון שוחר שלום.
* שיאו של גל אנטישמי – הרצח הכפול בפיגוע האנטישמי במוזיאון היהודי בארה"ב, הוא שיאו של הגל האנטישמי בארה"ב ובאירופה מאז 7 באוקטובר, בהשראת הטבח, שעורר התלהבות בקרב האנטישמים בעולם. לב ההסתה האנטישמית הוא באוניברסיטאות היוקרה בארה"ב. טוב עושה טראמפ, שמוביל מלחמת חורמה באנטישמיות באקדמיה.
* העתירה התייתרה – משראש השב"כ גילה אחריות והתפטר, והממשלה גילתה אחריות וביטלה את ההדחה, ניתן היה לצפות גם מבג"ץ לגלות אחריות ולהודיע שהעתירות התייתרו.
אין צורך בפסיקות מיותרות, שרק מעוררות מחלוקת וסערות ציבוריות, בלי שהן תורמות במאומה.
לגופו של עניין, היה ברור מלכתחילה שיש כאן ניגוד עניינים מובהק ושבג"ץ לא יוכל לאשר את ההדחה. אף על פי כן, בג"ץ לא מיהר לפסוק אלא דחף שוב ושוב לפשרה. ברוח זו, משההדחה בוטלה, אין שום סיבה לחולל מחול שדים מיותר.
(את התגובה הזאת כתבתי מיד כשראיתי את המבזק הראשון על פסק הדין. מסתבר שכיוונתי לדעת גדולים – זו בדיוק, ממש בנימוקים הללו, עמדת המיעוט של המשנה לנשיא והנשיא הבא, השופט סולברג).
* כולם נוהגים בכוחנות – בג"ץ שגה כאשר הוציא פסק דין על שאלה תיאורטית, אחרי שראש השב"כ התפטר והממשלה ביטלה את ההדחה. השגיאה היא בעצם פסק הדין, לא בתוכן שלו. ברור שהדחת ראש השב"כ מיד אחרי שהחלה חקירת פרשת קטארגייט היא ניגוד עניינים. אבל זה כבר לא רלבנטי.
היועמ"שית שגתה בפרשנות מרחיקת הלכת של פסיקת בג"ץ. יש הבדל בין הדחה אחרי פתיחת חקירה, לבין מינוי ראש השב"כ. פרשנות על פיה יש ניגוד עניינים במינוי ראש חדש, היא לא הגיונית. אנו במלחמה, חייבים למנות במהרה את ראש השב"כ, הוא חייב לעבור חפיפה מסודרת לפני שבר מסיים את תפקידו. ברור שמי שממנה זו הממשלה. ברור שמי שבוחר את המועמד הוא ראש הממשלה, האחראי אישית על השב"כ. וברור שכל מינוי צריך לעבור קודם את ועדת גרוניס, שתבטיח את כשרות המינוי. ותמיד ניתן גם לעתור לבג"ץ, אם מישהו חושב שיש פגם במינוי. לכן, לא היתה שום הצדקה להנחיה שלה לעכב את המינוי, אם כי נכון לזכור שהיא התחייבה לקבל בדחיפות החלטה באשר לנהלי הבחירה.
עם זאת, מרגע שהיא החליטה על כך, ברור שעל ראש הממשלה לנהוג על פי הנחייתה. כפי שברור שאסור היה לו לעקוף את הרמטכ"ל ולזמן מעל ראשו אלוף בצה"ל לתפקיד. הבעייה היא שכולם, גם בג"ץ, גם היועמ"שית, גם נתניהו, כולם נוהגים בכוחנות, בכיפוף ידיים, כאילו אין מלחמה, וגורמים לנזק רב.
המינוי עצמו, של האלוף זיני, ראוי. כפי שכבר כתבתי בעבר, אחרי משבר כה כבד בשב"כ אחרי קריסת 7 באוקטובר, נכון למנות ראש חיצוני, כפי שהיה עם מינויו של עמי איילון כראש השב"כ אחרי רצח רבין.
איך תנהג היועמ"שית? איני יודע, כמובן. אני יודע איך ראוי שתנהג. זיני עוד לא מונה, כי המינוי יהיה בממשלה, ויש לכנס קודם את ועדת גרוניס. נתניהו לא מינה, אלא הודיע מי המועמד שלו. נכון שמהר מאוד היועמ"שית תנסח את הכללים שישללו ניגוד עניינים בעניין החקירה, ובא לציון גואל.
* מי יהיה המבוגר האחראי – דווקא כיוון שאני תומך באלוף זיני ורוצה במינויו, אני מצפה ממנו לדרוש מרוה"מ לא לקדם את המינוי באופן לעומתי, ולא להפר את הנחיות היועמ"שית. חבל שהוא נתן את ידו לעקיפת הרמטכ"ל.
אני מקווה שהיועמ"שית תנהג באחריות ותמהר להוציא הנחיות שלא תפגענה בסמכות הממשלה וראש הממשלה, אלא תבטיח שלא יהיה ניגוד עניינים. לדוגמה, לקבוע שראש השב"כ יהיה מנוע מכל מעורבות בחקירת קטארגייט והאצלת סמכויותיו בחקירה זו לסגנו. או אפילו השאלת צוות החקירה של השב"כ, עם כל סמכויותיו ואמצעיו, לאחריות אישית של פרקליט המדינה. אני מקווה שבהרב מיארה תנהג באחריות ותגלה יצירתיות כדי לאפשר את המינוי, ולא תהיה "דובוני לא לא" שרק יחריף את המצב.
* יבריז לו – אם נתניהו משלה את עצמו שהאלוף זיני יעדיף את הנאמנות האישית אליו על הנאמנות למדינת ישראל, הוא ייווכח מהר מאוד, שזיני יבריז לו בדיוק כמו מנדלבליט, אלשייך ויורם כהן.
* מלינץ' ללינץ' – לפני כחצי שנה האלוף זיני הותקף בידי פורעים חרדים בבני ברק, וחולץ בידי המשטרה. והרי התחזית – בימים הקרובים הוא יעבור ב"הארץ" לינץ' תקשורתי; קבלת הפנים הקבועה לכל דתי שממונה לתפקיד כלשהו. שאלו את אלשייך.
* הפוליטיקה זקוקה לאנשים כאיילנד – גיורא איילנד היה מג"ד שלי בגדוד חמישים, לפני יותר מארבעים שנה. הוא היה מג"ד מעולה; מנהיג, חכם, אינטלקטואל. חשבתי אז שהוא יהיה רמטכ"ל. הוא לא היה רמטכ"ל, אך מילא מיספר תפקידי אלוף ואח"כ ראש המל"ל. לאורך כל הדרך עקבתי אחריו, וכשהביע התנגדות למו"מ שניהל אולמרט על נסיגה מהגולן, חידשתי איתו את הקשר. אני מעריך את יושרתו האינטלקטואלית ואת היצירתיות והמקוריות שלו. רעיונותיו תמיד מקוריים, אינם משתבצים על פי דוגמות של ימין ושמאל. גם כשאיני מסכים אתו, אני תמיד אוהב להקשיב לו ולתובנות החכמות שלו.
אני שמח שהוא עומד להצטרף לפוליטיקה, במסגרת "ישראל ביתנו". הפוליטיקה זקוקה לאנשים כמוהו. אני בטוח שהוא יתרום תרומה גדולה לגיבושה של אסטרטגיה לאומית, כשר בממשלת השיקום, שתקום אחרי הבחירות הבאות.
* השראה – חצי שעת הפסקת ארוחת הבוקר של חניכי הפנימיה החקלאית "אדם ואדמה", העובדים בחקלאות בחלקו הראשון של היום, כוללת לימוד (במלעיל) קצר, לרוב סביב טקסט קצר, שמוביל הבוגר שעובד עם כל קבוצה – מדריך, מחנך, המנהל. ופעמים רבות כשחניכי אדם ואדמה עובדים איתי, מבקשים ממני להעביר. כך היה אתמול. קראתי להם מכתב שכתב גדי מוזס, חבר ניר עוז בן ה-81, שישב בשבי חמאס 482 יום, לחברי קיבוצו. במכתב הוא מדרבן אותם להרים ראש מתוך האבל והכאב ולהפשיל שרוולים לתקומת ניר עוז. בשיחה בעקבות שמיעת הטקסט, אמרה חניכה, שאחרי ששומעים דברים כאלה מפי אדם שמבוגר מאיתנו פי כמה וכמה, שחזר אחרי כמעט 500 יום במנהרות חמאס, אין לנו, הנוער, שום זכות מוסרית לא ללכת בדרכו.
מה יש להוסיף?
* ביד הלשון: עומר – עומר הוא אגודת שיבולים לאחר קצירתן. ספירת העומר, שאנו כעת בעיצומה, היא ספירה יהודית מסורתית בת 49 יום, בין הקרבת מנחת העומר לבין קצירתו; בין פסח לשבועות.
יישובים רבים בארץ ישראל נושאים שמות חקלאיים, כמו דגניה, עין זיתים, קציר, חריש, בית קמה ועוד. ויש גם יישוב הנושא את השם עומר, למרות שהוא אינו חקלאי.
עומר היא מועצה מקומית בנגב, השוכנת בסמיכות לבאר שבע. מקור נוסף לשמה, הוא שמו של האתר שעליו הוקמה בפי הבדואים – אל עומרי.
עומר אינו השם הראשון של היישוב. ב-1949 הקימו שם חיילים משוחררים קיבוץ בשם אילתה, אך הוא התפרק לאחר זמן קצר. במקומו נוסד מושב שיתופי, שלאחר זמן קצר הפך למושב עובדים. המושב לא התרומם ומצבו הלך והידרדר. ב-1960 חברת רסקו לקחה על עצמה לשקם אותו. בין השאר צורפו אליו מתיישבים חדשים, חלקם עובדי הסוכנות היהודית וחלקם עולים מארגנטינה. חלק מאדמות המושב הוקצו להקמת כפר עירוני, שבנייתו החלה ב-1962 והוא נקרא בני ערד. היישוב התפתח מאוד הלך וגדל, וב-1974 הוכרז כמועצה מקומית. כיום מונה היישוב למעלה מ-8,000 תושבים, ומבחינה כלכלית הוא אחד היישובים החזקים בארץ.
אורי הייטנר
לתגובות: uriheitner@gmail.com
העמדת דברים בהקשרם ההיסטורי
פורסם לראשונה ב"הארץ", 20.5.2025
מאמרו של פרופ' אמיר גולדשטיין ("שבחים לנאצים, מועל יד בעצרת", הארץ 8.5.2025), מהחוקרים הבולטים של תולדות הימין הציוני, עלול לעורר את הרושם שהמחלוקת בדבר היחס לפשיזם היה הנושא המרכזי בהיסטוריה של התנועה הרוויזיוניסטית לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.
כדי להעמיד דברים בהקשרם ההיסטורי אבקש להעיר, ראשית, שהיו נושאים אחרים שעמדו במרכז דיוניה וויכוחיה הפנימיים של התנועה הרוויזיוניסטית, בראש ובראשונה שאלת הפרישה מההסתדרות הציונית, שגם הביאה לידי פילוג במפלגה. כמו כן היו מחלוקות, קצתן סוערות, בעניינים כגון היחס לדת ומקומה באידאולוגיה הלאומית, הקמת ארגון עובדים מתחרה להסתדרות הכללית או השתלבות בה, ארגון בוגרי תנועת בית"ר והיחס בינם ובין מחתרת האצ"ל, ועוד.
שנית, נכון שהקבוצה המקסימליסטית, ואחימאיר בראשם, גילתה אהדה לפשיזם בשנות העשרים ובראשית שנות השלושים. נכון גם שז'בוטינסקי נאבק בהם; אולם הם היו בחברה הגונה ומעניינת של אישים דגולים כווינסטון צ'רצ'יל ופרנקלין רוזוולט, שלימים הנהיגו את העולם החופשי במלחמה נגד ציר הרשע הנאצו-פשיסטי.
התמיכה בפשיזם האיטלקי בשנות העשרים נבעה גם – ואצל אחדים בעיקר – מן החשש מפני הקומוניזם ומדיניות הדיכוי של ברית-המועצות בהנהגת סטלין. גם מול הציונות היה הבולשביזם אויב מר, ובימים ההם האויב המסוכן ביותר. מנהיג הציונות חיים ויצמן נפגש עם מוסוליני לפחות שלוש פעמים בשנים 1934-1933. ז'בוטינסקי כתב למוסוליני "הננו אויבים," ובכל זאת ניסה להיפגש אתו.
שני האישים הללו, ויצמן וז'בוטינסקי, היו ליברלים מושבעים, אבל ביקשו להשפיע על בריטניה לשפר את יחסה ליישוב ולציונות גם על-ידי יצירת דימוי של חלופה אפשרית. ויצמן רמז על כך בפגישות סגורות, וז'בוטינסקי במאמרים בעיתונים.
הדובר הציוני הבולט ביותר באהדה לפשיזם ולמוסוליני היה איתמר בן-אב"י, בנו של אליעזר בן-יהודה, שבשנות העשרים היה עורכו של היומון "דאר היום", סייר באיטליה הפשיסטית כאורחו של מוסוליני וכתב מאמרי הערכה נלהבים למשטר שלו.
אחימאיר פירסם ב"דאר היום" סדרת מאמרים בכותרת "מפנקסו של פשיסטן" ולימים חזר בו, כשם שכמה ממנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה גילו אהדה לבולשביזם בימי לנין וכעבור זמן חזרו בהם. באשר לנאציזם הגרמני, "ברית הבריונים" בהנהגת אחימאיר הייתה הראשונה לצאת במחאה אלימה נגדם, כשאנשיה הורידו את הדגל הנאצי מהנציגויות הקונסולריות של גרמניה בארץ, ארבע שנים לפני המלחמה.
העמדת הדברים בהקשרם ההיסטורי מסבכת, אולי, את התמונה, אבל היא מסייעת להבנתה.
פרופ' אריה נאור
תגובתי לנעמן כהן
"אדם עשוי לשנות את דעותיו, ובייחוד בגיל צעיר, ואין זוקפים על אדם דעות בהן דגל בעבר מבלי לדגול בהן בהווה. עד 1915 היה מוסוליני סוציאליסטן, וכשיסד את הפאשיזם איש לא זקף על חשבונו את עברו כסוציאליסטן שמאלי. בגיל עשרים דגלתי בטולסטוי ואת גדול הציונים ראיתי לא בהרצל אלא ב-א. ד. גורדון. כעבור שנה הייתי קרוב לקומוניזם. אבל כשעמדתי על נוראות הרבולוציה הרוסית, ראיתי זמן-מה בפאשיזם (לא ב'אינטרנציונל השני') את הכוח הריאלי, המסוגל להילחם בהצלחה בבולשביזם. אבל כשראיתי, שמוסוליני פנה ללאומיות צרת עין ורצה להפוך את 'הצפרדע' האיטלקי ל'שור' הרומאי, פניתי עורף למצבי-הרוח הפאשיסטיים, ובראשית 1929 הופיע ז'בוטינסקי בארץ-ישראל וריפא אותי בהחלט ממחלת נוער זו."
כך מסכם אבי-מורי, ד"ר אב"א אחימאיר ז"ל, במאמרו ב"חרות" (15.8.1955), את פרק הפאשיזם שלו מסוף שנות העשרים למאה הקודמת, שקדם לפאשיזם כפי שהתגלה מאוחר יותר.
את אבי עניין כל ימיו רק דבר אחד – טובת העם היהודי וחידוש חירותו במולדתו, ולא דבקות באיזו אידאולוגיה לשם דבקות בה, בלי קשר לאינטרס היהודי. לשם כך הקדיש את מלחמתו והגותו. אפילו את חייו. איך הוא התבטא פעם? – "אילו הייתי אסקימוסי, הייתי נלחם למען זכויות עמי האסקימוסי, אבל מה לעשות, נולדתי לעם היהודי..."
נעמן כהן מפגין ידע היסטורי רב, אבל מעלה השערות בלתי מבוססות, מפתח אותן לכיוון הרצוי לו. כפי שכתב אבי וצוטט לעיל, אב"א אחימאיר היה בין הראשונים שחזו את הסכנה שבקומוניזם – וקודם כל לעם היהודי – וראה בפאשיזם העולה את המענה לסכנה ה"אדומה". לגבי הקומוניזם הוא צדק והיה הלוחם הנועז בו, בעטו, ברבים ממאמריו. מן הפאשיזם מיהר להתפקח, כפי שהוא עצמו מודה, ולא עוד אלא שבפעולה נגד הנציגות הנאציונל-סוציאליסטית-גרמנית בירושלים וביפו, הוא וחבריו ביצעו את פעולת המרי הראשונה נגד הנאציזם, יחד עם הכרזת החרם על סחורות גרמניות.
נעמן כהן מפתח תיאוריה לפיה אהד אבי את הפאשיזם כשלעצמו, וטוען שהכיר את תורה ג'נטילה. כמי שבקי למדי בכתביו של אבי, רובם במאמרים שטרם יצאו מן העיתונים המצהיבים אל קבצי הכרכים, איני זוכר שנתקלתי בהם בשם של איטלקי פאשיסטי הזה. באשר לשפנגלר. עבודת הדוקטורט כתובה כמובן בגרמנית, ולדאבוני לא קראתיה. אבל עיסוקה הוא בהתייחסויות של הוגי דעות ואנשי רוח רוסיים ל"שקיעת המערב" שלו. האם היתה לאבי "קירבה רוחנית אל משנתו"? – אני בספק גדול. כפי שכתב ערכים מדעיים לאנציקלופדיה העברית, כך גם עבודתו זו נכתבה מתוך יושרה מדעית.
אני חוזר ואומר: כמי שמכיר היטב את שפת כתיבתו של אבי – שנהג לקחת מושגים משפות זרות, מאנשי רוח לאו דווקא יהודים, מההיסטוריה שהיה כה בקיא בה – ברור לי היטב כי השתמש במילים "מזהירים", "דוצ'ה" ואפילו "פאשיזם" כאילוסטרציה ולא כהזדהות עם המקור שלהן.
ואסכם: לדידו של אב"א אחימאיר (עד 1919 גייסינוביץ') – חלוץ המרי בשלטון הזר בארץ ישראל ובשלוחת הנאצים בארצנו – "פאשיזם" היה מדינה יהודית עצמאית בארץ-ישראל, צבא עברי, פרלמנט ישראלי, עם ומדינה ככל העמים. מדינה שבה נעמן כהן יכול לכתוב ככל העולה על דעתו.
יוסי אחימאיר
לראות את מר הייטנר הצדקן
לידידנו היקר אהוד בן עזר, ברכות לשלומך ותודה על הגיליונות הנהדרים שאתה מעניק לנו במסירות כה רבה.
הפעם רציתי להתייחס למאמרו האחרון של אורי הייטנר בגיליון 2057 – "בנט – מיתוס מול עובדות."
אני חייב להודות שבעוד בדרך כלל מאמריו של הייטנר מרגיזים ולעיתים אף דוחים בסגנונם התוקפני והטרחני, הרי שהפעם התענגתי על כל מילה, ואפילו האריכות גרמה לי לצמרמורות של עונג.
לראות את מר הייטנר הצדקן, המטיף המצליף, שתדיר מתהדר במוסריותו ואינו חוסך את שבטו מכל מה שזז – מוכר את נשמתו הצדקנית לשטן, ובפלפולים מפולפלים ומופרכים מתאמץ להצדיק את כל מעשיו של בנט, וכל זאת רק משום שלדעתו לבנט יש הסיכוי להחליף את "הסמרטוט נתניהו".
אכן, כבר לימדונו חז"ל כי גדולה שנאה שמקלקלת את השורה, והכול כשר במלחמה באוייב האמיתי של ישראל, "נתניהו שהמיט על מדינת ישראל ועל העם היהודי את אסון 7 באוקטובר," כלשונו הרעילה של הייטנר.
מוטי ברגר
עזה כמוות אהבה
על "גטסבי הגדול" מאת פרנסיס סקוט פיצג'רלד
מאנגלית – גדעון טורי
הקיבוץ המאוחד, 2009, 176 עמ'
הגיבור במרכז העלילה הוא ג'יי גטסבי, בהווה בן שלושים ואחת-שתיים, עשיר מופלג, גר בארמון, מעסיק שמונה משרתים, יש לו שתי ספינות מנוע, אשדות קצף, מכונית רולס רויס, מטוס ים. מקור עושרו הוא תעלומה, המאפשרת למכריו ואורחיו לשער השערות, כגון שהיה מרגל גרמני (לא ייתכן, כי הרי הוא נלחם כקצין בצבא ארצות הברית ב"מלחמה הגדולה"), שהרג בן אדם, שירש ממשפחתו העשירה (הוכחש על ידי אביו האביון שגטסבי תמך בו וקנה עבורו דירה), שהוא קרוב משפחה של קייזר וילהלם, שהתעשר מעסקי תרופות ונפט, ממכירת משקאות אלכוהוליים "מתחת לשולחן" בתקופת "היובש" כשמכירת משקאות אלכוהוליים היתה עבירה פלילית. באחד הווידויים של גטסבי נודע שהוא ירש 25000 דולר מספן בלייק סופריור בשם קורי.
האירועים מסופרים בגוף ראשון על ידי "גיבור עד" בשם ניק קרוויי, שכן של גטסבי הגר בבונגלו די מוזנח, בעל מכונית דודג' ישנה, בוגר אוניברסיטה המתפרנס בטיפול באיגרות חוב. הוא עד לנשפים מפוארים שמקיים גטסבי בביתו, שבו מתארחים מוזמנים משמנה וסולתה של החברה, וגם סתם לא קרואים. התחושה היא שאין תחתית לעושרו ולבזבזנותו של בעל הבית. גטסבי שולח את הנהג שלו להזמין את ניק לאחת המסיבות, ושם מסתבר שהם הכירו בימי "המלחמה הגדולה" (מלחמת העולם הראשונה) בצרפת. גטסבי סיים את תפקידו בקרבות בדרגת מייג'ור (רב סרן) עטור מדליות על הצטיינותו בקרבות, אבל חסר פרוטה בכיס. מייר ווללפסהיים מספר לניק שהוא הכניס אותו לעסקים המפוקפקים, ומכאן עושרו הגדול.
כאן אפתח סוגריים, ואספר על התיאור הלא מחמיא של גיבור זה (עמ' 71-67): יהודי קטן, בן חמישים, שטוח חוטם, בעל עיניים זעירות, מגדל שיער בנחיריים, ובעל שפה עילגת. כפתורי החפתים שלו עשויים משיניים טוחנות. הקורא נרמז שהוא מוכר "מתחת לשולחן" משקאות חריפים, וכי גם מכר משחק בייסבול ב-1919, עבירה פלילית שדינה כליאה.
כיוון שאף גיבור אחר ביצירה לא "זכה" לתיאור דומה, נדמה לי שלא אטעה אם אציין שמדובר בתמונה אנטישמית.
לפני שאגיע ללוז היצירה, אסקור בקצרה את שאר הגיבורים: דייזי, דודנית רחוקה של ניק, נשואה לטום מיוקונן, שחקן פוטבול לשעבר, גם הוא עשיר מופלג (בית מפואר, אורוות עם סוסי פולו, סירת מנוע, חצר עם דונמים של פרחים, נסיעות ארוכות לאירופה). לטום יש מאהבת בשם מרטל וילסון, אשתו של בעל מוסך בשם ג'ורג' וילסון, שמאמין לאשתו כי היא נוסעת לקתרין אחותה, כשהיא באמת מתרועעת עם טום בחדר שכור במלון. לדייזי יש חברה בשם ג'ורדן בייקר, אלופת גולף שמעוניינת בניק, ומשדרת לו על כך, כולל נשיקות, אבל ניק חושב עצמו עני, שאינו בעל אמצעים לשאת אישה.
ובאשר ללוז היצירה – מדובר באהבה עזה כמוות, שמובילה לסוף טראגי: בהיות דייזי בת שמונה-עשרה, היא פוגשת את ג'יי גטסבי, אז ליוטננט (סגן) צעיר שעמד להיות מועבר לקרבות בצרפת. הם נפגשים במכונית של דייזי, ומתפתחת ביניהם אהבה גדולה, אלא שגם אחרי שגטסבי חוזר מהקרבות, עטור דרגות ומדליות, הוא עני מרוד, ולא יכול לקחת על עצמו את האחריות לשאת את דייזי לאישה, והיא בינתיים נישאת לטום העשיר המופלג. מסתבר שביום חתונתה היא מקבלת מברק מגטסבי, ובעקבותיו היא משתכרת, ומוכנה להחזיר לטום מחרוזת שעלתה 35000 דולר ולבטל את הנישואים. לבסוף מרגיעים אותה, והיא מתחתנת עם טום העשיר המופלג.
עברו חמש שנים, והאהבה של גטסבי אל דייזי איננה שוככת – המשימה שלו היא להתעשר ולזכות שוב באהבתה של דייזי. איך הוא מגיע לעושר אגדי זאת תעלומה שמתבהרת מעט בעדות של וולפסהיים, כמפורט לעיל, אבל מסתבר שהמשימה שלו בקיום הנשפים ההוללים בטירתו היא למשוך את דייזי להגיע אל מעונו כדי שתתרשם מעושרו, ותיפול שוב אל בין זרועותיו. כשתוכניתו זאת איננה מתגשמת, הוא פונה לניק בבקשה שיזמין את דייזי (בלי טום) אל ביתו לתה, והוא ימתין לה שם. אלא שההתרגשות לפגישה גורמת לגטסבי להתנהג כמו נער מאוהב שחושש לרושם שהוא עלול לעשות על אהובתו. דייזי שמחה לפגוש אותו, ומצהירה על אהבתה אליו. מסתבר שדייזי אינה בררנית, היא מוכנה להתמסר לניק, וכשבעלה מכין משקה קר, היא מתנשקת עם גטסבי.
לאחר הפגישה בביתו של ניק – דייזי מרבה לבקר במעונו המפואר של גטסבי, כשטום, שכאמור, נואף עם אשתו של ג'ורג' וילסון, מתחיל להבין שיש כאן פלירט מאחורי גבו. הוא מזמין את גטסבי לביתו, ואחר כך למלון "פלאזה" בניו יורק, ושם הוא מטיח בפניו עלבונות, שהדראג סטורז שהוא מנהל הם רק מסווה למסחר בלתי חוקי במשקאות. כאן מתקיימת שיחה מוזרה ביותר בין בעל קנאי למאהב של אשתו. גטסבי טוען שדייזי אוהבת רק אותו, דייזי מאשרת שזה אמנם כך, אבל טום טוען שדייזי דווקא אוהבת אותו. בסופו של דבר, דייזי מודה שהיא אוהבת את שניהם! והרי ההתקוטטות לגבי מי אוהב את מי מוזרה לחלוטין בסצינה של עימות בין בעל מרומה לבין מאהב פוטנציאלי, כי הרי יש "חוזה" בין בעל לאשתו שאיש שלישי מבקש להפר אותו, וטענת המאהב שהאישה אוהבת אותו היא ממש לא רלוונטית (עמ' 128-119).
וזה לא הדבר המוזר שקורה אצל גיבורינו: לפני הסצינה הזאת טום דרש מניק להיות נוכח לאופן שהוא מרמה את ג'ורג' וילסון, בעלה של המאהבת שלו, מרטל, להיות עימם יחד בבית מלון, ואף להתעלס בחדר השני. הם ממש אונסים אותו להיות נוכח בניאוף. באותה הזדמנות מרטל מרגיזה את טום (מזכירה בלי סוף את שמה של דייזי), והוא מחטיף לה אגרוף לאף.
בחזרה מניו יורק טום אמור להסיע את ניק וג'ורדן במכונית של גטסבי, ואילו גטסבי ודייזי ייסעו במכונית של טום. ג'ורג' וילסון מבין סוף סוף שהוא מרומה על ידי אשתו, נועל אותה בחדר בכוונה לחזור למזרח, משם הגיע לניו יורק, אלא שמרטל משתחררת, רצה אל הכביש ונדרסת למוות. טום מספר לוילסון שאמנם המכונית שדרסה היא שלו, אבל נהג בה גטסבי, כשלמעשה דייזי רעייתו נהגה בה. וילסון הולך ברגל מניו יורק ל ווסט אג בלונג איילנד, אורב לגטסבי שהשתכשך בבריכה, יורה בו, ואחר כך יורה בעצמו. כך באה לקצה המתנה של חמש שנים של אהבה עזה כמוות. ניק עושה מאמצים כבירים להביא חברים ומכרים להלוויה, וכל אלה שנהנו מהיד הנדיבה של גטסבי, שהשתתפו בהתלהבות בשפע נשפיו – אף אחד לא היה מוכן להשתתף בהלוויה שלו, גם לא חברו הטוב ומיטיבו – מייר וולפסהיים.
בהלוויה הוזעק אביו של גטסבי, השתתפו המשרתים, ועוד אורח באחד הנשפים של גטסבי, שהיה שיכור כלוט, והתפעל מכך שבספרייה של גטסבי יש ספרים אמיתיים.
"גטסבי הגדול" נחשב לספר מופת בספרות האמריקאית, וללא ספק, הוא מעניין, וגם חושף פיסות חיים, ולבטי הנפש של אוכלוסיית החוף המזרחי של ארצות הברית בתחילת המאה העשרים. ויש בו גם נחמה מסוימת בעולמנו המיוסר – כי יש בעולם אהבה גדולה למרות שאנו ממשיכים להתקדם לעבר המוות דרך הדמדומים, כפי שהוגה לעצמה ג'ורדן בייקר (עמ' 128).
משה גרנות
אלו המילים שאמרתי ליד קברו של סבא זיידה יהודה ראב אחרי שאמרו קדיש לו ולכל הקבורים לידו.
בברכה,
שלומית
ל"ג בעומר יום השנה של משפחת בן עזר ראב
לקראת יום השנה קראתי שוב את ספר זיכרונותיו של סבא יהודה ראב כפי שנרשמו על ידי בנימין בנו הצעיר ופורסמו לאחר מותו.
כולנו יודעים כי ל"ג בעומר הוא יום השנה לפטירתו של סבא יהודה ועל כן אנו – נכדו ונכדתו, ניניו ונינותיו, ואף בני ובנות ניניו וילדיהם. מציינים את היום הזה בבית העלמין לכבוד סבא יהודה וכל משפחתו הקרובה הקבורה כאן בבית העלמין שנים רבות.
זה אינו מעמד עצוב אלא דווקא מעמד מחבר, מלמד ומאחד תחת דמותו הגדולה והעשירה של סבא יהודה.
חזרתי לספר "התלם הראשון" וגיליתי תגלית מעניינת בנושא משמעות ל"ג בעומר בחייו של סבא יהודה.
בל"ג בעומר 1876 יצאו לאזר ראב, אשתו השנייה (שלא מוזכרת בשמה...) האחיות של יהודה – חיה וטוייבה ואחיו הצעיר משה שמואל וגם דודתו אחות אביו בלומה לאה בדרכם לארץ ישראל. הם עזבו את העיירה נוגי-מדיאר ונסעו בדרכים בעגלות וברכבת עד טריאסט ומשם הפליגו באונייה לאלכסנדריה. ומאלכסנדריה ליפו שם כבר חיכו להם פרדים וחמורים וצידה שנשלחו על-ידי שטמפר בן הדוד כדי לעלות לירושלים.
בל"ג בעומר 1882 חוזר סבא יהודה לפתח תקווה הנטושה כפי שנכתב במאמר של סמילנסקי לבדוק את מצב המקום שננטש בשל מחלת הקדחת ובשל יבול דל. ונשאר תחת שמירה של בדואי מהאיזור.
בל"ג בעומר בשנת 1887 הגיע הברון רוטשילד לביקור קצר בפתח-תקווה לאחר ביקור בראשון לציון על הדרך לכיוון זיכרון-יעקב. יהודה ועוד 3 צעירים מפתח-תקווה דהרו ליפו ללוות את אישתו של הברון מיפו ולהתחבר למשלחת שכבר מיהרה לכיוון זיכרון. הם הפכו למשמר הכבוד של השיירה וגם עזרו להוציא את הכרכרה התקועה של הברונית מהחול, וגם לחבר בענף תאנה את ייצול של המרכבה שנשבר ולהשתין עליו... ולבדר את הברונית בסיפורים על החיים במושבה בארץ ישראל.
בל"ג בעומר בשנת 1901 שהה יהודה עם משלחת של המושבות ושל חובבי ציון בפריז לפגישה עם הברון רוטשילד בנושא הכרמים כבא כוח של המושבה. הוא יצא מהשיחה עם הברון ואנשיו כועס מאוד והחליט לעשות סיבוב זיכרונות בהונגריה ולבקר את קבר אימו ליד כפר ילדותו ס"ט אישטוון. הפגישה עם החברים מילדות, עם הטבע הירוק וזיכרונות הנערות במקום החזירו לו את הכוח והכיוון לחזור במלוא המרץ הביתה לקראת הבציר.
סמילנסקי מזכיר במסה שכתב על התלם הראשון כי בל"ג בעומר שנת תרמ"ב 1882 חוזר יהודה ראב הראשון לפתח תקווה אחרי העזיבה הגדולה בשל המחלות ואי הצלחת החקלאות לפרנס אותם. הוא נשלח לראות את שלום האדמה. וכפי שסמילנסקי כותב: "ובתוך השממה הזאת שוטט יהודי אחד, מקלו בידו ורובהו על שכמו התהלך אנא ואנה לפקוד את הנחלה הנרחבה של חבריו. ואי שם חרשו צמדי בקר בודדים של פלאחים, מן הכפרים השכנים, שזרעו כבתוך שלהם באדמת פתח תקוה ואדמתה נעשתה הפקר. יהודה ראב הוא שהיה האיש הזה. אחרי אותו הסיור, חוזר יהודה ראב בחברת משה סלור ומשה דיסקין לדרוש את האדמה של פתח תקוה חזרה..."
ולבסוף נשאר התאריך הקובע ל"ג בעומר – יום פטירתו או יותר נכון יום קבורתו של סבא יהודה בשנת 1948. שבועות ספורים לאחר הכרזת המדינה כשהוא בן 90.
ניזכר בהודעה החשובה שלו בערב פסח כמה שבועות קודם כשהוא חולה ויודע שימיו ספורים ומברך את המשפחה שסובבת סביבו בשולחן ואומר את המשפטים הזכורים לנו כצוואה כשיש כאן סביבנו רק שלושה שעוד זכו לשמוע את דבריו בקולו וכל היתר, בכל ל"ג בעומר מאז:
"זכות גדולה היתה לי שאני, שזכיתי לחרוש את התלם הראשון באדמת מלבס ולראות בהווסדה של המושבה העברית הראשונה, זוכה לשמוע באחרית ימי על הקמתה של מדינת ישראל."
ליקטה שלומית דוטן גיסין מתוך הספר "התלם הראשון" כפי שלוקט מזיכרונותיו ע"י בנימין. והאחרית שכתב בן דודנו היקר אהוד בן עזר.
לשלומית היקרה,
נהניתי לקרוא את הדברים שלך. טוב שיש מי ששומר על הגחלת המשפחתית.
שלך
אודי
עם בועז עברון, קורצוויל ועגנון
23.5.66. ד' בסיוון תשכ"ו. ירושלים. ערכתי שני ראיונות נוספים לסדרה "מחיר הציונות" ב"מאזניים" [לימים ספרי "אין שאננים בציון"]. עם בועז עברון, בתל-אביב בבוקר ה-20.5, ועם פרופ' קורצווייל אתמול אחר-הצהריים בביתו שבאוניברסיטת בר-אילן. הראיונות עצמם היו בחינת חווייה מעניינת, אם כי עדיין רבה מאוד העבודה עליהם, ועם פרופ' קורצווייל עליי להיפגש פעם נוספת כדי לסיים את הריאיון.
בועז עברון הוא בעל הופעה מקסימה. צעיר ברוחו ובגופו, בעל הופעה של בחור צעיר למרות שהוא עומד ודאי בסביבות [גיל] הארבעים. הוא מדבר מהר, בקושי עקבתי אחריו. השיחה היתה מעניינת. נפגשנו בקפה "ורד" [פינת דיזנגוף-שדרות קק"ל, לימים שדרות בן-גוריון, בקומה השנייה שהיתה בית-ועד לסופרים ומשקיפה על הרחוב והשדרה. רחל איתן כתבה שם בשעתה את "ברקיע החמישי"] ואחר-כך הוביל אותי לביתו [ברמת-גן, לא רחוק מבית החרושת לשוקולד "עלית"] ונתן לי כמה מאמרים שלו כדי להשלים את דבריו. ניסוחיו ועמדתו ה"כנענית" נראים כמשכנעים אך דומה כי כל הזמן הינו עוקף נקודה כלשהי. בכך אף הודה בעצמו. ועוד אמר, כששוחחנו על מוצאו ממשפחת המבורגר, מתלמידי החת"ם סופר מהונגריה [שמקביל במקצת למוצא משפחתי-שלי מהונגריה] – כי חלק מתרעומתו כלפי השמאל והציונות שלו, נובע מאותו רגש קיפוח של המשפחות הראשונות. יואל משה סלומון היה סבא של אימו.
[פרופ' ברוך] קורצווייל הוא אישיות אחרת. תקיף, נוירוטי, בעל כוח מוסרי רב. גלוי-לב עד כדי נימה של רחמנות-עצמית, ויחד עם זאת בעל כבוד רב לזולת. מיוזמתו הציע שניפגש פעם נוספת כדי לסיים את הריאיון (שארך למעלה משלוש שעות, שרובן שיחה מחוץ לראיון) ועשה הכול כדי שארגיש בנוח. הוא מכריז על כך שהוא צנוע – בצורה מעוררת חשד. ויחד עם זאת ניכר שהוא אדם לוחם בעל עקרונות אשר סבל הרבה למענם עד כי נתערבבו אצלו הגורם האישי והאידיאולוגי, הגם שהוא מכחיש זאת בכל תוקף.
שוחחנו על פרופ' שלום, בהיוודע לו [מפי] שאני תלמידו, והוא ניסה לשכנעני כי הוא מעריך את שלום כאישיות אך מתנגד חריף לדעותיו. בין היתר אמר שהללו, הפרופסורים בירושלים, הרסו את חייו משום שלא הסכים לדעותיהם. ומצד שני התפאר שכיום יש לו חמש מאות תלמידים בבר-אילן, ושוב אין עומדת אצלו על הפרק שאלת ירושלים, וכל מאבקו הוא רעיוני טהור, ולא "אן-בלוק" נגדם. הוא מתנודד בין קיצוניות של קטנוניות וצעקות "אני צודק!" ורימום עצמו, לבין גישה מוסרית חזקה ועקיבה. הוא ראה בי כנראה מעין "זירה" למלחמת הדעות בינו ובין שלום: אני חששתי כי היותי תלמיד של שלום, יהפכני בעיניו לאחד ממחנה רודפיו, אך לא כך קרה, בינתיים.
בערב פגשתי את עגנון וליוויתי אותו מבנייני המוסדות [הלאומיים] ועד תחנת הרכבת. דיברנו על קורצווייל, על הראיונות [שלי] בהם הוא, עגנון, גילה עניין רב ואף ניסה "להתערב" ולומר לי את מי לראיין ומי אינו כדאי. כששאלתיו על הקירבה בינו לבין בשביס-זינגר, נרתע, והכחיש, באותה תקיפות והרמת-קול שבה צעק קורצווייל "אני צודק!" לגבי ויכוחו עם [גרשם] שלום על [ספרו של שלום] "שבתי צבי" – את הקשר ביניהם [בין בשביס-זינגר לעגנון]. הצטערתי שבמקום לשמוע קודם עד סופה את דעתו של עגנון על בשביס-זינגר, נפתיתי להעיר מיד בראשונה על הקִרבה שביניהם. אמנם מאז אותה שיחה ראשונה, בהיותי כבן עשרים, עם עגנון בביתו [בתלפיות] – לא הייתי אצלו, אך במשך השנים, בירושלים, פגשתיו פעמים רבות ברחוב ותמיד ביקש ממני ללוותו, וכך היה סיפק בידינו לשוחח הרבה ויכולתי לשמוע לא מעט מדעותיו ולעמוד על טיבו.
[ברומאן "המושבה שלי" (2000) צירפתי יחד שתי פגישות עם עגנון בירושלים, כאשר סופו של הקטע מתייחס למסופר בקצרה ביומן. סיום השיחה עם עגנון היה כה חי, שכתבתי אותו ברומאן כמעט במדוייק, על פי הזיכרון, אך נדמה לי שהעליתי אותו על הכתב או סיפרתי אותו גם במקומות אחרים. חלק ניכר מהפרטים, כמו ה"רומאן" שלו עם דודתי אסתר, בדויים לחלוטין:
חזרתי בערב באוטובוס לתחנה המרכזית הישנה ברחוב יפו, ליד כיכר-ציון. פגשתי מולי במדרכה את ש"י עגנון. פניו הצרים של הסופר היו משוכים כבר ברזון-זיקנה, כקלף חום-ורדרד עטור כתמים, הזכיר לי את עטיני העז שהיתה לי במושבה. עיניו הפיקחיות, הכחולות – בחנו אותי, כמבקש לשאוב בסתר את מהותי אל קירבו, והכול מתוך סקרנות עזה.
חרף מיבנה גוו הרופף, הצנום, והליכתו המרקדת-משהו, כדרך אנשים נמוכים השואפים לגבוה – היתה בו זריזות שובבה שלא תאמה את גילו. כאשר דיבר בהברה האשכנזית המתנגנת, המלעילית, נשמע כמתלוצץ על סגנון השיחה שלו-עצמו, כאילו באפשרותו לדבר גם אחרת, אך אינו רוצה בכך.
הוא שמח לפגוש פרח-ספרות כמוני, שמבלי לפרסם מילה כבר בער כולו ברצון ההתבלטות וההתייחדות של אבירי הספרות הצעירה. בשעתו קיבל אותי לביקור בביתו שבתלפיות, לאחר שכתבתי לו שסיימתי לקרוא את כל כתביו, וברצוני לפוגשו. אולי נעתר לי גם בזכות הידידות שלו עם דודתי יעל [בת-דמות של דודתי אסתר ב"המושבה שלי" + בידיון], על חוף הים בתל-אביב, בנעוריה. היא סיפרה לי שיום אחד שכבו יחד אלא שברגע האחרון נמלט מחדרה והיה עליה לגמור ביד.
[כאמור – בדייה גמורה שהכנסתי לרומאן].
עתה תפס בחביבות בזרועי, ונשען עליי קמעה בהליכתו. לאחר שיחה קצרה, שבמהלכה חשתי כי דבר-מה מציק לגדול סופרינו (שאמנם באותה עת טרם זכה בפרס נובל), פנה הוא אליי בשאלה מתנגנת:
"אֶפשֶׁר גם אתה צריך להשתין?"
אפשר – הוא אמר – בשי"ן סגולה.
נבהלתי. אני ועגנון – יחד? ואף שהייתי זקוק מאוד להתרוקן לאחר הנסיעה העגומה באוטובוס הקר, הפטרתי במהירות: "לא, אבל בבקשה, אלווה אותך – "
הוא ניראה כמי שאבן נגולה מעל ליבו.
פסענו יחד במעלה רחוב הרב קוק אל בית-השימוש הציבורי, המואר והנטוש. עגנון נבלע בפנים, אני שומר בחוץ, מתפוצץ להשתין ומתאפק בקור, מפסיד רגע שאינו חוזר לעמוד לצד הסופר הנערץ עליי, שווה בין שווים ליד קיר המשתנה, ולספר על כך לבניי ולנכדיי עד לדור אחרון.
לאחר זמן, שניראה לי ממושך למדי, ואילו כיום, בגילי – סביר, הופיע עגנון בפתח המואר, וארשת פניו רצינית. דומה שחשש ללכת לבדו להיפנות לצרכיו בסביבה זו.
המשכנו במעלה רחוב בן-יהודה, שטרם הפך למדרחוב, ולאורך רחוב קינג ג'ורג', כאשר אני מלווה אותו מתחנה לתחנה על קו האוטובוס המוליך לתלפיות, שכונת מגוריו.
נמשכתי אחר תשוקתו למשוך את השיחה ואת הטיול, מקווה בסתר-ליבי שאולי רותי [בת-דמותה של פ. בירושלים בחלק זה של הרומאן] תחלוף במִקרה על פנינו ותראה אותי בחברת הסופר המפורסם, שאז בוודאי לא תוכל עוד לסרב להפצרותיי ותניח לי לשכב עימה בחדרה הקטן והחמים, אף כי אני מעדיף עתה, יותר מכל דבר אחר בעולם, יותר מהתמסרותה לי – להשתין, פן יקרה לי מה שקרה לגיבורו של קנוט האמסון ברומאן "רעב", שלא היה נעים לו לעזוב ל"צרכיו הקטנים" את הבחורה שבחברתה בילה, ולבסוף הרטיב במכנסיו.
ועוד אמרתי לעצמי, בכעס גובר והולך – הנה אני הולך עם סופר ששני דורות של ספרות עברית חוסים בצל אדרתו הגדולה, סופר אשר כדי להיטיב להבין את כתביו הלכתי ללמוד ספרות באוניברסיטה, ועל מה אני מהרהר?
על השתנה!
ואז, אולי כדי לצאת מן המבוכה, נואלתי להציע בפניו מחשבה, או שאלה, שהרהרתי בה רבות.
האם אינו חושב שכמו שיצירתו-שלו מהווה חולייה ברצף היהודי בין דור הסופרים הצעירים הגדל בארץ – לבין החיים היהודיים שהיו במזרח-אירופה, כך משמש בשביס-זינגר חולייה מקשרת בין הסופרים היהודים באמריקה לבין אבות-אבותיהם שבאו מהעיירה?
כל זה התרחש, כאמור, בטרם זכו עגנון, ואחריו בשביס-זינגר, בפרס נובל לספרות.
"לא!" יקדו עיני עגנון בחמת-פתאום, "הוא – עוכר ישראל!" – הוסיף משפט אחד או שניים בגנות תיאוריו הפורנוגראפיים של בשביס-זינגר – קפץ על האוטובוס שהגיע באותו רגע ממש, ונעלם מעיניי ללא אמירת שלום – ]
אהוד: יומניי, שהיו בכתב-יד, נמצאים כיום בארכיוני שחלקו נמצא כבר בספרייה הלאומית בירושלים. ואילו כל יומניי, כולל הקלדות קובצי היומנים שהיו בכתב-יד, וכל אלה שכבר נכתבו ישירות למחשב בקובצי וורד עברי – מצויים ב"גנזים" וייפתחו לציבור בשנת 2036 במלאת לי 100 שנים.
דּוּמִיַּת אוֹר
נִתָּק וְעָט
הַרְחֵק מִטְּרַקְלִינִים
הַשָּׁקַת סְפָרִים
אֲהוּבִים כָּאֵלִים
וּמְחִיאוֹת כַּפַּיִם.
הוּא שׁוֹמֵעַ קוֹלוֹת קַמָּאִיִּים
חֹל הָעִתִּים.
עָזוּב בֵּינוֹת סְלָעִים
מַקְשִׁיב לְאֶבֶן מְזַמֶּרֶת
לְצִפּוֹר מְדַדָּה
שָׁרוּי בְּדוּמִיַּת אוֹר.
שְׁתִיקָה
אֶצְבָּעוֹת רְגִישׁוֹת
מַנְעִימוֹת מַנְגִּינוֹת כְּאֵב
נֵרוֹת פֶּחָם מְרַצְּדִים בְּחַדְרִי
בַּלַּיְלָה
כּוֹס לַיְלָה בּוֹדֵד
נוֹשֵׂא אוֹתִי
אֶל הַדְּמָמָה הָעֲצוּמָה
הַנּוֹלֶדֶת מִשְּׁתִיקָתִי.
אַרְצִי
כָּל עוֹד אַבִּיט לְתוֹךְ עַצְמִי
וְחֶרְדָתִי
בַּדָּם שֶׁנִּשְׁפַּךְ
וְזֶה שֶׁיִּשָּׁפֵךְ.
עַד אֶמָּצֵא לְלֹא רֶטֶט וְקוֹל
אֶשְׁקַע בִּמְצוּלוֹת חֲלוֹם
אֲדָמָה חוֹלֶמֶת
אַרְצִי הַכּוֹאֶבֶת.
רון גרא
השקט הנפשי
תל אביב, 1979
פרק 34
חלפו כחודשיים ימים. הסתיו הגיע. הים הנשקף מחלון דירתה של מירה היה שקט וחסר-תנועה כדבש סמיך. סירות-מפרש זעירות היו נטועות על פניו כאילו נדבקו. רק המטוסים-הקלים והמסוקים המשיכו לנחות ולהמריא, לנחות ולהמריא, חותכים בקו-אלכסוני מעל האופק את ארובת-רידינג הגבוהה כאילו הם עוברים בעדה.
מירה מיעטה לשהות עם חיימסון. כשהיה חוזר מהמשרד לא מצא אותה בבית. מדי ערב היתה נמצאת ברמת-אביב, מתמסרת לטיפול באורית'לה וביובלי הקטן. חיימסון שמח על כך משום שהיה חופשי לנפשו לשוטט ברחובות ללא-מטרה, לטרוף מנות פלאפל והמבורגר ומיני-מתיקה (שהגבירו את צריכת הסוכריות נגד צרבת שלו), כשהוא מושך עימו תחת בית-שחיו עיתון-צהריים מסמורטט, כמתכוון לשבת במקום כלשהו ולסיים קריאתו בו. בדרך-כלל היה חוזר לדירתה של מירה עד לשעה תשע כדי שלא להפסיד את החדשות בטלוויזיה. אז, ולעיתים קרובות גם מאוחר יותר, היתה מירה מגיעה.
היא שוחחה עימו כמעט רק על אורית'לה ויובלי. כיצד יובלי אינו מקבל מרותה של סבתא זו וגם האחרת, אלא חוזר ואומר להן להנאתו: "סבתא את מטומטמת..." ורק היא, מירה, מצליחה להרגיע אותו, שוכב במיטתו ושר:
"אלוהים שלי,
רציתי שתדע,
חלום שחלמתי על אימא במיטה – "
ואילו אורית'לה התכנסה בתוך עצמה, מסרבת להודות באבל שנתפס בעיניה כמין עוול מכוּון נגדה בכך שלקחו ממנה את האם שהיתה לרשותה, כמו לשאר בנות-גילה. היא בילתה הרבה אצל חברותיה, וגם הביאה אותן הביתה והירבתה בצחוק ומשחקים, למגינת-לב הסבתות. היא תובעת את המגיע לה בשעשועים וכך מנסה להתגבר על חסרונה של איה, ואילו הסבתות חרדות לשמור על אווירת האבל.
מירה קנתה כמה ספרי-פסיכולוגיה, גם באנגלית, העוסקים במצב של יתמות ואלמנות, והיתה לומדת ומשננת אותם ומרצה את תוכנם בפני רמי, שהקשיב בצייתנות ובהכרת-תודה אך ללא שמץ התלהבות.
מצב רגלה של אורית'לה הורע. מקום השבר שב והתמגל, וייתכן כי תצטרך לעבור ניתוח נוסף. מירה ורמי נסעו עימה כבר פעמיים-שלוש לבית-החולים, לצילום ולבדיקה, וטרם הוחלט דבר.
מירה דיברה על הילדים כאילו הועמדו לרשותה, כפיקדון יקר. חיימסון ראה בכך תגובה נפשית מובנת לאחר לידת-הנפל שלה, שהיא מחפשת לעצמה עיסוק שמעניק לה הרגשת אימהות. אולי מוטב כך מאשר אילו נעשתה שונאת-ילדים בעקבות מה שאירע לה.
לעיתים רחוקות היו אוכלים יחד ארוחת-ערב מאולתרת וקרה, מתבוננים בתוכניות הטלוויזיה והולכים לישון. שעה ארוכה היתה מירה מבלה בבית-השימוש. היא לא יכלה להתרגל לאסלה שבביתה של איה. מה עוד שיובלי הקטן היה רץ אחריה לשם ועומד מעבר לדלת וקורא לה וגם מציץ מבעד לחור המנעול.
מירה לא הניחה לחיימסון להתקרב אליה מאז נעשתה בה הפלה, וזאת בטענות ומטענות שונות שכרוכות במצבה הבריאותי והנפשי. וחיימסון קיבל גם זאת, אך במוחו הצטברו אדים סמיכים, כבדים ומרעילים. נשים ונערות הטריפו עליו את דעתו. וכלפי מירה החל חש סלידה וזרות, כאילו מיצה כבר כל מה שהיה יכול לקבל ממנה. וגם איזו הרגשת אשמה כאילו זרעו היה מקולקל ולא החזיק מעמד ברחמה.
הוא לא הבין דבר. הוא חשב שכך טבעם של חיי-נישואים, משום שלא הכיר חיי-נישואים אחרים מאלה, גם אצל הוריו.
*
ואילו רמי באבלו עלה כפורח. ידידים משכבר-הימים, בהיותו יושב-ראש תא הסטודנטים של גח"ל [גוש חירות ליברלים] באוניברסיטת תל-אביב, באו עתה לבקרו. כמעט כולם מצבם הכלכלי היה טוב משלו, ואחד מהם חבר-כנסת. אפילו בחתונתו לא זכה רמי לכבוד שכזה.
בעיתון הופיעה מודעת-אבל של מתרחצי בריכת-גורדון "לחברנו רמי קדומי על מות אשתו איה," וכן מטעם מועצת-הדבש. באו גם כוורנים מן הצפון, העמק והשרון, והביאו צנצנות של דבש כמו כדי להמתיק את האבל.
וכשראתה מירה את כל הדבש הנערם במיטבח נזכרה בחיימסון שיושב ומורח דבש על לחם במיטבחה, רכון על פרוסתו ונועץ בה את עיניו שנעשו קצרות-ראייה, ממש כמו צבי ב"שלושה ימים וילד".
הכוורנים, עורכי-הדין, חבר-הכנסת, החדרים המבהיקים בנקיונם, מודעות ההשתתפות באבלו, השיחות הפוליטיות כל אימת שמבקר חדש היה מופשר-קימעה מאווירת האבל שהישרה עם בואו, והסתגל לשיחה שמתחדשת לאחר הפסקה כפוייה – כל אלה שיוו לרמי מישנה-חשיבות וכובד-ראש. לקול הבאס העבה שלו האזינו בהערכה שלא זכה לה מימיו, וכשהיה נועץ בשיחתו את ה"בוא נאמר" ו"כמו שאומרים" ו"אוֹ.קַי." ו"יַעַנִי" ו"בסך-הכול" ו"בסיידר" ו"ככה זה בחיים" – שוב לא נשמעו כקלישאות שחוקות אלא כמילות-קוד שנהוגות בשכבות המצליחים. זאת ועוד, רמי חזר והדגיש לא פעם את פרשת התנחלותם במפגור, כאילו היתה איה איזה קורבן של מעשה הירואי, וכאילו תנאי-החיים הקשים ששררו באותו יום השפיעו על מחלתה.
כך זרע רמי סביבו פרקים נבחרים מעברו. והחברים השזופים והדברניים שעימם היה שוחה מדי בוקר בבריכת-גורדון הוסיפו אף הם נופך של חשיבות לאבלו. כמעט כולם, גברים כנשים, היו מבוגרים ממנו, ובעלי-מעמד, ואותות-החיבה שהראו לו, וההווי המיוחד להם שהתגבש בבקרים הקרים – כמו באו להוכיח כי רמי בעיניהם הוא בחור כארז ובעל למופת. את איה הם כמעט מעולם לא ראו, וגם לא ביקרו קודם בביתו. משלחת המתרחצים באה לבקרו באבלו, אך אביבה השחיינית לא היתה ביניהם.
היא לא הופיעה ורמי היה זקוק לה. בערבים לא היה נאה שייצא מהבית, הוא התבייש מפני אימו ואימה של איה, וגם ממירה. וכך הצליח לבקר אצל אביבה רק לפנות-ערב. היא קיבלה אותו בחום, בכתה מעט, ומיד הכניסה אותו למיטתה והתמסרה לו בתחושת אימהות עזה, וברכות נפלאה, נמסה, כאילו היא מבקשת לבלוע אל קירבה אותו ואת יגונו גם-יחד.
רמי נטל את המגיע לו בשתיקה ובשיניים הדוקות, בחילה מסויימת היתה מתעוררת בו כשהיה נוגע באבריה הכמוסים של אביבה ונזכר באיה. וחשד עמוק פירכס בו כי בגוף שהוא כובשו עתה אל תוך הכרים וחותר בו – אין אהבה רבה כלפיו, רק מידה של רחמים ורגשנות ותועלת. כאילו בהתייחדו עימה הוא חותם על שטר-התחייבות. מעיינות-תשוקה פורצים לפי פקודה מראשה הקר והמריר והמחושב, והאורגזמה שלה גם היא עומדת-לפירעון במועד מאוחר יותר.
ואכן, הפגישות הספורות הללו הסתיימו עד מהרה משום שאביבה הפצירה בו לקחתה עימו לביתו ולהכיר את ילדיו, והוא דחה זאת באמתלאות ובתירוצים שונים – הסבתות, רגישות הילדים, הזמן הקצר שעבר מאז פטירתה של איה (את מירה לא הזכיר).
אך אביבה חשה עד מהרה כי מבעד לסיבות הממשיות-לכאורה מסתתר איזה גזר-דין נחרץ כלפיה, שהוא אינו חושב להתחתן איתה אי-פעם. והיא שבה לסורה. פתחה את הפה הגדול שלה – "אני מרגישה כמו זונה איתך," – "מה יש, אני לא נקייה, אני מפחידה ילדים?" – "אתה מתייחס אליי כמו אל פילגש למרת שכבר אין לך אישה," – והבריחה אותו.
באחת הפעמים האחרונות, לאחר שאביבה ניערה אותו מעליה, כמעט והתפתה רמי לאסוף נערה צעירה שעמדה בשולי דרך-חיפה והציעה עצמה. ורק ברגע האחרון לחץ בכוח על דוושת-הדלק והסתלק.
אוֹ.קַי., אמר לעצמו, כסף זה אמנם לא הדבר הכי חשוב בחיים, אבל אם הידרדרת עד כדי כך שאתה צריך לקנות אהבה בדרך-חיפה, אז בוא נאמר שנדלק לך אור-אדום!
זה היה לאחר שהחזיר את מירה לביתה. במכונית, על המושב מאחוריו, היו מונחים ספר-כיס על "חובותיו של הורה בודד" שקנתה לו מירה, וכן רומאן בשם "יום האם" של רוברט מיינר, שנתנה לו אביבה ימים אחדים לפני שזרקה אותו.
על פי סדר יומו הרגיל היה רמי חוזר מהעבודה ופוגש בביתו את מירה והילדים ואת אחת הסבתות, והכול נקי ומצוחצח והאוכל טעים. את הטלוויזיה לא פתחו עד תום השלושים, למרות מחאותיה הנמרצות של אורית'לה, להן הצטרף כמובן גם יובלי. ורמי היה יושב במכנסיים קצרים ובכפכפי-העץ ושומע את מירה מסבירה לו את מצבו על-פי ספר-כיס אנגלי בפסיכולוגיה, כאילו היה תלמיד בכיתתה.
והיו ערבים בודדים בהם נגה עליו אור מיוחד, שהביא את מירה למסקנה כי רמי השתנה ונעשה סוף-סוף בן-אדם שדעתו מיושבת ואפשר לסמוך עליו.
*
חייו של חיימסון נעשו קשים ומציקים מאוד. יצרו החזק ביקש לעצמו פורקן יומי, ממש כבימי רווקותו. ואילו מירה חיתה כבר בעולם אחר של אימהות-חורגת ושל סלידה מפני מגעו בה. תמו צוקי-אפריים וצוּקְצִיק ועל-הצוק ולילות-הזיעה וקריאות-החמדה. תמה גם מסירותה לו ושוב לא היה איכפת לה שהוא מהלך בבגדים מקומטים ומפזר רגליו ברשלנות, גבוה, כפוף ומשמין והולך, וכבר אינו דומה כלל למראה המכובד והמהימן שהיה לו כאשר הופיע ב"כלבוטק" ונחרת כך בזיכרונם של צופי הטלוויזיה הישראלית.
לדירתו של שולדנפריי נכנס לגור זוג צעיר.
לה היו שערות זהב ארוכות וחולצות קצרצרות וחזה צח ופנים סלאביות רחבות של נערה לא-יהודייה. מן הדירה למטה היתה נשמעת האמריקאית שלה בקול נשיי מתנגן ומתרפק, שכבר מורגשת בו עוצמתה של אשת-לפידות. בן-זוגה היה בחור ישראלי, אולי בן-קיבוץ שהתפתה לעזוב עם מתנדבת זרה שבאה למשקו. לעיתים נעדר לילה או שניים והיא מסתכלת שעות ארוכות בטלוויזיה-קטנה שהציבו בחדר-השינה. וכשהוא חוזר מאי-שם הוא מסיר נעלי-עבודה גבוהות, כמו לאחר איזו עבודה קשה ומרוחקת. והיא אליו הומייה באנגלית – "מותק שלי, מותק – " ויחדיו הם משתרעים על מיטת-הזונות של שולדנפריי, וקוראים במכתבים שהגיעו מעבר-לים. קוראים וקוראים והערימה מתרבה וחיימסון מבין מקולותיהם שהם מחכים לכסף, לסכום גדול, שצריך לשפוע מעבר-לים.
ובינתיים הבחור הארוך, ששערו כהה, וידיו שעירות ועורו בהיר, מחשב ועורך בפניה חשבונות באנגלית בסיסית של בית-ספר ישראלי, ובקולו נשמעת אהבה רבה. וכמו כדי להפיס את דעתה מחישוביו הוא חופן את פני-המאדונה שלה בידיו הארוכות ומנשקה על פיה עד שהיא מרימה מבטה כלפי מעלה, אל חיימסון המסתתר – ועוצמת עיניה. והבחור משדל אותה בעדינות ובדרך של הערצה מוזרה, מושיבה על שפת המיטה, במקום שישבה הזונה של שולדנפריי, וגוהר עליה ומלטף את פניה בזהירות כאילו היו כלי-פולחן יקר, ומנשקה וכורע ברך בפניה כמבקש ללמדה פרק בהילכות עבודת-קודש של אהבה. הטקס אילם הוא, אולי מפני עילגות-לשונו וזרות-מוצאיהם, ואולי דווקא בזכות טוהר-אהבתם.
וחיימסון רואה ועיניו כלות. ולפתע כבה החשמל בחדר-השינה של שולדנפריי, ואהבתם שנותרה בחשיכה צובטת בליבו. ומבעד לחלון הפתוח החשוך מתגברת ועולה המיית-היונים האמריקאית, שמיתרגמת אצל חיימסון לעברית:
"חַכה, חַכה יקירי, חַכה מתוק שלי..."
וכשנדמה לו כי הנה-הנה הוא עתיד להתמזג בייחודם ולהתנגן בהם כאילו הוא-הוא השוכב שם עליה למטה במיטתו של שולדנפריי (שלושה ימים היו המזרנים מונחים על אדן-החלון לאיוורור בטרם פרשה עליהם יעלת-החן צחורת-השדיים את סדיניה) – והינה חלה הפסקה קלה, כאילו הרגישו בחלל-נפשו של העומד מעליהם, ובקינאתו העזה באהבתם – והתריס נטרק בקול-רעש וכיסה את חשכת החדר הפעורה בברק-עמום של פלאסטיק כנגד אור הכוכבים.
והיתה דממה גמורה שהופרעה רק מדי פעם על ידי זמזום נחיתתו או המראתו של מטוס-מדחף או מסוק מכיוון שדה-דוב הסמוך, ליד תחנת-רידינג. וחיימסון הדליק את האור במיטבח ופתח את המקרר והחל לועס ובולע מכל הבא ליד, הבטן מלאה והראש מרוקן.
אהוד בן עזר
המשך יבוא
המושבה שלי
אסטרולוג, 2001
פרק שלושים ואחד
האילם נורדאו חב לדודי אלכס את חייו,
בסימטאות דמשק
ביום הלווייה של דודי אלכס נפל ארל'ה על קברו, טמן פניו בעפר התחוח וגעה בבכי.
מדי שנה, ביום האזכרה, היה ניצב למראשותי המצבה וזר פרחים גדול בידיו. לאחר שמת ארל'ה ניכרה קברו ליד קבר אביו שיח' איסחאק נורדאו, לא רחוק מקברו של דודי – ובן-דודי אבנר, בנו של אלכס, אומר מדי שנה קדיש גם על קברו של האילם ארל'ה.
בשנה האחרונה לחייו של היינץ-משה מהגרביים, המאהב של רותי, לפני שהתאבד, ראינו אותו ניצב כרוח-רפאים, זר פרחים בידיו, המטפחת הצבעונית בכיס הז'קט, למראשותי קברו של האילם – באותה עמידה שבה היה האילם ניצב מעל מצבתו של דודי.
בהיותו תינוק נפל ארל'ה מהשולחן על הרצפה בבית-הוריו וכתוצאה מהחבטה בראשו נעשה חירש-אילם וראשו צמח משולש במקצת.
היו במושבה שאמרו כי סיפור הנפילה לא היה ולא נברא. אימו של ארל'ה היתה אחייניתו של אביו, והפגם בו בא מלידה, בגלל נישואי-קרובים.
ארל'ה גדל פרא, אינו מסוגל ללמוד, ידו בכל ויד כל בו. אביו, שיח' איסחאק נורדאו, העניש והיכה אותו לא פעם, אך ללא הועיל.
לבסוף הצליח האב להשפיע על הברון רוטשילד לממן עבור ארל'ה לימודים מיוחדים באירופה. בנסיון להעניק לנער סיכוי לחיים נורמאליים נסע עימו האב לגרמניה והשאיר אותו במוסד לחירשים-אילמים.
ארל'ה התחנך שם שנים אחדות ולמד לדבר מעט ולקרוא תנועות שפתיים, אך בגרמנית בלבד, כי טרם היה מוסד עברי דומה.
לאחר שפרצה המלחמה העולמית, וגרמניה וצרפת נעשו אויבות זו לזו, חדלו להגיע מפריס הכספים עבור חינוכו של ארל'ה במוסד. למרות זאת המשיכו להחזיק אותו שם, ורק בסוף השנה השלישית למלחמה, בהיותו כבן תשע-עשרה, העלו אותו על רכבת ושלחו אותו חזרה לביתו בפלשתינה.
בדרך פלא הצליח להגיע ברכבת עד דמשק, ושם נתקע.
התורכים חשדו בו שהוא מרגל ורק מעמיד פנים של חירש-אילם כדי להימנע מחקירה. באותה תקופה התגלתה רשת הריגול של אהרונסון בעתלית. התורכים חקרו את האילם כדרכם ועינו אותו, אך לא הוציאו דבר מפיו כי לא היה מה ואיך.
לבסוף זרקו אותו לרחוב בלא כלום, לא תעודות ולא כסף. כך הסתובב בחורף בחוצות דמשק קרוע-בגדים, יחף ומלא פצעים, כאשר פרחחים ונבלים מתעללים בו ומנסים לאנוס אותו למשכב זכר, כדרך המזרח.
אלכס דודי, שהיה מנהל העבודות חוות הנסיונות החקלאיים של אהרון אהרונסון בעתלית, לא השתתף ברשת הריגול שהקימו, והפעילו מעתלית, אהרונסון מזכרון-יעקב ואבשלום פיינברג מחדרה. סבא אסר על דודי להשתתף בריגול מפני שהיינו נתינים אוסטריים וסבא לא רצה שבנו יבגוד בנאמנות שלנו לממלכה האוסטרו-הונגרית, שהעניקה למשפחתנו חסות והגנה מיום שעלינו ארצה במאה התשע-עשרה.
בשנה השלישית למלחמה העולמית, כאשר המושבה התמלאה במהגרים שגורשו מתל-אביב ומיפו, הצליח הקונסול האוסטרו-הונגרי בירושלים קראוזה לקבל הקצבה כספית מהממשלה האוסטרית, שהיתה בת-בריתה של תורכיה במלחמה, והשיג כסף אפילו מג'מאל-פאשא העריץ, וכל זאת לשם תמיכה במשפחות היהודים שהיו נתינים אוסטרו-הונגריים. נוסד ועד של הנתינים האוסטרים ובראשו סגן הקונסול של אוסטריה ביפו, שמעון רוקח, שהתיישב במושבה שלנו בזמן הגירוש.
סבא התמנה למזכיר הוועד, המשרד נקבע בביתו, ותפקידו היה לערוך את רשימות הנתינים, לחלק את ההקצבות, לנהל את החשבונות ולדווח לקונסוליה האוסטרית בירושלים.
נתיניו היהודים של הקיסר פרנץ-יוסף ירום הודו, תושבי מדינות הקיר"ה, היו מלאים הכרת תודה לשליט רב החסד, ונאמנותם לקיסרות ההבסבורגית היתה ללא גבול. רגש הנאמנות אף התחזק אצל סבא בשנים שחי בארץ-ישראל תחת חסותה של מלכות אוסטריה, שדאגה לנתיניה היהודים והגנה עליהם.
אותו קיץ, אהרונסון כבר ישב במפקדת הצבא הבריטי בקהיר, אבשלום כבר נהרג בנסותו לחצות את המידבר ולהגיע למצרים, יוסף לישנסקי, "התכשיט" כפי שכונה-לגנאי בפי האיכרים, קיבל על עצמו את המשך עבודת הריגול למען הבריטים, יחד עם שרה אהרונסון – ואילו סבא פקד בכל תוקף על דודי אלכס לחזור מעתלית למושבה ולנתק עצמו מעבודת הריגול.
כאשר נתגלתה הרשת, והתורכים החלו בחיפושיהם אחרי לישנסקי, במעצרים ובעינויים, חשש דודי שגם הוא ייאסר, ומי יודע מה יעלה בגורלו כאשר יחקרוהו.
למזלו, הגנראל אחמד ג'מאל-פאשא, המושל הצבאי של סוריה וארץ-ישראל, הטיל אז על הזואולוג ישראל אהרוני להכין לו תצוגת חיות ועופות מפוחלצים למוזיאון הזואולוגי שרצה לבנות עבור הסולטן באיסטנבול. כניראה לא היו לתורכים הנסוגים דאגות אחרות.
אהרוני, הוא ארז"ף, ראשי תיבות "אהרוני, ראש זואולוגי פלשתינה" ב"תמול שלשום" של עגנון – שכר את דודי אלכס בתור צייד ואף סיפק לו רובה-ציד. במשך חודשי עבודתו בלבנון לא עלו התורכים על עקבות דודי. תפקידו כצייד למען ג'מאל-פאשא העניק לו כיסוי מוחלט, וליתר ביטחון אף גידל זקן עבות עד שלא היה אפשר להכירו.
בחול המועד סוכות בא למושבה מפקד המשטרה התורכית ביפו, המודיר-פוליס ג'לאל-ביי, בראש משלחת עונשין של חיילים ושוטרים וקבע את מושבו במלון "חובבי-ציון", בכניסה למושבה מצד מערב.
הוא גייס מלשינים שחיזרו על הפתחים כמבקשי-נדבות, כביכול בגלל המצב הקשה בימי המלחמה, ובעצם נשלחו לבלוש ולגלות היכן מסתתרים הפרארים, המשתמטים והעריקים מעבודת הצבא, וכן חברי רשת הריגול.
אצלנו קמה מהומה ומבוכה. אנשים רצו וברחו מבלי דעת לאן. חוצות המושבה, שהיו תמיד הומיות עד אמצע הלילה, נעשו ריקות מפחד התורכים. מי שהעיז לצאת החוצה בלילה, היה יכול לשמוע קולות ניסור ומכות בפטישים ובקרדומים. אנשי המושבה, ועימם המהגרים מתל-אביב ומיפו, הכינו לעצמם מחבואים בחצרות ובמרתפים. רבים ברחו לפרדסים, אך החיילים סרקו את המושבה ופרדסיה. הם לכדו פרארים, לכדו מזייפי-דרכונים או מהגרים חסרי תעודות, אבל את לישנסקי, שלפי השמועה הסתתר בפרדס של מסייה קלדם, אותו לא מצאו.
בבית-הכנסת הגדול כונסו כל אנשי המושבה לפי הוראת הוועד. שיח' איסחאק נורדאו, שנתמנה למוכתר, ראש המושבה בחסד התורכים, עלה לבמה שבמרכז האולם הגדול, היכה באגרופו על הדוכן, והכריז:
"על דעת ועד-המושבה אני משביע, כל מי שיש לו ידיעה על לישנסקי, המסכן את כל היישוב במה שעשה – שימהר למסור לממשלה! בזכרון-יעקב נשפך דם כמים, וכל זמן שלא יוסגר 'התכשיט' לא ייפסקו החיפושים אחריו, והתורכים ימשיכו להציק ולענות את כולנו!"
רבים מתושבי המושבה נאסרו, אלה בתור משתמטים מן הצבא התורכי ואלה בתור חשודים בריגול נגדו. רובם הוגלו לדמשק וכמה מהם מתו אחר-כך ברעב ובמחלות.
מדי יום ביומו היו נסחבים תושבים רבים למלון "חובבי-ציון" אל המודיר-פוליס ג'לאל ביי, שם היו נחקרים תוך שימוש בפלקות ובמכות רצח, וצעקותיהם הידהדו בחלל המושבה מן הגורן עד היקב ומבית הוועד עד לבית-המרחץ, ובתום העינויים היו נשלחים בשיירות לגלות דמשק או במקרה הטוב יותר לבתי הסוהר בירושלים.
היישוב היהודי כולו, לא רק במושבה, היה נתון לשרירות הלב ולעריצות של שלטון מתנוון אשר לפני גסיסתו התעוררה בו התלקחות אחרונה של פאטריוטיות תוקפנית. היה הכרח להשמיד כל מסמך שהיה עלול להוכיח את "בגידת היהודים" ואת רצונם לכבוש את הארץ, כביכול.
תמונות של הרצל, בולי הקרן הקיימת, בולים שוועד המושבה הוציא בזמנו כבולי-דואר, ספרי האחוזה שבהם רשומה הבעלות על הקרקעות, כל אלה הוחבאו או הועלו באש בידי המחזיקים בהם, מחשש שיתגלו. מי יודע עד היכן היו הדברים מגיעים אילו הספיקו התורכים למלא את כל זממם, אלא שבינתיים פרצו האנגלים את החזית בדרום והתקדמו במהירות צפונה, כאשר כל היישוב היהודי מחכה להם כמושיעים.
באחד מימי החורף, כאשר דודי אלכס עסק בציד ובפיחלוץ בבית-הספר החקלאי התורכי בכפר טניל [תי"ו ונו"ן בפתח, יו"ד בסגול] שבלבנון, הגיעה אליו טלגרמה: "מגרשים את משפחתך מהמושבה. בוא לקחתם בתול-כרם. שמעון רוקח."
דודי עזב את עבודתו, ולאחר יומיים יצא לדרך והגיע לדמשק במכונית יחד עם קומנדנט, קצין גרמני, שעימו התיידד.
בבואם חלפו על פני כיכר המארג', זו הכיכר המרכזית של העיר, וראו שתי גופות של תלויים בהירי-פנים, בחלוקים, עם שלטי קרטון גדולים מחוברים לחזה – מתנודדות על עמודי התלייה.
אלכס רשם בפנקס היומן שלו, ברמז, מטעמי ביטחון: "הבוקר השכם תלו 2 לבנים על המרג'ה."
זה היה ביום ראשון ה-15 בדצמבר, ואלה היו גופותיהם של יוסף לישנסקי ונעמן בלקינד, חברי ניל"י, שנאסרו על ריגול, נשפטו ונתלו בידי התורכים. דודי הכיר אותם.
עד שימצא דרך להמשיך ברכבת לתול-כרם בילה דודי בדמשק בחברת קצינים גרמניים אשר ישבו בחבורה בחזית בית-קפה הצופה אל כיכר המארג', אל התליות, ההמון, ואל מצבה גדולה לכבוד הסולטן עבדול-חמיד שהתנוססה שם.
הם ישבו על שרפרפים קלועים, מוקפים חבורות של דמשקאים שעישנו נרגילות ושתו קפה ללא סוכר מספלונים קטנים. שפע תרבושים אדומים, כאפיות צחורות, עקאלים שחורים והמולת שיחות, שרובן לא נועד לאוזן זרה. לפתע, בלהט השיחה, הוציא אחד הקצינים תמונה של בחורה נאה והתפאר בה בפני דודי בגרמנית:
"אתה רואה כמה יפה היא?"
"מי היא זו?"
"הארוסה שלי!"
דודי נדהם, כי הכיר מיד בתמונה את בת-ציון, בתו של שיח' איסחאק נורדאו, ראש השומרים, והמוכתר של המושבה.
למראה התמונה החל דודי חושד שאולי הקצין מערים עליו ובוחן אותו – אם יזהה את בת-ציון, יקשור עצמו בכך לעבודת הריגול. דודי ידע שגם את אביה של בת-ציון, את מוכתר המושבה שיח' איסחאק נורדאו, אסרו התורכים כאשר חיפשו במושבה את המרגלים. דודי גם חשש פן התרחש משהו נורא במושבה, אולי נלקחה בת-ציון נורדאו בשבי? – אולי עשו התורכים בה ובחברותיה תועבות כפי שעוללו לנשים הארמניות באנאטוליה?
הוא זכר היטב את הביקור שערך במושבה הגנרל אחמד ג'מאל-פאשא, המושל הצבאי של סוריה וארץ-ישראל, את הארוחה בביתו של ראש הוועד, את בקבוקי היין והקוניאק הריקים-למחצה, את הקצינים התורכים הלהוטים לשתות, את השרב המעיק של טרם אביב, כאשר מחלונות ביתו של ראש הוועד, מבין הברושים והדקלים, נשקפו שמיים אפורים, מוזרים, ללא תכלת וענן, רק שמש חמסין עמומה, מוקפת אובך מואר.
"נרים כוס," התרברב ג'מאל-פאשא קצר-הקומה בצרפתית מצויינת, "לניצחון על צבאות הכופרים האנגלים, הרוסים והצרפתים! כאשר ראיתי את תהלוכת ילדי בית-הספר שערכתם לכבודי עם דגלי עות'מניה אצלכם נזכרתי איך באנאטוליה הילדים של הארמנים היו אומרים עלי: 'הנה הולך הרוצח של הארמנים'!"
הוא צחק, מלוויו צחקו אחריו, והמארחים היו אנוסים לחייך כמי שכפאם שד.
"בתחנה אחת באנטוליה חיכו לרכבת מאות ארמנים רעבים וחולים בטיפוס. שכבו על יד המסילה הראשית, ובצדדים. כאשר הגיעה הרכבת, נהג-הקטר ראה אותם אבל המשיך לנסוע ופצע רבים מהם בגלגליו. אחר-כך קפץ בתרועת ניצחון מהקטר, ניגש אליי, שיפשף את ידיו והודיע לי: 'מחצתי את החזירים הללו!' כך הוא אמר, 'חזירים...'! –
"אחד משלנו, זקן, העמיד בשורה ילדות ארמניות יפהפיות, בנות שתים-עשרה, ארבע-עשרה. לא יותר מבוגרות מהבנות שלכם, וגם מפותחות כמוהן... הרכיב משקפיים כדי שיוכל לבדוק אותן טוב יותר, מישש אותן, באצבע..." הוא זקר אצבעו נמוך כדי להמחיש היכן תקע אותה הזקן, ודודי חש כאילו נתקעה חרב בבטנו, "ולבסוף בחר ילדה, אולי בת שלוש-עשרה, קנה אותה תמורת שש מג'ידיות," ליקק הגנרל את שפתיו, "שש מג'ידיות... א-פרופו, גם אצלכם, במושבה, ראיתי בנות יפות..." צחק, "א-פרופו, ראיתי קודם את הפרדסים שלכם, את כרמי הגפנים והשקדים, התרשמתי מאוד מהחריצות שלכם, והיום איש בשורה אני לכם – אני מזמין אתכם, כל היהודים, לבוא ולהתיישב בכפרי הארמנים הריקים שבאנאטוליה. אתן לכם שם קרקעות, אתן עזרה והקלות רבות כדי שתוכלו לפתח את החקלאות – שם," התרגז פתאום, "ולא כאן! לכך לא אסכים לעולם!"
מי יודע מה היה סופה של אותה שיחה נוראה – זאת כאשר האיכרים שהוזמנו לסעודה הכפוייה מצליחים אך בקושי לבלוע את עלבונם ולכלוא את זעמם – אלמלא התמלאו לפתע כל האוזניים רחש כבד שבא מבחוץ והלך וגבר מרגע לרגע, וכאילו השמש הסתירה פניה, וחשכה ירדה על הארץ.
יושבי החדר ניגשו אל החלונות ונשאו עיניהם לשמיים. הם עמדו נדהמים ולא יכלו להבין מהו הדבר המכסה לגמרי את האור, שהיה עמום בלאו-הכי, בגלל החמסין. לאט-לאט התרגלו עיניהם לאפלולית שהשתררה פתאום, לחשיכה בצהריים, והם הבחינו באין-ספור יצורים קטנים, כחגבים כהים, פרושי-כנפיים, שמרחפים מעל ומתחילים לנחות וליפול, אחד פה אחד שם, כשהם מקפצים בקול צקצוק מסליד.
בעוד האנשים עומדים אחוזי-אימה, החלו נוחתים נחילי הארבה גלים-גלים כשהם מנסרים בהמוניהם את האוויר ברחש מבחיל. מכרכרים ומפזזים על העצים, על הבתים, על הארץ, עד שלא נותר מקום שאינו מכוסה בהם. רוח החמסין גוברת. השמיים מתקדרים מפלישת החרקים המעופפים, העטים מלמעלה כענן שחור. מבול שרצים משתפך על המושבה ומזמזם ללא הפוגה.
"ארבה! ארבה בא!" רצים ברחובות אנשים באימה ובחרדה.
מיד קיצר ג'מאל-פאשא את ביקורו, ובדברי פרידה קצרים ונרגזים, בצרפתית, הוא מיהר לרכוב עם שיירתו אל מחוץ למושבה.
אנשי המושבה, גברים, נשים וילדים, לקחו פחים וגיגיות בידיהם וגם רעשנים ויצאו לפרדסים ולשדות, היכו בפחים וגינגנו בגיגיות וטיחטחו ברעשנים והקימו רעש חזק כדי להבהיל את הארבה ולגרשו, אך זה קיפץ בהמוניו מעץ לעץ ומצמח לצמח, לוחך ומכרסם ומכלה אותם בכל פה.
ההרעשה בפחים והגינגוג בגיגיות והטיחטוח ברעשנים היו כולם לשווא.
כאשר התרומם הארבה ממקום אחד, התעופף למקום סמוך כדי לנחות בו ולהמשיך במלאכת ההשמדה. איכרים אחדים ובני-משפחותיהם חבטו בארבה. אחרים הביאו נפט, שפכו על הארבה ושרפו אותו, או שאספו אותו בדליים לתוך חביות ושם שפכו עליו את הנפט בעל הריח החריף והדוחה שסרחונו דבק בבגדים ובידיים. הארץ השחירה מן הארבה המזמזם באוויר, ותחת כל מידרך כף-רגל חרק הארבה בהימעכו, דחוס כמרבד-חי ומסליד תחת סוליות הנעליים. ענפי העצים הלבינו, מעורטלים מקליפתם.
המנוסים שבאיכרים הזהירו:
"זוהי רק ראשית הצרה שבאה עלינו. נקבות הארבה יטילו בקרוב את ביציהן באדמה. בעוד כחודש תתבקענה הביצים, הילק והגזם הצעיר יפשטו בשדות, יעלו בפרדסים ובכרמים, ויכלו כל עלה וכל גבעול שנותרו לפליטה ממה שאוכל עכשיו הארבה."
ואכן, הארבה המבוגר לא הזיק כל-כך כמו הדורות שבאו אחריו.
שבועיים אחרי שנחת התחילה ההזדווגות. מיליונים, מיליונים, זה על זה כחול אשר על שפת הים. הנקבה הטילה צרור ביצים, שהיו קשורות יחדיו, באדמה הרכה ובחולות, בכרמים, בדרכים ובפרדסים.
הממשלה התורכית הוציאה צו שכל נפש, גם ילדים וזקנים, צריכה להביא שלושה רוטל של ביצי ארבה לבית הוועד. היו חופרים בטוריות ומוציאים אותן מהאדמה ואוספים בשקים. הפקידים התורכיים שמו שק על שק, אבל במקום לחסל את השקים, השאירו אותם.
אחרי שלושים יום בקעו הביצים בשקים, הילק יצא החוצה ונחשוליו החלו לזרום ולהתפזר בחצרות, סביב בית הוועד, משם התפשט לעבר הפרדסים ואל כרמי הגפנים והשקדים שלא היו מוגנים. כאשר גמר אותם, חדר לבתים ואכל את התריסים ואת הווילונות. נחשולים אלה עלו גם מכל השטחים העצומים שבהם הטיל הארבה את ביציו, וזרמו על פני האדמה. ובאשר הופיעו, שם נותרו הפרדס והכרם חשופים מעליהם הירוקים.
ומה לא עשו כנגדם? עטפו את גזעי העצים בצמר, כי אמרו שעל גבי הצמר אין הילק עולה. עטפו אותם בנייר עבה וחלק, שלקחו ממחברות הילדים. לשווא.
והנזק עוד גבר כאשר הילק הפך לגזם. אלה היו קטנים ושחורים. קשה לתאר את עוצמתו של הגזם. לא היה מעצור נגדו. הוא הלך גלים-גלים. חומרי הדברה לא היו. האיכרים פעלו בשארית כוחותיהם כדי להציל את הפרדסים והכרמים. אספו את הגזם וקברו אותו בבורות. הקיפו את הפרדסים בקירות מצופים פח. חפרו תעלות סביב לגבולות המושבה וקירו אותן בפחים כי אמרו שהגזם לא יכול לטפס. וכל אותו זמן היתה הרגשה שהארץ מתנועעת ורוחשת מתחת לרגליים והכל חורק ומלא גועל והייאוש הלך וגדל.
האיכרים ניסו אמצעים ותחבולות חדשים והוציאו מים מהבריכות והציפו בהם את התעלות שחפרו, וגירשו את הגזם למים כדי להטביעו, אבל הוא לא מת. ועל גבי פגרי הגזם זחל הגזם החי ועבר את התעלה וחיש מהר ניראו גם עצים אלה ערומים מכל עלה. הם הביאו משרוקיות ומסרו אותן לפועלים, כי השמועה אמרה שהגזם חושש לרעש. אבל הגזם המשיך לעבור מענף לענף ומעלה לעלה. מישחה שמשחו בה את העצים, למנוע את טיפוס הגזם, לא הועילה כנגדו אך לעצים הזיקה מאוד כי סתמה את נקבי הנשימה של הקליפה, ולאחר-זמן העצים שניצלו התייבשו אף הם.
במשך ימים אחדים נאכלו יותר מאלפיים דונם נטועים והיו כבתי-קברות. העצים לבנים, הגזם אכל את קליפות העץ. כמו צבא ממשומע עבר מעץ לעץ. כשגמר לאכול את המושבה, זרם אל הירקון והקים עליו "גשרים". אחד נאחז בשני וכך היו מתקדמים ומתקשרים עד שנוצר גשר של שלושה מטר והגזם זחל עליו ועבר את הנחל צפונה.
אחרי חמישים יום צמחו לגזם כנפיים, הפך לחסיל המתנועע במהירות בעזרת הכנפיים שצמחו לו, וכמו על פי פקודה – התרוממו כולם ולא נישאר מהם זכר.
אותו יום, ביושבו בחזית בית-הקפה שעל כיכר המארג' בדמשק, שקוע בהרהוריו על הארמניות צחות-העור שנאנסו בזרגים של אנשי-הצבא התורכים מסולסלי השפמים ובותרו בחרבותיהם המעוקלות, ועל הארבה המתועב שהשמיד כמעט כליל את פרדסי המושבה וכרמיה ואת תנובת שדותיה, לא הראה דודי אלכס שום סימן לכך שהוא מזהה בתמונה את בת-ציון נורדאו, שאת טעם שפתיה זכר וגם את סיכת "ציון" העברית הזעירה שמוצמדת לחולצה בתמונתה ופעם נדקרה בה אצבעו כאשר ניסה לנשק אותה באומרו: "אני דוד שלך!"
ומדוע דוד? – באשה-ריבה, סבתה של בת-ציון מצד אימה, הביאה עימה למושבה, בעלותה ארצה, ברכה מרב גדול בחוץ-לארץ. הוא הבטיח לה נאמנה שילדיה לא ימותו.
לאחר שמתה בדיפטריה פייגלה, הבת הבכורה של סבא וסבתא, ונותר להם רק אלכס, ילד קטן שחששו מאוד לשלומו למרות שלא היה חולני כלל, באה סבתא אל באשה-ריבה וביקשה ממנה ש"תיקנה" אצלה את הילד.
דודי אלכס הובא אל באשה-ריבה ושהה אצלה יום שלם. הוא זכר את טעם ריבת הענבים, סוק, שמרחה לו באשה על פרוסת לחם שחור. זכר את ריח המזווה בביתה. ישב אצלה במיטבח, סיפר מעשיות מצחיקות כבר אז, בילדותו, ואכל בתיאבון.
לפנות-ערב אמרה לו באשה-ריבה: "אינגלה, אינגלה, גיי! [לך!]"
והוא חזר לביתו.
היום שבילה בביתה היה יום ה"מכירה" שלו, שיהיה בנה של באשה-ריבה כדי להסיר מעליו את המזל הרע, שלא יחלה וחס ושלום ימות, כאחותו הגדולה ציפורה. וכשהיה פוגש את בת-ציון, לאחר שבגרה, ועוגב אחריה, והיא מתחמקת, נהג לגעור בה:
"תני כבוד לדוד שלך!"
דודי החמיא ליופייה של האלמונית שבתמונה וגם שיבח את מזלו הטוב של ארוסה הקצין הגרמני. ואולם הלה מזג כניראה לכוסו עראק זחלאווי יותר ממים, כי לפתע נפל שיכור כלוט על צווארי דודי והתוודה בדמעות כי התמונה אינה של ארוסתו אלא החרים אותה כאשר חקר חירש-אילם אחד, שהיה חשוד בריגול ושוחרר.
"מה עלה בגורלו?" השתדל דודי שקולו יישמע אדיש.
"ודאי מתגלגל באחד הרחובות," בכה הקצין והחזיק בידו של דודי, לבל ילך.
דודי הבין מיד במי מדובר אך כדי שלא להיראות נחפז, מצא זמן לספר לקצינים את המעשה בשיירת הבידואים שנדדה במידבר זמן-רב וכל מלאי המזון שנותר להם לא היה אלא שקים אחדים מלאים דבלות-תאנים.
לעת-ערב הגיעה שעתם לחנות. הם עצרו. הבריכו את הגמלים, התפללו, פרשו את העבאיות על פני החול והוציאו את דבלות-התאנים. תחילה שברו בהן את רעבונם אך עד מהרה זללו מהן בכל פה, עד להתפקע.
לאחר שמילאו בטנם חשו גועל כלפי הדבלות שנותרו, ממש בחילה למראיהן. ומאחר שזחה דעתם עליהם, וליבם גס בתאנים המיובשות – אספו את כל הדבלות הנותרות לערימה אחת על פני החול, עמדו סביבה במעגל והטילו בה את מימיהם.
וכשסיימו, התעטפו בעבאיות שלהם ונירדמו בלב שבע ובשלפוחית קלה.
עם בוקר קמו רעבים, והנה – אבוי! – לא נותר עוד דבר-מאכל בכליהם לבד מאותה ערימה של דבלות מושתנות.
הסתובבו כה וכה, תוהים מאין תבוא ישועתם, ובינתיים הגניבו מבט לעבר הערימה כשהם נבוכים ומתביישים איש מפני עצמו ומפני רעיו המתבוננים בו.
אבל הרעב מרפא כניראה כל בושה, כי לבסוף אזר אומץ אחד הבידואים, ניגש בהיחבא אל קצה הערימה, שלף דבלה אחת, נשף בה מכאן ומכאן, גילגל אותה בחול הזך ושב והרים אותה ונשף בה והריח ואמר –
"בחיאת אללה, על זאת לא השתנו!"
והגיש אותה אל פיו ולעס בחיוך חמוץ.
לאחר היסוס ניגש השני ועשה כמעשהו, והשלישי, והרביעי, תחילה בהיחבא ואחר-כך בגלוי. והכל חזרו על דבריו: "אללה ישהד [אלוהים יעיד], על זאת לא השתנו! בחיאת אללה, על זאת לא..."
לא עבר זמן רב והערימה חוסלה כמעט כולה. מרוב בושה לא יכלו להביט זה בעיני זה, אך אז גילו למזלם דבלה צמוקה אחת, אחרונה, מושלכת לרגליהם, שחורה ומיובשת. קורצת להם מן החול.
מה לעשות?
ומיד אמרו כולם פה-אחד: "עלייך, עלייך ורק עלייך השתנו!"
וכך נגולו באחת מעל ליבם אבן הבושה וכובד הכלימה, והם עלו על גמליהם ויצאו שמחים וקלי-רגל לדרכם, ומה הלקח? דבלה שהשתנת עליה אינה מסריחה כל זמן שנמצאת עימה אחת צמוקה ומכוערת ממנה.
מה היה הקשר של הסיפור למצב? לא היה, רק להרוויח זמן.
לאחר שישב כשלוש שעות עם הקצינים השתויים בבית-הקפה הצופה על כיכר המארג', התנצל דודי שהוא עסוק ויצא לחפש את ארל'ה, ואכן מצא אותו לא רחוק משם באחת הסימטאות ובמצב נורא. פרחחים רעי-לב הקיפו אותו והכריחוהו לשלוף מבין קרעי-בגדיו את אברו הגדול ולאונן, ויש אומרים שגם בעלו אותו כמנהגם, חזור ובעול.
דודי לבש מעיל צמר משובח, חבש כובע-ציידים בעל תיתורה רחבה ונעל מגפי-עור. הוא לא התקשה, בעצם הופעתו ובגערה חריפה אחת או שתיים, "הסתלקו מכאן, כלבים בני כלבים..." – להבריח את הנבלים שהתעללו באילם. מיד לקח איתו את הנער לחמאם, בית-המרחץ, רחץ אותו, קנה לו חליפת בגדים, קנה לו דברי אוכל, חבש את פצעיו, קנה לו כרטיס לרכבת והעלה אותו עליה ושינן לו לחזור במשך כל הדרך רק על שתי מילים: יפו, ושם המושבה שלנו.
לא דודי ולא האילם ידעו כי באותה שעה ממש כבר היה יצחק נורדאו עצמו, המוכתר וראש השומרים שלנו, אביו של ארל'ה, כלוא מאחורי קירות האבן של כלא חאן אל-באשה הסמוך.
האילם הגיע למושבה בלילה חורפי בחודש דצמבר.
את חלקה האחרון של הדרך מיפו הלך ברגל, בחושך ובגשם סוחף. עוד בטרם פקד את בית הוריו, והוא רטוב ורועד כולו, ניגש לבית סבי, הקיש על התריס וגעה פעם ופעמיים את שם משפחתנו. כשפתחו לו את הדלת והכניסוהו פנימה, אז המשיך לגעות את שם דודי וחייך בעיניו הכחולות שאותן ירש מאביו, והראה בידיו לצד צפון.
זו היתה דרישת השלום הראשונה שקיבלה המשפחה מדודי מאז נמלט ללבנון, וכך ידעו שהוא עדיין חי.
בעזרת הקונסול האוסטרי בדמשק, כפי שאמרתי, דודי היה נתין אוסטרו-הונגרי – הוא הצליח לקבל תעודת-מסע ברכבת מדמשק לתול-כרם, דרך דרעה ועפולה.
אך כאשר הגיע לתול-כרם התברר לו שאיחר כבר את המועד להגיע למושבה. האנגלים נכנסו לשם לפני זמן קצר. קו הגבול בין שני הצבאות עמד עתה על הירקון, אין יוצא ואין בא.
שנים רבות לאחר מכן מצאתי בארגז של דודי, בין אקדח המאוזר המצוחצח לבין יומני העבודה של חוות [היא נקראה בשם תחנת] הנסיונות החקלאיים בעתלית, רשימות שכתב על תקופת היותו צייד בלבנון ועל שהותו בכפר-סבא.
בכתיבתו לא היה שמץ של דמיון ספרותי, כל מה שרשם ביומנו, אמת הוא. לעומת זאת, סיפוריו בעל-פה היו תמיד מלאי המצאה ודמיון.
הגשמים העזים מנעו ממנו ללכת ברגל מתול-כרם לכפר-סבא. הוא הגיע למושבה הקטנה הזו, שהיתה שרוייה בסבל נורא, רק לקראת סוף דצמבר. הרשימות האחרונות ביומנו מאותם ימים, מספרות:
"שבת. כפי הניראה שמשפחתי נישארה במושבה, מפני שהיום נודע לי שגם בקלקיליה אינם נמצאים, אך מי יודע אם הם עוד בחיים מפני שכפי שמספרים השליכו האנגלים הארורים הרבה פצצות לתוך המושבה, וגם מספרים שהיו הרבה קורבנות אדם.
"ראשון. היום נחליתי בקדחת והתקררות ושיעול נורא. הייתי אצל הרופא סלור, קיבלתי ממנו רפואה וחינין. שאלתי גם ממנו עצה מה לעשות כעת, והוא גם הוא יעץ לי לחכות פה (מלבד מחלתי) עוד שבוע בתקוותו שצבאותינו [כלומר – התורכים] יצליחו בקרוב להשיב לנו את המושבה ואז אוכל להתראות עם משפחתי.
"שני. מתגולל הנני פה בכפר-סבא חולה ומשתעל, גם ליבי לא נותן לי מנוח על העוול הגדול שחטאתי נגד משפחתי בעוזבי אותם בזמן כזה, בלי עזרה והגנה, וזה משפיע מאוד לרעה על בריאותי ומי יודע מה יילד יום.
"שלישי. 1 בינואר. היום מתחילה שנה חדשה ועודנו במלחמה תחת מטר הכדורים והפצצות, חולה ורצוץ וחלש בלי משפחה, מתגולל בתור אורח באורוות בקר ולידי, מי היה מאמין! – מאדאם הירש הידועה ושתי בנותיה הדועכות כנר, ואני כקנה נשבר ואין בכוחי להושיען."
דודי שכב חולה ורצוץ עם הפליטים באורוות כפר-סבא, בנס נותר חי ושב לבית סבא, כשהוא ניראה כצל של עצמו – שב רק לאחר כשמונה חודשים, לאחר שהבריטים כבשו את צפון הארץ, וגם כפר-סבא שוחררה מעול התורכים.
[גם הפרק הזה מבוסס על סיפוריו וזיכרונותיו של דודי ברוך בן עזר ראב].
אהוד בן עזר
המשך יבוא

ברוך בן עזר ראב. סבא של שלומית גיסין.
אהוד ברוג-ברק נגד עסקה עם החמאס
אהוד ברוג-ברק: "שחרור חטופים או מלחמת שולל." "נחוצה מנהיגות" כותב ברוג-ברק ומתכוון לעצמו, "שתכיר באפשרות לשחרר את כל החטופים בפעימה אחת, להפסיק מלחמה חסרת תוחלת, לסיים את המשבר ההומניטרי, לעקור את החמאס משליטה וכושר איום מעזה ולהצטרף ל'מזרח התיכון החדש' בגרסת טראמפ. כולל נורמליזציה עם סעודיה והזדמנות ליטול חלק בפרויקט 'מסדרון הסחר' – מהודו, למפרץ, לאירופה.
"הדרך היחידה להבטיח שחמאס לא יוכל לשלוט בעזה ולאיים על ישראל משם," מסביר ברוג-ברק, "טמונה בהחלפתו בכוח אחר, שיהיה לגיטימי בתודעת הקהילה והחוק הבינלאומיים, בעיני השכנות הערביות ובעיני הפלסטינים עצמם. הפירוש המעשי הוא כוח בין-ערבי זמני במימון מדינות המפרץ: ממשלת טכנוקרטים עם ביורוקרטיה פלסטינית וגוף ביטחוני שייבנה בהדרגה בפיקוח הכוח הבין-ערבי וארצות הברית.
"ישראל תציב שני תנאים לכך: ראשית, אף אדם שהיה חבר בזרוע הצבאית של חמאס לא יוכל ליטול חלק בגוף החדש. ושנית, צה"ל ייסוג לפרימטר, אולם לא יחזור לגבול כל עוד לא התייצבו כל סידורי הביטחון, כפי שיסוכמו מראש.
"ספק גדול אם נתניהו וממשלתו מסוגלים להתמודד איתה מתוך דאגת אמת לביטחון המדינה ועתידה. והרי לפניכם עוד סיבה לצורך הדחוף להסיר מעלינו את הממשלה הכושלת ביותר בתולדותינו. וככל שנקדים — כן ייטב."
(אהוד ברק, "שחרור חטופים או מלחמת שולל", "אל-ארצ'", 23.5.25).
https://www.haaretz.co.il/opinions/2025-05-23/ty-article-opinion/.premium/00000196-f862-d6d3-ab9e-fb7b28100000
הבנתם? אהוד ברוג-ברק הטוען לכאורה שהוא בעד עסקה (בהזייה שלו אמנם ההנחה שייכנסו כוחות לעזה ללא הבסת החמאס), אבל הוא טוען שאסור שישראל תסכים לדרישת החמאס לסגת מהפרימטר. כלומר, למעשה אין אפשרות להגיע לעסקה. ודוק: הפרימטר כולל עכשיו אחוז לא קטן משטח הרצועה וראוי שיגדל עוד יותר.
מסקנה: ברוג-ברק זורה חול בעיני הציבור.
שאלות תיאולוגיות לד"ר משה לבקוביץ'-לביא
ד"ר משה לבקוביץ-לביא, מרצה לתלמוד ומדרש בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה, יזם הפגנה למען עסקה עם החמאס במטרה להצלת חטופים, ולהצלת שלטונו בעזה ושיקומו.
בהפגנה נשא ד"ר משה לבקוביץ-לביא שלט בו כתוב: "כל ילד הוא חף מפשע." במהלך ההפגנה מתעמתת איתו מור שעל. והנה הדו-שיח שהתנהל ביניהם:
מור שעל: (הולכת לעומתו). "הנה אדון כיפה מנסה להתנחמד לערבים. תגיד, הכיפה שיש לך על הראש אתה לא מתבייש להחזיק אותה?
ד"ר משה לביא: "אני מתבייש בכם. (בכם בדתיים? נ.כ.) אני מתבייש שעם ישראל הדרדר כל כך, ועושה מעשים כאלה גרועים. אני ממש מתבייש בכם, וזה כל כך עצוב לי. אני כל כך מקווה שנצליח להבין מה באמת המצב שלנו.
מור שעל: אתה מאמין באלוהים? אלוהים שמח שאתה עומד שם? ומבכה את הנכבה? הם רוצים אותך מת.
ד"ר משה לביא: אני משוכנע שהקדוש ברוך הוא מזיל דמעה. כשהוא רואה איך עם ישראל הדרדר ואיך הוא הגיע למקום שבו...
מור שעל: לאן הדרדרנו? בוא תגיד לי.
ד"ר משה לביא: הדרדרנו למקום שבו נפלנו ונכשלנו בניסיון שהקדוש ברוך הוא העמיד אותנו דרך החמאס. הקב"ה העמיד אותנו בניסיון ואנחנו נכשלנו.
מור שעל: איך נכשלנו?
ד"ר משה לביא: נכשלנו בזה שנפלנו למלחמה שבה אנחנו הרגנו כבר 15 עד 18 אלף ילדים.
מור שעל: אנחנו? החמאס הרג.
ד"ר משה לביא: אנחנו הרגנו ילדים.
מור שעל: זה חמאס. תתעורר! את משפחת ביבס אתה מכיר? אתה מכיר מי רצח אותם בידיים?
ד"ר משה לביא: יש לי משפחה מהעוטף. יש לי חברים שנהרגו.
מור שעל: אז אתה עומד עם הנכבה? אתה מבכה את הנכבה?
ד"ר משה לביא: בוודאי שכן.
מור שעל: הם רוצים אותך בחוץ. הנכבה זה אומר שאין מדינה יהודית זה מה שאתה רוצה?
ד"ר משה שעל: לא לא לא רק בהבנה שלך זה אומר שאין מדינה יהודית. הנכבה זה הדבר המאוד עצוב שהתרחש בזמן שאנחנו הצלחנו לזכות בעצמאות שלנו הפלסטינים מאות אלפים מהם איבדו את בתיהם במרחב שבו אנחנו חיים זה מרחב בשביל שני העמים. בעזרת השם יתברך אנחנו נצליח להראות כאן את כל הפסוקים שהיו תלויים בבית ספר שלי כשהייתי ילד. ובבית ספר שלכם הם כבר לא תלויים. אפשר לצטט כמה פסוקים מהתנ"ך: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ. וכיתתו חרבותם לאתים ולא ידעו עוד מלחמה." "היו מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום."
מור שעל: מחה את זכר עמלק מכיר?
ד"ר משה לביא: בואי תגידי לי את בקיאה כל כך בתלמוד אני מרצה לתלמוד, מה אמרו חכמים על מחה את זכר עמלק? אמרו כבר בא סנחריב ובלבל את האומות. החכמים שלנו ידעו היטב שהקדוש ברוך הוא מעמיד אותנו לפעמים בניסיונות. ואת הניסיונות שהקב"ה מעמיד אותנו צריך לדעת להתמודד איתם. את לא יכולה לדעת מי זה עמלק ומי זה לא. אתם מעדיפים להקשיב רק לקולות הרשע רק לסיטרא אחרא.
מור שעל: ואם אני אומר לך שהסיטרא אחרא הם אלו אתה עומד איתם בהפגנה? הם הסיטרא אחרא.
ד"ר משה לביא: אז אני אומר לך שמי שמפגין. (להצלת החמאס ושלטונו? נ.כ.)
מור שעל: הם לא מפגינים לעצור מלחמה אלא שאתה תמות.
ד"ר משה לביא: אני יזמתי את ההפגנה הזו, לא הם (הערבים נ.כ.) כי אני בעד הפסקת המלחמה, ומותר לי להיות בעד הפסקת המלחמה, וזו חובה דתית שלי כאדם דתי.
מור שעל: אם הכול זה שיעורים מה השיעור של ה-7 באוקטובר?
ד"ר משה לביא: השיעור של ה-7 באוקטובר היה שמלחמה בעצימות נמוכה זה דבר לא אפשרי היא מתפשטת בסוף ומתפוצצת כמלחמה בעצימות גבוהה ולכן החלופה של מלחמה בעצימות נמוכה היא לא להמשיך במלחמה בעצימות נמוכה, והחלופה של מלחמה בעצימות גבוהה היא לא מלחמה בעצימות נמוכה.
מור שעל: אתה מדבר על כלום.
ד"ר משה לביא: את לא מבינה יש לי שיעור אני צריך ללמד עכשיו (הולך).
https://x.com/arixegal/status/1922960980184625240
כתב "הארץ" אלון עידן, ראה את הסרטון וכתב שאצלו הסרטון עורר מחשבה הפוכה לגמרי. "אני," הוא כותב, "רוצה להתייחס דווקא ללביא – איש עדין נפש, אמפתי ורגיש – שבשלב מסוים נשאל על ידי 'משפיענית הרשת' אם 'אתה מאמין באלוהים?' והאם 'אלוהים שמח שאתה עומד שם?' לביא עונה: 'אני משוכנע שהקדוש ברוך הוא מזיל דמעה כשהוא רואה איך עם ישראל הידרדר ואיך הוא הגיע למקום שבו את נמצאת... הידרדרנו למקום שבו נפלנו ונכשלנו בניסיון שהקדוש ברוך הוא העמיד אותנו דרך החמאס. הקדוש ברוך הוא העמיד אותנו בניסיון ואנחנו נכשלנו... נכשלנו בזה שנפלנו למלחמה שבה אנחנו הרגנו כבר 15 עד 18 אלף ילדים, ילדים!'
"ובכן, שאלה ללביא: האם הקדוש ברוך הוא בחר להעמיד אותנו בניסיון על ידי כך ששלח אנשים – מחבלי חמאס – שירצחו מאות בני אדם, ישרפו אותם, יאנסו את חלקם, ירצחו ילדים וזקנים ויחטפו מאות אחרים? נכשלנו במבחן של אלוהים? זה הדבר שהכי מפריע לך במה שאנחנו עושים בעזה? האם הקדוש ברוך הוא, שניסה אותנו וראה שאנחנו לא עומדים בניסיון, האם הוא לא מצא לנכון לעצור את הניסיון, את הזוועה הזאת, כדי למנוע מוות של עוד תינוקות, של עוד ילדים, של עוד זקנים, של עוד גברים? האם אנחנו צריכים את התנ"ך, והתלמוד, ואת סנחריב, ואת המבחנים של הקדוש ברוך הוא כדי לא להרעיב בני אדם למוות? אי אפשר סתם לומר שלא עושים דברים כאלה? פשוט לא עושים?"
(אלון עידן, "כולם צפו בסרטון הזה, אבל אצלי הוא עורר מחשבה הפוכה לגמרי", "אל-ארצ'", 22.5).
https://www.haaretz.co.il/magazine/blacklist/2025-05-22/ty-article-magazine/.highlight/00000196-f4cd-d06d-a5df-f5dd5fa90000
בעקבות דבריו של ד"ר משה לבקוביץ-לביא, החלטתי לשלוח לו כמה שאלות תיאולוגיות להבהרה.
ד"ר משה לבקוביץ-לביא שלום רב.
mlavee@research.haifa.ac.il
כאחד שהיתה לו הזכות ללמוד בחוג שלך שיעורים מפיו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ זצ"ל, ברצוני להציג לך כמה שאלות תיאולוגיות. לא שאלות תיאולוגיות של מאורעות שקבע אלוהים כניסיון לבני אדם, וסתירה לוגית ללא פתרון של דטרמיניזם לעומת אינדטרמיניזם, מה עשה אלוהים, ולמה התכוון? אלא שאלות תיאולוגיות מעשיות לגבי עיקרי אמונתך אתה.
1. בניגוד לגרמנים הנאצים ששמרו בסוד את תוכניתם להשמדת היהודים, החמאס מצהיר בריש גלי באמנתו שמטרתו השמדת כל היהודים בעולם. האם הנאצים והחמאס מוגדרים לדידך כסיטרא אחרא שיש להילחם נגדם?
https://www.youtube.com/watch?v=qHV2SZmkhug
2. האם אתה מקבל את הכלל היהודי המוסרי "ואהבת לרעך כמוך" בפירוש של רבי עקיבא או את פירושו של ישו הנוצרי? כלומר האם לדידך "חייך קודמים לחיי חברך," או ההיפך לפי ישו ו"אהבת את אויבך" כלומר "חיי האוייב קודמים לחייך"?
3. מה פירוש דבריך: "כל ילד הוא חף מפשע," האם לדידך אם האוייב משתמש בילדים כמגינים אנושיים נובע מכך שמבחינה מוסרית אסור לנו להתגונן, ועלינו כולנו ללכת כצאן לטבח?
נ.ב. אני מבין את בחירתך בציטוטים מהתנ"ך, אבל היה ראוי שאם אתה מצטט ומלמד "וגר זאב עם כבש" (ישעיהו י"א ו') תמשיך הלאה ותציין שהתנאי לשלום הנצחי "וגר זאב עם כבש" לפי ישעיהו, הוא ניצחון מוחלט על האויבים "וְעָפוּ בְכָתֵף פְּלִשְׁתִּים יָמָּה." (ישעיהו י"א י"ד).
אשמח לתשובותיך.
תודה רבה.
נעמן כהן
אם אקבל תשובה אפרסמהּ.
חשיבותה של חנין מג'אדלה
עיתונאית הארץ" הערבייה-מוסלמית, חנין מג'אדלה כותבת:
"לפני כשבוע מצאתי את עצמי בלב סערה ציבורית הודות לאתר 'מאקו סלבס' ויוסף חדאד. זאת בעקבות שיתוף תמים (או כך חשבתי) של תמונתו של חסן אסליח – עיתונאי או 'עיתונאי' פלסטיני שנהרג בחיסול ממוקד בבית החולים נאסר שבחאן יונס. לפי 'מאקו סלבס' וחדאד, 'ספדתי' לו. לא ידעתי שהוא צולם על רקע טנק בוער ב–7 באוקטובר, וגם שהוא תועד מדבר בהתלהבות על השלל שנגנב מהקיבוצים באוקטובר. לא חיפשתי. לא גיגלתי. הכרתי את דמותו רק חודשים לתוך המלחמה, מתוך התיעודים שפירסם על חיי היום-יום בעזה, על מצוקת האנשים, על המציאות הנפשעת, וזה היה מכמיר לב. אבל לי אין הפריבילגיה לא לדעת.
"אני מאמינה שאילו ידעתי, לא הייתי משתפת את התמונה. גם מבחינה מוסרית, וגם מתוך הפחד העמוק שמלווה כל פלסטיני בישראל. מותר לנו לדבר רק כשאנחנו נקיים, והרי אף פעם לא נהיה מספיק נקיים. לא בעיני מי ששופט אותנו.
"במהלך שבוע הסערה חשבתי לא פעם לעזוב. אמרתי לעצמי, מה אני צריכה את כל הבלגן הזה, טייטל של אויבת הציבור עכשיו גם במאקו – רק זה עוד היה חסר לי, ועוד בשביל מה? כדי להסביר ליהודים? כדי לדבר איתם? הרי זה אבוד. אני צריכה לעזוב.
"ואז חשבתי על סייד קשוע, שעזב לפני כמה שנים את ישראל: הרי שנינו פלסטינים, משני צידי המתרס המתריס, שכתבו לציבוריות הישראלית. הוא הצחיק, השתעשע, כעס, התעצב, היה בסך הכול נחמד. אני לא כותבת נחמד, אני לא מצחיקה ולא משעשעת, אלא כועסת ומאשימה. אבל הנה – הוא עזב ואני חושבת לעזוב. זה קטע: לא משנה הסגנון, הישראליות אף פעם לא תצליח להכיל אותנו."
(חנין מגאדלה, "האם אני צריכה לעזוב?" "אל-ארצ'" 23.5.25).
https://www.haaretz.co.il/opinions/2025-05-23/ty-article-opinion/.premium/00000196-f852-db1f-a7b6-faf24a810001
נקווה שחנין מג'אדלה לא תעזוב. יש לה תפקיד חשוב. כבר הודיתי לשוקן, נבזלין, ובומשטיין-בן על ששכרו אותה לעבודה. חשיבותה היא בכך שהיא אומרת תמיד את האמת. היא לא מתקשטת. היא מתמיד חושפת את העובדה שה"כיבוש היהודי" עבורה אינו חל רק על יו"ש, אלא על כל שטח מדינת ישראל. היא תמיד חושפת את העובדה שלדעת הערבים לידתה של מדינת היהודים היא בחטא ולכן יש לחסלה ולהקים במקומה מדינה ערבית-מוסלמית. היא תמיד חושפת את שקרי העיתון שרק נוותר על "הכיבוש היהודי" מעבר לקו הירוק ויבוא השלום. ובכך חשיבותה הרבה בעיתון. נקווה שלא תעזוב ותמשיך לדווח את האמת על הערבים.
"ועוזריהם" – תעמלני החמאס בישראל (1)
'ישראל מבצעת מעשים מעוררי פלצות בעזה''; למעלה מ-500 מרצים חתמו על עצומה המאשימה את לוחמי צה''ל בפשעים נגד האנושות.
אנשי אקדמיה קוראים לראשי האוניברסיטאות להפעיל את מלוא כובד משקלם כדי לעצור את המלחמה" "ההיסטוריה לא תסלח לנו," כתבו במכתב מחאה תוך שהם מאמצים את הקו של יאיר גולן ומאשימים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה. במכתב, הם דורשים מראשי האוניברסיטאות להפעיל לחצים כבדים מאוד על מנת לעצור את המלחמה: "אנו, חברי וחברות הסגל אקדמי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, קוראים לכם לפעול באופן מיידי להפעלת כל כובד משקלה של האקדמיה הישראלית לעצירת המלחמה הישראלית בעזה.
"מדובר במסכת מעוררת פלצות של פשעי מלחמה ואף פשעים נגד האנושות – כולם מעשה ידינו," הוסיפו אנשי האקדמיה במכתבם, "ההיסטוריה לא תסלח לנו, אנחנו לא נסלח לעצמנו."
על העצומה הזו חתומים מעל 500 אנשי אקדמיה רבים מהם מגיעים ממחאת האקדמיה נגד הרפורמה המשפטית, ביניהם: פרופ' דוד הראל, פרופ' דוד אנוך, פרופ' דפנה הקר יו"ר שדולת הנשים, דנה אולמרט בתו של ראש הממשלה לשעבר ועוד.
בנוסף על העצומה הזו שמאשימה את לוחמי צה"ל בפשעים נגד האנושות חתומים 158 אנשי סגל מאונ' תל אביב, 120 מהאונ' העברית, 63 מחיפה, 41 מבן גוריון ו-33 אנשי סגל מאונ' בר אילן וישנם כמובן מוסדות נוספים כמו בצלאל, סמינר הקיבוצים, הטכניון, מכון וייצמן ושנקר.
מהנהלת אוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה: האוניברסיטה מביעה תמיכה מלאה בחיילי צה"ל, בהם רבים מהסטודנטים, החוקרים, והבוגרים שלנו. בתקופה מורכבת זו, אנו מחזקים את ידי המשרתים והמשרתות, ונמשיך לפעול לחיזוק החברה הישראלית ומדינת ישראל.
איננו שותפים לאמירות הפוגעות בלכידות החברתית המאפיינת את הקמפוס שלנו. עם זאת אנו שואפים לאפשר קיומם של דיונים מורכבים מתוך רגישות, וכבוד הדדי. אנו קוראים לכל חברי הקהילה האקדמית להתבטא באחריות ברוח גישה זו.
מאוניברסיטת רייכמן נמסר בתגובה: החתימה על העצומה מייצגת את עמדותיהם האישיות של המרצים בלבד.
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: כל חבר סגל שחתם על העצומה עשה זאת על דעתו בלבד והחתימה מייצגת אותו או אותה בלבד.
https://rotter.net/forum/scoops1/900224.shtml
"ועוזריהם" – תעמלני החמאס בישראל (2)
אולמרט ב-BBC: "מה שישראל עושה בעזה מתקרב לפשע מלחמה"
רה"מ לשעבר, העבריין אהוד אולמרט, טען בריאיון לרשת הבריטית כי הלחימה ברצועת עזה מתנהלת "ללא מטרה," והוסיף: "נהרגים בה אלפי פלסטינים חפים מפשע וחיילים רבים."
https://www.ynet.co.il/news/article/s1kpr89wlx
אהוד אולמרט – אנחנו מבצעים פשעי מלחמה
ראש ממשלת ישראל לשעבר העבריין אהוד אולמרט כותב: "ממשלת ישראל מנהלת בימים אלה מלחמה חסרת תכלית, ללא מטרה ותכנון ברור ובלי שום סיכוי להצלחה. מאז הקמתה מעולם לא יזמה מדינת ישראל מלחמה כזאת. גם בכך חבורת הפושעים, שבראשה עומד בנימין נתניהו, קבעה תקדים שאין לו אח ורע בהיסטוריה של המדינה. כעת זוהי מלחמה פוליטית-פרטית, ותוצאתה המיידית היא הפיכת רצועת עזה לאזור של אסון הומניטרי. בעבר התנגדתי בתוקף להאשמות נגד ישראל כאשר טענתי בתוקף שישראל לא מבצעת פשעי מלחמה בעזה, אף שלא חסכתי ביקורת מהממשלה. מנתניהו וסריסיו, וגם את מתנגדיו, הרואים בו, כפי שנהוג לכתוב היום בכלי התקשורת, ראש משפחת פשע. בשבועות האחרונים כבר אינני יכול לעשות כן. מה שאנחנו עושים בעזה הוא מלחמת השמד: הרג אזרחים חסר הבחנה, נטול מגבלות, אכזרי ונפשע. אנחנו עושים זאת לא בגלל איבוד שליטה מקרי בגזרה מסוימת, לא בגלל התפרצות חסרת פרופורציה של לוחמים ביחידה כלשהי – אלא כפועל יוצא של מדיניות שמוכתבת על ידי הממשלה, ביודעין, במתכוון, ברשעות, בזדון, בהפקרות. כן, אנחנו מבצעים פשעי מלחמה.
הגיע הזמן להפסיק, לפני שכולנו ננודה ממשפחת העמים ונוזמן לבית הדין הבינלאומי בגין פשעי מלחמה, והגנה טובה לא תעמוד לנו. עד כאן."
(אהוד אולמרט: "עד כאן. אנחנו מבצעים פשעי מלחמה", "אל-ארצ'", 22.5.25).
https://www.haaretz.co.il/opinions/2025-05-22/ty-article-opinion/.premium/00000196-f7b9-db1f-a7b6-f7b966e40000
הבנתם? לפי העבריין אולמרט ישראל יזמה בעזה מלחמה והיא עושה פשעי מלחמה, לכן יש להפסיק את המלחמה בחמאס על מנת להציל את שלטונו בעזה ולשקמו.
"ועוזריהם" – תעמלני החמאס בישראל (3)
"יהודים הורגים ילדים לא יהודים כתחביב."
הנזק שגרם יאיר גולדנר-גולן לעם היהודי ולמדינת ישראל.
מהדי חסן, מגדולי שונאי ישראל בעולם, מצטט במדויק את יאיר גולן כהוכחה לכך שישראל מבצעת רצח עם בעזה. במהלך דיון בתוכניתו של העיתונאי הבריטי המפורסם פירס מורגן ציטט מהדי חסן, מגדולי שונאי ישראל בעולם, את דבריו של יאיר גולן על "רצח תינוקות כתחביב":
https://rotter.net/forum/scoops1/900055.shtml
מנהיג הה'ותים מצטט את גולדנר-גולן:
https://www.youtube.com/watch?v=daiKtbAHXBI
מנהיג החות'ים, עבד אלמלכ בדר אלדין אלחות'י, ציטט בנאומו את עלילות הדם של יאיר גולדנר-גולן ושל ראש הממשלה לשעבר העבריין אהוד אולמרט: "ישראל מכירה בפשעים שלה." לדבריו, "הנפשעות של ישראל כל כך גדולה שאפילו 'הפושעים הציונים' מודים בכך."
אולמרט ויו"ר "הדמוקרטים" יאיר גולדנר-גולן טען כי "ישראל מכירה בפשעים שהיא מבצעת." בנוסף, ציין המנהיג כי "שר הביטחון הישראלי לשעבר יואב גלנט הודה ששליטת חמאס בעזה לאחר 591 ימי לחימה היא כישלון חרוץ של ישראל, אמירה שלדבריו ממחישה את עליונותו של ארגון הטרור על מדינת היהודים."
https://www.c14.co.il/article/1221824
ככתוב זכו ה"צדיקים" בחמאס, ומלאכתם נעשית ע"י אחרים" כלומר קורבנותיו.
"יהודים הורגים ילדים לא יהודים כתחביב"
היהודים מעריצי יאיר גולדנר-גולן
רון אובז'נסקי-חולדאי: "גולדנר-גולן אחד מנביאי ישראל"
ראש עיריית תל אביב רון אובז'נסקי-חולדאי, הביע תמיכה בדבריו של יאיר גולדנר-גולן ש"מדינה שפויה לא הורגת תינוקות כתחביב," עלילת דם שהפיצו אויבנו בכל העולם.
כך כתב אובז'נסקי-חולדאי: "גם בספר הספרים השתלחו תמיד בנביאים שהציבו מראה מול העם, שעשה את הרע בעיני ה'. תוציאו את המילה 'תחביב' שהיתה מילה שגויה. אבל מה לגבי התוכן? ממשלה שפויה עושה הכול על מנת שלא לפגוע בילדים. בממשלה שפויה שרים בכירים לא מציבים כמטרה לגרש אוכלוסייה שלמה."
עוד הוסיף ראש עיריית תל אביב: "האם יש מישהו שאינו רואה שאנחנו בדרך להיות מדינה מוקצית? שזהו אובדן ערכים מוחלט? הייתי מצפה מאנשי האופוזיציה להפסיק להתקרנף. גם כשהאמת קשה היא צריכה להיאמר לציבור. הגינוי האוטומטי שלהם לא הוסיף להם כבוד."
לסיום הצהיר אובז'נסקי-חולדאי: "אני יודע שזה קשה. קשה להסתכל במראה ולראות את עצמנו באופן שאינו מכבד. אבל זה מה שאילץ אותנו אתמול יאיר גולדנר-גולן לעשות, בדבריו החריפים והנוקבים."
https://rotter.net/forum/scoops1/900158.shtml
הבנתם? יאיר גולדנר-גולן הוא נביא. השאלה איך נסווג אותו? האם נביא נחמה ונביא חורבן? או שמא נביא שקר?
האם אובז'נסקי-חולדאי גם בנביאים?
עתידות: פרופסור דניאל גוטויין חוזה את העתיד
פרופסור דניאל גוטווין: עתידות: "לאחר שישקע האבק, דבריו של יאיר גולן יהפכו לנכס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה במאמץ לחילוצה של ישראל ממדרון הצירוע-לדעת שבו היא צועדת, חזרה למשפחת העמים."
https://x.com/naaman_c/status/1924852717194825770?t=hyiOa3dHTZe4nWeeuMqWdw&s=03
יאיר גולדנר-גולן ייכנס לנצח לרשימת האנטישמים בהיסטוריה שגוללו על היהודים אשמת רצח ילדים. כל כלי התעמולה המוסלמים בעולם מצטטים את דבריו שהיהודים רוצחים ילדים כתחביב. הפשיזם האיסלמו-נאצי חוגג הנה ראו למה אנחנו תובעים את השמדת היהודים.
קשה להאמין שבראש ה"עבודה" עומד כיום אנטישמי.
(ברל: "היש עם בעמים, אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אוייב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס, ממלא את לבם, רגש הערצה והתמכרות? ...)"
כל המסכים עם דבריו שיהודים הורגים ילדים לא יהודים כתחביב, ייכנס לרשימת האנטישמים בהיסטוריה. המאמר שיהודים הורגים תינוקות של לא יהודים כתחביב אינו יכול להפוך "לנכס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה" של ישראל. אפילו במסטיק בזוקה לא אומרים עתידות אוויליות כל כך.
חיים וישניה-רמון: גולדנר-גולן סכנה לדמוקרטיה
"האמירה של יאיר גולדנר-גולן שמדינת ישראל הורגת תינוקות כתחביב זעזעה רבים, אבל היא מצטרפת לאמירות קודמות שלו, שבהן הוא הפגין באופן עקבי גישה אנטי דמוקרטית של כל האמצעים כשרים. גולדנר-גולן כבר קרא לראשי מערכת הביטחון לבצע הפיכה דה-פקטו ובמקביל קרא לאנשים להפסיק לשרת בצבא כדי להפיל את הממשלה. כמובן שגולן גם הגן בשצף קצף על שר הביטחון והרמטכ"ל הקודמים שאחראים לא רק למחדל 7 באוקטובר אלא גם למרבית הכישלון האסטרטגי במלחמה ברצועה (לצד נתניהו, האחראי הראשי).
"גולן היה אלוף בצבא ולכן הוא יודע היטב שבצה"ל מקפידים מאוד על צמצום הפגיעה בלא-מעורבים, ונוקטים ביותר אמצעי זהירות בנושא מאשר כל צבא אחר בעולם. אבל בעיני גולן המטרה המוצדקת של הפלת הממשלה הופכת גם אמצעים אנטי דמוקרטים פסולים לכשרים, וזה כולל שקרים בוטים, הכפשת שם המדינה במזיד, שלילת הלגיטימציה ממחצית מהעם להצביע לפי השקפתו, עידוד מרד פוליטי של הצבא וקריאה להפיכה צבאית.
"התנהלותו של גולדנר-גולן שבה ומלמדת עד כמה מדובר באדם בולשביק, חסר מעצורים ועם נטייה לדיקטטורה. וכמו כל חסידי הדיקטטורות הבולשביקיות מאז ומעולם, גם גולן מתעטף בתואר "דמוקרטי" כדי להכשיר את השרץ. אגב, הדרך שבה גולדנר-גולן מתנהל היא המתנה הכי טובה שנתניהו ומחנה הימין יכולים לייחל לה. הוא רק מרחיק ממחנה המרכז-שמאל אנשים שסולדים מחוסר המעצורים הבולשביקי שלו.
"אם השמאל-מרכז חפץ להציג אלטרנטיבה אידאולוגית לנתניהו, עליו להדיח לאלתר את יאיר גולדנר-גולן ואת אנשיו מראשות המחנה, ולהקים מפלגת שמאל-מרכז חדשה, דמוקרטית באמת, שתקדם אידיאולוגיה ושתפעל להפיל את הממשלה באופן פוליטי ולא באמצעות הפיכה צבאית או הכפשת שם ישראל וחיילי צה"ל."
https://x.com/ramonhaim/status/1924839582245302461?t=Y-OymuQ8JPm5zHi_XBJgtA&s=03
נראה שדווקא עמדותיו האנטי דמוקרטיות של יאיר גולדנר-גולן ואהוד ברוג-ברק הן שקוסמות למחנה הפרוטסטנטי.
יאיר גולדנר-גולן פושע מלחמה
בעוד יאיר גולדנר-גולן משטין עכשיו על ישראל בעולם, כדאי לזכור מה אמר בתחילת המלחמה: יאיר גולדנר-גולן, אוקטובר 23׳: "יש לסגור את כל השאלטרים לעזה, אני חושב שבמערכה הזו אסור לאפשר מאמץ הומניטרי. צריך להגיד להם: תשמעו, עד שאלה לא משוחררים, מצידנו תרעבו למוות. זה לגיטימי לחלוטין."
https://x.com/mcl_bgn/status/1925472549825040792?t=zg2SEvZlmdSCEmQ2S07O3A&s=03
מפליא שבהאג לא הביאו את דבריו כהוכחה לפשעי המלחמה שעושה ישראל בעזה.
"ועוזריהם" – תועמלני החמאס בישראל (4)
זה מה שביקש המודיעין האיראני ממשה אטיאס לעשות – ''קריאה להחזרת כל החטופים גם במחיר הפסקת הלחימה.'' https://rotter.net/forum/scoops1/900087.shtml
מממני החמאס
נפתלי בנט: "אני נאלץ לתקן אי-דיוק של מר נתניהו במסיבת העיתונאים שלו, כאילו מזוודות המזומנים שהוא הכניס לחמאס לאורך השנים לא שימשו את חמאס ב-7/10, והם תקפו רק עם כפכפים. לצערי זה אינו נכון. הדולרים הללו ציידו את חמאס בנשק ורקטות קטלניים שבאמצעותם רצחו את אזרחינו ב-7/10 ופגעו בלוחמינו מאז.
"הנה העובדות. ב-2018 מר נתניהו שלח מכתב למנהיג קטאר בו ביקש ממנו להעביר 30 מיליון דולר בחודש לתוך עזה. מר נתניהו עשה זאת מכיוון שחמאס איים לשגר רקטות אל ישראל אם לא ייכנס הכסף. אלו היו מעין דמי פרוטקשן, ומר נתניהו רצה שקט. החל מנובמבר 2018 קטאר אכן העבירה 30 מיליון דולר במזוודות מזומנים לחמאס בכל חודש. רוב מוחלט של הדולרים זרמו ישירות לחמאס, וחמאס רכש באמצעותם כלי נשק, מכונות לייצור רקטות, ושילם לחפירת קילומטרים רבים של מנהרות.
"עם כניסתי לתפקיד ראש הממשלה ביוני 2021 קבעתי שדולר אחד מזומן לא ייכנס לחמאס. חמאס איים שיחדש את ירי הרקטות אם לא אעביר את המזומנים. שוב איום סחיטה בפרוטקשן. בכל זאת התעקשתי על כך שדולר אחד מזומן לא ייכנס, וכך היה. המנגנון החדש היה שהכסף יעבור ישירות למשפחות הנזקקות בעזה באמצעות כרטיסי קנייה של $100 למשפחה ובכך גדעתי את זרם המזומנים הזה לחמאס. לסיכום: מזומנים לחמאס בכל חודש. חמאס רכשו נשק, רקטות וחפרו מנהרות בכספים אלו. ב-2021 עצרתי את זרימת המזומנים."
https://rotter.net/forum/scoops1/900035.shtml
כספים פועלים דלקים בנט היה בממשלת נתניהו ותמך בו
חיים וישניה-רמון: "בנט היה חבר ממשלה וחבר קבינט כאשר הכנסת הכספים הקטאריים אושרה לראשונה ב-2018. לאחר מכן, היה בנט שר הביטחון בממשלת נתניהו, והמשיך להזרים את הכספים הקטאריים לידי חמאס. והכי חשוב, בשנת כהונתו כראש הממשלה הוא אפשר לקטאר להמשיך ולהזרים כספים ומשאבים לרצועה (ה-10 מיליון דולר בחודש לפקידי חמאס שונה ממזומן לדלק שחמאס מכר, וכפי הנראה הרוויח ממנו אפילו יותר כסף). שר הביטחון בממשלת בנט אף הילל את קטאר על כך שיש לה 'תפקיד חיובי' באזור, ושר החוץ דיבר על כך שהמונדיאל פותח 'שער ליחסים חמים חדשים' עם קטאר.
"וחייבים להזכיר ששנת 2022 היתה השנה הקריטית בהכנת המתקפה של חמאס. היום אנחנו כבר יודעים שבשנה זו השלים חמאס את ההכנות שלו למתקפה – בהתחמשות, באימוני הכוחות ובהכנת המנהרות למלחמה. כמובן, כל זה לא מפחית מאחריותו של ראש הממשלה נתניהו למחדל הנורא ב-7 באוקטובר. בשורה התחתונה, בתקופת כהונתו של בנט כראש הממשלה, העבירה קטאר מאות מיליוני דולרים לידי חמאס, בידיעתו המלאה של בנט ובאישורו, וכסף זה שימש את חמאס בהכנותיו לטבח. אז בנט, כשאתה מעז לומר איזושהי אמירה ביקורתית בנושא, אולי כדאי שתשים לב לטון החמאה הקטארית שיש לך על הראש." (חיים רמון 6.4.25).
https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1186268
בנוסף בנט התפאר שהכניס 18,000 עזתים לעבוד בארץ הם הם שמיפו את יישובי העוטף ונכנסו להרוג לרצוח, לשדוד, ולשרוף תינוקות. לסיכום: אמנם רוב הכספים שקיבל החמאס, לא הועברו דרך ישראל, אלא דרך מצרים, אבל הקונספציה של העברת כספים לחמאס כאמצעי לשמור על שקט היתה טעות גדולה. האימרה של בנימין מיליקובסקי-נתניהו על לחימת החמאס בכפכפים היתה אומללה. לא רק שהיתה לא נכונה, אלא למעשה הלבינה את קטאר מפשעיה. וזה הדבר החמור ביותר.
בלי חירות ועם מק"י ורע"ם
יאיר גולדנר-גולן מציג – איך תיראה הממשלה הבאה:
"הדמוקרט" יאיר גולדנר-גולן מציג את ממשלתו הבאה: ״חשוב מאוד שאף אחת ממפלגות הקואליציה לא תהיה בפנים,״ מדגיש גולדנר-גולן, "אנחנו נקים 'ממשלת אחדות לאומית' שיהיו בה בנט. לפיד, ליברמן, עבאס, ואפילו איימן עודה. בממשלת האחדות הלאומית של לפיד-בנט היינו סרח עודף. אנחנו בממשלה הבאה נקבע את הכיוון."
https://rotter.net/forum/scoops1/900273.shtml
יאיר גולדנר-גולן מקים לא רק "ממשלת אחדות לאומית", אלא "ממשלת אחדות בינלאומית", שני עמים בממשלה אחת. מעניין מה יצביעו בה רע"ם "האחים המוסלמים" החמאס, וחד"ש?
משה סמולינסקי-יעלון להקים ממשלה עם רע"ם
יעלון קורא לבחירות חדשות בהפגנה בכיכר רבין: "תוקם קואליציה שכוללת את הימין הליברלי, גם הדתי ולא משיחי, גם הליכודי ולא ביביסטי, את כל המפלגות הציוניות שהיום באופוזיציה, את מפלגתו של ד"ר מנסור עבאס - המנהיג הערבי הראשון בפוליטיקה הישראלית שמכיר במדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית."
https://rotter.net/forum/scoops1/900170.shtml
מעניין מה יצביעו בה רע"ם "האחים המוסלמים"?
אנחנו לומדים מההיסטוריה שאיננו לומדים מההיסטוריה
ואני רק שאלה. איך להתייחס למי שהעריץ, והריץ את סמולינסקי-יעלון לראשות הממשלה, והמליץ עליו לכולם, ועתה ממליץ על נפתלי בנט מכיוון שהבטחתו לא לשבת עם רע"ם לא היתה ליבתית ולכן ראויה?
הפשיסט יוסף רכלבסקי מכה בדמוקרטיה הישראלית פעם נוספת:
יוסף רכלבסקי: האדם המתקרא בנימין נתניהו – מאתמול ב-21:30 איננו עוד ראש הממשלה. כהונת נתניהו תלויה במילוי שבועתו למדינת ישראל ולחוקיה. אמש הודיע נתניהו על מרד בחוק. וכהונתו פסקה. ראש השירותים החשאיים בו חשקה נפשו של הוואנבי דיקטטור מתאימה לו ולאשתו בול.
המתקרא זיני, הוא הכי קוקיאני משיחיסט קיצוני. במקרה שלו, עם 11 ילדיו, הוא בדעות של בני משפחתו: דודו, הרב אליהו זיני הוא בן עשרת המשיחיים הקיצונים בארץ. הוא פרסם ב״ברוך הגבר״ ספר ההערצה לטובח החפים מפשע. אחיו, שמואל זיני, הוא נציגו ויד ימינו של מממן משפחת נתניהו ושל הארגונים הכהניסטים הקיצונים ביותר. בין הארגונים שמממן סיימון פאליק – בנוסף למשוגות נתניהו, שרה ויאיר – באמצעות אחיו של זיני שמואל: עמותות תומכי הרב מאיר כהנא. עמותות של הכהניסט בנצי גופשטיין.
עמותות שמקדמות את בניין בית המקדש – במקומם של מסגדי אל אקצה כמובן. כל הארגונים הללו ואחרים, הם כמובן עמוק באזור אחריותה של המחלקה היהודית בשב״כ.
זהו הרגע החשוב והגורלי בחייהם של שלושה אנשים: היועמ״שית גלי בהרב מיארה.
ראש השב״כ רונן בר. נשיא העליון יצחק עמית. שלושתם מבינים את האירוע. שלושתם יודעים את האמת: אין פה שום ״משבר חוקתי״. כמו ששלושה כדורים בגב אינם משבר חוקתי.
יש פה מרד פלילי בחוק, במדינה ובדמוקרטיה שלנו – עליהם כל אזרח וכול נושא תפקיד נשבע להגן בכול מחיר – כולל המחיר האישי הגבוה מכולם. שלושתם – מיארה, בר ועמית – מצווים להביא לפסילת המינוי הפלילי והמורד, של נתניהו וזיני. אם לא יצייתו להם שני המורדים בחוק ובמדינה – נתניהו וזיני – עליהם להכריז על שניהם כאשמים בביזיון בית המשפט. אם ימשיכו למרוד גם אז יצטרכו השלושה להודיע שנתניהו איננו עוד ראש הממשלה.
זהו רגע חשוב וגורלי בחיי כל אזרחיות ואזרחי ישראל. לפיכך אנחנו, אזרחי המדינה שקמה בעקבות השואה – השואה שהתחוללה עם הפיכת דמוקרטיה לדיקטטורה גזענית משיחית שמבצעת פשעי מלחמה גזעניים -מוכרחים אנחנו להוכיח שאנו ראויים לשבועה: ״לעולם לא עוד." שישה מיליונים מבני עמנו מסתכלים בנו עכשיו. אלפי שנות היסטוריה מסתכלות בנו עכשיו. אם נהיה ראויים להבטחות הכרזת העצמאות? האם נהיה ראויים לעצמאות? האם נעשה הכול כדי שלא נהיה אשמים בחורבן? מיארה, בר ועמית – מבינים את האירוע. אך הם לא יכולים לפעול לבד. זה עלינו האזרחיות והאזרחים. האם נעשה ברחובות את כל מה שיידרש כדי ששלושת שומרי הסף לא יחושו לבד? האם נעמיד קיר של ברזל של הרוב תומך הדמוקרטיה? האם נשבית את המדינה אם נידרש לכך? האם ניקח עלינו את חורבנה של ישראל? אם נפעל נכון ננצח. אנחנו הרוב. ואיתנו האמת החוק והכוח. מהיום, 23.5.25 ובימים הקרובים – ייקבע גורלה של ישראל. מי שלא יעשה כול שידרש – לא יסלח לעצמו לעולמים.
https://x.com/thelitt80824365/status/1925875331912606002
זו לא הפעם הראשונה שהאדם המתקרא יוסף רכלבסקי קורא למרד פשיסטי נגד הדמוקרטיה הישראלית.
הקריאה הפשיסטית של יוסף רכלבסקי לחיסול הדמוקרטיה הישראלית
כבר לפני 13 שנים, הרבה לפני "ההפיכה המשטרית", קרא סרסור הבורסה, יוסף (ספי) רכלבסקי, אז איש מפלגת העבודה, להפיכה צבאית בה יתפוש הצבא את השלטון במקום מוסדות הדמוקרטיה. הנה מה שכתב אז נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברוג-ברק ותוכניתם לתקוף את הגרעין האיראני: "לרמטכ"ל בני גנץ ולהנהגת צה"ל אין 'אפשרות' לא למלא את השחורה שבפקודות – יש להם חובה שלא למלאה... פקודה כזו אסור לבצע." ("המרמה", "הארץ" 7.8.12)
https://www.haaretz.co.il/opinions/2012-08-07/ty-article-opinion/0000017f-f702-d47e-a37f-ff3e52280000
כל מי שהדמוקרטיה יקרה לו, חייב לומר: עד כאן! על הצבא תמיד להישמע למוסדות הדמוקרטיים הנבחרים. ברגע שהצבא לא יציית לממשלה הדמוקרטית, יבוא הסוף על הדמוקרטיה. ברגע שהצבא יחליט לקחת את השלטון, לא יוכל יותר גם יוסף רכלבסקי ליהנות מחופש הדיבור.
https://archive.ph/Niv7k#selection-2169.3-2199.2
על יוסף רכלבסקי ומשפחתו כתבתי כבר "על שנאת מדינת ישראל", ("חדשות בן עזר", 763).
ואלה שמות בני ישראל
מזל טוב כפול: בגיל 41 המולטי מיליארדר אסף רפפורט מייסד וייז, ובן זוגו אופיר הדרי הורים לתאומים שהביאו לעולם. בן ובת: "ברוכים הבאים אדם ואלכס, אבא ואבא חיכו לכם מאוד."
https://pplus.ynet.co.il/rechilut/article/hyi00z8uzgg
מה זה אומר על העברית, התרבות העברית, והחברה הישראלית?
ישראל מובסת במלחמה עם תימן
התגברות השיגורים מתימן – התרברבות החות'ים: "שלושער תימני"
המבצע האמריקני נגמר, והשיגורים מתימן הפכו ליומיומיים – גם בלילה. 12 טילים בליסטיים שוגרו בשבועיים וחצי האחרונים, שבעה מהם הובילו לאזעקות. שתיים משלוש האחרונות – בלילות. בעיתון המזוהה עם החות'ים חגגו את המשך ביטולי הטיסות וכתבו בכותרת: "שלושער תימני בנתב"ג תוך 25 שעות."
מחידוש הלחימה בעזה לאחר סיום הפסקת האש, לפני קרוב לשלושה חודשים, שיגרו החות'ים לשטח ישראל 41 טילים בליסטיים. חלקם אומנם נפלו בדרך, אבל 23 הובילו לאזעקות באזורים נרחבים – ובתשעה מהם השיגורים היו בשעות הלילה, בין חצות ל-7:00.
בחינת נתוני השיגורים מראה כי ב-53 ימי מבצע "פרש קשוח" שניהלו האמריקנים בתימן, עד 6 במאי, שיגרו החות'ים לישראל 29 טילים. 10 מהם נפלו בדרך. אבל בתחילת מאי הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הפסקת המבצע נגד החות'ים, אמר כי הוא "מכבד את מילתם" שלא יפגעו עוד בספינות אמריקניות – והשאיר למעשה את ישראל להתמודד לבדה מול האיום. מאז, בשבועיים וחצי שחלפו, שיגרו החות'ים לישראל 12 טילים. שבעה מהם הובילו לאזעקות.
לאחר סיום המבצע האמריקני, החות'ים כבר לא חוששים מפגיעה במשגרים בלילה, התוצאה: רק השבוע הם שיגרו פעמיים באמצע הלילה – ב-2:53 וב-4:09 – והעירו מיליונים ישראלים משנתם. למעשה, תוך מעט פחות מיממה שוגרו מתימן שלושה טילים בליסטיים – אותם שניים ושיגור נוסף ביניהם, ב-11:50. כל אותם טילים יורטו, אבל בכירי החות'ים התרברבו לאחר כל שיגור ובעיתון לאא' התימני המזוהה עם ארגון הטרור פירסמו היום כתבה תחת הכותרת "שלושער תימני בשדה התעופה לוד תוך 25 שעות. ביטולי הטיסות גוברים." אתמול האריכו אייר פראנס ובריטיש איירווייז את ביטולי הטיסות לישראל. בכתבה נטען כי החות'ים פועלים להכפיל את יכולותיהם להרחבת התמיכה בעזה, תוך התמקדות בנתב"ג ובנמל חיפה. (ליאור בן ארי).
https://www.ynet.co.il/news/article/r1rhwcczxl#autoplay
מלחמת ששת הימים ב-1967 פרצה בגלל המצור שהטילה מצרים על אילת. יש לומר ברורות. הח'ותים ניצחו את ארה"ב (ביתר דיוק האמריקאים לא הצליחו להביס את הח'ותים) והיא נסוגה מהקרב איתם, המצור על אילת נמשך, ונמל אילת מושבת, ובמידה רבה הח'ותים מצליחים גם בהטלת מצור חלקי על התעופה לישראל, וניסיון ישראל לשתק את נמלי הח'ותים לא צלח במלואו. מסקנה יש להגביר את הפגיעה בח'ותים לא רק בהרס נמלי הים והתעופה, אלא גם במיקוש כל הדרכים הימיות אליה, עד כדי הטלת מצור.
נעמן כהן
* אהוד היקר, יוסי אחימאיר צודק שהאחריות על האבידות והסבל של העזתים היא של חמאס, שממש מייחל להראות לעולם עד כמה הוא סובל מצה"ל. הבעייה היא שאנו לא מצליחים להסביר את האמת הפשוטה הזאת למערב. חבל שלא הצבענו על התרומה האדירה של היהודים לתרבות העולם (אינשטיין, פרויד, ברגסון, סטפן צווייג, קפקא, סייבין וסאלק ועוד מאות!) אל מול "התרומה" של האסלאם (טרור מזעזע של אלקאעידה, דאע"ש, בוקו חראם, זיהד איסלאמי, ועוד אינספור ארגוני טרור). נתניהו הרי נואם בחסד, מדוע הוא אינו מזכיר עובדות אלו בבמות בינלאומיות?
שלך –
משה גרנות
* ג'וחא: זה חשוב מאוד לכל אינטלקטואל ישראלי קורא "הארץ" לדעת מה חשב סבא של דן מירון על עגנון.
* אנחנו גיבורי חמאס ממבּול אל אקצה הלוחם בעזה עד להשמדתה של המדינה הציונית –מברכים בשם אללה ומוחמד רסול אללה את רונן בר ואת יאיר לבּיד ואת יאיר גולן ואת נשיא בית המשבּט העליון של הציונים יצחק עמית ואת היועצת המשבּטית של המשטר הציוני גלי בַּהרבּ-מיארה – המשיכו לתקוע מקלות בעגלה המתבּוררת של המשטר הציוני עד השמדתכם הגמורה!
מבחר חדש משירתה של אסתר ראב (פתח-תקוה 1894 – טבעון 1981), שכונתה "המשוררת הארצישראלית הראשונה", וששיריה משופעים בחושניות ובנופי הארץ.
בעריכת הלית ישורון
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2020
הספר זמין לרכישה ישירה באתר ההוצאה (kibutz-poalim.co.il)
ואפשר גם ליצור קשר טלפוני להזמנות עם רונית: 03-6163978
או במייל: sales@kibutz-poalim.co.il
המחיר 59 שקלים לפני משלוח
אהוד: זה הספר היחיד משירי אסתר ראב הזמין כיום לרכישה.
הכרך "אסתר ראב / כל השירים" אזל מזה שנים רבות.
כָּל הַמֵּשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיַּעְסֹק בַּתּוֹרָה וְלֹא יַעֲשֶׂה מְלָאכָה, וְיִתְפַּרְנַס מִן הַצְּדָקָה – הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם, וּבִזָּה אֶת הַתּוֹרָה, וְכִבָּה מְאוֹר הַדָּת, וְגָרַם רָעָה לְעַצְמוֹ, וְנָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם הַבָּא: לְפִי שֶׁאָסוּר לֵהָנוֹת בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה.
מִשְׁנֵה תּוֹרָה לְהָרַמְבָּ"ם, סֵפֶר הַמַּדָּע, הִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה, פֵּרֶק ג.
©
כל הזכויות שמורות
"חדשות בן עזר" נשלח אישית פעמיים בשבוע חינם ישירות ל-2185 נמעניו בישראל ובחו"ל, לבקשתם, ורבים מהם מעבירים אותו הלאה. שנה תשע-עשרה למכתב העיתי, שהחל להופיע ב-12 בפברואר 2005, ובעיני הדורות הבאים יהיה כְּתֵיבת נוח וירטואלית.
מועצת המערכת: מר סופר נידח, הסופר העל-זמני אלימלך שפירא, מר א. בן עזר, פרופ' אודי ראב, מר אהוד האופה. מזכירת-המערכת המגוּרה והמתרגזת: ד"ר שְׁפִיפוֹנָה פּוֹיְזֵן גוּרְלְךָ. מגיש הַצָּ'אי מַחְבּוּבּ אִבְּן סַאעַד. לאחר גריסת ספריו הצטרף למערכת מר סופר גָרוּס החותם בשם ס. גָרוּס. מבקר המערכת: יבחוש בן-שלולית
המערכת מפרסמת מכתבים המגיעים אליה אלא אם כן צויין בפירוש שאינם לפרסום
פתח באינטרנט אתר שבו אפשר למצוא
http://benezer.notlong.com
http://library.osu.edu/projects/hebrew-lexicon/hbe/index.htm
מי שמחפש אותנו ב"ויקיפדיה" ("אהוד בן עזר" – אפשר להיכנס לערך שלנו שם גם דרך שמֵנו ב"גוגל") ימצא שבתחתית העמוד שלנו כתוב "ארכיון חדשות בן עזר" או רק "חדשות בן עזר". לחיצה על הכתוב תיתן את אלפי הגיליונות שלנו, מהראשון עד האחרון, עם הצרופות בפנים, כפי שהם מופיעים באתר המתעדכן שעליו שוקד בנאמנות יוסי גלרון.
"שנה טובה אהוד, לך ולכל היקרים לך! מוריד בפניך את הכובע, על הכישרון, הנחישות וההתמדה כמו גם על עוז הרוח והיושר האינטלקטואלי. מי ייתן ותזכה לעוד הרבה שנים טובות ופוריות." ["חדשות בן עזר", 18.9.23].
היכן שאין שם אחר – סימן שכתב אהוד בן עזר
רוב הקבצים פורסמו בהמשכים בגיליונות המכתב העיתי
*
מסעות
כל המבקש את המסע לאנדלוסיה ומדריד בצרופה יפנה ויקבלנה חינם!
עד כה נשלחו קבצים ל-69 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
ניתן לקבל באי-מייל גם את צרופת קובץ יומן המסע במצרים, 1989!
עד כה נשלחו קבצים ל-5 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
באותה דרך ניתן לקבל באי-מייל גם אֶת צרופת קובץ המסע לפולין!
05', עד כה נשלחו קבצים ל-62 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת המסע אל העקירה, יומן המסע להונגריה ולסלובקיה
94', בעקבות משפחת ראב ונעורי יהודה ראב בן עזר בהונגריה!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
היסטוריה, ספרות ואמנות בארץ-ישראל
אֶת צרופת ההרצאה שילובן של האמנות והספרות ביצירת נחום גוטמן!
וכן "מנחום גוטמן לאליאס ניומן" ו"נחום גוטמן, מאמר", ס"ה 53 עמ'
עד כה נשלחו קבצים ל-2,082 מנמעני המכתב העיתי.
*
אֶת צרופת החוברת המעודכנת "קיצור תולדות פתח-תקווה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,089 מנמעני המכתב העיתי.
*
את צרופת החוברת "הבלדה על ג'מאל פחה שתקע לאשת ראש הוועד היפָה בתחת, במלאת 100 שנים לרצח הארמנים ולארבה".
עד כה נשלחו קבצים ל-2,692 מנמעני המכתב העיתי.
*
אֶת צרופת גיליון 173 של "חדשות בן עזר" מיום 4.9.06, במלאת 25 שנה למות המשוררת הארצישראלית ה"צברית" הראשונה אסתר ראב,
צרופת גיליון 538 מיום 26.4.10, במלאת 116 שנים להולדתה,
וצרופת גיליון 675 מיום 5.9.11, במלאת 30 שנים למותה,
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת גיליון 1134 של "חדשות בן עזר" מיום 4.4.16 במלאת 80 לאהוד בן עזר, יחד עם פיענוח הערב למכתב העיתי שנערך בבית הסופר ביום 11.4.16.
עד כה נשלחו קבצים ל-2605 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת 600 עמודי הכרך "ימים של לענה ודבש, סיפור חייה של המשוררת אסתר ראב", ללא התמונות!
עד כה נשלחו קבצים ל-23 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופה החוברת "רשימת הראשונים שאני זוכר עד לשנת 1900 במושבה פתח-תקווה" מאת ברוך בן עזר (רַאבּ), העתיק והוסיף מבוא אהוד בן עזר, עד כה נשלחו קבצים ל-2,453 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת החוברת "אסתר ראב מחברת ה'גיהינום'", מונודרמה לשחקנית. אסף ועיבד: אהוד בן עזר.
אהוד בן עזר, עד כה נשלחו קבצים ל-2,441 מנמעני המכתב העיתי
*
אֶת צרופת החוברת "תפוחי זהב במשכיות כסף" מאת ברוך בן עזר (ראב) משנת 1950 לתולדות הפרדסנות בארץ עם התמונות המקוריות!
עד כה נשלחו קבצים ל-106 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת החוברת "האבטיח" מאת ברוך בן עזר (רַאבּ) [משנת 1919, עם הערות ודברים מאת יוסי גמזו, א. בן עזר, שאול חומסקי, ברוך תירוש, אברהם קופלמן, אלישע פורת ושמשון עומר], העתיק וערך: אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,636 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת החוברת "שרה, על שרה אהרנסון ופרשת ניל"י"
[זיכרונות משנות ה-20, עם קטעי ארכיון נוספים] מאת ברוך בן עזר (רַאבּ) עם תמונות, העתיק וערך: אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-107 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת החוברת "תל-אביב בראשיתה בראי הספרות"!
עד כה נשלחו קבצים ל-77 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת המחקר "צל הפרדסים והר הגעש", שיחות על השתקפות השאלה הערבית ודמות הערבי בספרות העברית בארץ-ישראל מסוף המאה הקודמת ועד ימינו; נכתב ללא הטייה אנטי-ציונית ופרו-פלסטינית!
עד כה נשלחו קבצים ל-76 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת "כובע טמבל" לתולדות טמבל וכובע טמבל
עד כה נשלחו קבצים ל-24 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
ספרֵי [וחוברות] אהוד בן עזר וחיימקה שפינוזה
אֶת צרופת הנוסח המוקלד במהדורה חדשה של הרומאן "המחצבה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-41 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד במהדורה חדשה של הרומאן "אנשי סדום"!
עד כה נשלחו קבצים ל-40 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "לא לגיבורים המלחמה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-11 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד והמלא של הספר "פרשים על הירקון"!
עד כה נשלחו קבצים ל-50 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הספר "ג'דע, סיפורו של אברהם שפירא, שומר המושבה"
עד כה נשלחו קבצים ל-39 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הספר "בין חולות וכחול שמיים"! – סיפר וצייר נחום גוטמן, כתב אהוד בן עזר, מהדורת טקסט ללא הציורים
עד כה נשלחו קבצים ל-15 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "אוצר הבאר הראשונה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-5 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "בעקבות יהודי המדבר"!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "לשוט בקליפת אבטיח"
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "השקט הנפשי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-15 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד והמלא של הרומאן "הלילה שבו תלו את סרג'נט מורטון, או – תפוזים במלח"!
עד כה נשלחו קבצים ל-29 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הארוטי "הנאהבים והנעימים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-61 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הארוטי "שלוש אהבות"!
עד כה נשלחו קבצים ל-33 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של "הפרי האסור", שני שערי סיפורים!
עד כה נשלחו קבצים ל-6 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של "ערגה", שני מחזורי סיפורים!
עד כה נשלחו קבצים ל-6 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספרון המצוייר לילדים "המציאה"!
ללא הציורים של דני קרמן שליוו את המקור.
עד כה נשלחו קבצים ל-2 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "מִי מְסַפֵּר אֶת הַסַּפָּרִים?"
סִפּוּרִים לִילָדִים
עד כה נשלחו קבצים ל-11 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של קובץ הסיפורים "יצ'ופר הנוער"!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת ספר השירים הפרוע "50 שירי מתבגרים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-27 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן ההיסטורי "המושבה שלי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-56 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הפרוע "חנות הבשר שלי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-36 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן המשוגע "בארץ עצלתיים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-11מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הסאגה "והארץ תרעד" עם מאמרי ארנה גולן ומשה גרנות.
עד כה נשלחו קבצים ל-32 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת ספר השירים "יַעַזְרֶהָ אֱלֹהִים לִפְנוֹת בֹּקֶר" עם מסתה של ש. שפרה, עד כה נשלחו קבצים ל-67 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הביוגרפיה של משה דיין "אומץ"!
עד כה נשלחו קבצים ל-26 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר על פנחס שדה "להסביר לדגים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הקובץ (171 עמ') "ידידי יצחק אורפז"!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הקובץ "אורי שולביץ איננו"!
אורי שולביץ, יהודה אטלס, דני קרמן, אהוד בן עזר, ואחרים.
עד כה נשלחו קבצים ל-2182 מנמעני המכתב העיתי.
*
קישור לבלוג של דני קרמן המוקדש לאורי שולביץ:
https://dannykerman.com/2025/02/21/shulevitz
*
את צרופת הקובץ "יהושע קנז – דברי חברים"!
רות אלמוג, אהוד בן עזר. עזי שטרן. יפה ברלוביץ.
עד כה נשלחו קבצים ל-2182 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "ברנר והערבים", 2001, עם הסיפור "עצבִים" של יוסף-חיים ברנר בהעתקת אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-16 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "שרגא נצר סיפור חיים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "התלם הראשון" מאת
יהודה רַאבּ (בן-עזר). נרשמו בידי בנו בנימין בן-עזר (ראב).
מבוא מאת ג' קרסל. אחרית דבר מאת אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-59 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח השלם של לקסיקון "ספרי דורות קודמים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-8 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת "חשבון נפש יהודי חילוני", שיחה בערב יום כיפור תשנ"א, 28.9.1990 בחדר-האוכל במשמר-העמק.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,647 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת המאמר "בעתיד הניראה לעין", נכתב באפריל 2003.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,500 מנמעני המכתב העיתי
*
אֶת צרופת החוברת "רקוויאם לרבין" [מאמרים ו"רקוויאם", 1995]!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,923 מנמעני המכתב העיתי, ואחרים.
*
את צרופת ספר הראיונות השלם "אין שאננים בציון"!
עד כה נשלחו קבצים ל-24 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת ההרצאה "נגד ההזנייה באוניברסיטאות", דברי אהוד בן עזר ב"יו-טיוב" ובתעתיק המלא, "אדם כשדה מערכה: מחמדה בן-יהודה עד סמי מיכאל", מתוך הכנס "רק על הסכסוך לדבר ידעתי", מאי 2005.
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "ספר הגעגועים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-10 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "מסעותיי עם נשים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-25 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת שירי המשורר חיימקה שפינוזה, לוטש מילים!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,374 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת הרשימה "ספרי אהוד בן עזר" עם פירוט השמות של ההוצאות ותאריכי הפרסום.
עד כה נשלחו קבצי המבחר ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
שונות
את צרופת ההרצאות של אורי שולביץ: א. הכתיבה עם תמונות והציור הבלתי-ניראה. ב. כתיבת טקסט לספר מצוייר. ג. המחשת הזמן והפעולה שהושלמה בספר המצוייר. (מתוך הספר "סדנת הפרוזה").
עד כה נשלחו קבצים ל-20 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
הבלוג של דני קרמן
https://dannykerman.com/2021/10/28/ehud_ben_ezer
דברים שעשיתי עם אודי – שירים למתבגרים
כולל חלק ניכר מהעטיפות ומהאיורים שעשה דני קרמן לספרי אהוד בן עזר
כדי להיכנס לבלוג יש ללחוץ אֶנטר ועכבר שמאלי
*
ארכיון אסתר ראב, מהדורת תקליטור 2000, כולל מחברות "קמשונים", כל הפרוזה, כל המכתבים, כרוניקה ביבליוגרפית ועוד.
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
עד כה נשלחו קבצים חינם ל-15 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
עד כה נשלחו קבצים ל-2,253 נמעני המכתב העיתי
ניתן לקבלו גם בקובץ וורד עברי.
הספר הנדפס בהוצאת זב"מ – אזל!
📑 בגיליון:
- שירי אסתר ראב: *
- יצחק הילמן: הכתובת על הקיר – איראן
- איליה בר-זאב: מָצוּק בִּקְצֵה הַיַּבֶּשֶׁת
- אורי הייטנר: 1. האם נסראללה צדק?
- פרופ' אריה נאור: העמדת דברים בהקשרם ההיסטורי
- יוסי אחימאיר: תגובתי לנעמן כהן
- מוטי ברגר: לראות את מר הייטנר הצדקן
- משה גרנות: עזה כמוות אהבה
- שלומית גיסין: אלו המילים שאמרתי ליד קברו של סבא זיידה יהודה ראב אחרי שאמרו קדיש לו ולכל הקבורים לידו.
- אהוד בן עזר: עם בועז עברון, קורצוויל ועגנון
- רון גרא: דּוּמִיַּת אוֹר
- אהוד בן עזר: השקט הנפשי
- אהוד בן עזר: המושבה שלי
- נעמן כהן: אהוד ברוג-ברק נגד עסקה עם החמאס
- ממקורות הש"י [שירות ידיעות] של המכתב העיתי, נמסר בלעדית לקוראי "חדשות בן עזר":: * אהוד היקר, יוסי אחימאיר צודק שהאחריות על האבידות והסבל של העזתים היא של חמאס, שממש מייחל להראות לעולם עד כמה הוא סובל מצה"ל. הבעייה היא שאנו לא מצליחים להסביר את האמת הפשוטה הזאת למערב. חבל שלא הצבענו על התרומה האדירה של היהודים לתרבות העולם (אינשטיין, פרויד, ברגסון, סטפן צווייג, קפקא, סייבין וסאלק ועוד מאות!) אל מול "התרומה" של האסלאם (טרור מזעזע של אלקאעידה, דאע"ש, בוקו חראם, זיהד איסלאמי, ועוד אינספור ארגוני טרור). נתניהו הרי נואם בחסד, מדוע הוא אינו מזכיר עובדות אלו בבמות בינלאומיות?
- שאר הגליון