ארכיון קישורים אודות צור קשר התחברות
חדשות בן עזר #2098 13/10/2025 כ"א תשרי התשפ"ו
בגיליון:

מאמרים

שירי אסתר ראב

*

שְׂמָלוֹת נִבָּטוֹת
אֵלַי רֵיקוֹת
רֵיקוֹת מִגּוּפִי
כָּךְ תִּהְיֶינָה
תְּלוּיוֹת
לְמַעֲצֵבָה
וְהַגּוּף?
וְהַנֶּפֶשׁ –
לְאָן תֵּלֵךְ?
וּבֶּטְהוֹבֶן
וְהַיָּם?
וְהַשְּׁרַקְרַקִּים
וְהַצּוּפִיּוֹת
לַמַּבָּט הַנִּשָּׂא אֵלַי

1976

• פירוש הסימן – שיר מן העיזבון שפורסם לאחר מותה. העיזבון הועבר למכון "גנזים". השיר נמצא גם בכרך "אסתר ראב / כל השירים", 1988, שאזל, ונשלח חינם בקובץ וורד לכל מבקש.

יוסי אחימאיר

1. השניים שעשו זאת

רק לפני שבוע כיכר החטופים היתה שטופת זעם. הפוליטיקה חדרה למאבק הכל-כך צודק למען החזרת החטופים. בכל פעם שהוזכר שם שמו של נתניהו, הקהל זעק: "בוזזזז!" וזאת כאשר היה ברור שהעיסקה מתקדמת לשלב חיובי, מיד לאחר יום השנה השני ל-7 באוקטובר.

בסוף השבוע הדמעות והזעם בכיכר התחלפו בפרצי שמחה ואושר, רק למשמע הידיעה שהגיעה משארם א-שייח, שהחטופים אכן עומדים להשתחרר. פוליטיקאים מהאופוזיציה מיהרו לנהור אף הם לכיכר, להיות חלק מההמון החוגג, לתפוס ראיון.

"מלך העולם" טראמפ – שאצלנו כל-כך בזו לו בחוגי השמאל כבר מרגע שובו לשלטון – עשה זאת. שותפו, ראש הממשלה נתניהו, הבטיח – וקיים. הוא עמד בכל הלחצים. למרות הספקות, הניאוצים, איחולי מוות (ממש כך!) – שהוטחו בו יומם וליל, ההפגנות הרועשות והממומנות, הנה הגיע הרגע לקיים את ההתחייבות שהשמיע בכל הזדמנות.

אבן כבדה נגולה מעל ליבו של כל ישראלי. והשמחה עוד תתעצם לבלי גבול, כשנראה את ראשוני החטופים החיים עולים לרכבי חברת ההסעות ששמה הצלב האדום. זה האירגון ההומניטרי כביכול, שלא הצליח לבקר במשך שנתיים אפילו חטוף אחד!

אנחנו מכירים כל אחד מהחטופים וגם את החטופה שנרצחה. פניהם על הכרזות, בסרטונים החינניים של הימים ההם בטרם נחטפו, בתמונות המגמתיות ששיחררו חוטפיהם האכזרים. סיפוריהם ימלאו מכאן ואילך את כל עמודי העיתונים, את כל ערוצי הטלוויזיה, ספרים רבים ייכתבו ויופיעו.

אלוהים! שנתיים במינהרות החמאס, בחשכה, ברעב, בעינויים, בידיעה שכל יום אתה עלול למות – איך אפשר היה לעמוד בזה?... הם עמדו בזה – ולדאבון הלב, לא כולם – גיבורים של ממש. ברוכים השבים!

הגיבורים בה"א הידיעה הם לוחמי צה"ל, שלחמו באוייב מקדש-המוות, בקרב אוכלוסייה עויינת ומעונה, מעל האדמה ומתחתיה, בתוך שכונות צפופות. בימי שמחה אלה נזכור את 914 הלוחמים ששילמו בחייהם למען העם וביטחונו, למען אחיהם החטופים. הלב עם אלפי הפצועים – חלקם הגדול פגועי נפש לנוכח המראות שנחשפו אליהם בשדות הקרב.

אלה ימים ורגעים של חשבון נפש. המחיר המשולם לא פשוט, אבל כאלה אנחנו. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו! זה לא קיים בעמים אחרים, בוודאי לא באלה הסובבים אותנו.

לצד השמחה, משימות כבדות עוד לפנינו, כלומר לפני הממשלה. וראשונה להן – לאחד את העם, להוריד את גובה להבות השנאה הפנימית, לפתוח דף חדש בחיי האומה העברית, ולאפשר לכוחות חדשים, צעירים, אפילו מוכרים בחלקם, להצטרף אל מערכות השלטון.

חלק מתהליך הריפוי צריך להיות ביטול המשפט ההזוי של נתניהו. האם יהיה זה מוגזם לקוות גם, שמפלגות אופוזיציוניות יצטרפו לממשלת נתניהו, בלי הקיצונים מימין?

ועוד דבר: אל נחיה באשלייה שהחמאס שינה עורו. חלום השמדת מדינתנו ימשיך לקנן בלב אירגוני הטרור המוכים ופטרוניתם, הלא היא איראן. עתה מתחיל הקרב על ארץ-ישראל. המאבק למניעת הקמתה של מדינה פלסטינית ביו"ש. נזכור ונסביר: אלה לא רק חבלי מולדת של העם היהודי. כשהם תחת שלטוננו – עם אוטונומיה נרחבת לאוכלוסייה הפלסטינית – מבטיחים את ביטחון המדינה היהודית היחידה.

שנתיים בדיוק לאחר שמחת התורה תשפ"ד הנורא ההוא, תשפ"ד, הטבח ב1,200 מאחינו, שמחת תורה של ממש תהיה לנו הפעם, תשפ"ו. "ושמחת בחגך, והיית אך שמח" – זו מצוות חג הסוכות. נקיים אותה הפעם בלב שלם ומתרונן.

2. בין חורפיש הדרוזית ולקייה הבדואית

שני ישובים – שני עולמות, האחד בגליל, השני בנגב. ביקור בשניהם בשבוע אחד דומה לקפיצה בין עולם אחד לעולם שני, בהפרש של יומיים. יותר ממאתיים ק"מ מפרידים ביניהם, מרחק לא גדול במונחי תבל, אבל לא כן בארצנו הקטנה. כנראה רק בישראל, שבה הנגב כה שונה מהגליל, זה אפשרי. ושניהם אינם יישובים יהודיים. האחד דרוזי – חורפיש, השני בדואי – לקייה.

את חורפיש המרוחק רק שניים וחצי ק"מ מגבול לבנון, פקדתי לאחר שנים רבות שכף רגלי לא דרכה בו. עם זאת, הוא תמיד סיקרן אותי. כמו כולם, אני מכיר את כפרי הדרוזים בכרמל ופחות את פזורת הדרוזים בכפרי הגליל. ההתעניינות בעדה הדרוזית גברה באחרונה בעקבות הטבח שביצע צבא סוריה בבני העדה בהר הדרוזים ובירתו א-סווידא. אחיהם בישראל חשו לעזרתם ככל שיכלו. ישראל לא עמדה מנגד. האם בני העדה הדרוזית, בסוריה ובישראל, נרגעו, אינם חוששים עוד?

"בקרב הדרוזים, כמו אצל היהודים, שוררים הבדלי דעות, אבל אחרי מה שקרה בסוריה, הם נמחקו. אין יותר הבדלים בינינו לבין הדרוזים בסוריה ולא בין הדרוזים כאן לבין הדרוזים ברמת הגולן," מסביר שייח מוהנא פארס, לחברי קבוצת "ירוחם" המאגדת לשעברים בחברה הישראלית מימין ובעיקר משמאל, שמבקשים לחזק את המאחד והאחדות בחברה הישראלית.

ביוזמת משה בן-עטר ובשיתוף המכון היהודי-ערבי של ההסתדרות הכללית, יצאנו לביקור במועצה המקומית חורפיש, לשמוע ומעט גם להשמיע. ומה ששמענו הפעים את לב כל המשתתפים. שמענו מפי המארחים כמה נתונים מעניינים על הדרוזים – המונים 700 אלף נפש בכל העולם. בישראל – 130 אלף.

דרוזי הוא רק מי שנולד לאב דרוזי ולאם דרוזית. יש להם גנום מיוחד. מדוע אין אף יישוב דרוזי על שפת הים? מסביר שייח מוהנא: "הדרוזים הם עם נרדף, ואת המחסה מצאו מאז ומתמיד בהרים. שיעור הילודה נמוך מאשר אצל יהודים חילונים. נחשפנו למודרנה. בעיני איש הדת הדרוזית משפחה טובה, זו משפחה קטנה, ואישה שיש לה קריירה לא תביא עשרה ילדים. בגלל השכלת האישה, שיעור הגירושים אצלנו מגיע ל-40 אחוז..."

"אתם עם או עדה?" נשאל השייח והשיב: "אנחנו קהילה."

חורפיש הוא יישוב שמייצר לוחמים וגיבורים. 263 מבניו מגוייסים, מהם 59 קצינים. במלחמה בדרום לבנון, היה היישוב בסיס אחד גדול, כל האזור היה מפונה חוץ מחורפיש, שספג פגיעות ואבידות. "נתנו מענה ליישובים הסמוכים, עשינו זאת מאהבה,", מספר הקב"ט המקומי.

לשניים מגיבוריו של היישוב, ששילמו בחייהם, נחשפו המבקרים-לרגע במרכזי ההנצחה לזיכרם. בדרכנו אליהם אי אפשר שלא להתרשם מיפי המקום, מהנוף שהוא טובל בו, מעדניות הפרחים המקשטות כל בית, מהניקיון ברחובות, מתנופת הפיתוח.

במרכז ההנצחה לאל"מ נביה מרעי ז"ל, קיבל את פנינו אחיו מופיד מרעי, לשעבר ח"כ. סרט תיעודי מציג את סיפור חייו, לחימתו ונפילתו. אלוף (מיל') מתן ןילנאי הכיר אותו היטב: "נביה קשר את חייו עם צה"ל, רוב שירותו היה בדרום הארץ. מפקד ומחנך דורות של לוחמים צעירים, דרוזים ויהודים כאחד."

הוא נפל ב-27 בספטמבר 1996 במהלך קרב נגד מחבלים במוצב 'טרמית' שבאזור רפיח. "הוא לא רצה ללכת ליחידת המיעוטים," מספר אחיו, "הוא רצה להיות צנחן. 'אני ישראלי כמו כל הישראלים', טען, והוא היה הדרוזי הראשון, פורץ הדרך לבני העדה. נביה התגייס לגרעין נח"ל ועבר את כל התפקידים במעלה הדרגות. היום הדרוזים נמצאים בכל מקום בצבא."

את הביקור מלווה שכיב ענאן, אף הוא ח"כ לשעבר, אשר שכל את בנו, השוטר רס"ם כמיל ענאן "במקום הכי קדוש, בהר הבית," ב-14.7.2014, ולזיכרו הקים בביתו "מרכז ערכים", אשר כדבריו נועד לחשוף את העדה הדרוזית ולחנך לאהבת המדינה.

לשמוע את האב השכול, זה כמו לשמוע את תורת הציונות במיטבה: "ישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם ליהודים ולדרוזים, פה יש לנו חופש פולחן, חופש תנועה, כבוד. אתם עם שדמו זורם בדמנו, אנחנו שותפים לדרך ולגורל, יחד נמשיך לשמור על ישראל." שכיב מצביע על תמונת סבו מצד אימו: "הוא בסווידא, גם בני דודים שלי. כולם שם מתפללים להיות כמונו, הישראלים. אם לא היתה ישראל, הדרוזים בהר הדרוזים היו נכחדים."

בביקור בחורפיש למדנו ששתי בעיות מעיקות על הדרוזים: חוק הלאום ומצוקת הדיור, כפי שנאמר לנו: "צעיר דרוזי מחזיק בכיסו שני צווים: צו 8 וצו הריסת הבית..."

אם בחורפיש התקבלנו בזרועות פתוחות, באהבה, לא כן בלקייה שבנגב. אחת משבע עיירות שתוכננו לבדואים. הפעם היינו אורחי אירגון "רגבים", ששם לו למטרה לאסדר את הישובים הבדואים תחת החוק הישראלי. יש להדגיש: הבדואים אינם אויבי ישראל. אבל המסורת שלהם, אינה מאפשר להם השתלבות מוחלטת וציות מלא לחוקי המדינה, ככל אזרח.

איש לא קיבל את פנינו. עברנו בחטף בכביש הראשי בדרכנו אל התצפית ובריכת המים, בלי לעורר את תשומת לב המקומיים לאורחים הבלתי-קרואים. הנוף השחון, היובש, הזוהמה בצידי הדרכים – מושלים כאן בכיפה. כאן על הגבעה החשופה פרוש היישוב לקיה כמו על כף יד, שטחו כשטח כפר-סבא, חלק מהבנייה היא בלתי חוקית וחלק מאדמות המדינה נתפסות בשרירות. כאן מתגורר בווילה המפוארת שלו הח"כ לשעבר טאלב א-סנא.

יהודה קאפח, האחראי ב"רגבים" על הנגב, מספר על תביעות הבעלות על קרקעות וההשתלטות הבלתי חוקית עליהן. תביעות הבעלות מבוססות על מסורת ולא על מסמכים. המחלוקות בעניין בין הרשויות לבין תובעי הבעלות מייגעות, בלתי נגמרות. התהליך הוא ארוך, לא תמיד פתיר, ולכן רואים בכביש הראשי של לקייה מצד אחד שורת בתי אבן וממולם שטחים ריקים, ערימות אשפה, תחנות דלק פירטיות והרבה זוהמה.

"ישנם במרחב הנגב 120 אלף בדואים שאין להם כתובת," מציין יהודה. המשמעות: "זה אירוע מורכב, כי בלי כתובת או נ"צ – איך הם יכולים למשל להצביע?" הוא מדגיש: "אנחנו גוף אוטונומי שרוצה לממש חזון ציוני לנגב, ואכן כבר מתחיל לקרות שינוי תודעתי. אסור שתהיה פה עוד תת-מדינה. הנגב כבר לא הולך לאיבוד."

בטיסה קלילה בשמי הנגב, במטוס ססנה של חברת "עיט", הנגב שמדרום לבאר שבע נראה מנוקד ביישובי בדואים, שהתנחלו בכל מקום באופן לא חוקי.

"שבעים מיקבצים כאלה כבר נהרסו." זאת לעומת הפיתוח המרשים, מבחינת תשתיות, שמשקיעה המדינה בנגב. כבישים חדשים, שכונות חדשות ברהט (העיר הבדואית הגדולה ביותר) ובבאר-שבע, בירת הנגב. באחריותו של השר עמיחי שיקלי, שלמשרדו כפופה הרשות לבדואים, נעשה מאמץ להקים חמישה אזורי הסדרה לבדואים. לאזורים אלה אמורים לעבור תושבי הפזורה. 90 משפחות מפזורת אבו-אלקיאן כבר עברו ליישוב חורה.

יותר מאשר בעיית הבנייה הבלתי חוקית, מטרידות את המדינה ואת "רגבים" שתי בעיות אחרות: אגירת נשקים והפוליגמיה. "כל רימוני הרסס שזורקים בדואים, הם של צה"ל," אומר יהודה. חלק מהנשק מגיע ברחפנים ממצרים – תופעה שהחמירה באחרונה והגבירה את האירועים הפליליים בנגב. במשטרה הוקם "מחלק פוליגמיה", למנוע הונאות בנישואין, כאשר חלק מהנשים נרכשות, פשוטו כמשמעו, מהגדה ואפילו מעזה. "זהו ממש סחר באדם," מדגיש יהודה. ריבוי הנשים, האסור בישראל אך מותר לפי חוקי השריעה, פירושו ריבוי קרקעות שהמדינה מקצה לבני 18 ומעלה ותשלומי ביטוח לאומי נדיבים.

בכל התופעות הללו – ורבות אחרות – נאבק אירגון "רגבים" המתקיים מתרומות, ומסייע לרשויות המדינה להכניס את המיעוט הבדואי בנגב למסגרת שלטונית כנהוג בכל המדינה, לכלל האזרחים. "עד שלא ירדנו לשטח," אומר יהודה, "הנושא המורכב הזה לא היה ידוע. מתחיל שינוי תודעתי, הנגב כבר לא הולך לאיבוד."

חורפיש ולקיה – שני ישובי מיעוטים במדינת היהודים. שני עולמות רחוקים זה מזה כרחוק צפון מדרום. שתי עדות שונות לחלוטין זו מזו, והן חלק מהפסיפס היישובי-אנושי, המיוחד והיפה, של ישראל. בחורפיש אצל הדרוזים למדנו ציונות מהי, בלקייה הלא-ציונית עוד ארוכה הדרך להפיכתה לעיירה ישראלית מוסדרת.

"אנחנו מדליקים פנס," מסכם איש "רגבים", "ומסמנים את הכיוון למדינה."

יוסי אחימאיר

אל"מ (מיל.) משה בן דוד

מכתב תגובה לאלוף (במיל') י. (רל"ביסט)

קראתי את מה שכתבת בתגובתך י. ואני מאוד מעריך זאת. להלן כמה הערות שלי. נתחיל בכך, שאיני יכול להעריך כיום, האם ועד כמה גישתי האיסט', הגורסת כי ניצחון מכריע על חמאס, הוא חיוני לעתידה של מדינת ישראל, היא גישה אקדמית גרידא, כטענתך, ומעצם היותה כזו, היא מצמצמת או את האופק המדיני הנדרש. ימים יגידו.

אשר לשאלה מדוע אני מפרסם את מה שאני מפרסם באתר 'מידה' ובמכתב העיתי 'חדשות בן עזר', התשובה היא פשוטה! במות אחרות (ואני אומר זאת בזהירות ולא מתוך יוהרה) אינן מוכנות להתמודד עם הטיעונים שאני מעלה. מי שיקרא את 15 המאמרים שחיברתי מתחילת המלחמה יבין גם מדוע. ייתכן שקשה להתמודד עם מי שמחפש אמת ולא אג'נדה.

אשר להסכם בן 21 הסעיפים שנחתם בבית הלבן, לטענתך, כתוב בהסכם בצורה כזו או אחרת שתקום מדינה פלסטינאית. אלא שלא זה מה שכתוב בו, ואני מצטט: "...עם יישום רפורמות הרשות הפלסטינית, ייווצרו התנאים לנתיב אמין להגדרה עצמית פלסטינית ולמדינה..."

בוא נאמר כך י. – אם ראש הממשלה ושר הבטחון היו מבטיחים לך דרגת רב אלוף, בלשון עמומה כזו, היית מבין שעובדים עליך. ואין צורך להרחיב בנושא.

אתה גם כותב כי יש התחייבות אמריקאית שצה"ל לא יתקוף ברצועה לאורך כל שלבי ההסכם, שיארך שנים. ואתה טועה, מדובר רק על שלב א' בהסכם שלב החזרת החטופים, שאמור להמשך לכל היותר (ככל שנוגע למתים) – שבועות ולא שנים.

אתה מוסיף שקטאר יוצאת נשכרת מכל העניין, בין היתר משום שהיא קיבלה התחייבות שאנחנו לא נתקוף אותה, שזה משהו הדומה לברית הגנה. ובכן ברית הגנה היא כפי שאתה יודע, ענין רציני, שמחייב החלטה של הקונגרס, וזה לא יקרה. מה שטרמפ נתן לאמיר קטאר זה מכתב נשיאותי, שאותו אפשר לקרוע מהיום למחר. יותר מזה, משפחת א-תאני המושלת בקטאר יודעת, שאם ישראל תחליט לחסל אותה, הם יצפו בטראמפ מממש את הבטחתו להגן עליהם – מהקבר. מה שגורם להם להרטיב בתחתוני המשי שלהם, ודחף אותם להצטרף להסכם הנוכחי. הטענה כאילו מעמדם האזורי התחזק תוך כדי כך, היא בדותא. התקיפה הראתה שמדובר במדינונת ששואגת כמו אריה, אבל עשויה מפוך. ושעם כל העושר ונפנופי הידיים שלה, לא מסוגלת להגן על עצמה. השילוב הזה בין פגיעה בכבוד לבין הוכחת הפריכות, היתה תזכורת חשובה ביותר! לכל הסובבים אותם, באזור שמעריך בראש ובראשונה כבוד וכוח אמיתי.

אתה כותב שחמאס לא הוכרע, וזה נכון. אבל מי שמתעמק בתופעת המלחמה יודע, שהאתגר האמיתי הוא לשבור את רצון האוייב להמשיך להילחם, שזה מה שקרה עם עסקת החטופים. אחרי ששברת זאת פעם אחת, בפעם השנייה זה הרבה, הרבה! הרבה! יותר קל. צריך לזכור שאנחנו מכתרים את הרצועה 360 מעלות, לא ייכנס לשם שום דבר, ושום אדם, שאנחנו לא מרשים לו להיכנס. ואחרי שנסיים את נושא החטופים, צה"ל (שעד עכשיו פעל עם כפפות על הידיים בגלל סיפור החטופים) יתחיל לעבוד עליהם מהאוויר, עד שההנהגה המקומית (שממילא מותשת ולחצה על נציגיה בקטאר להגיע להסכם) יחליטו להתפרק מהנשק.

נכון! לא נאסוף כדבריך כל קלאצ'ניקוב וכל אקדח, אבל אין צורך בכך. אני מזכיר לך שלא כלי נשק מנהלים מלחמה אלא בני אדם. ומה שאתה צריך, זה לשבור את הרצון של מי שנותר שם להמשיך להילחם. להערכתי הצנועה, זה יקרה בקרוב.

אשר למשמעויות הכלליות, ביחס למצב הכלכלי, אני מעריך שנראה גאות בלתי רגילה תוך כמה חודשים. גם הכלכלן שלמה מעוז, חבר שלך, חושב כך והוא לא לבד.

אשר לסכנה מאיראן. ובכן יש בה כיום מאבק מתחת לפני השטח בין 'הרפורמיסטים', כלומר אלו המאמינים ששימור המשטר מחייב להגיע להסכם על התפרקות מתוכנית הנשק הגרעיני, לבין השמרנים, הטוענים שרק נשק גרעיני יבטיח שהמשטר ישרוד. אני מנחש שהידוק הסנקציות, בתוספת הבצורת הקשה והרעת המצב הכלכלי, יגרמו בעתיד הנראה לעין לכך, שיד הרפורמיסטים תגבר. אם זה לא יקרה, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות הפיכה. נחיה ונראה. מכל מקום בשלב הנוכחי ובעתיד הנראה לעין שום בר דעת באיראן לא יעז להתחכם עם טראמפ. ולכן נראה לי שלא צריך להיבהל מההפחדות של ליברמן.

חיזבאללה אכן לא פורק מנשקו, ולא נראה לי שזה יקרה בקרוב, אבל הוא לא יכול יותר לאיים על ישראל. בהינתן שהוא גם לא יכול יותר לקבל אספקה שוטפת דרך הגבול הסורי, ושגם התמיכה הכלכלית בו מצד איראן נפגעה קשות, כוחו ילך ויפחת בהדרגה, ויתמקד בהגנה על הפריווילגיות של העדה השיעית. פריווילגיות להן זכה בתקופת הזוהר של נאסראללה.

אשר לעתיד היחסים עם ארה"ב ביום לאחר טראמפ. אני משער שאם טראמפ ימשיך לנחול הצלחות במדיניות ההגירה הנוקשה, הקפדה על בטחון הפנים, והמדיניות הכלכלית שלו – יש סיכוי סביר שוואנס, סגן הנשיא, יזכה בבחירות הבאות.

על הפילוג בחברה הישראלית אכתוב לך בנפרד.

רק טוב ! מועדים לשמחה ידידי היקר!

בנדה

מסמך-שלל בכתב ידו של יחיא סינוואר המפרט את פקודותיו ל-5 מפקדי החט' שלו בנוגע להתקפה. המסמך תורגם ע"י חוקרים במרכז המודיעין מל"ם והופץ הבוקר. אני מאמין שהוא יכול לעניין את קוראי המכתב העיתי

לידיעתך סופר נידח,

יורם אטינגר

עם משטר האייתולות – אפוקליפסה עכשיו!

פורסם לראשונה ב"חדשות מחלקה ראשונה", 26 במאי 2025.

47 שנות מו"מ עם משטר האייתולות מבהירות שארה"ב רואה במשטר בר-שיח פרגמטי. אבל, בעוד ארה"ב רואה במו"מ עם איראן וארגוני טרור הסמוכים על שולחנה צעד לקראת התפייסות ודו-קיום בשלום, משטר האייתולות רואה במו"מ ובהסכמים צעד למימוש חזון הכרעת "הכופר המערבי" והשלטת האסלאם השיעי על העולם.

בניגוד לארה"ב המעניקה משקל רב לשיקולים עסקיים (Money Talks) בגיבוש מדיניות חוץ וביטחון, משטר האייתולות מעניק משקל מכריע לחזון פנאטי בן 1,400 שנים. מאות מיליארדי דולרים שהורעפו על איראן ב-47 שנות מו"מ לא הפסיקו את היצוא האגרסיבי והאנטי-אמריקאי של המהפכה האסלאמית, ובכך ממחישים עד כמה החזון הפנאטי קודם לשיקולים פיננסים ודיפלומטים. נחישות ארה"ב להתמיד במו"מ עם משטר האייתולות, למרות הרוח הגבית שהמו"מ מעניק למדיניות אנטי-אמריקאית, הזניקה את משטר האייתולות ממעמד משני בזירה הבינלאומית ב-1979 למעמד בכיר ב-2025, עם זרועות טרור, מלחמה והברחת סמים מהמזרח התיכון, דרך אפריקה עד אמריקה הלטינית ואדמת ארה"ב.

משטר האייתולות שואב השראה מהאסלאם השיעי-תרייסרי שהושרש ע"י מייסד הרפובליקה האסלאמית ומנהיג המהפכה האסלאמית אייתוללה חומייני, ומקובל על כ-80% מהשיעים. הם מאמינים שהאימאם ה-12, מוחמד אל-מהדי שנעלם בשנת 939 ישוב במציאות אלימה של סבל שיעי ודם "כופרים", כדי להביא לעולם צדק המושתת על עקרונות השיעה, שהיא, כביכול, הדת הלגיטימית היחידה בברכת האל. לפי מורשת חומייני, השלטון המוחלט באיראן הוא בידי ההנהגה הדתית, עד שובו של אל-מהדי, אשר יש להחישו באמצעות הפלת המשטרים הסונים והכרעת "הכופר" המערבי, ובמיוחד "השטן הגדול האמריקאי".

תפישת העולם של חומייני הושפעה גם ע"י המייסד והאידיאולוג המובילים של "האחים המוסלמים", חסן אל-באנה וסייד קוטב, ובמיוחד ע"י קרב כרבלא (680) שהוא מקור הקרע סוני-שיעי ועקרונות הנקמה והקרבת-החיים, ומצוין מדי שנה באירועים רשמיים והמוניים ב"יום העשורא". אמנם הקוראן מעודד הקרבת-חיים לשם-שמיים (סורה שלישית 169: "אל תחשוב שאלה שנפלו במערכה בשביל אללה מתים הם, כי חיים הם אצל ריבונם, ונהנים מהשפע שהוא מספק להם"), אבל מורשת חומייני מעודדת הקרבת-חיים פרו-אקטיבית (לשם-שמיים ובמחשבה-תחילה) בהשראת מורשתו של האימאם חוסיין בן-עלי שנהרג בקרב כרבלא.

המנהיג העליון הנוכחי, אייתוללה חמינאי, משלב את החזון השיעי התרייסרי במדיניות פנים וחוץ של איראן, ומדגיש זאת בהתנהלות "משמרות המהפכה האסלאמית". המשמרות מופקדים על קשרי איראן עם משטרי וארגוני טרור ברחבי העולם, לקידום הופעתו המחודשת של האימאם אל-מהדי, ע"י הכרעת "השטן הגדול האמריקאי" ומוצבו הקדמי במזרח התיכון, ישראל.

מעצבי מדיניות מערביים מתרשמים מכישורי משטר האייתולות בניהול מתוחכם של מו"מ ומלל רהוט ומונחה-שלום, אבל מעש האייתולות הוא מונחה חזון אפוקליפטי בן 1,400 שנים, המנוגד לדו-קיום בשלום ועמידה בהסכמים עם "משומדים" סונים ו"כופרים" מערביים. החזון האפוקליפטי מוטמע בחוקת איראן מ-1979, מערכת החינוך, דרשות המסגדים והתקשורת הרשמית, והפך את איראן מ"השוטר האמריקאי של המפרץ הפרסי" למוקד עולמי מוביל אנטי-אמריקאי של טרור, מלחמות, הברחת סמים והלבנת הון.

מעצבי מדיניות מערביים נוטים להתכחש למרכזיות החזון האפוקליפטי במדיניות משטר האייתולות. הם מעדיפים ניהול מו"מ על בסיס מציאות חלופית מונחית-עסקים ודו-קיום בשלום, מעודדת ונוחה יותר, על פני התמודדות עם מציאות מזרח תיכונית מונחית-חזון בן 1,400 שנים, מתסכלת ומדממת (זוכרים את "המזרח התיכון החדש" של אוסלו?!)

מו"מ עם - והטלת סנקציות כלכליות על - משטר האייתולות מאפיינים את מדיניות ארה"ב כלפי איראן מאז 1979, לא הביאו להתמתנות האייתולות, אלא שידרגו באופן דרמטי את יכולותיהם האנטי-אמריקאיות. המשך מדיניות המו"מ והסנקציות – והימנעות מיוזמה לשינוי משטר באיראן – יביא לעולם את המשטר הגרעיני האפוקליפטי הראשון בהיסטוריה האנושית, ויעניק רוח גבית לחסידי חזון ההופעה המחודשת של האימאם ה-12, מוחמד אל-מהדי.

שגריר (בדימוס) יורם אטינגר

אהוד: מחוץ להחזרת חטופים חיים וחלק מהחללים, ושחרור מחבלים רוצחים – לא יהיה כנראה המשך להכרזת טראמפ על שלום בין ישראל לחמאס כי מצד חמאס, כדרכם – כולו כיזב, כלאם פאדי, הכול עוונטה – הם נישארים על נשקם בעזה, הם יכריזו ניצחון ויהיו חלק מכל הסדר עם מדינות ערביות ברצועה, הם ירצחו כל ערבי שיתנגד להם. מצבם יהיה אפילו טוב יותר כי אם הם יישארו בעזה בחסות מדינות אלה או אחרות, לא תוכל ישראל להמשיך להשמיד אותם – והאמת שרק אנחנו יכולים להשמידם! –

אותם חטופים שיוחזרו, חיים או מתים, חוזרים לא בגלל משתתפי ההפגנות הפרו-חמאסיות בישראל נגד ממשלתה ונגד העומד בראשה, לא בגלל אלה שמלקקים לטראמפ את התחת כדי להעלים את חלקו של נתניהו – אלא בזכות עשרות אלפי החיילים שלנו שחלקם נהרגו ונפצעו במלחמה שהביאה בינתיים להכרעה-חלקית של החמאס!

עמנואל בן סבו

1. זה היום קיוונו לו

ברוכים השבים וברוכה השבה, כל כך הרבה חיכינו, ציפינו, ייחלנו, התפללנו, נשאנו עיננו לשמיים והגומל לחייבים טובות גמלנו ברוב חסדו כל טוב.

מנוחה נכונה ברגבי המולדת, לחללים היקרים אשר ינוחו בשלום על משכבם ויהיו גלעד עד לזיכרון נצח לימי האפלה של טבח שבת שמחת תורה.

שנתיים אומה שלימה המתינה בגעגוע ובאהבה, לא הכניסה את הייאוש לביתה, מבצרה היה התקווה, האמונה, הגבורה ועוז הרוח.

שנתיים שלא לבשנו בגד חדש, שלא שתלנו פרחים בגינה, שלא חגגנו, שלא חייכנו, שלא שמחנו באמת, שלא הפסקנו להפריש חלה, להשתטח על קברות צדיקים, להדליק נרות, לשאת תחינה, לחבר איש את רעהו, לחזק ולהתחזק, לתאר שוב ושוב איך נעמוד, בגו זקוף, נושאים דגל מדינת ישראל, עין במר בוכה ולב שמח.

שנתיים שהאמנו, שידענו שיש לנו על מי לסמוך אחרי אבינו שבשמיים, ידענו שצור ישראל לא יכזיב, על כל "הותר לפרסום" התכווץ ליבנו, עם כל הלוויה, עם כל הספד התפעמנו, עם כל מילות הנחמה הבנו, את העם הזה אין מי שיצליח לשבור.

שנתיים עברנו בין הלוויה ל"שבעה", בין מחלקת שיקום לטיפול נמרץ, היטלטלנו בסערת החיים, התרגשנו עם שוב חלק מהחטופים, הבטנו בהשתאות בגיבורים שצמחו בעם הזה וקומתם קומת ארז.

שנתיים ואומה שלימה הניעה ביחד, באהבה, בעוצמה את הרוח היהודית-הישראלית, הזהות היהודית התעוררה, העורף חיבק באהבת אין קץ את החזית, היהודי-ישראלי הטוב התייצב במלוא תפארתו נכון לכל משימה במסגרת תחייתו המחודשת של העם.

שנתיים ורוב העם לא איבד תקווה, לא הקשיב למייאשים, לא ראה את מראות השחור והקדרות שאפפו חלקים מסוימים, לא היה שותף למסעות הדכדוך הנהי והבכי על סופה המתקרב של מדינת היהודים.

שנתיים חלפו ואריות האומה ניערו מעליהם את חרפת יום טבח שבת שמחת תורה ויצאו להילחם בשבע חזיתות, מביסים שבעה עמים ועוד היד נטויה.

שנתיים חלפו והנה שבו בנים ובת לגבולם, והנה גם רחל שמיאנה להינחם ניצבת ביחד עם אומה שלימה, המניפה אל על את דגל המדינה שמעולם לא ויתרה ובידה השנייה ממתינה לחבוק את השבים.

שנתיים חלפו ולמרות רואי השחורות שהודיעו בכל מקום בארץ ובעולם כי ממשלת ישראל הפקירה את החטופים, וכי המלחמה בעזה נמשכת כדי לשמר את הקואליציה, מלחמת נצח, מלחמת שולל, ועלילות דם נוספות, ברוכים השבים.

שנתיים חלפו וניסיון ההפיכה במדינת ישראל כשל כישלון חרוץ, גם המיעוט השולט במוקדי הכוח, שביקשו לפגוע בלגיטימיות ממשלת ישראל, שעשו שימוש נורא בחלק ממשפחות החטופים, שחיללו את כבוד הצבא באמירות מחליאות ומחרידות מג'נוסייד, פשע מלחמה ועד חיבה לרצח תינוקות עזתיים, שהובילו שיח גרדומים של פילוג, שיסוי ושנאה, נותרו בירכתיים, בשולי החברה הישראלית, חזרו למקומם הראוי, פונדמנטליסטים קנאים וסוכני כאוס.

שנתיים חלפו ברוכים השבים, עם שלם התגעגע, על אף המחיר האיום והנורא, מחיר השכול, האלמנות והיתמות, מחיר הפצועים בגוף ובנפש, מחיר שחרור אנשי התועבה, מרצחים, על אף הסכנות והאתגרים, ראש ממשלת ישראל וממשלתו, בניגוד לכל עלילות הדם בחרו בחטופים.

אחרי שנתיים נותר רק להרכין ראש, להשפיל מבט, להסדיר נשימות ולבקש סליחה, מחילה וכפרה, על החטופים, על המחירים, על הגיבורים על העקורים, על הפצועים, על המצפים לשובם של מי שלא יבואו עוד, על המתגעגעים, על הזוכרים.

עתה הזמן לתפילות מעומק הלב שנהייה ראויים, שנדבר היגיון, שנדבר יהודית, שנדבר ערבות, שנדבר אחים, שנדבר.

2. הבו לנו רון דרמרים

תמורות משמעותיות מתחוללות בחברה הישראלית מאז טבח שבת שמחת תורה, התוצאות הנוראיות של הטבח הובילו להתכנסות והתבוננות פנימה, לצמצום שיח הגרדומים, לביצור מחדש של המכנה המשותף הישראלי, להנחת המילה "הדתה" וגרורותיה במחסן הגרוטאות של ההיסטוריה, הרוח היהודית שניעורה באחת, הובילה לתהליכי התמורות והדרך ארוכה היא ורבה.

התמורות בהבנה בצורך ברפורמה משפטית, בהעמקת הזהות היהודית, בגיוון באליטות, מצטרפות לתמורה הנדרשת מאוד, בחירת נבחרי ציבור המשפיעים על חיי האומה.

המציאות המטרידה לקראת הבחירות שיתקיימו בשנה הבאה עלינו לטובה היא איכות נבחרי הציבור המקבלים החלטות הרות גורל בנושאים מרווחה ועד ביטחון.

הגיעה העת להפסיק להסתפק בבחירת נבחרי ציבור בינוניים אשר כל מהות תפקידם עם בחירתם היא בעצם המשך נוכחותם בתודעה, התעסקות עם נושאים שוליים, טפלים, ביזריים, שיח אלים, מסית, מפלג, התנהגות שיש בה הרבה יותר מרבב אחד, כמיהה בלתי מושגת של רצון וצורך לכותרת, יהא המחיר אשר יהא.

יאמר הברור מאליו, אין המדובר בכל נבחרי הציבור, עדיין ישנן שמורות טבע אנושיות אשר עושים עבודתם באמונה, נטולי אינטרסים אישיים, הרואים את הממלכה, טובתה ובעבודתם עוסקים בשליחות.

אחד מנבחרי הציבור האיכותיים, היכול בהחלט להוות מודל ומופת לנבחר ציבור המממש את שליחות הוא השר רון דרמר, אשר עשייתו רשומה באותיות של זהב על כותל המזרח של הציבוריות הישראלית.

ללא התעסקות בפולחן אישיות המקודם תוך כדי תדרוכים, ללא צורך בפרובוקציות כדי להישאר בתודעה, ללא התבטאויות קיצוניות, מסיתות, מפלגות, ללא הצבת שרידותו במרכז.

השר רון דרמר הוא מופת של נבחר ציבור המבצע שליחותו שלא על מנת לקבל פרס, הבו לנו רון דרמרים נוספים, הבו לנו שליחים נאמנים לציבור, הבו לנו פרנסים המאירים את הדרך אשר מעולם לא יגביהו עצמם על גויות וקלונם של אחרים.

לדאבון הלב השר רון דרמר, מסיבותיו – ויש הסבורים כי גם מסעות השנאה והרדיפה של סוכני הכאוס אחריו ואחרי משפחתו תוך ביזויים והשפלתם, תרמו להחלטתו לפרוש מתפקידו החשוב, המשמעותי והמשפיע ביותר בציבוריות הישראלית, מדינת ישראל הפסידה מופת של איש ציבור.

המרחב הציבורי זקוק וחייב נבחרי ציבור איכותיים, נבחרי ציבור הפועלים למען הציבור ולמען שולחיהם, לפי הסדר הזה, הציבור היהודי-ישראלי של אחרי טבח שבת שמחת תורה נואש ומשווע לתמורות מהותיות ואחת מהן היא איכות נבחרי הציבור, קצנו בחלק מנבחרי הציבור המייצרים שיח שולי, מיותר, המבאיש את הפרהסיה.

רון דרמר בחר לעזוב את ממשלת ישראל, את הזירה הציבורית בה היה עורב לבן, בכוחו של כל אזרח יהודי-ישראלי, שוחר טוב, לבחור את נבחרי הציבור הבאים על פי אמות המידה שהותיר רון דרמר, שליחות, עשייה, ישראל לפני הכול, כדרך חיים ולא כסיסמת בחירות.

3. המרדף, קווים לדמותו של הרוע

סוכני הכאוס המעניקים פרשנות חדשה, אנטי דמוקרטית בעליל, לחופש הביטוי, ממשיכים ברדיפה ובציד נגד נבחרי ציבור שאינם חפצים ביקרם, ממשיכים להתעמר במשפחותיהם, ממשיכים לזרוע כאוס בקרב שכניהם, ממשיכים כאדוני הארץ אשר אינם יראים מאימת הדין, הם יודעים, אנשים אחרים זוכים במדינת ישראל לאכיפה בררנית, אי השוויון בפני החוק זועק ואין אוכף.

האלימות, הבריונות, השיסוי, הביזוי והפילוג שיצרו בשנים האחרונות החלק הקיצוני בשמאל הרדיקאלי, פונדמנטליסטי, קנאי, משיחי והזוי חצתה כל קו אדום אפשרי, פרצה כל גבול, הטנטרום של חבורה זו נע בין שגעת לטרפת.

האלימות כלפי ח"כים ובני משפחותיהם, השחתת הרכוש הציבורי, חסימת רחובות מרכזיים, הבערת מדורות בנתיבי נסיעה, מכתבי האיומים של המחתרת מטילת האימה נגד נבחרי ציבור ומשפחותיהם, המצור על בתי השרים, טבעת האש סביב בית ראש הממשלה, ירי זיקוקים לעבר בית ראש הממשלה, ההסתה הפרועה, מיצגי הזוועה, תקיפת שוטרים, נרמול הביריונות בכל פעם מחדש נשבר שיא בטנטרום שאחז בחבורת סוכני כאוס מופקרים וחסרי אחריות אלה.

אחרי שרדפו נבחרי ציבור מהימין, את נשותיהם, משפחותיהם, הציקו לשכניהם ומיררו חייהם, החלו להיטפל ולרדוף ילדים בני שבע, האירוע החמור ממנו סובלים בחודשים האחרונים ילדי משפחת השר עמיחי שיקלי נדמה כי אין תחתית ממנו.

הילדים לבית שקלי מוטרדים באופן קבוע בדרכם לבית הספר ומדרכם מבית הספר על ידי סוכני כאוס הצורחים, צועקים ומקניטים אותם ללא רחם, פוצעים את נשמתם הרכה, מצלקים את נפשם ואחראים לטראומה אשר תלווה אותם שנים רבות, מטילים עליהם אימה, שמים אותם ללעג ובוז לעיני חבריהם לכיתה.

תמונות האימה הללו של סוכני הכאוס המפעילים בריונות מול ילדים רכים הם חרפה בראש ובראשונה על ראשם של מוכה הטנטרום ובוודאי גם על ראשם של הממונים על זרועות אכיפת החוק והמשפט אשר היו אמורים לבוא עימם חשבון ולהעמידם לדין.

התמונות בהם סוכן כאוס רודף לאור יום אחרי השר שקלי ובנו בן השבע שיצאו לטיול ערב, משמיע אמירות קשות – הוא חרפה, מצופה היה מכל מי שמוח לו בקודקודו ומצפונו טרם אבד, להזדעזע ולתבוע אכיפה שוויונית מול הבריונים.

מעבר למציאות הנוראה בה ילד בן שבע נופל קורבן לרודף סדרתי מוכה טנטרום חסר תקנה, היאך ייתכן ששר במדינת ישראל מאוים, במרחק נגיעה, על ידי מוכה טנטרום אשר לא נעצר.

אין המדובר בזכות המחאה, אין המדובר בחופש הביטוי, אין המדובר במחאה לגיטימית – כי אם בבריונות, באלימות, ברוע צרוף בזיקוקה של השנאה.

רשויות אכיפת החוק חייבות להציב קו אדום ברור התוחם בין חופש השיסוי לחופש הביטוי, לאלימות ובריונות מילוליות, להטלת אימה, יש רגעים בהם, מעבר לפוזיציה, מעבר לפוליטיקה, מעבר למחלוקת יש לעצור את הטנטרום הכיתתי, ולהוקיע את רודפי הילדים, את רודפי ברי הפלוגתא, אכיפה בררנית היא פשע, היא רשע, היא סכנה לדמוקרטיה, היא מתכון בטוח ליצירת אנרכיה בחסות מילים גדולות ומעשים חמורים.

עמנואל בן סבו

רון בריימן

שקרים עלייך, ישראל

פורסם לראשונה ב"חדשות-1" מיום 9.10.25

השיח הציבורי והתקשורתי בישראל נגוע בלא מעט אי-דיוקים, שלא לומר הטעיות מכוונות. להלן דוגמאות אחדות:

המתחזים:

הגוף המתקרא מטה משפחות החטופים הופיע כמעט מיד עם פרוץ המלחמה הנוכחית, בחר לו שם המתיימר לייצג את כלל משפחות החטופים, ויצר מצג שווא כאילו הוא מייצג את כלל משפחות החטופים. בפועל, קיים "פורום תקווה" המייצג משפחות השוללות את קו המאבק של "המטה" והדוגל בהגברת הלחץ הצבאי והאזרחי על החמאס כדרך הנכונה להשבת החטופים. והתקשורת המגויסת, זו (כמעט) תמיד משתפת פעולה עם מי שמתחזים למייצגי כלל משפחות החטופים.

הפוליטיקאים:

הגוף המתקרא מטה משפחות החטופים מתיימר להיות גוף א-פוליטי ואל-מפלגתי, אבל כמעט מן היום הראשון נחטפו משפחות החטופים על-ידי פוליטיקאים רל"ביסטים, ובעל כורחם הפכו להיות כלי שרת לקידום הגחמות הפוליטיות של צד מאד מסוים בקשת הפוליטית, הצד של ראשי ממשלה ורמטכ"לים כושלים מן העבר, ושל יחצ"נים בעלי נגישות גבוהה לתקשורת.

ה"אופטימיסטים":

אנשי תקשורת בלתי אחראים המפזרים חדשות לבקרים מידע בלתי מבוסס על "עסקה" קרובה, ובכך מכבידים על נפשם המעונה של קרובי החטופים וגורמים לעליות ולירידות במצב רוחם.

המנצחים:

רבים מן המשתתפים בדרמה התקשורתית אשר מלווה את חיינו בשנתיים האחרונות – מראש הממשלה ומטה, ואולי אף מהנשיא טראמפ ומטה – מדברים על ניצחון ואפילו ניצחון מוחלט. בפועל, מן היום הראשון (שמחת תורה תשפ"ד, שבעה באוקטובר 2023), המנצח האמיתי הוא החמאס, וכל מה שנעשה מאז הוא מאמצים, ברמות שונות של הצלחה, למזער את הנזקים שארגון הטרור גרם לישראל. אפילו בשעת כתיבת שורות אלה נראה שהחמאס מתעתע בנשיא טראמפ, ממסמס את האולטימטום שלו, וממשיך להכתיב את התנאים. 

המכריעים:

רבים מן המשתתפים בשיח האינסופי באולפנים – חלקם אלופים במילואים המוזמנים כמומחים צבאיים ומתנהגים בדרך כלל כפרשנים פוליטיים – טוענים שארגון הטרור הוכרע, בשעה שהאמת הפוכה: החמאס  ממשיך להכתיב את תנאיו. אגב, חלק ניכר מאותם פרשנים דיברו עד לזרא על "היום שאחרי", אבל השתדלו להסתיר שמדובר בשם קוד למדינה פלשתינאית בארץ ישראל המערבית.

"פתרון" שתי המדינות:

ישראל נקלעת שוב ושוב לעיוות נתונים מזיק. אחד מהם הוא הדקלום האינסופי בתקשורת של שלישיית המילים "פתרון שתי המדינות." מדובר בשקר, שכרגיל בשקרים חזרה עליו שוב ושוב הופכת אותו כביכול למציאות. המילה הראשונה היא מהות השקר: אין מדובר ב"פתרון", ושום דבר לא ייפתר אם חלילה תהיה פעילות בכיוון שגוי זה. ההפך הוא הנכון. מי שדוגל בכך, כולל ישראלים לא מעטים, משקר לעצמו במקרה הטוב ומאיים על ישראל במקרה הרע. "פתרון" זה הוא דבר והיפוכו: מי שרוצה שלום אינו יכול לרצות מדינה פלשתינאית, ומי שרוצה מדינה פלשתינאית אינו מתכוון לשלום.

הסוקרים:

שוב ושוב משקרים לציבור ואומרים לו שרוב הציבור (שמונים אחוז!) בעד עסקת שחרור החטופים. כמובן שהנתון השקרי משודר שוב ושוב על-ידי התקשורת המגויסת כדי למשוך את העגלה בכיוון הכניעה לחמאס.

כאשר הנסקרים נשאלים אם הם תומכים בהחזרת כל החטופים – החיים והמתים – בפעימה אחת תמורת סיום מוחלט של המלחמה ושחרור מחבלים מבתי הכלא, ברור שרוב מוחץ יתמוך.

השאלה שצריכה היתה להישאל: האם אתה תומך בהחזרת כל החטופים – החיים והמתים – בפעימה אחת תמורת כניעה ללא תנאי של ישראל במלחמה שכפה עליה ארגון הטרור חמאס?

אין אדם בישראל שאינו רוצה את שחרור החטופים, אבל קיים הבדל גדול אם התמורה שישראל תיתן תהיה סיום מוחלט של המלחמה, או כניעה ללא תנאי. אם כך היתה מנוסחת השאלה, ניתן להניח שרק מיעוט מבין הנסקרים היה תומך בכך. המושג סיום מוחלט של המלחמה הוא ערטילאי. המושג כניעה ללא תנאי הוא מובן יותר ומדויק יותר.

הפטפטנים:

שרים רבי השפעה גורמים שוב ושוב נזקים עצומים באמצעות פטפטת אינסופית, מתלהמת ו(כמעט) יומיומית. שלושת המובילים שביניהם הם ישראל כ"ץ, בצלאל סמוטריץ, איתמר בן-גביר. לעתים מצטרפת אליהם גם אורית סטרוק.

חובבי הסעודים:

לא מעט מיושבי האולפנים מנסים לשווק את העטיפה הוורודה והמטעה של "נורמליזציה" – אפילו לא "שלום" – עם סעודיה, ומסתירים את התנאי הסעודי: התאבדותה של ישראל באמצעות הקמת מדינה פלשתינאית ממערב לירדן, לצד ישראל בתחילה ועל חורבותיה בהמשך: מן הים עד הנהר! סעודיה היא גם זו שהצטרפה ליוזמה האנטישמית של הנשיא הצרפתי הרופס שמטרתה לבודד את ישראל.

ממשיכי מינכן:

מדיניותם העלובה של מנהיגי "מעצמות" אירופה אינה אלא המשך למדיניות ההתרפסות בפני האוייב המסוכן שהונהגה על-ידי קודמיהם בוועידת מינכן 1938: כך האדון מקרון נראה כמו דאלאדייה והאדון סטאמר נראה כמו צ'מברלין. שניהם אינם ידידי ישראל ואינם רוצים בטובתה.

הצבועים:

הרל"ביסטים, והתקשורת שנרתמה לעגלתם, לחצו כל הזמן על ראש הממשלה לשלם כל מחיר לתוקפן הסחטן. אבל, כאשר בין המחירים הכבדים הוא ניאות לשלם את המחיר הפחות כבד – ההתנצלות המשפילה בפני קטאר – הם ביקרו אותו על כך ש... שילם מחיר זה. איפה היו אותם צבועים כאשר ראש ממשלה אחר עבר טקס משפיל יותר ב- 13 בספטמבר השחור 1993 וחתם על הסכם הכניעה האוסלואידי? אז ההשפלה שווקה על-ידם כמחיר פעוט עבור "שלום" ו"מזרח תיכון חדש". ואז איש לא דרש ועדת חקירה "ממלכתית". אגב, עוד שקר: אין בספר החוקים הישראלי ועדת חקירה ממלכתית ואין שומרי סף.

המשתמטים, הגולדקנופפים:

תפקידן הראשון של הכנסת הבאה ושל הממשלה הבאה חייב להיות הפסקת הישראבלוף של "תורתו אומנותו", שהידרדר להשתמטות המונית של חייבי גיוס, וגיוס כל בני ובנות ה-18 לשירות צבאי (או אזרחי) במשך 3 שנים ובשכר שווה. ראש ממשלה שלא יפעל כך אינו ראוי לתפקידו. הציבור הסרוג מוכיח יום יום, בשדה הקרב ולמרבה הצער גם בבתי העלמין, שניתן לשלב לימוד תורה עם שירות צבאי. הממשלה הבאה – ממשלת חירום ושיקום – צריכה לכלול את כל הכוחות הציוניים והמשרתים, ואותם בלבד, ובלבד שיתחייבו למנוע הקמתה של מדינה פלשתינאית בארץ ישראל המערבית.

ד"ר רון בריימן היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן לאומי

ספר נחמיה, פרק ח' פסוק י"ז

שלח: בן בן-ארי

 י"ז וַיַּעֲשׂוּ כָל-הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן-הַשְּׁבִי סֻכּוֹת, וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת--כִּי לֹא-עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן-נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, עַד הַיּוֹם הַהוּא; וַתְּהִי שִׂמְחָה, גְּדוֹלָה מְאֹד.  י"ח וַיִּקְרָא בְּסֵפֶר תּוֹרַת הָאֱלֹהִים, יוֹם בְּיוֹם--מִן-הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן, עַד הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן; וַיַּעֲשׂוּ-חָג שִׁבְעַת יָמִים, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת כַּמִּשְׁפָּט. 

אורי הייטנר

צרור הערות 12.10.25

* בזכותם – כל לוחם שנטל חלק במלחמה ברצועת עזה ובכל גזרות הלחימה בשנתיים האחרונות, יכול היום לזקוף ראש בגאווה – בזכותו הגענו לשחרור החטופים.

תודה לכל הלוחמות והלוחמים, לכל הפצועים ולכל חללי צה"ל.

תודה לממשלה ולראש הממשלה נתניהו ולנשיא ארה"ב טראמפ.

ושבו בנים לגבולם!

* יודעים את האמת – אני שומע את משפחות החטופים ואת פדויי השבי. כולם מודים לחיילי צה"ל, לפצועים ולחללים.

כן, הם יודעים את האמת. מה שהביא להסכם, היה הלחץ הצבאי.

* וגילו ברעדה – "וגילו ברעדה", כתב משורר תהילים.

כן, יש לנו סיבות טובות לגיל ולשמחה. אחינו חוזרים הביתה, למשפחה, לקהילה, למולדת, לחיים או, להבדיל, לקבר ישראל, אחרי שנתיים בידי הנאצים הברברים, בידי הרוע המוחלט. ולא בהסכם כניעה, שבו חמאס מוריד אותנו על הברכיים באמצעות נשק החטיפה הסחטנית, אלא כאשר כל העולם וארה"ב בראשו, מקבלים את תנאינו, כפי שהוגדרו בתחילת המלחמה.

ולמה "ברעדה"? כי אנו משלמים מחיר כבד בהסכם, בשחרור המחבלים ובמעמד שניתנו לקטאר ולטורקיה, מהגרועים שבאויבינו, במזה"ת. כי המצב הבסיסי – סירובם של הערבים להשלים עם קיומה של מדינת ישראל, לא השתנה. כי עדיין, לדאבוננו, איננו יכולים לכתת חרבותינו לאתים וחניתותינו למזמרות. המלחמה בת למעלה ממאה השנים לא הסתיימה.

והקרע בחברה הישראלית לא התאחה, ויש בשני הצדדים מי שעובדים 24/7 בהעמקתו ובהנצחתו. אסור לנו לתת למחנה 6 באוקטובר על שתי דפנותיו לנצח את מדינת ישראל. על החברה הישראלית להתעשת ולבנות מחדש את ברית הייעוד שלנו, הייעוד היהודי והציוני, ברית אחים שיתקנו יחד את החברה הישראלית ויבנו יחד את הקומה השנייה של הציונות.

זה בידינו. זו אחריות אישית של כל אחד מאתנו.

* מה ייחשב ניצחון – במהלך המאבק למען החזרת החטופים, נאמרו שתי סיסמאות, שנשמעות דומות.

האחת – אין ניצחון בלי החטופים. השנייה – החזרת החטופים היא הניצחון.

על אף הדמיון הפונטי ביניהן – לוגית הן שונות לחלוטין.

הסיסמה הראשונה נכונה לחלוטין. באמת, השבת החטופים היא חלק בלתי נפרד ממטרות המלחמה, ואם היא לא תושג, אין זה ניצחון, גם אם יהיו הישגים מרקיעי שחקים בהשגת שאר המטרות.

הסיסמה השנייה שגויה לחלוטין. היא מוחקת את כל שאר מטרות המלחמה, ולמעשה מוותרת על הניצחון, ומחליפה אותו בהחזרת החטופים.

אם ב-8 באוקטובר ישראל היתה מציעה לחמאס – שחררו את החטופים ובתמורה תקבלו את כל המחבלים שבידינו ללא יוצא מן הכלל, כולל הנוח'בות שביצעו את הטבח, ואנחנו מתחייבים לנצור את האש, ואכן, לא היינו יוצאים למלחמה בחמאס; במקרה כזה – האם החזרת החטופים הייתה ניצחון? כן. של חמאס. לנו זו היתה תבוסה נוראית והרת אסון.

במה נבחן ניצחון? בהשגת מטרות המלחמה. המטרות שהוגדרו הן החזרת החטופים ומיטוט חמאס. מהו מיטוט חמאס? הפלת שלטון חמאס ומיגור כוחו הצבאי. חמאס חטף פגיעות קשות מאוד, אך כוחו הצבאי לא מוטט. רק פירוקו מנשקו ימוטט אותו.

ללא השגת שלוש המטרות - לא ננצח.

תוכנית טראמפ כוללת של שלושת הסעיפים הללו – שחרור החטופים, הורדת חמאס מהשלטון והתפרקותו מנשקו. זו תוכנית של ניצחון ישראלי, על אף הצדדים הבעייתיים בה.

אבל המבחן אינו התוכנית, אלא מימושה. שלב א' יחזיר את החטופים, וזה הישג אדיר ובשורה משמחת, אך אין זה ניצחון. אחרי החזרת החטופים, חמאס ממשיך לשלוט ברצועה, ואף יקבל לשליטתו את השטחים שמהם ניסוג. הוא גם לא יתפרק מנשקו. והחמור מכל, הוא שכנראה הוא גם לא יחזיר את כל החטופים החללים.

יש לקוות שהממשלה תגלה נחישות וכושר עמידה במו"מ, ולא תתפשר על אף אחת ממטרות המלחמה. ושהאופוזיציה והעם יעמדו מאחוריה כל עוד תנהג כך, וייצאו נגדה אם תוותר ותתפשר.

והמבחן האמיתי הוא מה יהיה ביום שאחרי ההסכם. האם שוב נתמכר לשקט וניתן לאיום מעזה להשתקם, או נפעיל הגנה אקטיבית, כפי שאנו עושים בלבנון, ונאכוף בכוח את הפסקת האש.

* המבחן הראשון – המבחן הראשון של ההסכם הוא חזרת כולם, כל ה-48. אם יוחזרו 47, הם לא מילאו את חלקם ועלינו להתייחס לכך כאילו לא החזירו איש.

חמאס חטף הרוגים וקבר אותם. חמאס רצח חטופים וקבר אותם. חמאס יודע בדיוק איפה קבור כל אחד. השקר שלו, כאילו אינו יודע את מקום הקבורה של כל החטופים הוא המשך הטרור נגדנו.

את כולם עכשיו!

* יש שיקולים – בימים האחרונים, מאז שכתבתי שחמאס חטף אותם ואחראי להחזיר את כולם, ואם הוא לא עושה זאת, זו הפרת העסקה, ואנו משוחררים מכל מחויבות לחלקנו בעסקה, אני בסערת ויכוח.

בני הפלוגתא שלי, הם אנשים שבמשך שנתיים צעקו "את כולם עכשיו," ולא היה להם קשב מינימלי למורכבות כלשהי, ולכך שיש אולי עוד שיקולים זולת הקריאה הזאת.

ופתאום "תראה... תבין... זה לא כל כך פשוט... יש שיקולים..."

* מו"מ מסוג אחר – ההישג הגדול ביותר בעסקה, הוא קבלת העיקרון של החטופים תחילה. כעת, יתקיים עוד מו"מ קשה על שאר פרטי ההסכם, אבל יהיה זה מו"מ מסוג אחר לגמרי. עד כה, היה זה מו"מ סחטני, עם חוטפי אזרחים, שמכוונים לרקתנו את אקדחם. ברגע שהחטופים יחזרו, אין לנו שום לחץ ואנחנו יכולים לנהל מו"מ קשוח ולעמוד על עמדותינו ללא חשש לשלום החטופים.

עלינו לעמוד על הדברים הבאים: א. התפרקות חמאס מנשקו, כולל רובים ואקדחים. ב. פירוז רצועת עזה. ג. הריסת המנהרות. ד. הנסיגה הישראלית תהיה לפרימטר לאורך הגבול ולציר פילדלפי שיישאר בידינו. עמדות שולטות על יישובינו תישארנה בידינו. ה. חופש פעולה לצה"ל, לשב"כ ולכוחות הביטחון באכיפת הפסקת האש, בדומה למצב בלבנון.

בלי אלה, לא יתחיל שיקום עזה.

יש לעמוד על כך, שבשיקום עזה לא יהיו עוד מחנות "פליטים". לפיקציה הזאת של "פליטות" העוברת מדור לדור יש לשים סוף.

נקודות החולשה שלנו במו"מ, הן העובדה שאויבותינו המרות, קטאר וטורקיה, הן חלק מהמו"מ, על תקן "מתווכות", כביכול, כשמטרתן ומשימתן במו"מ היא להחליש את ישראל ככל האפשר, ולמרבה הצער, יש להן השפעה על טראמפ.

* שמח להודות בטעותי – בחודשים האחרונים קראתי לעסקה חלקית.

תמיד הדגשתי שהטובה והראויה ביותר היא עסקה כוללת, אך הייתי בספק אם היא אפשרית ולכן תמכתי בשחרור מיידי של מי שניתן להחזירו.

אני שמח להודות בטעותי.

נקודת המפנה היתה ההחלטה לכבוש את עזה. ניתחתי אז נכון את מטרת ההחלטה – להביא להסכם הזה. אך הייתי ספקן מאוד באשר לסיכוי לממש אותה. אני מאושר שטעיתי.

* שיקחו את הנבלות – המו"מ עם ארגון הטרור הרצחני אינו יכול להיות קל, במיוחד כשפטרוניותיו מוגדרת "מתווכות". על ישראל לנהל מו"מ קשוח ולא להיכנע לסחטנות של הרגע האחרון של המרצים.

דווקא עם הדרישה לשחרור גופותיהם של הסינווארים אין לי בעייה. אם תוחזרנה כל גופות חללינו, ודוק – כל הגופות, עלינו להחזיר להם את כל גופותיהם. כל מחבל שולי וזניח שישוחרר חי, מסוכן יותר מכל המחבלים המתים גם יחד.

כדי להיות אפקטיביים, חשוב שנבחין בין נושאים שחשוב להתעקש עליהם, לכאלה שניתן להתגמש בהם.

* למען הסר ספק – השרים שהצביעו נגד העסקה ונשארו בממשלה, אחראים להחלטה בדיוק כמו השרים שתמכו.

* המטלות הבאות של טראמפ –טראמפ התקשר אליי, ושאל מה המשימות הבאות, אחרי ההסכם. השבתי לו, שהמשימה הבאה היא פירוק אונר"א, הארגון להנצחת הסכסוך, והבאה אחריה – פירוק הטריבונל האנטישמי בהאג.

* פרס חסר ערך – אחרי שרב המרצחים ערפאת קיבל פרס נובל לשלום, אין עוד שום ערך לפרס הזה.

* ממשלה אספסופית – גם ברגע של אחדות לאומית והתרוממות נפש, כשהממשלה התכנסה להחליט על החזרת החטופים, אספסוף השרים התפרע, בהובלת עוכר התקשורת ועוכר המשפטים, שהתחרו ביניהם מי ישפיל יותר את היועצת המשפטית לממשלה.

ממשלת חוליגנים.

עם ישראל ראוי לממשלה אחרת.

[אהוד: התבלבלת, החוליגנית היא היועצת המשפטית לממשלה, המפוטרת החצופה].

* מי שמכם? – בעיצומו של 7 באוקטובר השנה, כאשר עם ישראל כולו מתכנס באבל וזיכרון במלאת שנתיים לטבח, מה שבער לאחד, עומר דנק, לצייץ, הוא ש"אין אפילו התנחלות אחת שבה יש צפייה משותפת בטקס."

איזה פשקוויל שנאה מגעיל. הוא ושכמותו מרשים לעצמם לקבוע תו תקן למידת ההזדהות של ציבורים עם זכר האסון, ולעשות שיימינג למי שאינו רוקד על פי החליל שלהם. והפשקוויל הופץ בתעלות הביבים כ"הוכחה" למשהו.

מי אתם, חוצפנים, להטיל דופי בציבור המתנחלים ובנאמנותם? מי שמכם לקבוע את תו התקן הזה? מי אתם, שתרשו לעצמכם להשתלח כך בציבור שבניו הם המובילים בשירות הקרבי וכתוצאה מכך גם בשיעור הנופלים והפצועים במלחמה? האם מטילי הדופי אבלים יותר מהמשפחות השכולות, מהקהילות שאיבדו רבים מבניהם וחבריהן? האם המתנחלים צריכים עוד להוכיח משהו למישהו?

זה סתם פרץ של שנאה, הסתה ושיימינג פרוע. מי אמר שהם צריכים לראות במשותף את הטקס?

רבים מן הדתיים מקפידים לא להתאבל בחג, כולל בחול המועד. הרי גם שבעה מופסקת כשנכנס חג. דעתם של רבים אינה נוחה מכך שהטקס הוא בתאריך הלועזי. הם רואים לנכון להתאבל ביום הזיכרון הממלכתי. ויש שרואים בו טקס פוליטי, בצדק או שלא בצדק, אבל פשקווילים כמו של אותו אחד, עומר דנק, מחזקים את הרושם הזה, ומי שאינו בצד הפוליטי הזה אינו מתחבר דווקא לטקס הזה כדי להתייחד עם זכר הטבח. אבל מה אני מצטדק בשמם? נכון יותר שרק אבטא את הסלידה מהמקארתיזם הדוחה הזה.

אגב, גם בקיבוץ אורטל לא היתה צפייה משותפת בטקס. אני צפיתי בטקס, שהיה מרטיט ועוצמתי מאוד, וכך גם מרבית חברי הקיבוץ, אבל לא צפינו בצוותא. מצאנו דרכים אחרות לביטוי קהילתי של האבל. אבל אנחנו לא מתנחלים רחמנא ליצלן (האמת שדווקא כן, אבל לא ניכנס לזה עכשיו), ולא דוסים, ירחם השם, אז אף אחד לא בולש אחרנו עם הסד המקראתיסטי הזה.

תועמלנים כמו העומר דנק הזה, אורלי בר לב, עוכר הדין ברק כהן וחבר מרעיהם אינם נחותים פחות מתמונת הראי שלהם יאיר נתניהו, ינון מגל וברדוגו. אלה ואלה קורצו מאותה שקית זבל.

[אהוד: אורי, כפרשן פוליטי, ברדוגו שם אותך בכיס הקטן והנקי שלו!]

אחד המסרים החשובים של טקס הזיכרון הלאומי היה קריאה לתיקון לאומי. האנשים האלה אינם יכולים להיות חלק מתיקון לאומי. נהפוך הוא, תיקון לאומי ידחק אותם ואת תמונת הראי שלהם למקום הראוי להם בשולי השוליים של שולי השוליים של החברה הישראלית.

* מפלצת בשירות הרוצחים – גדעון לוי השתלח בגסות אופיינית באבל הלאומי ב-7 באוקטובר ובתקשורת ששידרה אותו. לוי הוא מראשי המכחישים, המשכיחים והמעלימים של טבח 7 באוקטובר. מבחינתו ב-7 באוקטובר היה תחילת הג'נוסייד שהמדינה שהוא כה מתעב החלה לעשות לפלשתינאים.

הוא כתב שהישראלים מכורים כמו לסם לסיפורים המיותרים על הטבח, והתקשורת היא הדילר שמספק להם את הסם, והכל כדי להסתיר את הטבח האמיתי. "רוב הישראלים, ואיתם ה'דילרים' שלהם, ספקי הסם בתקשורת, היו מרוצים. להתרווח מדי ערב ולראות את בארי. לבכות מדי ערב על ניר עוז. להתפלש שוב בנובה." איזה אדם אטום ונאלח, איזה רשע מרושע, איזה מפלצת בשירות הרוצחים, האנסים, עורפי הראשים, חוטפי הקשישים, עוקרי העוברים, רוצחי החטופים – "... נועד האבל המוכתב בתקשורת: לשמש תירוץ להעלמת עזה. אם נמשיך להתפלש באסוננו, אמרו האבי-ווייסים, לא נצטרך להראות את מה שישראל מעוללת." להתפלש באסוננו. חלאה.

* מכחיש האנטישמיות – כמו גדעון לוי, גם רוגל אלפר תוקף את שידורי 7 באוקטובר, שאינם אלא שידורי תעמולה, לטענתו. "אולפני החדשות מגוייסים מאז האסון לתעמולה לאומנית ולבניית נרטיב אחיד שיאמצו כלל אזרחי ישראל היהודים." בעיקר הוא יוצא נגד הצגת המחבלים כאנטישמים. זו סתם התבכיינות בעיניו. מה פתאום אנטישמיות? אנטישמים? מי, החמוד שהתקשר לאימו וסיפר לה בהתלהבות שרצח עשרה יאהוד, והיא עודדה אותו? או מי שרצחו ערבים ישראלים כי הם משת"פים של היאהוד?

כדרכו, התחביב של אלפר הוא להתעלל במשפחות שכולות, בפצועי צה"ל והטרור. בפשקוויל הזה הוא מתנפל על ההורים השכולים דדי שמחי ושמעון אלקבץ. ולכן, כאשר הוא יצא, כביכול, למען החטופים ומשפחותיהם, לא האמנתי למילה. הוא בסך הכול ראה בהם כלי למאבקו בישראל. כמו חוטפיהם.

* נכון – פשקוויל של התועמלנית האנטי ישראלית הקיצונית והארסית חנין מג'אדלה בשוקניה: "7 באוקטובר, ואני לא בארץ. עדיף ככה."

נכון.

* איזון – אני מקווה שהידיעה על כך שהנשיא שוקל לקצר את עונשו של המחבל הרוצח עמי פופר אינה נכונה. האיש רצח בדם קר 7 פועלים ערבים, אך רק בשל היותם ערבים. אדם כזה צריך היה צריך לשבת מאחורי סורג ובריח עד יומו האחרון, אך לפחות שישלים את עונשו עד תום.

מה שמקומם במיוחד הוא הסיבה לכך – הרצון לאזן את שחרור בני דמותו, המחבלים הפלשתינאים, במסגרת עסקת החטופים.

מה הקשר? הם לא שוחררו כי הנשיא החליט לקצוב או לקצר את עונשם, אלא כדי להחזיר את החטופים. אם שחרור עמי פופר יביא לשחרור חטופים, נכון לשחרר גם אותו. שחרור המחבלים הפלשתינאים הוא מחיר כבד ביותר שהחברה הישראלית משלמת. למה היא צריכה לשלם גם את המחיר של שחרור הרוצח הזה? זו כמו לעקור את עין ימין שלנו כדי לאזן את העובדה שעין שמאל נעקרה.

* אלה ואלה – החלטת ועדת גרוניס לאשר פה אחד את מינויו של דוד זיני לראש השב"כ, הפתיעה שני סוגים של אנשים. היא הפתיעה את אלה שחושבים שהחוק זורח להם מהתחת ומערכת המשפט עובדת אצלם, והם יחליטו על פי הגחמות הפוליטיות שלהם, במקרה הזה – מקארתיזם דוסופובי. היא הפתיעה את רמוסי המוח שמאמינים בתאוריות הקונספירציה המטורללות על איזה דיפ-סטייט שמיפ-סטייט עלום, והיו בטוחים שוועדת גרוניס, שהיא חלק מאותו "דיפ-סטייט" מדומיין, תפסול על אוטומט את המינוי. אלה ואלה, אינם מסוגלים להבין שיש דבר כזה ענייניות, הוגנות, שיקול דעת, אובייקטיביות. אלה ואלה יופתעו גם כשבג"ץ יאשר את המינוי. אלה ואלה הם שתי דפנות מחנה 6 באוקטובר.

* אחרינו המבול – עוזי דיין העלה לגולן 200 איש בארבעה אוטובוסים. אחת התחנות היתה על הר בנטל. שם המתנו להם אלוף (מיל') גרשון הכהן ואני. הם היו אמורים להגיע בשתי נגלות, בכל נגלה שני אוטובוסים. בשהות של כל נגלה על ההר, גרשון הרצה לקבוצה אחת על הנושא הביטחוני ואני – לקבוצה השנייה, על תולדות המאבקים על הגולן. לאחר מכן הקבוצות התחלפו ביניהן.

בעיצומה של ההרצאה השנייה, לפתע פתאום, נפתחו ארובות השמיים ובבת אחת ירד מבול אל-אקצה של ממש. זאת לא היתה קבוצה של נערים. אני מוריד את הגיל הממוצע. אבל אילו נמדד הספרינט שלהם לאוטובוס, היו נשברים שיאים אולימפיים. את המשך ההרצאה נתתי באוטובוס, כשכל בגדיי ספוגים מים.

את שני האוטובוסים האחרונים כבר אירחתי בסככה במטע שלנו, ליד חלקות ניר ונועה, המנציחות את נועה וניר ברנס.

* איפה אני כותב – בתום ההרצאה ביקש את רשות הדיבור יאיר פרג'ון, לשעבר ראש המועצה המקומית חוף אשקלון. הוא סיפר שהוא ברשימת התפוצה של מאמריי, והיה בטוח שאני עובד בזה וכותב 12 שעות ביממה. פתאום הוא רואה אותי עם המזמרה, כאן במטע. "מתי אתה מספיק לכתוב?" הוא שאל.

האמת? אני כותב כאן, בעבודה. אני כותב בראש ואח"כ בבית אני רק מקליד את זה.

* ניצן סלע – "החיטה צומחת שוב," זה שמו של מיזם נפלא, של פנסיונרים מבית השיטה, שאחרי טבח 7 באוקטובר ירדו למיספר חודשים לכפר עזה, יישוב שמאז מבצע "צוק איתן" בית השיטה אירגן בו ערב שירה מדי שנה, ירדו להתנדבות בשיקום גינות הקיבוץ וגינות חברי הקיבוץ.

כשסיימו את המיזם, עברו לקריית שמונה, ובמשך חודשים נוספים עשו אותה משימה.

היוזם, המארגן והרוח החיה של המיזם היה ניצן סלע, מעמודי התווך של בית השיטה.

ניצן הלך ביום רביעי לעולמו. איש יקר. אבדה גדולה.

יהי זכרו ברוך!

* סיפור משפחתי עם מסר לאומי – לאבי היה בן דוד, בן גילו, ששמו הירש נדלר. כשהיו בני 11 הם גורשו עם כל יהודי בוקובינה למחנה הריכוז טרנסניסטריה. הם היו באזורים אחרים במחנה הגדול, ולא היה ביניהם קשר. הירש איבד את הוריו, את אחיו ואת אחותו ונותר אוד מוצל מאש, היחיד ממשפחתו. הוא עלה לארץ עם ילדי טהרן, ונשלח לקיבוץ בית זרע.

אבי עלה לארץ היישר למלחמת השחרור, ומיד בתום המלחמה החל לחפש באינטנסיביות את בן דודו האהוב, שידע על עלייתו, אך בשום מקום לא היה זכר להירש נדלר, ששינה את שמו לצבי נשר והכל כינו אותו בשם החיבה צ'יבי.

חמש שנים אחרי עלייתו לארץ, אבי נסע באוטובוס לראש פינה, ובדרך סיפר לחבר שנסע איתו על חיפושיו אחרי הירש/צ'יבי. חבר בית זרע שנסע אתם באוטובוס שמע את השיחה, ניגש אליו וסיפר לו שהבן דוד שאותו הוא מחפש נמצא בבית זרע. אבי ירד בבית זרע ופגש את בן דודו באושר ובהתרגשות.

לצ'יבי, אבי היה שאר הבשר היחיד. אבי, שאחיו נספה בשואה, מצא אח. כל חייהם הם היו אחים. לנו, שרה וצ'יבי היו דודים, לא "דרגה שנייה", וילדיהם בני דודים. פעמיים שלוש בשנה, בסוכות, בפסח ובחופש הגדול, נחתנו בבית זרע ובמשך ימים אחדים טיילנו בעמק הירדן, בגליל ובגולן, או שהם נחתו אצלנו וטיילנו עימם באזור ירושלים בנגב ובמרכז. בתקופות שבהן צ'יבי היה בשליחות תנועתית בת"א, הוא ביקר אצלנו ערב בשבוע. כשהוריי נסעו לראשונה לחו"ל, התארחתי אצל בני דודיי בבית זרע. האהבה בין המשפחות היתה גדולה.

אבי היה בית"רי, אצ"לניק, חרותניק וליכודניק בדם, כל חייו. צ'יבי היה שמוצניק, פעיל מרכזי בקיבוץ הארצי ובמפ"ם. אבי קרא עיתון "חרות" ואח"כ "היום" ורק כשנסגרו עבר ל"מעריב". צ'יבי קרא "על המשמר". בביתנו היו כל כתבי ז'בוטינסקי. בספרייתו של צ'יבי – כתבי מאיר יערי ומרקס. אבי היה מסורתי. צ'יבי – אתאיסט אדוק. כל מפגש ביניהם הגיע במהרה לוויכוח פוליטי ואידיאולוגי נוקב, שלעתים לא נדירות הגיע לטונים גבוהים. והמחלוקת הפוליטית לא הקהתה כהוא זה את האהבה, את החברות ואת המשפחתיות.

לא זכור לי שאי פעם דיברנו על הדיסוננס בין המחלוקת הפוליטית העזה לבין הקשר המשפחתי ההדוק. זה לא היה דיסוננס. הקשר הזה היה מובן מאליו. המשפחה עומדת מעל מחלוקות, והמחלוקות לגיטימיות. והיו גם ערכים משותפים – הציונות, אהבת הארץ, פטריוטיות ואהבת המדינה, ערך העבודה, החריצות והמסירות.

איני משתף את הסיפור המשפחתי הזה, אלא כדי להעביר דרכו את המסר הלאומי הנובע ממנו. אין סיבה בעולם שלא נחווה כחברה וכעם את מה שחווינו כמשפחה. המחלוקות הן מחלוקות לגיטימיות בין יריבים פוליטיים, ואין בהן כדי לקעקע את הזהות המשותפת, את האחריות המשותפת, את האחווה והסולידריות הלאומית.

המלחמה עומדת להסתיים ויתחיל המסע לריפוי החברה הישראלית ולתיקונה. הבסיס לתיקון הוא איחוי הקרעים, יצירת הסכמות רחבות ונטילת המושכות מדי אלה שמושכים בכל כוחם לקרע הרה אסון. הם מצויים משני צדי המתרס. אסור לתת להם להרוס אותנו.

* ביד הלשון: נכסי צאן ברזל – בכתבה בגל"צ לקראת מופע הוקרה למיקי גבריאלוב הוגדרו שיריו "נכסי צאן ברזל" של התרבות הישראלית.

ההגדרה נכונה על פי המשמעות של הביטוי בלשון ימינו. בעברית המודרנית נכס צאן ברזל הוא דבר שיש לו חשיבות תרבותית, רוחנית, היסטורית גדולה.

אבל הביטוי המקורי שונה לגמרי. מדובר במושג הלכתי – כינוי לעסקת הלוואה-פיקדון, שמטרתה להבטיח את הקרן של בעל הנכסים המופקדים ביד השומר, שמצידו מרוויח את השימוש בנכסים ואף את הרווחים העשויים או העתידים לצאת מהם.

למה "צאן ברזל"? במקור היתה זו עסקה של בעלי צאן שלא יכלו לטפל בו כראוי. הם מסרו אותו לרועה מקצועי שטיפל בו תמורת מחצית הרווח. אם נגרם הפסד, על השומר לשלם לבעלים את עלות ההפסד, על פי הערך המקורי של הצאן. למה ברזל? כי השווי של הצאן אינו משתנה, הוא חזק כמו ברזל.

לימים, הביטוי התייחס לעסקאות שאינן קשורות לצאן. בגמרא, מסכת יבמות, מתוארת עסקת "נכסי צאן ברזל" – נכסים שאישה מכניסה לבית בעלה בעת החתונה. הם נשמרים לזכותה של האישה לעולם. במקרה של גירושין, הם הולכים איתה. אם בעלה ירצה לשלם לה בכסף תמורתם והיא לא תסכים, בין הדין יפסוק לטובתה.

אורי הייטנר

לתגובות: uriheitner@gmail.com

משה גרנות

וידויו של פועל רומני

סמי לא ביקש ממני להשתתף בהוצאות הטיסה ובאישורי העבודה בישראל – כל ההוצאות האלו היו עליו. השכר לא היה גבוה, אבל זה בכל זאת חסך לי הרבה כסף – חברים שלי שילמו אלפי דולרים כדי שיוכלו לעבוד בישראל. אני לא שילמתי אפילו לֵאוּ*) אחד. השכר החודשי שלי היה רק אלף וחמש מאות דולר לחודש, אבל את המגורים קיבלתי חינם, ועל האוכל שילמתי לקנטינה מאה שקלים ביום, שזה בערך 25 דולר. כלומר, 750 דולר לחודש. פה ושם הייתי מבזבז עוד 50 דולר על שתייה בבר עם חברים, והנה, נשארו לי 700 דולר לשים בחשבון בבנק. החלטתי שאני עובד אצל סמי ארבע שנים, וחוסך כ 34000 דולר – בדיוק כמה שאני זקוק כדי לבנות בית בפרומושיקה**). אני אחזור עם הכסף, אבנה את הבית, אתחתן ואוליד ילדים. מהעבודה שלי כרצף בפרומושיקה לא הייתי מגיע לזה אפילו בעוד עשרים שנה.
העבודה קשה, אין מה להגיד – שמונה שעות בחום הנורא של הארץ הזאת אפילו כשאני קובע מרצפות בצל – החום ממש חונק אותי. על שעות נוספות סמי משלם חמישים אחוזים נוספים. מה שמפליא הוא שגם בחורף לא קר ממש, ועל שלג אין מה לדבר. אנחנו חופשיים בשבתות, ולא בימי ראשון, אבל באמת לא איכפת לי – מזמן לא ראיתי כנסייה מבפנים, והיא גם לא חסרה לי. מה שכן חסר לי זה האשוח המקושט בקְרְאצ'וּן (כאן קוראים לזה כריסטמס), והביצים המקושטות בפסחא. אני זוכר איך בילדותנו היינו עוברים בחג המולד בין הבתים, שרים שירים על ישוע התינוק, ומקבלים עוגיות יבשות ומעות קטנות.
אשקר אם אומר שלא התגעגעתי – בהחלט התגעגעתי לעיירה העלובה שלי, להורים ולאח הקטן ששלחו אותו לבוטושאני ללמוד בתיכון לָאוּרִיאָן. אבל הביטחון הזה שבבוא היום אצא מכאן עם הרבה כסף ואוכל להגשים חלום על בית משלי – הביטחון הזה חימם את ליבי והקהה את כאב הפרידה.

כמעט כל הפועלים של סמי הם רומנים, יש גם אוקראיני אחד וערבי אחד – כל השאר רומנים – בריצוף, ביציקה, בפרזול. סמי עצמו מדבר רומנית שוטפת, למרות שהוא בישראל כבר כמה עשרות שנים. מאין יש לישראלים כל כך הרבה כסף – רק האל הטוב יודע. אף אחד מהם לא עובד בעבודה קשה – חס וחלילה! בבניין עובדים הרומנים, בחקלאות עובדים התאילנדים, הטיפול בזקנים ובנכים – על הפיליפינים, סתם עבודות מלוכלכות כמו גריפת אשפה וביוב – על הכושים מאפריקה שמסתננים דרך הגבול הפרוץ עם מצרים, ותסלח לי, את הזונות הם מייבאים ממולדובה ואוקראינה. אם לישראלים אין עבודה נקייה במחשבים או בבנק – הם הולכים למוסדות שלהם ומקבלים דמי אבטלה, והממשלה, כפתור ופרח! – משלמת.
יש עוד דבר מוזר – הדתיים שביניהם – אלה שמגדלים פאות, לובשים בגדים שחורים וארוכים בחום הנורא – לא עובדים בכלל בשום דבר, וגם לא מגייסים אותם לצבא, למרות שהמדינה הזאת נמצאת תמיד במצב מלחמה – הם רק לומדים את כתבי הקודש שלהם, וזה מספיק כדי לפטור אותם מכל חובה. תהרוג אותי אם אני מבין את ההיגיון הזה, ועיקר העיקרים – ממה הם חיים?

כששמע סמי שאני מפרומושיקה, הוא החליט להעביר לי סדרת חינוך – כל שבת הוא היה מביא אותי לאתר אחר בישראל, כמו למשל לדימונה, שאני אראה מרחוק את הכור האטומי:
"תשמע, יוֹנֶל, אילו המצרים והסורים היו לוחצים עוד מעט עלינו במלחמת יום הכיפורים – היינו מפילים עליהם פצצת אטום. שלא יתחכמו איתנו צוררינו אלה – פעם אחת הובלנו כצאן לטבח, לא עוד!"
האמת היא שלא בדיוק הבנתי אז למה מכוונים דבריו. שמחתי שאני לא מתגולל בצריף החם שלי בשבת, אלא נוסע במכונית הממוזגת שלו, ורואה דברים שלא היה לי סיכוי לראות לולא סמי.

בשבת אחרת נסענו לירושלים לראות את הכותל ואת הכנסת – מרחוק, כמובן, כי בשבת הכנסת סגורה. אחר כך הוא נסע מצד אחד של העיר לצד השני – עיר ענקית, כולה על גבעות, בתים גבוהים ובתים בודדים, שתי אוניברסיטאות, מלונות לאינספור בשביל המוני התיירים שבאים לעיר הקודש. נסענו גם לחיפה, וראיתי מהכרמל את הנמל, ויש שם גם גן ענק ויפהפה של איזו דת פרסית ששכחתי את שמה. בתל-אביב הלכנו לאורך הטיילת, וראינו את גורדי השחקים.
"תזכור מה שאתה רואה, יונל, ותספר בבית, שכל פרומושיקה תדע למה מסוגלים היהודים."
לא הבנתי מה הוא רוצה מחיי – הרי שנים דיברו אצלנו איזה עם מדהים הם היהודים שהצליחו לנצח בשישה ימים שלושה צבאות ערביים – אז באמת, מה המסרים האלה שלו לפרומושיקה? לא רציתי להתווכח איתו – הוא הרי מקור הפרנסה שלי, אבל יש גבול כמה אני יכול לשתוק – שאלתי אותו איזו רעה עשתה לו פרומושיקה, שהוא כל כך משתדל ללמד אותה לקח.
"מה רעה עשתה לי פרומושיקה? ב-22 ליוני 1941 גורשנו כל היהודים מבתינו, והובילו אותנו כמו עדר בקר לבוטושאני – זה מה שיש לי נגד פרומושיקה."
"על מה אתה מדבר, סמי? עד שבאתי לישראל לא ראיתי בעיניי איך נראה יהודי. אין יהודים ברומניה, אולי בודדים – אני לא ראיתי אפילו אחד..."
"בטח שאין כי אתם הרגתם אותם וגירשתם את הנותרים, אז מי שנשאר בחיים מכל הרדיפות האלו - לקח את הפֶקְלָאוֹת ועלה לישראל – לכן אין יהודים. אתה יודע שבפרומושיקה לפני המלחמה היו יותר יהודים מנוצרים? אתה יודע שבבוטושאני רוב התושבים, למעלה מעשרים אלף, היו יהודים? אתה יודע שבבוטושאני היו שבעים בתי כנסת ובתי תפילה, בתי ספר יהודיים, מועדוני תרבות, תיאטרון ביידיש?"
"אני לא מאמין לך," העזתי פנים, "אני למדתי בתיכון, למדתי היסטוריה – לא כתוב שום דבר על הרג ועל גירוש יהודים – מניין לך כל הסיפורים האלה?"
"מניין לי? אספר לך מניין לי – אני הייתי ילד קטן, טרם מלאו לי שש שנים בעת הגירוש – ראיתי במו עיניי איך ההורים שלי אוספים בחופזה את מעט הרכוש, ראיתי איך יהודים מצטופפים בכיכר העיר, ומסביב ז'נדרמים וחיילים, אחר כך מובלים כמו עדר בקר לבוטושאני – שלושים ושלושה קילומטרים בחום הלוהט – זקנים, חולים, נשים הרות, תינוקות... גלות נוראה אל הלא נודע – איפה יגורו? מה יאכלו? מה יקרה להם הלאה? הם יוגלו לטרנסניסטריה? כשהגענו לבוטושאני, ישנו על המדרכה – היינו מאובקים, מיוזעים ועייפים עד מוות, לא היה לנו כוח להזיז איבר. איכשהו הצלחנו למחרת להשיג חדר בשכירות במחיר מופקע, ואז באו ולקחו את אבא לעבודות כפייה, וכל היהודים נדרשו לענוד מגן דוד צהוב על רקע שחור. אסור היה להגיע לשוק לפני תשע, ואסור היה להתמהמה שם אחרי חמש אחרי הצהריים. ולנו היה עוד מזל את יהודי דורוחוי הגלו לטרנסניסטריה למות בקור וברעב, ואת יהודי יאסי העלו על רכבת צפופים כמו מליחים בחבית, ובמשך שבוע נסעו עמם הלוך וחזור, בלי אוכל, בלי מים, בלי אוויר בחום הלוהט, וכשפתחו להם סוף סוף (אל תחשוב שליבם של הקלגסים נכמר על סבלם של הלכודים ברכבת – זאת היתה המלכה האם ממוצא יווני שהתחננה בפני אנטונסקו שיפתחו סוף סוף את הדלתות) – מרביתם היו מתים, והנשארים בחיים יצאו מדעתם. חצי שנה קודם עשו הלגיונרים פוגרום נורא ביהודי בוקרסט..."
"די, סמי, די. אני לא יודע מה להגיד – זה נראה לי כמו סרט אימה מה שאתה מספר. אני לא שמעתי על זה כלום, לא קראתי, וגם בספרי ההיסטוריה שלמדנו לא היה כתוב על זה דבר. יש פה חידה לא פתורה..."
"אתה רוצה תיעוד? בפרומושיקה לא נשאר זכר ליהודים שחיו בה מאתיים שנה. היו בה שני בתי כנסת – אחד נהרס בהפגזה, והשני נמכר לימים על ידי הקהילה היהודית כדי לכלכל בכסף את מעט הזקנים השוכנים בבית אבות בבוקרסט. במקום בית הכנסת בנו בלוק מגורים. בבוטושאני היו שבעים בתי תפילה – נותר רק אחד – הכי מפואר, ממש קרוב לתיאטרון אמינסקו. הייתי שם לפני שנה, בהיתי אל הנברשת הענקית המבהיקה ובכיתי מרוב צער על התפארת שהייתה ואיננה עוד. בית הכנסת הוא ענק, וכל קירותיו מקושטים בסצינות מהתנ"ך, בציורי כלי הקודש – כל הציורים עם פרצופים מוכהים כדי לא לעבור על לאו מעשרת הדיברות. נותרו בעיר בקושי מאה יהודים זקנים, ולא תמיד הם מצליחים להתפלל במניין בשבת (לא שאלתי אותו מה זה מניין). תלך ליאסי לבית הקברות היהודי, ותראה ליד חלקת הגיבורים היהודיים שנפלו במלחמת העולם הראשונה – חלקת קבר ענקית בצורת קרונות רכבת, שם נקברו אלפי הקורבנות של הפוגרום הנורא ביאסי. על לוח הזיכרון כתוב שההרוגים היו קורבנות החיה הפשיסטית – שום חיה פשיסטית – את כל הזוועות האלו עשו הרומנים. הגרמנים עמדו מן הצד ונהנו שמלאכתם נעשית בידי אחרים. בוודאי לא קראת בספרי ההיסטוריה שרומניה לא היתה תחת כיבוש נאצי, כמו פולין כמו צ'כוסלובקיה. גרמניה היתה בעלת ברית של הנאצים, ויחד עימם פלשו לרוסיה כדי לתת לרייך השלישי 'מרחב מחיה' בארץ הסלאבים, שאמורים היו לשמש ברבות הימים – כעבדים לעם הגרמני הנעלה..."
את כל הנאום הזה שפך סמי בשטף, וכמעט שלא נשם. הוא הפסיק בבת אחת, ואחז בליבו. חששתי לרע ביותר, וכבר התכוונתי להזמין אמבולנס. סמי התאושש והוביל אותי חזרה למגרש החנייה. אני החלטתי לא להתעמת עמו, אבל סמי לא חדל מלספר לי סיפורי זוועה על מה שעברו היהודים ברומניה בימי מלחמת העולם השנייה. כל טיול שבת היה גם סדרת חינוך, ואני כמעט רציתי לומר לו שאני מוותר על התענוג.
"יונל, אני רוצה שתראה במו עיניך מה מסוגל העם הזה שרדפתם, גירשתם, הרגתם – איזו מדינה מדהימה הוא מסוגל להקים באמצע המדבר ובתוך שכנים עוינים שמבקשים להשמיד אותנו. אני רוצה שתספר לכל פרומושיקה מה ראית כאן."
לא עניתי לו. החלטתי שאני אנסה ליהנות מהטיולים היפים בישראל הקטנה, במערת אבשלום, במצדה, ובו בזמן לאטום את אוזניי משמוע את הטפות המוסר שלו.

כשחזרתי לפרומושיקה, סיפרתי לאבא את כל הזוועות ששמעתי מסמי, ושאלתי אותו אם ידוע לו משהו על זה.
"תשמע, יונל, אני נולדתי אחרי המלחמה, ולא ראיתי את כל זה. סיפרו לי משהו, אבל זה נכנס לי באוזן אחת, ויצא מהשנייה. אני זוכר כילד וכנער שהיו יהודים בפרומושיקה. היו בודדים – לא מאות כפי שסמי שלך מספר. בשנות החמישים והשישים עזבו כולם ונסעו לישראל. קינאנו בהם שהם הולכים לארץ מערבית חופשית ואינם נמקים כמונו תחת הדיקטטורה הקומוניסטית. אולי תשאל את סבא, הוא שירת כשוטר בשנות הארבעים..."
נסעתי לבוטושאני, כי שם שכן סבא בבית אבות ממשלתי. הוא היה כבר זקן מאוד, קרוב לגיל תשעים. הגוף שלו בגד בו מזמן, והוא בקושי התהלך בגינה בעזרת הליכון, גם העיניים והאוזניים כבר לא מה שהיו, אבל המוח שלו עדיין צלול. הוא שמח לביקור שלי:
"אי אי, יונל יונל, אני זוכר אותך זאטוט כזה, והנה נעשית גבר – לא הייתי מכיר אותך. אביך סיפר לי שעבדת בישראל, כל הצעירים נוסעים לישראל לעשות כסף – באמת כל כך קל שם לעשות כסף?"
"לא קל, אבל אם אתה חרוץ..."
"מה אתה אומר?"
הרמתי את הקול עד כמעט לכדי צעקה:
"אם אתה חרוץ, אתה יכול להרוויח כסף טוב."
"ופה, ברומניה, אי אפשר לעשות כסף טוב?"
"אפשר, אבל פחות. נניח לזה סבא, תשמע עניין – המעביד שלי בישראל הוא יליד פרומושיקה, ולא הפסיק לפמפם לי במוח על העוולות שעשו לו הרומנים בימי המלחמה. אני לא שמעתי על זה, וגם אבא לא ידע לספר לי..."
"הכול נכון, יונל, אבל אני חושב שזה הגיע להם."
"מה היה, סבא, ספר."
"מה לכפר?"
"לא, סבא," צעקתי, "ספר, ספר לי מה היה."
"מה היה? הם התרבו כמו ארבה, גם בפרומושיקה וגם בבוטושאני היו יותר יהודים מנוצרים. מה זה? הארץ הזאת שלנו או שלהם?"
"אבל היה באמת גירוש כמו שהמעביד שלי סיפר?"
"היה, ועוד איך היה – קודם גירשו מהכפרים שמסביב לפרומושיקה, ואז אספו את כל היהודים בכיכר, נתנו להם זמן כדי לאסוף קצת מהרכוש, ולהתכונן לדרך. המפקד שלנו היה פורקרו, ואנחנו עשרה ז'נדרמים היינו תחת פיקודו. היהודים העמיסו שקי קמח, בגדים, כלי בית על כמה עשרות עגלות שהם שכרו. למי שלא היה כסף לשכור עגלה, נשא קצת רכוש על גבו – ולדרך! האמת – כאב לי הלב לראות זקנים, נשים בהריון, ילדים קטנים – כולם שפופים, ופניהם רטובות מדמעות – יוצאים אל גורל לא ידוע, אבל הבנתי שאין ברירה..."
"למה אין ברירה, סבא?"
"תראה, יונל, איפה שהסתובבת במחוז בוטושאני היו רק יהודים – בפרומושיקה, בסוליצה, בשטפאנשטי, בעיר המחוז. האיכר הנוצרי שובר את הגב שלו כל הקיץ, מוציא לחם מן הארץ, והיהודי, שלא הזיע – מוכר אותו ברווח. האיכר נשאר קבור בכפר שלו ואוכל את הממליגה עם הבצל, ואילו את מעדני הארץ אוכל היהודי. לכל כפר היה היהודי שלו שחכר טחנת קמח, מסבאה, מחסן מזון, והוא חי כמו מלך על חשבון האיכר שלא מצליח להרים את האף מהאדמה. כשבאת לבוטושאני, מצאת במרכז העיר רק יהודים עם החנויות שלהם, משרדי עורכי הדין, קליניקות של רופאים – על כל שלט היה כתוב 'ברקוביץ', 'מנדלוביץ' , 'גולדנברג', 'כהן', 'יוסיפוביץ'' – מה זה? זאת רומניה או ארץ היהודים? צריך היה לשים לזה סוף."
"אבל, סבא, המעביד שלי אמר שהיו פוגרומים, שהרגו אלפים..."
"מי עפים?"
"לא עפים, סבא, אלפים – המעביד שלי אמר שאנחנו הרגנו אלפים בפוגרומים."
"אתה רואה, יונל, לזה התנגדתי. לגרש – זה בסדר, אבל להרוג – בשום אופן – מה שעשו בדורוחוי, בבוקרסט וביאסי – לא מקובל עליי."
"לאן לגרש, סבא?"
"מה אני יודע? לטרנסניסטריה, שם רחוק מעבר לדנייסטר, אולי לפלסטינה, שיילכו לעזאזל – אני הבאתי אותם הנה? שיילכו מאין שבאו."
"הלכת איתם כל הדרך לבוטושאני?"
"כן. פורקרו אמר שלא נלך בדרך המלך, כי הכפריים יתנפלו על היהודים וישדדו אותם, הוא הוביל את השיירה בדרכים עוקפות, כך שדרך של 33 קילומטרים התארכה לכמעט 40. היהודים היו תשושים, הם העלו על העגלות העמוסות את הזקנים והחולים. אפילו שהצדקתי את מה שעשו להם – לא היה לי נעים להתעסק בזה. הטריק של פורקרו לא ממש עזר, כמעט בכל עיקול הדרך צצו איכרים עם גרזינים וקלשונים, נטפלים ליהודים ורוצים לבזוז אותם. לי לא היה איכפת להתעלם מזה – סוף סוף הכפריים רוצים לקחת לעצמם מה שמגיע להם בדין – אבל פורקרו התעקש – הוא טען את הרובה ואיים שיירה במי שייגע ברכוש של היהודים. הוא אמר משהו על זה שנוצרי מאמין לא שודד אנשים מסכנים שגורשו מבתיהם. הם ענו לו שאנשים מסכנים אלה, כביכול, הרגו את האלוהים שלנו. פורקרו ירה ירייה באוויר שיבינו שהוא מתכוון ברצינות."
"והרכוש שנשאר, הבתים?"
"אני חושב שהכי חכם היה הכומר קוז'וקרו מבּוּצֵ'צֵ'אָה – הוא הגיש בקשה להרוס את שלושת בתי הכנסת הנטושים, אחרי הגירוש לבוטושאני, ולבנות מהחומרים כנסייה גדולה שתספיק לאוכלוסייה של העיירה. לנו היה פחות שכל, אבל בכל זאת הכנסייה החרימה את כלי הכסף ואת עץ הרהיטים שבשני בתי הכנסת. יש ליהודים מין סדינים כאלה שהם מתכסים בהם בזמן התפילה, ואותם חילקנו לעניים שיתפרו מהם חולצות. בית הספר היהודי, בית הקברות שלהם – הכול הולאם. אתה ידעת שהם כותבים את ספרי התורה שלהם על עור של בהמה? כל העורות האלה עברו למסבאה של וסילי, והוא כיסה בהם את השולחנות כדי שהעץ לא יספוג את השיכר ואת שומן החזיר. אגב, ידעת, יונל, שהיהודים אינם אוכלים חזיר?"
"בישראל פגשתי יהודים שאוכלים הכול, לא כל היהודים שומרים על כשרות. ומה קרה אחרי המלחמה?"
"אחרי המלחמה חזרו מעטים לפרומושיקה. המדינה החזירה להם את בתי הכנסת ואת בית הספר, אבל בית כנסת אחד היה הרוס לגמרי, ובשני נשארו רק הקירות, כי בזזו משם כל מה שניתן – דלתות, משקופים, חלונות. הם ניסו לשקם את בית הכנסת, אבל לאט לאט הם הבינו את הרמז, והם עפו כולם לישראל, וטוב שכך."
"אתה יודע, סבא, הייתי ארבע שנים בישראל, והנה, הם ממשיכים להיות העשירים שמעסיקים רומנים, פיליפינים, תאילנדים..."
"אם הם רחוקים – לא מפריע לי."
"נדמה לי ששם חוזר הסיפור שלהם על עצמו – הם העשירים שמעסיקים בני עמים אחרים, ואלה מקנאים בכסף שלהם ובהצלחה שלהם. למה אתה חושב שהערבים שונאים כל כך את היהודים?"
"תמיד שונאים יהודים – שייחנקו להם שם. העיקר שהם לא פה."

אחרי השיחה עם סבא לא ממש נידבתי מידע על ישראל מרצוני הטוב, אבל כל מי שפגש אותי שאל שאלות על החיים שם, והאם כדאי גם להם לעבור לשם כדי לעשות כסף, ואני עניתי במיטב יכולתי. התעכבתי רק על החלק הראשון של המסר של סמי, החלק השני נשאר אצלי בלב, והוא איננו נותן לי מנוח.

בבית שבניתי אני הייתי מנהל העבודה וגם הרצף. כל יום היו אנשים מתגודדים סביב אתר הבנייה, ועיניהם כלות. נדמה לי שמעט מהצלחת היהודים הבאתי עמי לפרומושיקה, ויחד עמה גם לא מעט קנאה.

*) לאו – המטבע הרומני.

**) פרומושיקה – עיירה קטנה בצפון רומניה.

משה גרנות

אהוד: זה סיפור בעל ערך ספרותי-היסטורי אדיר. חבל שאינו מתפרסם גם ב"הארץ" או ב"ידיעות אחרונות" ובתוכניות הלימודים.
אנא שלח עוד סיפורים.

הספרייה המרכזית

בית יד לבנים

רח' המחתרת פינת ההגנה

רמת השרון

מסרים פרובלמטיים ביצירת עגנון

הרצאה שנייה בסדרה לשנת תשפ"ו

המרצה – ד"ר משה גרנות

דעתו של עגנון על האסון שפקד את עם ישראל בשואה

יחסו של עגנון למדינת ישראל ולעליית ההמונים ארצה

דמות הגוי ביצירת עגנון

תוקפה של תורת הגמול ביצירת עגנון

טקסטים יחולקו למשתתפים

ההרצאה מתקיימת באולם המחתרת

ביום ב', 20.10.2025 בשעה 17.30

בבית יד לבנים

הכניסה חופשית

אהוד בן עזר

ספר הגעגועים

רומאן
כנרת, זמורה-ביתן, מוציאים לאור
נכתב בעקבות הרומאן (שאזל)
"לשוט בקליפת אבטיח" משנת 1987
נדפס בישראל 2009

פרק חמישי
טביעת אצבעות.
נאום חוואג'ה אבּוּ-אוֹרי

"אורי כבר קם," אמרה אימא לגיורא, "תודה לאל, אם לא היית בא, היה ישן עוד שעתיים, אולי עד הצהריים – "
פיהקתי.
"אורי חושב שהחופש הגדול נוצר רק בשביל לישון בו, ולקרוא ספרים. אבל לעבוד – חס ושלום," אמרה אימא, "טוב, מילא," ליטפה קלות את ראשי, "העיקר שיהיה בריא. אם הוא לא היה קורא כל-כך הרבה, לא היה סובל מסחרחורת."
"כך גם אני אמרתי לו, גברת בן עמי."
כל זה אירע ימים לא רבים לאחר שהפסקתי לעבוד בכרם. "אם לא תלמד להעריך את הכסף," אמר אבא בראשית החופש, "סופך תגדל בטלן ותחיה על חשבון אחרים. כסף אינו גדל על עצים. צריך לעבוד קשה כדי לזכות בו. העבודה היא מחנך טוב. מחסנת. אם תהיה חלש, יכו אותך."
אמר ועשה.
תקופת החופש הגדול היתה עונת הבציר בכרם באחוזת פֶלְז, ואני נשלחתי לעבוד שם. בבציר עצמו, שהוא מלאכה אחראית ודורשת תשומת-לב ובקיאות, לא הניחו לילד כמוני לקחת חלק. אך נתנו בידי מקטפה, המשמשת לניקוי האשכול מכל ענב פגום, מצומק וסר-צבע, והעמידו אותי בתוך חבורת שְׁקָצִים ערביים ליד שולחן-קרשים גס, עמוס ארגזים, שניצב לאורכה של סוכת-גפנים רחבת-ידיים על גבול הכרם, סמוך לדרך העגלות אשר לכל אורכה שדרת עצי תאנה נהדרים, והיא כיום הכביש לניר-אליהו ולבית-בֶּרְל המסתעף מכביש כפר-סבא-רמת-הכובש. מעצי התאנה ומן הגפנים לא נותר זכר.
ארגזי הענבים הגדושים היו מגיעים מתוך הכרם אל הסוכה ולאשכולותיהם גוון כפור טרי ויבש. וממרומי הסוכה אשכולות ירוקים משתלשלים מבין העלים וכמין טריות תמידית של בוסר עומדת בהם.
אלה היו ימים של התרגשות ועצמאות. של אור. של קיץ. נעשיתי בקיא בזני ענבים: מוסקאט שחור, מוסקאט לבן, דַבּוּקִי, תמר בַּיְרוּתי. מדי בוקר היתה אימא נותנת בידי את שקית האוכל שנועדה להפסקה הגדולה בבית-הספר, עשויה בד ונסגרת במשיכת שרוך עבה שבו נושאים אותה, ואשר עליה רקמתי בחוטי דֶמְצֶה צבעוניים: "אורי ב." – ובשקית ארבעה כריכים דקים כרוכים בנייר דק של עטיפות תפוזים נוטף ריח חומר חיטוי, דֶפִינִיל, וממולאים בפלחי ביצה קשה ובגבינה צהובה. מלפפון טרי ובקבוק מים. ביום הראשון לעבודתי שמה בשקית אשכול ענבים רחוץ היטב, לבל אטעם מן האשכולות המגוּפּרים בכרם, שגם נגעו בהם אצבעות הבוצרים.
באה שעת הצהריים ואני מאסתי באוכל הנקי של אימא. בצל עצי הפרדס הסמוך, מעבר לדרך החול, ליד ברז מי-ההשקאה שראשו החלוד פעור כפִתחה של מערה עמוקה, ישבתי לאכול בתוך חבורת שְׁקָצים ערביים. עָלִי פרס לי מפיתת-בצק לחה ומלוחה מאוד, ממולאה אורז מבושל, וחלָק עימי קומץ זיתים יבשים ועגבניות-בר. הן היו אדמדמות וזעירות כחרוזי אלמוגים. עלי אסף אותן בצידי הדרך בבוקר בלכתו לכרם. אבא אמר כי בכל מקום שערבי מחרבֵּן, בקיץ צומח שיח עגבניות. גיורא שר לי שיר שלמד ממַיוֹרָה המשוגע: "בַּלָדִיָה, בַּלָדִיָה, ערבייה אותך הֶחְרִיאָה!" אימא אסרה בהחלט לאכול עגבניות שצמחו על צוֹאת-אדם. היא באה מפולניה, שם נחשבה עגבנייה לרעל. אך עגבניות-הבר של עלי היו חמצמצות וערֵבות לחֵיך. אדמת המדמנה בשולי הדרכים הִרוותה אותן במיטב דשניהָ שבאו לה מן ההפקר. כל נגיסה הותירה פה מלוח, ולעתיד לבוא גם געגועים צורבים על גן-עדן פראי של עגבניות-בר בצהרי-יום, חבויות בצרורו של עלי עם קומץ זיתים מרים ופיתת בצק לחה ומלוחה מאוד.

מי תיאר לעצמו שעגבניות ההפקר של עָלִי תכבושנה את מרכּוֹלֵי העולם בדמות עגבניות השֶׁרִי, ומי היה מעלה על דעתו שעגבניות הבַּלַדי והמֶרִימֶנד הכרסתניות, אלה הרכּוֹת-מבפנים, אלה מלכּוֹת הסַלַט של ילדותנו, דווקא הן תיעלמנה כליל מהחקלאות הארצישראלית לטובת עגבניות חדשות בעלות לב קשה, גוף קפוא וציפה חסרת טעם, ומי תיאר לעצמו כי את הסלט תצֶלנה דווקא הקטנטנות החמצמצות האלה, שבראשיתן גדלו על צוֹאה בצידי הדרכים.
לימים סיפרתי על כך לסופר אֶמִיל חַבּיבּי, והוא לא כל-כך הבין על מה אני מדבר. לדבריו לא חש כל שנותיו שום שינוי בעגבניות – ועלה בדעתי שאולי הוא לא כל כך מעוּרה בארץ כמונו, צאצאי העלייה הראשונה, ולכן גם ספריו שקראתי בתרגום עברי, לא כל כך משכנעים.
יום אחד התבשרתי שהפרק הזה, כסיפור-לעצמו בשם "טביעת אצבעות", ייכלל במִקראה לבתי-ספר, אבל מבקשים שארשה להוציא ממנו את השורה: "בכל מקום שערבי מחרבּן, בקיץ צומח שיח עגבניות."
סירבתי.

חלקתי עם עלִי את הכריכים שהכינה אימא. יותר מכל השתומם עלי על עיגולי-הביצה הפרוסים בעובי שווה. לאימא היה מכשיר מיוחד עשוי אלומיניום ומסגרת-ברזל עם מיתרים דקים שאפשר לפרוט עליהם באצבע. עלִי חס לקלקל את צורתם הנאה של העיגולים והסתכל בהם שעה ארוכה בטרם יאכל אותם. הוא גם בלע בתיאבון את אשכול הענבים הרחוץ, היהודי, ששלחה אימא, ולי הביא אשכול טרי וצונן שנבצר השכם בבוקר ואשר אותו החביא בצל אחד הארגזים הריקים.
אחר-כך שכבנו לנוח שעה קלה בגומת-העץ, ה"צלחת", שהיתה לחה ומדיפה קרירות. בגזע החוּם של עץ השׁמוּטי עלו פטריות-עובש צהובות. דופן הגומה שימש לנו כר. רחש המים הזורמים בתעלת הבטון הסמוכה הביא בנו הרגשה של שעת מרגוע על שפת נחל. הפרדס היה כיער אפל, ואני נמנמתי עד גמר ההפסקה.
בשעה ארבע נשמע הצלצול האחרון ממרומי הגבעה שעליה ניצבה חצר האחוזה המוקפת חומה של משפחת פלז. ומכל העברים, הפרדס, הכרם, שדות הפלחה וגן-הירק, נאספו הפועלים הערביים בחבורות, מי בכּאפייה של בד פשוטה ומי בטַקִיָה, כיפה סרוגה, ונפלטו אל הדרך כשהם חוזרים לכפריהם הסמוכים ואני ביניהם, ילד עברי יחידי בתוך עשרות נערים ערביים שעיניהם בורקות וגרונותיהם מסלסלים זמר מזרחי והם מעלים אבק בעקבותיהם, יחפים. ואני נגרר עימם במכנסי-חאקי קצרים, בסנדלים, מנופף יד ופוער פי ללא מילים כדי שלא ירגישו שאינני מכיר את הלחן, ואני מתלהב, נלעג, ומשתתף בצחוקם מבלי דעת סיבתו.
הם גם לא יכלו להבין מדוע אני צריך לעבוד. האם קיבלתי עונש? הכול ידעו שאבא, חוואגָ'ה אַבּוּ-אוֹרי, הוא מנהל האחוזה. לכן רחשו כלפיי כבוד רב ונזהרו מלפגוע או להתעלל בי. שעשוע חביב עליהם היה לקלוע בשעות העבודה ענבים פגומים איש בפני רעהו, ומוטב לכוון אל העין. רק הסיר מהם חוואג'ה לַייבּוֹ, הוא אריה-לייב המשגיח, את עינו הפקוחה – מיד המטירו ענבים באושים, והקולע מתכופף לתומו אל מתחת לשולחן כדי להתגונן. אך אם פגע במקרה ענב בפניי או בחולצתי, מיד נזעק עָלִי אל המשליך והִכה בו נמרצות. אפילו חוואג'ה לייבו לא היה עוצר בעדו כאשר הגן על בנו של המנהל.
אך מה מעשיו של הילד העברי בסוכת הגפנים הירוקה, ביניהם, שהעבודה היא להם הכרח, גורל?
לא היו די מילים ערביות בפי כדי להסביר להם את הערך החינוכי של עבודת-הכפיים, וספק אם אני עצמי האמנתי בכך, ואילו הם – ודאי לא היו מבינים את כוונתי גם לוּ דיברתי ערבית רהוטה.
בוקר אחד בא אבא לראות כיצד מתקדמת העבודה, ונשא נאום קצר בערבית, בה שלט היטב וגם ידע קרוא וכתוב.
שנים רבות לאחר מותו של אבא עדיין הייתי רואה אותו עומד שם כפוף-קמעה ופניו צרובי שמש. לבוש חולצת-חאקי בהירה, קצרת-שרוולים, בכיסו פנקס ועיפרון, מכנסי-חאקי קצרים יורדים סמוך לברכיו, ועל השוקיים הרזות גרבי-חאקי גבוהים. בני הדור של אבא הלכו לעבודה בנעליים החצאיות הישנות שלהם. או בסנדלים סגורים היטב, שנידמו לנעל (אבל בצילום מימי בחרותו הוא עומד יחף בתחתוניו בפרדס ופותח תעלות להשקאה). הם לבשו בימי החול בגדי-חאקי בהירים ולא שינו ממנהגם אפילו לאחר שיצאו האנגלים והחאקי נעשה צבע צבאי בלבד שהישראלים סולדים ממנו בבגדי יום-יום שלהם.
אבא החזיק תחת בית-שחיו כובע-שעם בצבע חאקי, הֵלְמֶט קולוניאלי, שהיה נהוג אצל הבריטים בצבא ובפקידות ועד היום ניתן לראותו במִסדרי הצבא ההודי. הוא קינח את זיעתו במטפחת-חאקי, השתעל מעומק ריאותיו אכולות הניקוטין, ונשא דבריו אל השׁבַּאבּ.
הוא לא דיבר רכות אלא נשמע כגוער בהם, וקולו מצווה. דומה כי לא ידע לנהוג בהם אחרת, וגם כאשר התכוון לשבּח את פועליו, היה מרים את קולו. מן המעט שניחשתי בדבריו הבנתי שאבא דורש בפניהם בשפתם העסיסית את סוגיית "פשוֹט נבלה בשוּק ואל תצטרך לעזרת הבריות!" – ומצביע עליי.
מלמול של הסכמה והשתאות נשמע אז בסוכת הגפנים הרחבה, ואיש לא העֵז לצחוק לדברי אבא בנוכחותו, ואף לא לאחר שהסתלק.

וכך מדי יום, בגמר העבודה, הייתי צועד ושר ומנופף בידיי בתוך חבורת לובשי הקרעים אשר אינם יודעים לבוש תחתון מהו. רובם יחפים, רק למיוחסים שבהם סנדלים גסים שסוליותיהם עשויות צמיג-מכונית משומש. ליד פסי-הרכבת הייתי נפרד מהם במשעול הפונה אל ביתי, ועוד שעה ארוכה שומע את קולות שירתם המתרחקים והולכים כשהם נמוגים בעננת אבק קלה בדרך-העפר המוליכה לכפרם.

*
יומי הגדול היה יום התשלום השבועי, שחל מדי שישי בשבוע, כאשר הייתי עומד בתור הארוך עם כל השבאב בחצר האחוזה. לעיתים היו דוחפים איש את חברו, ורק סביב לי היתה נוצרת כמין עוגה של יראת כבוד. התור השתרך ממגדל המים שבאמצע החצר ועד לפתח משרדו החשוך של אדון גרישה, פקיד האחוזה. צלצול עליז של מטבעות ממלא את החצר, ואני שומע ונהנה אך עדיין איני יודע את ערכו של הכסף, כדברי אבא. אפו של גרישה מעוקל כחרטומו של נשר. ולו משקפיים במסגרת-כסף דקה, וידיים ארוכות ולקחניות. הוא חובב שחמט, לחמניות טריות ונשים נשואות (כך התברר לי לאחר זמן) וכל הווייתו אומרת כסף והוא עצמו ניראה כשטר משומש, ונצנוץ של מטבעות בעיניו החמדניות.
אחד-אחד בבוא תורו טובל כל נער את אגודלו בכרית-החותם העשויה לכך ומטביע את אצבעו במקום המיועד לה בגיליון התשלום, בקצה השורה שבה נִרשמו שמו, מִספר ימי עבודתו בשבוע, ומשכורתו. והיה אם סטתה בוהנו שחורת-הציפורן של מי מהנערים ממקומה בטור – היה אדון גרישה הזריז תופס בה ומכוונה בלחיצה קשה למקומה המדויק. ואני מתקדם בתורי וכבר ניצב בפתח המשרד, ויודע, עוד מעט קט יעצרו הכול את נשימתם בהשתאות, לא, אני איני צנוע, שעתי הגדולה הנה קרבה ובאה, וכל רום מעלת ערכי יתבלט עתה לעומת פיגורי אחריהם בעבודת-כפיים –
אני לומד בבית-הספר!
ואף שאני הצעיר מכולם, הריני לוקח ביד אמונה מידי אדון גרישה את העט ומשרבט בגיליון את שמי בחתימה מדויֶקת ונאה. שם היא מתנוססת, יחידה ועברית באמצע הטור שבו משחירות טביעות האצבע של בני ישמעאל. ולא זו בלבד אלא גם שכרי שונה. הם מקבלים שילינג ליום, שהוא חמישה גרוש, ואילו לבנו הקטן והמלומד של המנהל משלמים שישה גרוש ליום!

שנאתי את השמש, הזיעה, ובייחוד את מכת הדָבּוּרים. צרעות גדולות אלה, שצבען חום-צהבהב והן עטות מכל עבר על הסוכה כדי למוץ את הענבים הבשלים, המתפקעים ממתיקותם, ולרוות את צמאן בהם. טסות בחלל סוכת-הגפנים הירוקה, המעולפת בחום, חולפות על פניך בזמזום טורד ומאיים או מהלכות כמשוגעות על פני האשכולות בארגז. ועקיצתן מכאיבה מאוד, פי כמה וכמה מעקיצת דבורה.
זאת ועוד, אצבעותיי נעשו דביקות והשחירו מעסיס הענבים המתוק ומן האבק שדבק בו. המקטפה נעשתה עד מהרה מזוהמת, ידיותיה נדבקו לאצבעות, והעור העדין התנפח והעלה בועות. ידיי צרבו בלילות, והפצעים לא נִרפאו מהיום למחר.
אבא היה מרוצה מכך שאני מתחשל והולך. קורא פחות, עיניי אינן כואבות, וחדלו הסחרחורות. וחוץ מזה, הלא כאשר אבא היה בגילי, כבר פִרנס עצמו מחֶלקת הירקות, והיה יורד למכור אותם במו-ידיו בשוק הגדול של המושבה.
אבל אימא חסה על בריאותי, ולא הסתירה את דעתה.
אבא התרגז. שני ראשים במצנפת אחת לא ייתכנו, אומר הפתגם הערבי, ושני אנשים שדעותיהם חלוקות אינם יכולים לחנך ילד אחד כי סופו שיגדל בטלן ומבולבל. על אימא להחליט מי משניהם יחנך אותי, לבדו, וישא באחריות.
אימא התעקשה. אבא צעק בלי קול. פניו השחומים העלו גוון שחור גם בהתרגזו. דומה, הנה יאחז בו השבץ. היא אינה מבינה בחינוך, אמר. וארורה השתלטנות. הוא לא יעשה כל מה שהיא רוצה. היֹה לא תהיה.
אימא החלה בוכה. אותו רגע הוחלט בלי מילים שאני לא אלך יותר לעבודה, ולי נודע הדבר לאשורו רק למחרת בבוקר, כאשר התברר כי לא הכינו לי כריכים. אבא חרק שיניים ואמר שהוא מתפטר מתפקידו, ומהיום והלאה תחנך אימא לבדה את הילד. הוא לא ינקוף אצבע, לטוב ולרע.
אבא היה אדם חלש ורגזן, וכל זה בא לו בגלל עקשנותו היתירה וחוסר הצלחתו להשפיע על הזולת, כלומר – על אימא, ולימים עליי, לשמוע בקולו. את כעסו היה שואף אל תוכו פנימה עם עשן הסיגריות (אשר לימים היו מן הסוג הזול ביותר, ככל שצרך מהן יותר) – ומרעיל עצמו בשניהם, בַכעס ובַעשן. מאז התחלתי עומד על דעתי הִרהרתי לא פעם בפליאה כיצד הצליח אבא להטיל את מרותו על עובדי האחוזה ועל פועליו בכל המקומות האחרים, בעוד אשר בביתו –
למחרת בצהריים, כאשר ישבתי לשולחן במכנסי-התעמלות כחולים ובגופייה צחורה, עיניי אדומות מקריאה יתירה, ראשי סחרחר במקצת וגופי רחוץ ומדיף ריח סבון טרי ושהות נעימה בחדר מוצל וקריר כל הבוקר – הביט אליי אבא בשתיקה מלאת בוז ולא אמר מילה. אך אני דימיתי לשמוע בשתיקתו מילים שרק לאחר שנים אעמוד על פשרן, כגון – שאני עצל לעבוד, בעל נפש רכרוכית, שוגה בחלומות, פוחד מעבודת-כפיים ופַּרַזִיט.
אהוד בן עזר
המשך יבוא

נעמן כהן

אנחנו בכיוון הנכון

Victoire, C'est La volonté –
הניצחון הוא הרצון.
מאמרו המצוין של אל"מ (מיל.) משה בן דוד "אנחנו בכיוון הנכון" ראוי לו שיילמד בבתי הספר.
"בשבוע האחרון גילינו," כותב בן דוד, "שהודות לנחישות המדינית, ורוח ההקרבה של צבא היבשה שלנו, חמאס החליט, שהוא לא יכול להמשיך יותר. השבירה של חמאס היא בראש ובראשונה, פועל יוצא מהלחץ הצבאי המתמשך שהופעל עליו, והבנתו שגם עזה, השריד האחרון לשלטונו משכבר, תהפוך לעיי חורבות כמו רפיח.
"כפי שהדברים נראים כרגע! ואני מדגיש כרגע! מסתמן ניצחון מזהיר, של צה"ל בדגש על צבא היבשה, ששילם את מחיר הדמים הכבד במערכה הזו, ושל ממשלת ישראל בראשות נתניהו, שמרגע שפרצה המלחמה, ניהל אותה באופן מופתי, להוריד את הכובע בפניו, בלי קשר לשאלה למי צריך להצביע בבחירות הקרובות. ("חדשות בן עזר", 2097).
שנים רבות הבאתי את אימרתו של גנרל פרדינאן פוש, Ferdinand Foch, (1851-1929) מרשל צרפת, פילדמרשל בריטניה, ומרשל פולניה, שעיצב את תורת המלחמה הצרפתית במלחמת העולם הראשונה, שאמר:
"הרצון לנצח הוא תנאי ראשון לניצחון". בלשונו:  Victoire, C'est La volonté  – הניצחון הוא הרצון. וכתבתי שבנימין מיליקובסקי-נתניהו אינו רוצה לנצח, או נכנע לאלו שאינם רוצים לנצח, והנה הפעם בזכותו עם הרצון בא הניצחון. (נחכה עוד קצת על מנת להיווכח בו).
בלי קשר לאחריות תורמת – נתניהו כמו גולדה קיבלו מלחמה וניהלו אותה שניהם למופת.

סכנות
מבחינה אסטרטגית החלק המדאיג בהסכם היא הכנסתה של טורקיה לעזה. חיילים טורקיים של "האחים המוסלמים" בעזה עשויים להרתיע את ישראל לפעול, והסכנה הגדולה ששוב תתחיל מדיניות "הכלה" במקום הכרעה. נשיא טורקיה ארדואן כבר מאיים על ישראל על רקע האפשרות שהלחימה בעזה תחודש: ''אני מדגיש שלחזרה למצב של רצח עם יהיה מחיר כבד מאוד.''
https://rotter.net/forum/scoops1/917633.shtml
אסור לכן להסס. כבר מהתחלה יש להגיב מיידית על כל הפרה של ההסכם.

המלחמה הארוכה ביותר
בכלי התקשורת חוזרים מבחינה פוליטית ללא הפסק על הקביעה שמלחמת חרבות ברזל היתה המלחמה הארוכה ביותר של ישראל.
לא נכון.
מלחמת ההתשה נמשכה 3 שנים וחודש, מ-11 ביוני 1967 ועד 7 באוגוסט 1970. לעיתים היא מכונה גם "מלחמת 1,000 הימים" בשל אורכה הכולל.
נכון לתאריך 10 באוקטובר 2025, מלחמת חרבות ברזל נמשכה זה שנתיים ו-3 ימים (7 באוקטובר 2023 עד 10 באוקטובר 2025). בחישוב ימים מלאים, נמשכה המלחמה 734 ימים (365 ימים בשנת 2024 ועוד 366 ימים ב-2024 כיוון שהיא שנה מעוברת[?[, ועוד 3 ימים [?] בשנת 2025).

השוואה נוספת היא מספר הנפגעים.
במלחמת ההתשה נהרגו כ-968 ישראלים, ובמלחמת חרבות ברזל נהרגו מעל 1,150 ישראלים נכון לאוקטובר 2025.
מלחמת ההתשה (1967-1970) סה"כ הרוגים ישראלים: 968 מתוכם, 367 חיילים נהרגו בזירה המצרית בלבד.
מלחמת חרבות ברזל (2023-2025) – סה"כ הרוגים ישראלים:
- 1,152 חללים ממערכות ישראל מאז 7 באוקטובר 2023.
- 1,035 חללי צה"ל (כולל חברי כיתות כוננות).
- 9 חללי שב"כ.
- 100 חללי משטרת ישראל.
- 8 חללי שב"ס
- 839 הרוגים אזרחים נהרגו בטבח ובאירועי הלחימה.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס):
ב-1967 אוכלוסיית היהודים בישראל נאמדה בכ-2,38, מיליון יהודים,
ב-2025: מספר היהודים נאמד בכ-7.73 מיליון יהודים.

מויחל טויבס
כל יום שומעים בתקשורת על מסעדה בחו"ל שבעליה האנטישמי אומר "אין כניסה לישראלים", והישראלים נעלבים ותובעים את עלבונם, ודורשים דווקא להיכנס.
תופעה מוזרה.
במקרה כזה יש לומר: "מויחל טייבס." אדוני, תודה על הכנות. תודה שהזהרת אותי. אין לי כל כוונה לאכול אצל אנטישמי כמוך, ועוד לפרנס אותו.
("מויחל טויבס" בעברית אשכנזית ובאידיש מוחל טובות. במבטא הליטאי-פינסקאי "מייחל טייבס").

שאלה לזוהרן קוואמה ממדאני
המועמד לראשות עירית ניו יורק ההודי-מוסלמי-האוגנדי, האנטישמי, זוהרן קוואמה ממדאני, מתנאה בפגישות שלו עם בוחרים יהודיים.
לכן בכל פרסום פגישה שלו שלחתי לו את השאלה:
Mr. Mamdani as a Muslim, do you personally view Muhammad's words (cited in the Hamas charter, and in the words of the PLO Mufti) that all Jews in the world should be murdered as a condition for redemption as racism or as a moral example?
https://youtube.com/watch?v=sHhG1IyfqXg
Please answer!
מר ממדאני, כמוסלמי, האם אתה רואה באופן אישי את דבריו של מוחמד (המצוטטים במגילת חמאס, ובדברי המופתי של אש"ף) לפיהם יש לרצוח את כל היהודים בעולם כתנאי לגאולה, כגזענות או כדוגמה מוסרית?
https://youtube.com/watch?v=sHhG1IyfqXg
https://x.com/naaman_c/status/1976524333058228644?t=2qqhHBQ8dSwTkKuprfJ3WQ&s=03
כמצופה ממדאני לא ענה. לכן אנא שלחו לו את השאלה הזו. תשובתו לשאלה יכולה לעצור את מסע נצחונו.

התמונה שמסבכת את המועמד האנטי-ישראלי לראשות העיר ניו יורק
זוהרן ממדאני, המועמד המוביל לראשות העיר ניו יורק, הסתבך בגלל תמונה מאוגנדה – שם נולד. האזרחות הכפולה של ממדאני הצליחה לעורר סערה אחרי שתיעוד שלו מחובק ומחויך עם סגנית ראש הממשלה במדינה, רבקה קדגה, אחת ממובילות המדיניות האנטי-להט"בית הקיצונית באזור, חוקי אנטי-להט"ב קיצוניים במדינה.
ממדאני, תומך החמאס והאיניפאדה העולמית. הצטלם איתה ביולי, אז נסע באמצע הקמפיין לאוגנדה כדי לחגוג את חתונתו באחוזה משפחתית מבודדת במדינה. לדבריו מדובר בתמונה ספונטנית וכי הוא לא ידע על תפקידה של קדגה בקידום חוקים נוקשים במדינה – ביניהם מאסר עולם להומוסקסואלים.
אנדרו קואומו, מושל ניו יורק לשעבר שמתמודד כעצמאי לראשות העיר, תקף אותו במסיבת עיתונאים השבוע ואמר: "אם אתה כזה מוסרי ונחרץ נגד הפרות זכויות אדם בכל העולם – וממהר לבקר את כולם – אבל אתה אזרח של אוגנדה, רץ לראשות העיר. למה שלא תאמר: 'אני מוותר על האזרחות שלי'? כי אני לא אהיה אזרח של מדינה שהורגת אנשים בגלל הנטייה המינית שלהם."
כריס לין, פעיל להט"ב ותיק וממייסדי מועדון הדמוקרטים סטונוול, הצטרף לקריאה ואמר שממדאני צריך לוותר על אזרחותו האוגנדית בעקבות מדיניות הדיכוי של המדינה. "על פי חוקי אוגנדה נגד הומוסקסואליות, אם אתה יודע שמישהו הומו – אתה חייב לדווח עליו," הוא אמר. "יש עונש מאסר חובה. למה שמישהו שפוי יישאר אזרח? איזה מין צבוע אתה?" עוד הוסיף: "למה הוא לא מוותר על אזרחותו האוגנדית?".
הדוברת של זוהרן ממדאני אמרה כי "הוא מציג את התוכנית המקיפה ביותר להגנה על הקהילה הגאה בניו יורק, ויהפוך את העיר למקום שבו כל להט"ב יוכל לחיות בכבוד, בביטחון ובחגיגה."
(אלעד שלו)
https://www.mako.co.il/news-world/2025_q4/Article-a6c12890293c991027.htm?utm_source=AndroidNews12&utm_medium=Share
למותר לציין כי הומואים בניו יורק תומכי החמאס המחויב לרצוח יהודים, וגם לרצוח אותם עצמם, תומכים בו.
עולם מבולבל.

"הירוק" היהודי החדש –זאק פולנסקי
ממגדיל שדיים למגדיל שנאת ישראל
לצבעי קואליציית שונאי ישראל, ירוק, שחור, אדום, צבעי שונאי ישראל – נוסף צבע ירוק חדש. היהודי הפולני, אזרח בריטניה, זאק פולנסקי, נהפך למנהיג מפלגת הירוקים.
השבוע נבחר ברוב גדול זאק פולנסקי, בן 42, לראשות מפלגת הירוקים באנגליה ובוויילס –מפלגת שמאל משמעותית בבריטניה, עם ארבעה חברי פרלמנט ושני נציגים בבית הלורדים. אלא שהזכייה המרשימה שלו לא עברה בשקט: כלי תקשורת ויריבים פוליטיים מיהרו להזכיר פרק ביזארי במיוחד מעברו.
פולנסקי, יהודי יליד סאלפורד, עבד לפני כניסתו לפוליטיקה כברמן, שחקן ושוער במועדונים. אולם הסקנדל שנקשר בשמו הוא העובדה שבשנת 2013 נחשף שעבד כהיפנותרפיסט ברחוב הארלי היוקרתי בלונדון, שם הציע לנשים טיפול יוצא דופן: סשנים בני שעה וחצי שבהם הדריך אותן לדמיין את עצמן עם חזה גדול יותר, במה שכינה "הגדלת חזה באמצעות התת-מודע."
הוא אף תיאר את השיטה כ"בטוחה הרבה יותר מניתוח הגדלת חזה וזולה משמעותית," כך לפי כתבה שפורסמה בזמנו ב"סאן". עם השנים הוא הכיר בכך שמדובר היה בטעות, טען שמעולם לא גבה תשלום עבור שירותיו, ובשנה שעברה כבר פירסם התנצלות פומבית.
מפלגת השלטון, הלייבור מיהרה לצייץ צילום מציטוט ישן שלו על היפנוזת הגדלת חזה וכתבה בבוז: "תכירו את זאק פולנסקי – זה האדם שהירוקים בחרו להוביל אותם."
פולנסקי החליט להגיב להם תוך אזכור העובדה שהם תומכים בישראל וכתב: "אני אולי עשיתי טעות והתנצלתי. אבל אני מעולם לא חימשתי רצח עם."
https://news.walla.co.il/item/3777889
בהנהגתו מפלגת הירוקים הבריטית קוראת להכריז על צבא ישראל כארגון טרור ולהתנצל על הצהרת בלפור. ההצעה קוראת להטיל חרם כולל על הצבא הישראלי, כלומר, הצטרפות אליו או האדרתו יהוו עבירת טרור על פי חוקי המאבק בטרור הבריטיים. כמו כן, ההצעה קוראת, להטלת אמברגו נשק מקיף על ישראל, הפסקת אימון חיילים ישראלים על ידי כוחות בריטיים, והפסקת טיסות מטוסי ריגול צבאיים בריטיים מעל עזה מבסיס צבאי בקפריסין.
ההצעה קראה גם לבריטניה להתנצל רשמית בפני העם הפלסטיני על הצהרת בלפור, שפורסמה בשנת 1917 ונתנה את תמיכת בריטניה להקמת "מולדת לאומית" ליהודים בארץ פלסטין. חברי המפלגה קראו גם לפריסת כוח שמירת שלום של האו"ם בגדה המערבית וברצועת עזה כדי להבטיח את ביטחון העם הפלסטיני. בין דרישות המפלגה האחרות נמצאות הגשת תמיכה ומימון לתיק הבינלאומי שהובא לבית הדין הפלילי הבינלאומי באשמת רצח עם נגד ישראל.
מנהיג המפלגה זאק פולנסקי תמך בהצעה, ואמר באולם כי אימוצה מייצג חובה מוסרית.
במהלך נאומו בכנס ביום שישי האחרון, האשים פולנסקי את ממשלת הלייבור ואמר כי היא "שותפה פעילה בהריגת פלסטינים", והוסיף: "עלינו להפסיק למכור נשק לישראל, להפסיק לשתף מודיעין ולעשות כל שביכולתנו כדי לעצור את רצח העם".
מנהיג המפלגה הירוקה תקף גם את האיסור של הממשלה על קבוצת "פלסטין אקשן", ואת הגדרתה כארגון טרור. פולנסקי ומספר מנהיגי מפלגה השתתפו בצעדה ממרכז הוועידה לחוף הים כדי לדרוש סנקציות נגד ישראל.
יש לציין כי 20,000 חברים חדשים הצטרפו למפלגה הירוקה מאז בחירתו של פולנסקי למנהיג בחודש שעבר, עם למעלה מ-80% מקולות החברים, ובשבת הוכרז כי מספר חברי המפלגה עולה כעת על זה של הליברל-דמוקרטים.
פולנסקי גם השתתף בהפגנה מול שערי רחוב דאונינג במרכז לונדון ב-9 בספטמבר 2025, במחאה על ביקורו של נשיא ישראל יצחק הרצוג "תומך הג'נוסייד".
https://share.google/93uDIdwLBKAtJncRV
האוטו-אנטישמי, זאק פולנסקי חושב כמו מקס נאומן שתמך בהיטלר שתמיכתו בפשיזם האיסלמו-נאצי-ג'יהאדיסטי תציל אותו מהמחויבות לרצוח את כל היהודים כולל אותו כתנאי לגאולה. אולי בגלל התקווה שילמד את כל הבתולות המוסלמיות של השהידים של החמאס איך להגדיל שדיים...

איפה נמצאת דגניה?
האם AI מוטה פוליטית?
בעקבות המצייצים האנטישמים בעולם הקוראים לחיסול ישראל:
"From the river to the sea, Palestine will be free"
אני שולח לכולם את הסיסמה שחיברתי :
"From the desert to the sea, Israel will be free"
(Allah, the Arab God, Quran Surah 7:137)
כשביקש מי מהם הסבר, הסברתי שהצייצנים הפיליסטינים האנטי-ישראלים אינם יודעים בבורותם שישנם יישובים ישראליים ממזרח לירדן בעבר הירדן. יישובי עמק הירדן ורמת הגולן. למשל הקיבוץ הראשון דגניה, ושלחתי אותו לבדוק בגוגל מפות. והנה הפתעה. אכן במפה דגניה א' דגניה ב' אפיקים ועוד נמצאים ממזרח לירדן, אבל בכל מנועי החיפוש של AI ג'מיני, או צ'ט GPT כששואלים האם דגניה נמצאת בגדה המערבית של הירדן, או המזרחית התשובה היא: קיבוץ דגניה נמצא ממערב לירדן, ומפנים למפת גוגל המראה שהם ממזרח לירדן...
ממזרח לירדן, הם מסבירים, זאת מדינת ירדן.
דיווחתי על הטעות. מקווה שיתקנו.
וכאן נשאלת השאלה האם מנועי החיפוש מוטים פוליטית?

אן נדד? אל דן?
בסוף החופש הגדול של 1967 לאחר מלחמת ששת הימים נאספו כל בני הנוער בגבת החברים ב"חטיבת בני הקיבוץ המאוחד" עם שאר בני הקיבוצים לכנס בחרמון. לאחר מסע רגלי ארוך התאכזבו קשות. הסתבר לכולם שאין למעלה בכלל שלג. בדרך ראינו גופה של מת. ילדים מקיבוץ אחר לקחו לו את השעון. כשהגענו לפסגה חילקו לנו דף עם שיר המהלל את החרמון והנערים מאת משורר מקיבוץ בארי בשם אנדד אל דן. המורה דני פומרנץ-הדרי הסביר לנו שזה כינוי שהוא בחר לעצמו: "אן נדד אל דן". כלומר "אנה נדד אל דן" – כלומר, נדידה אל מקום של דין, או אל מקום של משמעות עמוקה. מה היה שמו המקורי לא אמר. יגאל פייקוביץ-אלון ירד לפתע מהשמיים בהליקופטר ודיבר על חשיבות ההתיישבות בגולן.
זו הפעם הראשונה ששמעתי את שמו של המשורר אברהם בלייברג בכינויו אנדד אלדן.
השבוע המשורר מבארי ששרד את הטבח בגיל 99 הלך לעולמו בגיל 101.
המחבלים שהסתובבו בביתו ב-7.10 לא קטעו את שירת חייו: "או שהם חסו עלינו או שהם חשבו שאנחנו לא שווים הרבה ונמות להם בדרך לעזה," סיפרה רעייתו לאחר שניצלו. אלדן פרסם ספרים רבים במקביל לעבודתו החינוכית וזכה בפרסים: האחרון שבהם הוענק לו בגיל 100:
"המשורר ואיש החינוך אנדד אלדן, איש בארי ששרד את הטבח בקיבוצו, הלך לעולמו בגיל 101," כך הודיעה בתו, המשוררת והאומנית אשכר אלדן הכהן. אביה, חתן פרס ראש הממשלה לשירה עברית לפני כשני עשורים וחתן פרס אקו"ם ב-2024, פירסם 17 [קובצי?] שירה ויצירתו "על קירות בארי" זכתה לתהודה רבה לאחר 7.10 ונתפס כ"נבואי".

עַל קִירוֹת בְּאֵרִי כָּתַבְתִּי קוֹרוֹתֶיהָ
מִמְּקוֹרוֹת וּמַעֲמַקִּים קְרוּעֵי קֹר
עֵת קָרְאוּ אֶת הַקּוֹרֶה בַּכְּאֵב וְאוֹרוֹתֶיהָ
נָפְלוּ לַעֲרָפֶל וַאֲפֵלַת לַיְלָה וִילָלָה כְּמָקוֹר
לַתְּפִלָּה כִּי נָפְלוּ יְלָדֶיהָ וְדֶלֶת נְעוּלָה
לְרַחֲמֵי שָׁמַיִם נוֹשְׁמִים שְׁמָמָה וּשְׁכוֹל
הוֹרִים לְלֹא רַחֲמִים מִי יְנַחֵם כִּי קְלָלָה
לוֹחֶשֶׁת אַל טַל וּמָטָר וּמֻתָּר לִבְכּוֹת לְמִי שֶׁיָּכוֹל
יֵשׁ שָׁעָה רוֹחֶשֶׁת חֹשֶךְ אַךְ יֵשׁ שַׁחַר וְהִלָּה

אלדן נולד בפולין ביולי 1924 בשם אברהם בלייברג. הוא עלה לארץ בגיל 6 לקיבוץ חפציבה. בהמשך לחם במלחמת העצמאות במסגרת הפלמ"ח ובשנות ה-60 עבר היה לבארי, ועבד כאיש חינוך בקיבוץ.
(יוגב כרמל)
https://www.mako.co.il/news-entertainment/2025_q4/Article-2852b847cadc991026.htm?utm_source=AndroidNews12&utm_medium=Share
יהי זכרו ברוך.

בתו, אשכר אלדן כהן, אומנית בינתחומית ופעילה חברתית פמיניסטית במאבק נגד אלימות מינית ולמען דה-לגיטימציה חברתית של עברייני מין, התפרסמה כאשר נתנה עדות בפנים גלויות בערוץ 10 בתחקיר המקור, תוכניתם של רביב דרוקר ונסלי ברדה, וטענה שנאנסה בידי האקטיביסט הפרו-איסלמי, כתב "הארץ" לשעבר יצחק לאופר-לאור. מאבקה לא צלח, והוא לא הועמד לדין, אך בעקבות מאבקה הופסקה השתתפותו בעיתון.
יש לזקוף לזכותה דבר נוסף. בעברה היתה אקטיביסטית פרו-איסלמית ועבדה כמנחת מפגשי יהודים וערבים בגבעת חביבה. (כזכור למרות מאמציו לא הצליח דוד אמיתי למצוא שם אפילו ערבי-מוסלמי אחד שאינו גזען), והנה בעקבות הטבח בבארי (שאותו היא מכנה "שבת שואה") ורצח חבריה, היא צוטטה: "[החבר] נרצח על ידי שטן בתחפושת אדם, שנקרא בידי אנשים מעוותים, לוחמי חופש פלסטינים... זהו שבר גדול להבין שדברים שהאמנתי בהם, אנשים שהאמנתי בהם, כבר לא אפשריים מול המציאות הנוכחית. אין מספיק מילים בעולם כדי לתאר את הזוועות, הרוע, השטניות, האכזריות והמפלצתיות של חמאס. אין." ומאוחר יותר כתבה: "הלב שלי נשבר מול האכזריות האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם."
https://he.m.wikipedia.org/wiki/אשכר_אלדן_כהן

צרויה בסלסבסקי-שלו מתנאה כסופרת
משה גרנות מבקר אותי על זלזול בצרויה בסלסבסקי-שלו "כסופרת – 'המתנאה כסופרת'. בעוד שהיא 'סופרת מעולה." ("חדשות בן עזר", 2097).
מעולם לא זלזלתי בה כסופרת, וגם לא התייחסתי אליה כסופרת, כי מעולם לא קראתי ספר שלה. התייחסתי אך ורק לנאמר במאמר שפירסמה בה צוין במפורש כדי להתנאות "הכותבת היא סופרת," מן הסתם כדי להאדיר את ערכה כמקור מוסרי אצל הדיוטות כמוני.
לאחר הסופר הרוסי טולסטוי נחשב סופר למעין אוטוריטה מוסרית, ייתכן שצרויה בסלסבסקי-שלו היא אכן סופרת ברמתו של טלסטוי, (את זה גרנות יכול לשפוט) אבל אנחנו כבר יודעים שאין קשר בין סופר גדול ככל שיהיה, לבין מוסר*.
אני העברתי ביקורת רק על דבריה המוסרניים ליום הכיפורים בהם במקום לבקש סליחה מאלו שפגעה בהם, הטילה שיקוצים, השטינה טינפה וקיללה. ואין לזה גם כלל קשר לפוליטיקה, קל וחומר לרמת ספריה.

*הסופר עמוס קלויזנר-עוז שהתנאה בעצמו כסמכות מוסרית ה"צופה לבית ישראל" היה ידידו הטוב של מרואן ברגותי הרוצח הסדרתי, מייסר ארגון הג'יהאד של אש"פ "השהידים של הקצה" "כתאאב שוהאדת אל-אקצא" שהטרים את החמאס בטבח קיבוץ מצר.

"הארץ": יחי ברגותי המשוחרר!
כמה שעות לפני חתימת ההסכם עם החמאס פירסמו שוקן נבזלין ובומשטיין-בן בעיתונם קריאה לשחרור מרואן ברגותי: "חמאס העביר לישראל רשימת אסירים לשחרור — 250 שמות, העונים של שני קריטריונים של גיל וותק בכלא. ברגותי, אחמד סעדאת, חסן סלאמה ואחרים נכללים ברשימה. החמאס דורש גם את החזרת הגופות של יחיא ומוחמד סינוואר. הרשימה, ובעיקר השם של ברגותי, נתנה למתנגדי העסקה רוח גבית לנסות לטרפד אותה. איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' כבר סחטו מנתניהו התחייבות לכך שברגותי לא ישוחרר.
גם אם יתלו את התנגדותם בתירוצים ביטחוניים, אין היא ביטחונית, אלא פוליטית: האפשרות שברגותי ייהפך למנהיג הפלסטיני הבא. על ישראל להיות פתוחה לשינוי במבנה ההנהגה הפלסטינית, במיוחד לנוכח הדרישה לרפורמות ברשות ובעקבות חיסול הנהגת חמאס וההכרה הבינלאומית בכך שאין הוא יכול להיות חלק מ"היום שאחרי" ברצועה.
גם החזרת הגופה של סינוואר, אם חמאס אכן דרש זאת, אינה אמורה לטרפד את העסקה. אין כאן ערך של הרתעה, אלא דבקות עיוורת בסמלים ובנקמות ישנות.
הדבר היחיד החשוב הוא חיי החטופים, הפסקת ההרג וההרס ברצועה ועתיד שני העמים. הימין הקיצוני אולי יזכור מי שיחרר את ברגותי, אך ההיסטוריה לא תשכח מי מנע שחרור של ישראלים חפים מפשע והקריבם למוות. אסור לתת לאלה למוטט את ההזדמנות לשים סוף למלחמה.
("הארץ" מאמר מערכת 9.10.25).
https://www.haaretz.co.il/opinions/editorial-articles/2025-10-09/ty-article-opinion/00000199-c482-d5c1-ad9d-d5cbdfce0000
מזלנו שגם הפעם לא קיבלו את "עצת" "הארץ" וברגותי לא שוחרר.
כמובן ששוקן, נבזלין, ובומשטיין-בן, אינם דואגים כלל להרוגים העתידיים מידם של הרוצחים המשוחררים.

חמאס: הסכם הפסקת האש כחוזה חודייביה שאחריו בא כיבוש מכה
חמאס מפרסם בערבית: "אללה, תהי הפסקת האש כמו חוזה חודייביה – ואחריו כיבוש, כמו כיבוש מכה."
חוזה חודייביה היה הסכם ההודנה-הפסקת אש זמני שנחתם על ידי מוחמד עם שבט קורייש, אותו הפר מאוחר יותר לפני כיבוש מכה. ההצהרה מרמזת שחמאס רואה בהפסקת האש הפסקה טקטית לפני "ניצחון" והשתלטות עתידית על ישראל.
(עמיר צרפתי)
https://t.me/alexmehacarmel/34761
כזכור הצהרה דומה ניתנה אחרי הסכם אוסלו ע"י מוחמד יאסר ערפאת שחתם על ההסכם.

הפסקת המלחמה?
בכיר חמאס בחו"ל אוסאמה חמדאן בריאיון לערוץ אל-ערבי הקטארי: "ההסכם בין שני הצדדים הוא להפסקת סופית של המלחמה בעזה, הנקודה המרכזית בהסכם היא הפסקת המלחמה. המתווכות נתנו ערבויות לכך שישראל לא תפר אותו והשאירו את ההכרזה עליו לצד האמריקני."
https://rotter.net/forum/scoops1/917430.shtml
אצל החמאס הפסקת המלחמה היא רק דרישה מישראל. החמאס עצמו ימשיך את המלחמה.
הגיע הזמן להפסיק להשתמש בביטוי "הפסקת המלחמה." הביטוי הנכון הוא הפסקת אש בלבד.
ועוד מחדל של בנימין מילקובסקי-נתניהו. החמאס דורש ערבויות להפסקת המלחמה נגדו ואילו ישראל אינה תובעת מנגד ערבויות להפסקת הלחימה של החמאס.

חנין מג'אדלה 7 באוקטובר, ואני לא בארץ. עדיף ככה
כתבת "הארץ" הערבייה-מוסלמית, חנין מג'אדלה, מדווחת לקוראי הארץ: "יום 7 באוקטובר 2025. שנתיים לסחרחרת. אני לא בארץ זה זמן מה, והמרחק ביני לבינה הולך וגדל. ככל שהמרחק גדל – גובר הפחד לחזור; וככל שהפחד גובר – התהום מעמיקה. וזה מוזר בשביל מי שתמיד ראתה את עצמה כפטריוטית של המקום. אני מוצאת את עצמי דרוכה, חשדנית וטעונה. פעם אהבתי לנסוע לגדה המערבית לשבור את ה'הפרד ומשול' הישראלי עלינו. היום מפחיד אותי לנסוע לשם ולראות את הברוטליות והאלימות והעריצות.
"הארץ חונקת אותי, הישראלי המצוי מפחיד אותי. החרדה מתעוררת בכל פעם שאני פוגשת ישראלי שאיני מכירה. מה אם שמי יישמע לו מוכר? מה אם יזהה את פניי מאותה כתבת שיימינג במאקו סלבס? אולי מזל מהבנק כבר קישרה בין השם לפרצוף, ורק שותקת – אולי משום כך היא לא אישרה לי הגדלה של מסגרת האשראי? מירב מהקליניקה, הפקידה בקופת החולים והבחור שעזר לי עם התיק ברכבת – אולי גם הם מזהים? אולי הם לא, אך מה יקרה אם כן יידעו מה אני כותבת? כל הזמן אני בהרגשה, שהנה תיכף עולים עליי ומגלים מי אני.
"אבל משהו השתנה. פוסטים, הגיגים ודיבורים של ישראלים כבר לא מצליחים לעורר בי דבר. אולי רק נושא לטור. אבל כבר אין קליק, אין מתח, אין רתיחה, יש אדישות. אדישות למחשבותיהם, לרגשותיהם, אפילו לעיוורון שלהם.
"אני מרגישה שזה אבוד, שהשיח שלי אתם מיצה את עצמו. אתמול כתבה לי חברה פלסטינית שברחה מישראל: 'כל העוקבים הישראלים קפצו עליי כי אמרתי ששום דבר לא התחיל לפני שנתיים'. עניתי לה: 'לא נורא. למי אכפת היום בעולם מה ישראלים חושבים?'"
(חנין מג'אדלה, "7 באוקטובר, ואני לא בארץ. עדיף ככה", "אל-ארצ'", 9.10.25).
https://www.haaretz.co.il/opinions/2025-10-09/ty-article-opinion/.premium/00000199-c439-db56-a5db-cd3bedfd0000
אני מאוד אשמח אם חנין מג'אדלה תעזוב את ישראל. היא צודקת בהחלט, עדיף לכולם ככה, אבל כקורא "הארץ" מאד אצטער אם תפסיק לכתוב בעיתון, בניגוד למאמרי דעה אחרים בעיתון חנין מג'אדלה תמיד כותבת את האמת. היא תמיד מדגישה שאין מדובר בשטחים שנכבשו ב-1967, אלא בעצם קיום המדינה היהודית. האמת שלה מייצגת את עמה, העיתון כותב שוב ושוב שהערבים רוצים שלום, והיא אומרת שוב ושוב את האמת שהם לא רוצים שלום הם רוצים את חורבן כל ישראל כולל בניין עיתון "הארץ" שנגזל מערבים כרכוש נטוש....

תמר זנדברג מטרידה את הפלסטינים
אי אפשר שלא להיזכר במערכון הנפלא של "אבו טבלה" (הקומיקאי יוני שרון מגוש עציון) המאשים את תמר זנדברג בהטרדת הפלסטינים. הם אומרים אנחנו לא רוצים שלום אלא רוצים מלחמה ביהודים, והיא אומרת אתם כן רוצים שלום... הנה ראו:
https://x.com/yinonmagal/status/1532070629918224384

האם וכיצד רימון אחד הביא להצלת חייהם של יהודי עירק?
לפני שנים רבות היה בארץ עיתונאי מפורסם בשם ברוך נאדל. יליד תל אביב 1926, היה כתב ב"ידיעות אחרונות" ו"בעולם הזה". נאדל היה בן להורים מ"פועלי ציון שמאל", התחנך בקיבוצים. היה בהגנה בפלמ"ח, בלח"י, ובצה"ל, לימים, לאחר התאבדות בנו, הוא ירד מהארץ לארה"ב, נפטר ב- 2014, ונעלם מהתודעה הציבורית.
עם בניית סכר אסואן הוא פירסם תחקירים ועשה מסע הרצאות ברחבי הארץ בו הזהיר מתוצאות בניית הסכר. הוא הגיע אלינו להרצאה ובשפה עשירה תיאר את האסון הצפוי מבנייתו. לא יגיע יותר חול מהנילוס לחופי הארץ, כל החופים והנמלים יהרסו, והארץ תהפוך לשממה. אפוקליפסה. בתור ילד זה נשמע לי מפחיד. והנה הסכר נבנה והאפוקליפסה לא התרחשה.
והנה הוא חזר לכותרות בסרט דוקו חדש "תיקי בגדד" – "כל מה שנשאר מושתק, בסופו של דבר מתנקם," בו מציג הסרטן, אבידע לבני, את כתבותיו של נאדל מעולי עיראק [ויקיפדיה: ברוך נאדל נולד ב-1926 בתל אביב. הוריו, מניה (לבית שיינמן) ומנחם נאדל, ילידי רוסיה] המתייחסות לפרשת הפיצוץ בבית הכנסת "מסעודה שם טוב" בלב בגדאד. ב-4 בינואר 1951. השמועה שהסתובבה אז בקרב יהודי בגדאד גרסה כי היו אלה שליחים של מדינת ישראל שהשליכו את הרימון לבית הכנסת כדי לזרז את עליית יהודי עיראק לארץ.
המנוע הדרמטי של הסרט הוא ארגז מסמכים של נאדל שהיה ספון לאורך עשרות שנים בארכיון של אוניברסיטת ייל, בלי שמישהו גילה בו עניין. בשנות ה-50 הסתובב נאדל במעברות של עולי עיראק והזדעזע מתנאי המחייה הבלתי נסבלים שם. "נתקלתי באנשים המצויים בתהליך של התפוררות נפשית, פיזית וחברתית," כתב אז. "אחדים שהצליחו לשמור על צלם אנוש שוחחו איתי וטענו שהם עלו מעיראק בגלל פצצות שזרקו עליהם יהודים עיראקים לפי הוראות מישראל."
במשך השנים הוא חזר שוב ושוב לעולי עיראק ואסף מפיהם עדויות. עוד ועוד יוצאי בגדאד טענו בפניו כי שליחים מטעם ישראל היו אחראים לפיגועים בבגדאד, ונאדל העלה בדקדקנות את העדויות הללו על הכתב. אבל כשרצה לפרסם את העדויות, נתקל בהכחשה רשמית של מוסדות המדינה. עשור לאחר מכן, כאשר מו"ל ישראלי הציע לו לכתוב ספר על מבצע "עזרא ונחמיה", ונאדל הבהיר כי בכוונתו לכתוב שהמדינה עמדה מאחורי ההפצצות, נבהל המו"ל וחזר בו.
לבסוף השמיע נאדל את הטענות בראיון איתו שהתפרסם בכתב העת "במערכה" ב-1977, וזה גרר תביעת דיבה שהגיש נגדו מוראד-מרדכי בן-פורת, ממארגני עליית יהודי עיראק. נאדל התחיל להתכונן למשפט, שקד על הכנת כתב הגנה – שאותו ניסח כרשימה של 365 שאלות המופנות אל התובע – אבל אז הוא שכל את בנו, ועקב כך החליט לעזוב הכול. הוא חתם על הסכם פשרה עם בן פורת, ירד מהארץ והפקיד את ארכיונו האישי באוניברסיטת ייל.
בסרט אין שום תגלית חדשה, ואולם, הסרטן ליבני מתעקש שהמבחן האמיתי של הסרט אינו החשיבות ההיסטורית שלו, אלא איכותו הקולנועית. "אני לא רוצה שיגידו שעשיתי משהו חשוב, אני רוצה שיגידו שעשיתי סרט טוב," הוא אומר. ואכן, "תיקי בגדאד" מציע חוויה שחורגת מן הסיפור ההיסטורי. התיאור של בגדאד לפני זריקת הרימון, ההצטרפות לחקירה של נאדל, האינטריגות וההסתרה. דוקו שמערבב נוסטלגיה עם סיפור בלשי, טראומה שעוברת מדור לדור עם עוול היסטורי נוסף שהממסד האשכנזי שהקים את המדינה כפה על עולים שהגיעו ממדינות ערב. (כמובן שתמיד האשכנזים אשמים... נ.כ.).
בסופו של דבר, השאלה "מי זרק את הרימון" מיטשטשת ומפנה את מקומה לתהייה על המשמעות של סוד לאומי שלא נחשף. מה קורה כשקהילה שלמה נושאת זיכרון אחר מהנרטיב הרשמי? מה המחיר של שתיקה שנמשכת דורות? ומי משלם את המחיר הזה? "תיקי בגדאד" מקיים את צוואתו של נאדל ל"חוקר העתידי" של הפרשה, ומוכיח שההיסטוריה של מדינת ישראל אינה נכתבת רק במסמכים רשמיים שנמצאים בידי המדינה, אלא גם בזיכרונות ובעדויות של האזרחים, שאותם קשה הרבה יותר להשתיק.
(נירית אנדרמן, "הבמאי אבידע ליבני: 'כל מה שנשאר מושתק, בסופו של דבר מתנקם'. במשך שנים טענו עולים מעיראק כי ישראל עמדה מאחורי פיצוץ בית כנסת בבגדאד, שזירז את עליית שנות ה-50. דוקו חדש חוזר לפרשה", "אל-ארצ'", 5.10.25).
https://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/2025-10-05/ty-article-magazine/.premium/00000199-b018-d5c1-ad9d-f159a12a0000
הסרט "תיקי בגדד" מביא לתובנה היסטורית מאוד חשובה. בין אם נזרק רימון ובין אם לאו. הידד לציונות! הציונות היא שהצילה את חייהם של יהודי עיראק. על יהודי עיראק להלל לשבח לרומם ולעלה את האשכנזים (וגם מיעוט שאינו אשכנזי) הציונים שהקימו מדינה שקלטה את יהדות עיראק, ונתנה להם מקלט. אילולי כן היה גורלם של היהודים בעיראק כגורלם של היזידים בעיראק כשכל הגברים היו נרצחים והנשים והילדים נמכרים לעבדות. והפרהוד היה מתגמד לעומת גורלם הנורא. יהודים יכלו לחיות בעירק תחת השלטון הבריטי אבל לא תחת שלטון ערבי-מוסלמי. ודוק: אפילו לערבים-הנוצרים אפסה בעיראק התקווה, קל וחומר ליהודים.
הידד לציונות שהצילה את יהודי עיראק! אבל אבוי. למרבה הצער היא לא הצליחה באותה מידה להציל את יהודי אירופה.
נעמן כהן

אהוד בן עזר

יַעְזְרֶהָ אלוהים לפנות בוקר

שירים 1995-1955
אסטרולוג הוצאה לאור בע"מ, 2005

שער ראשון: שירים מוקדמים

אם ניפגש
א.
אִם נִפָּגֵשׁ לֹא נִתְלוֹנֵן
רַק נִתְפַּלֵּל שֶׁלֹּא נַכְאִיב
נוֹתַר לָנוּ לְשַׂחֵק אֶת חֶלְקֵנוּ
הַפָּעוֹט וְהַקּוֹפֵא, לֹא
לִבְרֹחַ מִלְּקָחָיו, לֹא לְהַעֲמִיד
פָּנִים, לֹא כְּקַבְּצָנִים
לִרְכֹל בְּמוּמֵנוּ
וְלֹא כְּגֵאִים לִגְוֹעַ בַּחֲשַׁאי.
לָלֶכֶת בְּדַרְכֵּנוּ הָאַחַת
נִפְגָּשִׁים וְלֹא
נוֹגְעִים, נוֹגְעִים
וְאֵין לוֹמְדִים דָּבָר –

ב.
בְּכָל חֲלוֹמוֹתַי יֵשׁ פַּחַד
לְבַקְּשֵׁךְ
וְכֹחַ שֶׁלֹּא לָבוֹא
אֵלַיִךְ
וְתַחֲנוּנִים, וּכְפוֹר
ומִשְׁאָלָה לָחֹן אוֹתָךְ
וְלִהְיוֹת אָשֵׁם
כָּמוֹךְ.

ג.
עִוֶּרֶת
הֲרֵי יָכֹלְתְּ לִשְׁמֹעַ
בְּלִבֵּךְ
כֵּיצַד אֲנִי צוֹעֵק
לְלֹא מִלִּים
וְאֵין שׁוֹמְעִים
כִּי גַּם אֲנִי חֵרֵשׁ –

אַתְּ –
שֶׁבָּגַרְתְּ בַּחֲמָמוֹת
כָּל רוּחַ תַּפִּיל נוֹפֵךְ
יֹפִי חֲסַר שָׁרָשִׁים.
1962

ממקורות הש"י [שירות ידיעות] של המכתב העיתי, נמסר בלעדית לקוראי "חדשות בן עזר":

* עקיבא נוף: תודה רבה לך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אשרינו כי זכינו בכך, שאתה הוא המנווט והמוליך.

המשך בכוחך זה.
עקיבא נוף

* אהוד יקר חג שמח. אני שאלה לאורי הייטנר  שיוצא בקצף נגד השר לביטחון לאומי בן גביר [בלשונו "ראש הכנופייה" ] בכך שהוא עסוק רק בהפיכת המשטרה למיליציה פרטית פשיסטית.
מחילה מגבורתם וכבודם של חיילי צה"ל שמחרפים נפשם עבורנו מדי יום, אבל מכל מה שנחשף עד כה לפני 7.10 – האם  גורמי הביטחון  והמודיעין העליונים ביותר לא הרשו לעצמם להפוך את הצבא ל"מיליציה" פרטית שלהם [לא פשיסטית אז משהו אחר...] בכך שמידרו את ראש הממשלה מפעם לפעם ממידע שהיה ברשותם? או  בעטו החוצה מהשורות  קצין או מישהו שהעז לחשוב אחרת מהם? והאם לא מינו יסמנים כמותם כדי לשמור על הומוגניות מחשבתית וכפועל יוצא ממנה תכתיב פעולה אחיד ושימור מעמדם שלטונם?
אינני מבקשת לחסוך ביקורת מבן גביר אם היא מוצדקת, אבל אני מצפה מאורי הייטנר  לא לחסוך בהגינות  במתקפותיו הבררניות.
ההתנשאות המחוצפת והטווסית של אורי הייטנר במתקפותיו על בן גביר מזכירה את צריחותיו הצורמות  של הטווס המתנאה בנוצותיו.
באיזה זכות הוא קובע שלבן גביר לא אכפת מחיי החטופים? מי שמו לבחון כליות ולב. הייטנר רוצה לדבר? אז שידבר בשם עצמו. ואל לו להחליט ולפסוק כוונות ומשאלות לב של אחרים.
לגבי דעתו הפסקנית על אי התוחלת בעונש מוות למחבלים רוצחים שממילא ביודעין מוכנים להסתכן בהריגתם, לכן עונש מוות לא ירתיע אותם.
גם אני בעבר ולמרות שלא קוראים לי בן גביר ואינני "ראש כנופייה" סברתי שעונש מוות איננו מתאים והולם את הדימוי של מדינת ישראל שהיא מדינה שוחרת שלום, נאורה יהודית השואפת להיות לאור לגויים.
אבל המציאות משתנה בצעדים מבהילים כפי שראינו. והיום אינני פוסלת עונש מוות למחבלים. ואולי יש להודות באמת הלא נעימה  שבן  גביר הקדים את זמנו לצערנו...?
אורי הייטנר מרפרף בסוגיית עונש מוות באופן מאד שטחי. וזאת משום שאיננו מציין ארכי מחבלים מתכנני מגה  פיגועים שאינם מסתכנים בהריגה כי הם המוח אבל לא המבצעים. ובנוסף היות שחטיפת חיילים ואזרחים הפכה אסטרטגיית טרור "יעילה" כי היא כרוכה בשחרור מרצחים כבדים בתמורה לשחרורם וגם בזאת לא נגע הייטנר, יש מקום לבחון מחדש את סוגיית עונש מוות למחבלים, ויגיד העולם מה שיגיד. כל עוד שהצדק לצידנו אז שיקפוץ לנו העולם.
אבל מאחר שכל מתקפותיו וניתוחיו של אורי הייטנר נגועים בשיקולים ובאמות-מידה פרסונליות [ילדותיות] הוא ימשיך להאשים את השליח ולא את הבשורה והעניין העיקרי.
חוה ליבוביץ

* אהוד: אני נוטה להאמין לסקרים של שלמה פילבר בהם יש כל הזמן מעל 60 מנדאטים לקואליציה ומעל 30 מנדאטים לליכוד בראשות נתניהו, ואילו מפלגות האופוזיציה מתחרות ביניהן מי תוריד את מי אל מתחת לאחוז החסימה.

* מוטי הרכבי: קיבלתי מיסרון ״אבל אפשר היה לעשות עיסקה כבר לפני שנה״ – אז כרגיל כת השנאה מקפלן יחד עם השופרות מפיצים סיסמה שמבוססת על הזיכרון הקצר של כולנו. אז הרשו לי להזכיר לכולם מה היו הדרישות של החמאס  כדי להחזיר את החטופים: 
1. ישראל נסוגה באופן מלא מעזה כולל הפרימטר וציר פילדלפי. 
2. החמאס. נשאר עם מלוא כוחו ומהווה מחדש איום נוסח 7/10 על ישראל. 
3. ערבות בינלאומית כולל מועצת הבטחון שישראל לא תתקוף יותר בעזה. להם מותר לישראל לא.
4. החזרה של כל הרוצחים כולל כל רבי המרצחים כמו ברגותי וכל המחבלים כולל מחבלי הנוכבה. 
5. משקמים את עזה – ורק אז ישחררו החטופים. מענין כמה זמן יהיה צורך לשקם את עזה כדי שישחררו חטופים. 2130 [?] אם מישהו ישרוד. אבל לא נורא תמיד אפשר להאשים את נתניהו.

* גרטה תונברג: בזמן האחרון מאז שהחזירו אותי לנורווגיה ושמה צוחקים עליי בתוכניות הטלוויזיה, יש לי חלומות מוזרים.
באחד מהם אני מקבלת באוסלו את פרס נובל לשלום אבל אני לא יכולה להתגבר בטקס על הגרדת בפוסי ובתוסיק שלי ויש לי זבובים מעזה בשיער, וגם כל הזמן עיטושים של מטה.
בחלום השני אני נמצאת בלילה בעזה ושם יש תור ארוך עד לים של לוחמי חופש פלסטינים עם אברים זקופים קשים אבל מסריחים בגלל שישראל ניתקה את המים לרצועה והם מזיינים אותי בזה אחר זה בפוסי וגם בתחת, ואני נרדמת מסופקת מאוד ואפילו לא מצטערת שישראל החרימה את הקונדומים והסמים שהיו במשט שלנו ומרגישה רווייה מהשפיך הפלסטיני המצטבר ברחם המחאה שלי אבל בבוקר אני מתעוררת ומתברר שהדבקתי בגרדת שלי את כל הנוח'בות לוחמי החופש הפלסטינים והם מתגוללים בייסורים קשים בכל פינה ברחובות ההרוסים של עזה ומחזיקים באברי-המין המגרדים שלהם ומקללים "קוס-אמכּ גרטה תונברג השרמוטה הנורווגית" ומוסרים לטראמפ את כלי הנשק ומטעני-הצד שלהם וכך בא השלום והחיילים הישראלים תופסים את הנוח'בות כל אחד בזין המגרד והכואב שלו וזורקים אותם לים – וטראמפ זוכה באוסלו בפרס נובל לשלום!
אני משוכנעת שיש לישראלים נשק סודי כמו קרן לייזר שבאמצעותה הם פולשים לחלומות של בחורות ומשגעים אותן!

* אהוד: אני נהנה לשוטט בערוץ ה"יו-טיוב" המביא מידעים מדהימים בשלל נושאים ומבחינה חדשותית השיטוט בו חופשי וזמין לפי זמנו של המסתכל. אחד העיתונאים שדבריו מרתקים הוא אלדד בק המזוקן שמתמחה במדינות מערב אירופה. הוא כבר יודע, וספק עד כמה אזרחיהן המקוריים יודעים, שהם כבר מצויים באינתיפאדה הרסנית כאשר את דגלי צלב הקרס מחליפים כיום בהפגנות ההמוניות דגלי הטרור של אש"ף-פלסטין.
ומצער שתנועות פוליטיות ימניות קיצוניות, שיוצאות אצלן נגד הכיבוש האיסלאמי, הן במקורן גם תנועות אנטישמיות. כך שאת ישראל והיהודים שונאים שם אנטישמים משני הקטבים של המפה הפוליטית. ואלדד בק מייעץ לישראלים לא להשתקע וגם לא לקנות רכוש ולא להשקיע במדינות האלה אלא רק בישראל.

* שליחו של של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סטיב ויטקוף, אמר הערב (שבת) בנאום בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב כי הוא חלם על הערב הזה. "עברנו מסע ארוך," הצהיר לצד בתו של טראמפ איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר. ויטקוף פנה לרבבות בקהל והודה למפגינים. "זהו המראה העוצמתי ביותר," אמר. "כל הלבבות שלנו פועמים יחד, מתכנסים בתל אביב למען השלום, האחדות והתקווה במקום הקדוש הזה. אתם נשאתם את משקל התקווה לאורך המלחמה. התפללתם והתעקשתם והוכחתם לעולם ששלום הוא צורת העוצמה הגבוהה ביותר," הוסיף.
כשהזכיר את שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הקהל קטע אותו בקריאות בוז. ["הארץ" באינטרנט, 11.10].

אהוד: סכלים כפויי טובה! בושה לקריאות הבוז הבזוי שלכם התורם לחגיגת הניצחון של חמאס! שנאתכם לנתניהו והפגנותיכם נגדו עודדו את חמאס ואת יחיא סינוואר! אבל לולא נתניהו וצה"ל, שחייליו עדיין לוחמים וגם נפצעים ונהרגים, לא הייתם פוגשים את חטופיכם! החיים והמתים!

* ג'וחא: אני לא מתבּלא שבּרס נובּל לשלום הוענק ליאסר ערפאת ולבּראכּ אובמה ולא לדונאלד טראמבּ!

* אהוד: למרבית העזתים אין לאן לחזור והחורף הקרוב יתפוס אותם באוהלים שטופי גשם עם ילדיהם, נשותיהם וזקניהם הרטובים והרועדים במסע תעמולה אנטי ישראלי ואנטישמי אדיר שיכבוש את מסכי הטלוויזיה, בייחוד באירופה המערבית, ישכיח כליל את זוועות 7 באוקטובר 2023 ויגרום לגל של עליית מצוקה של יהודים מהארצות המתאסלמות האלה לישראל!

שועלה

מבחר חדש משירתה של אסתר ראב (פתח-תקוה 1894 – טבעון 1981), שכונתה "המשוררת הארצישראלית הראשונה", וששיריה משופעים בחושניות ובנופי הארץ.

בעריכת הלית ישורון

הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2020

הספר זמין לרכישה ישירה באתר ההוצאה (kibutz-poalim.co.il)

ואפשר גם ליצור קשר טלפוני להזמנות עם רונית: 03-6163978

או במייל: sales@kibutz-poalim.co.il

המחיר 59 שקלים לפני משלוח

אהוד: זה הספר היחיד משירי אסתר ראב הזמין כיום לרכישה.

הכרך "אסתר ראב / כל השירים" אזל מזה שנים רבות.

הרמב"ם, הלכות תלמוד תורה [וליסטום הבריות

כָּל הַמֵּשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיַּעְסֹק בַּתּוֹרָה וְלֹא יַעֲשֶׂה מְלָאכָה, וְיִתְפַּרְנַס מִן הַצְּדָקָה – הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם, וּבִזָּה אֶת הַתּוֹרָה, וְכִבָּה מְאוֹר הַדָּת, וְגָרַם רָעָה לְעַצְמוֹ, וְנָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם הַבָּא: לְפִי שֶׁאָסוּר לֵהָנוֹת בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה.

אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַנִּהְנֶה מִדִּבְרֵי תּוֹרָה, נָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, לֹא תַעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדַּל בָּהֶם, וְלֹא קֻרְדֹּם לַחְפֹּר בָּהֶם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנֹא אֶת הָרַבָּנוּת. וְכָל תּוֹרָה שְׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה; וְסוֹף אָדָם זֶה, שֶׁיְּהֶא מְלַסְטֵם אֶת הַבְּרִיּוֹת.
מִשְׁנֵה תּוֹרָה לְהָרַמְבָּ"ם, סֵפֶר הַמַּדָּע, הִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה, פֵּרֶק ג

ועכשיו הגיעה שעת קריאת התפילה "אשר יצר"

בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה וּבָרָא בוֹ נְקָבִים נְקָבִים חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ שֶׁאִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם אוֹ יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם אִי אֶפְשַׁר לְהִתְקַיֵּם וְלַעֲמוֹד לְפָנֶיךָ אֲפִילוּ שָׁעָה אֶחָת: בָּרוּךְ אַתָּה יי רוֹפֵא כָל בָּשָׂר וּמַפְלִיא לַעֲשׂוֹת.



©
כל הזכויות שמורות
"חדשות בן עזר" נשלח אישית פעמיים בשבוע חינם ישירות ל-2184 נמעניו בישראל ובחו"ל, לבקשתם, ורבים מהם מעבירים אותו הלאה. שנה עשרים למכתב העיתי, שהחל להופיע ב-12 בפברואר 2005, ובעיני הדורות הבאים יהיה כְּתֵיבת נוח וירטואלית.
מועצת המערכת: מר סופר נידח, הסופר העל-זמני אלימלך שפירא, מר א. בן עזר, פרופ' אודי ראב, מר אהוד האופה. מזכירת-המערכת המגוּרה והמתרגזת: ד"ר שְׁפִיפוֹנָה פּוֹיְזֵן גוּרְלְךָ. מגיש הַצָּ'אי מַחְבּוּבּ אִבְּן סַאעַד. לאחר גריסת ספריו הצטרף למערכת מר סופר גָרוּס החותם בשם ס. גָרוּס. מבקר המערכת: יבחוש בן-שלולית
המערכת מפרסמת מכתבים המגיעים אליה אלא אם כן צויין בפירוש שאינם לפרסום
פרופ' יוסי גלרון ב-Ohio State University

פתח באינטרנט אתר שבו אפשר למצוא

את כל גיליונות המכתב העיתי וגם את צרופותיהם:
http://benezer.notlong.com
http://library.osu.edu/projects/hebrew-lexicon/hbe/index.htm
מי שמחפש אותנו ב"ויקיפדיה" ("אהוד בן עזר" – אפשר להיכנס לערך שלנו שם גם דרך שמֵנו ב"גוגל") ימצא שבתחתית העמוד שלנו כתוב "ארכיון חדשות בן עזר" או רק "חדשות בן עזר". לחיצה על הכתוב תיתן את אלפי הגיליונות שלנו, מהראשון עד האחרון, עם הצרופות בפנים, כפי שהם מופיעים באתר המתעדכן שעליו שוקד בנאמנות יוסי גלרון.
אל"מ (מיל') ד"ר משה בן דוד (בנדה): "...יוצאים מכלל זה 'חדשות בן עזר' והסופר הנידח, שהינם 'עופות די מוזרים' בביצה האינטלקטואלית המקומית, בהיותם חפים מכל שמץ של התקרנפות, תקינות פוליטית, אג'נדות מגדריות, אמוניות, חברתיות ופוליטיות – והתעקשותם לשחות נגד הזרם." ["חדשות בן עזר", 14.6.2021]

  "שנה טובה אהוד, לך ולכל היקרים לך! מוריד בפניך את הכובע, על הכישרון, הנחישות וההתמדה כמו גם על עוז הרוח והיושר האינטלקטואלי. מי ייתן ותזכה לעוד הרבה שנים טובות ופוריות." ["חדשות בן עזר", 18.9.23].  

פינת המציאות: חינם!

היכן שאין שם אחר – סימן שכתב אהוד בן עזר

נא לבקש כל פעם בנפרד לא יותר מ-2 עד 3 קבצים כדי להקל על המשלוח
רוב הקבצים פורסמו בהמשכים בגיליונות המכתב העיתי
*
מסעות
כל המבקש את המסע לאנדלוסיה ומדריד בצרופה יפנה ויקבלנה חינם!
עד כה נשלחו קבצים ל-69 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
ניתן לקבל באי-מייל גם את צרופת קובץ יומן המסע במצרים, 1989!
עד כה נשלחו קבצים ל-5 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
באותה דרך ניתן לקבל באי-מייל גם אֶת צרופת קובץ המסע לפולין!
05', עד כה נשלחו קבצים ל-62 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת המסע אל העקירה, יומן המסע להונגריה ולסלובקיה
94', בעקבות משפחת ראב ונעורי יהודה ראב בן עזר בהונגריה!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת יומן ומדריך לפאריס, אוקטובר 2008, תערוכות ומסעדות!
עד כה נשלחו קבצים ל-57 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת יומן הנסיעה לברצלונה, אפריל 2017, תערוכות ומסעדות!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי.
*
היסטוריה, ספרות ואמנות בארץ-ישראל
אֶת צרופת ההרצאה שילובן של האמנות והספרות ביצירת נחום גוטמן!
וכן "מנחום גוטמן לאליאס ניומן" ו"נחום גוטמן, מאמר", ס"ה 53 עמ'
עד כה נשלחו קבצים ל-2,082 מנמעני המכתב העיתי.
*
אֶת צרופת החוברת המעודכנת "קיצור תולדות פתח-תקווה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,089 מנמעני המכתב העיתי.
*
את צרופת החוברת "הבלדה על ג'מאל פחה שתקע לאשת ראש הוועד היפָה בתחת, במלאת 100 שנים לרצח הארמנים ולארבה".
עד כה נשלחו קבצים ל-2,692 מנמעני המכתב העיתי.
*
אֶת צרופת גיליון 173 של "חדשות בן עזר" מיום 4.9.06, במלאת 25 שנה למות המשוררת הארצישראלית ה"צברית" הראשונה אסתר ראב,
צרופת גיליון 538 מיום 26.4.10, במלאת 116 שנים להולדתה,
וצרופת גיליון 675 מיום 5.9.11, במלאת 30 שנים למותה,
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת גיליון 1134 של "חדשות בן עזר" מיום 4.4.16 במלאת 80 לאהוד בן עזר, יחד עם פיענוח הערב למכתב העיתי שנערך בבית הסופר ביום 11.4.16.
עד כה נשלחו קבצים ל-2605 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת 600 עמודי הכרך "ימים של לענה ודבש, סיפור חייה של המשוררת אסתר ראב", ללא התמונות!
עד כה נשלחו קבצים ל-23 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופה החוברת "רשימת הראשונים שאני זוכר עד לשנת 1900 במושבה פתח-תקווה" מאת ברוך בן עזר (רַאבּ), העתיק והוסיף מבוא אהוד בן עזר, עד כה נשלחו קבצים ל-2,453 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת החוברת "אסתר ראב מחברת ה'גיהינום'", מונודרמה לשחקנית. אסף ועיבד: אהוד בן עזר.
אהוד בן עזר, עד כה נשלחו קבצים ל-2,441 מנמעני המכתב העיתי
*
אֶת צרופת החוברת "תפוחי זהב במשכיות כסף" מאת ברוך בן עזר (ראב) משנת 1950 לתולדות הפרדסנות בארץ עם התמונות המקוריות!
עד כה נשלחו קבצים ל-106 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת החוברת "האבטיח" מאת ברוך בן עזר (רַאבּ) [משנת 1919, עם הערות ודברים מאת יוסי גמזו, א. בן עזר, שאול חומסקי, ברוך תירוש, אברהם קופלמן, אלישע פורת ושמשון עומר], העתיק וערך: אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,636 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת החוברת "שרה, על שרה אהרנסון ופרשת ניל"י"
[זיכרונות משנות ה-20, עם קטעי ארכיון נוספים] מאת ברוך בן עזר (רַאבּ) עם תמונות, העתיק וערך: אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-107 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת החוברת "תל-אביב בראשיתה בראי הספרות"!
עד כה נשלחו קבצים ל-77 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת המחקר "צל הפרדסים והר הגעש", שיחות על השתקפות השאלה הערבית ודמות הערבי בספרות העברית בארץ-ישראל מסוף המאה הקודמת ועד ימינו; נכתב ללא הטייה אנטי-ציונית ופרו-פלסטינית!
עד כה נשלחו קבצים ל-76 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אפשר לקבל גם נוסח מקוצר של המחקר הנ"ל בקובץ אנגלי
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת זלמן בן-טובים, יפה ברלוביץ, שולה וידריך, ב"ז קידר: לתולדות פרדס שרה-איטה פלמן והאסיפה בחולות 1908!
עד כה נשלחו קבצים ל-29 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת "כובע טמבל" לתולדות טמבל וכובע טמבל
עד כה נשלחו קבצים ל-24 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
ספרֵי [וחוברות] אהוד בן עזר וחיימקה שפינוזה
אֶת צרופת הנוסח המוקלד במהדורה חדשה של הרומאן "המחצבה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-41 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד במהדורה חדשה של הרומאן "אנשי סדום"!
עד כה נשלחו קבצים ל-40 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "לא לגיבורים המלחמה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-11 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד והמלא של הספר "פרשים על הירקון"!
עד כה נשלחו קבצים ל-50 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
Ehud Ben-Ezer: Riders on the Yarkon River, Translated from Hebrew by Jeffrey M. Green
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הספר "ג'דע, סיפורו של אברהם שפירא, שומר המושבה"
עד כה נשלחו קבצים ל-39 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת "מחווה לאברהם שפירא", הערב נערך בבית אברהם שפירא ברחוב הרצל בפתח-תקווה בתאריך 18.12.2005 בהשתתפות ראובן ריבלין, מאיר פעיל, מרדכי נאור, חנוך ברטוב ואהוד בן עזר
עד כה נשלחו קבצים ל-1680 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת הספר "בין חולות וכחול שמיים"! – סיפר וצייר נחום גוטמן, כתב אהוד בן עזר, מהדורת טקסט ללא הציורים
עד כה נשלחו קבצים ל-16מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "אוצר הבאר הראשונה"!
עד כה נשלחו קבצים ל-5 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "בעקבות יהודי המדבר"!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "לשוט בקליפת אבטיח"
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "השקט הנפשי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-15 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד והמלא של הרומאן "הלילה שבו תלו את סרג'נט מורטון, או – תפוזים במלח"!
עד כה נשלחו קבצים ל-29 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הארוטי "הנאהבים והנעימים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-64 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הארוטי "שלוש אהבות"!
עד כה נשלחו קבצים ל-34 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של "הפרי האסור", שני שערי סיפורים!
עד כה נשלחו קבצים ל-6 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של "ערגה", שני מחזורי סיפורים!
עד כה נשלחו קבצים ל-6 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספרון המצוייר לילדים "המציאה"!
ללא הציורים של דני קרמן שליוו את המקור.
עד כה נשלחו קבצים ל-2 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "מִי מְסַפֵּר אֶת הַסַּפָּרִים?"
סִפּוּרִים לִילָדִים
עד כה נשלחו קבצים ל-11 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של קובץ הסיפורים "יצ'ופר הנוער"!
עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת ספר השירים הפרוע "50 שירי מתבגרים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-27 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן ההיסטורי "המושבה שלי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-57 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן הפרוע "חנות הבשר שלי"!
עד כה נשלחו קבצים ל-36 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן המשוגע "בארץ עצלתיים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-11מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הסאגה "והארץ תרעד" עם מאמרי ארנה גולן ומשה גרנות.
עד כה נשלחו קבצים ל-32 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת ספר השירים "יַעַזְרֶהָ אֱלֹהִים לִפְנוֹת בֹּקֶר" עם מסתה של ש. שפרה, עד כה נשלחו קבצים ל-67 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הביוגרפיה של משה דיין "אומץ"!
עד כה נשלחו קבצים ל-27 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר על פנחס שדה "להסביר לדגים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-10 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הקובץ (171 עמ') "ידידי יצחק אורפז"!
עד כה נשלחו קבצים ל-8 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הקובץ "אורי שולביץ איננו"!
אורי שולביץ, יהודה אטלס, דני קרמן, אהוד בן עזר, ואחרים.
עד כה נשלחו קבצים ל-2182 מנמעני המכתב העיתי.
*
קישור לבלוג של דני קרמן המוקדש לאורי שולביץ:
https://dannykerman.com/2025/02/21/shulevitz
*
את צרופת הקובץ "יהושע קנז – דברי חברים"!
רות אלמוג, אהוד בן עזר. עזי שטרן. יפה ברלוביץ.
עד כה נשלחו קבצים ל-2182 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת הנוסח המוקלד של הספר "ברנר והערבים", 2001, עם הסיפור "עצבִים" של יוסף-חיים ברנר בהעתקת אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-16 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
את צרופת "100 שנים לרצח ברנר" מתוך "חדשות בן עזר", גיליון מס' 1641 ביום 2.5.2021, במלאת 100 שנה לרציחתם בידי ערבים של הסופרים יוסף חיים ברנר, צבי שץ ויוסף לואידור ביום 2.5.1921.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,280 מנמעני המכתב העיתי.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "שרגא נצר סיפור חיים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הספר "התלם הראשון" מאת
יהודה רַאבּ (בן-עזר). נרשמו בידי בנו בנימין בן-עזר (ראב).
מבוא מאת ג' קרסל. אחרית דבר מאת אהוד בן עזר.
עד כה נשלחו קבצים ל-59 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
הרצאת עמנואל בן עזר, נכדו של יהודה ראב, על תולדות פתח-תקווה.
https://www.youtube.com/watch?v=h81I6XrtAag
עד כה נשלחו קבצים ל-4 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת הנוסח השלם של לקסיקון "ספרי דורות קודמים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-8 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם.
*
אֶת צרופת "חשבון נפש יהודי חילוני", שיחה בערב יום כיפור תשנ"א, 28.9.1990 בחדר-האוכל במשמר-העמק.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,647 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת המאמר "בעתיד הניראה לעין", נכתב באפריל 2003.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,500 מנמעני המכתב העיתי
*
אֶת צרופת החוברת "רקוויאם לרבין" [מאמרים ו"רקוויאם", 1995]!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,923 מנמעני המכתב העיתי, ואחרים.
*
את צרופת החוברת "פפיטה האזרחי 1963"
עד כה נשלחו קבצים ל-2,295 מנמעני המכתב העיתי.
*
את צרופת חליפת המכתבים והשידורים "יוסי שריד, רן כהן, אהוד בן עזר, הרב יואל בן-נון" אוקטובר-נובמבר 2000 בעקבות עזיבת מר"צ.
עד כה נשלחו קבצים ל-2,466 מנמעני המכתב העיתי מגיליון 808 ואילך.
*
את צרופת ספר הראיונות השלם "אין שאננים בציון"!
עד כה נשלחו קבצים ל-25 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת ארנה גולן: הוויתור. אימי, זיכרונה לברכה, היתה צדקת גמורה. הדרמה השקטה בחייה של חלוצה וחברת קיבוץ.
עד כה נשלחו קבצים ל-1 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת ההרצאה "נגד ההזנייה באוניברסיטאות", דברי אהוד בן עזר ב"יו-טיוב" ובתעתיק המלא, "אדם כשדה מערכה: מחמדה בן-יהודה עד סמי מיכאל", מתוך הכנס "רק על הסכסוך לדבר ידעתי", מאי 2005.
עד כה נשלחו קבצים ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "ספר הגעגועים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-10 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת התגובות, הראיונות והביקורות מינואר-יוני 2009 על ספרו של אהוד בן עזר "ספר הגעגועים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-14 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת התגובות, הראיונות והביקורות מיולי 2013 על ספרו של אהוד בן עזר "מסעותיי עם נשים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-10 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד של הרומאן "מסעותיי עם נשים"!
עד כה נשלחו קבצים ל-25 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
אֶת צרופת שירי המשורר חיימקה שפינוזה, לוטש מילים!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,374 מנמעני המכתב העיתי
ואפשר לקבל גם רק את המבחר: "שירי החשק של חיימקה שפינוזה"!
עד כה נשלחו קבצי המבחר ל-10 מנמעני המכתב העיתי
*
את צרופת דאוד אבו-יוסף.
עד כה נשלחו קבצים ל-4 מנמעני המכתב העיתי
*
אֶת צרופת הנוסח המוקלד לרומאן של עדי בן-עזר "אפרודיטה 25"!
Adi עד כה נשלחו קבצים ל-8 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת החוברת "תעלומת הגלוייה של תחנת הרכבת יפו-ירושלים משנת 1908" בהשתתפות: אהוד בן עזר, שולה וידריך, הניה מליכסון, יואל נץ, ישראל שק, נחום גוטמן, דייוויד סלע, ניצה וולפנזון, ליאוניד סמוליאנוב ויוסי לנג. שם הקובץ: "תחנת הרכבת".
עד כה נשלחו קבצים ל-27 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת הרשימה "ספרי אהוד בן עזר" עם פירוט השמות של ההוצאות ותאריכי הפרסום.
עד כה נשלחו קבצי המבחר ל-3 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
את צרופת החוברת "חיי היום-יום בעיירה דָוִד הוֹרוֹדוֹק לפני השואה" דברים שנאמרו על ידי ליטמן מור (מורבצ'יק) בן ה-94 באזכרה השנתית לזכר קדושי דוד הורודוק, ערב י"ז באב תשע"א, 16 באוגוסט 2011, בהיכל דוד הורודוק בתל-אביב.
עד כה נשלחו קבצי המבחר ל-17 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
שונות
את צרופת ההרצאות של אורי שולביץ: א. הכתיבה עם תמונות והציור הבלתי-ניראה. ב. כתיבת טקסט לספר מצוייר. ג. המחשת הזמן והפעולה שהושלמה בספר המצוייר. (מתוך הספר "סדנת הפרוזה").
עד כה נשלחו קבצים ל-20 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
*
הבלוג של דני קרמן
https://dannykerman.com/2021/10/28/ehud_ben_ezer
דברים שעשיתי עם אודי – שירים למתבגרים
כולל חלק ניכר מהעטיפות ומהאיורים שעשה דני קרמן לספרי אהוד בן עזר
כדי להיכנס לבלוג יש ללחוץ אֶנטר ועכבר שמאלי
*
אֶת צרופת השיר והתולדות של "לילי מרלֵן"!
עד כה נשלחו קבצים ל-2,232 מנמעני המכתב העיתי במלאת 70 שנה ל-1 בספטמבר 1939
*
את צרופת מִכְתבֵי אֲגָנָה וַגְנֵר מתוך המכתב העיתי "חדשות בן עזר"
בשנים 2005-2009!
עד כה נשלחו קבצים ל-7 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם
ארכיון אסתר ראב, מהדורת תקליטור 2000, כולל מחברות "קמשונים", כל הפרוזה, כל המכתבים, כרוניקה ביבליוגרפית ועוד

עד כה נשלחו קבצים ל-9 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם

כרך "אסתר ראב / כל הפרוזה" בהוצאת אסטרולוג, 2001, אזל, נדיר

עד כה נשלחו קבצים חינם ל-15 מנמעני המכתב העיתי לפי בקשתם

כרך "אסתר ראב / כל השירים" במהדורת קובץ PDFחינם

עד כה נשלחו קבצים ל-2,253 נמעני המכתב העיתי

ניתן לקבלו גם בקובץ וורד עברי.

הספר הנדפס בהוצאת זב"מ – אזל!

📑 בגיליון:

  • שירי אסתר ראב: *
  • יוסי אחימאיר: 1. השניים שעשו זאת
  • אל"מ (מיל.) משה בן דוד: מכתב תגובה לאלוף (במיל') י. (רל"ביסט)
  • מסמך-שלל בכתב ידו של יחיא סינוואר המפרט את פקודותיו ל-5 מפקדי החט' שלו בנוגע להתקפה. המסמך תורגם ע"י חוקרים במרכז המודיעין מל"ם והופץ הבוקר. אני מאמין שהוא יכול לעניין את קוראי המכתב העיתי: לידיעתך סופר נידח,
  • יורם אטינגר: עם משטר האייתולות – אפוקליפסה עכשיו!
  • אהוד: מחוץ להחזרת חטופים חיים וחלק מהחללים, ושחרור מחבלים רוצחים – לא יהיה כנראה המשך להכרזת טראמפ על שלום בין ישראל לחמאס כי מצד חמאס, כדרכם – כולו כיזב, כלאם פאדי, הכול עוונטה – הם נישארים על נשקם בעזה, הם יכריזו ניצחון ויהיו חלק מכל הסדר עם מדינות ערביות ברצועה, הם ירצחו כל ערבי שיתנגד להם. מצבם יהיה אפילו טוב יותר כי אם הם יישארו בעזה בחסות מדינות אלה או אחרות, לא תוכל ישראל להמשיך להשמיד אותם – והאמת שרק אנחנו יכולים להשמידם! –: אותם חטופים שיוחזרו, חיים או מתים, חוזרים לא בגלל משתתפי ההפגנות הפרו-חמאסיות בישראל נגד ממשלתה ונגד העומד בראשה, לא בגלל אלה שמלקקים לטראמפ את התחת כדי להעלים את חלקו של נתניהו – אלא בזכות עשרות אלפי החיילים שלנו שחלקם נהרגו ונפצעו במלחמה שהביאה בינתיים להכרעה-חלקית של החמאס!
  • עמנואל בן סבו: 1. זה היום קיוונו לו
  • רון בריימן: שקרים עלייך, ישראל
  • ספר נחמיה, פרק ח' פסוק י"ז: שלח: בן בן-ארי
  • אורי הייטנר: צרור הערות 12.10.25
  • משה גרנות: וידויו של פועל רומני
  • הספרייה המרכזית: בית יד לבנים
  • אהוד בן עזר: ספר הגעגועים
  • נעמן כהן: אנחנו בכיוון הנכון
  • אהוד בן עזר: יַעְזְרֶהָ אלוהים לפנות בוקר
  • ממקורות הש"י [שירות ידיעות] של המכתב העיתי, נמסר בלעדית לקוראי "חדשות בן עזר":: * עקיבא נוף: תודה רבה לך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אשרינו כי זכינו בכך, שאתה הוא המנווט והמוליך.
  • שאר הגליון
🏠 📑 A− A A+